Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Kaksitahtiöljyn lisääminen dieseliin
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=17740
Sivu 1/2

Kirjoittaja:  xanpoke [ 02.04.2014 09:53 ]
Viestin otsikko:  Kaksitahtiöljyn lisääminen dieseliin

Kuulemma alentaa polttoaineen kulutusta, voitelee syöttöpumpun, lisää
moottorin tehoa ja käyttöikää. Vaktaa vai viktiota? Jos vaktaa, voiko
käyttää Hdi koneessa? Vai onko vain Hevosmiesten Tietotoimiston juttuja :?:

Kirjoittaja:  lukkis [ 02.04.2014 10:40 ]
Viestin otsikko:  Re: Kaksitahtiöljyn lisääminen dieseliin

En laittaisi enää tämän päivän korkeapaineruiskuihin. Sen verran pienet reiät ja korkeat paineet.
Vanhempiin, esikammio diesel, missä on maltillisemmat (<200 bar) suutinpaineet, voisi harkita ja kokeilla. Varsinkin jos konetta käytetään polttoöljyllä (kuivempaa).
Kokemusta on vanhasta diesel kolopallosta, Riesa, Xantia x2, Audi. Kaikissa suutinäänet vaimeni, kulutuksen suhteen hmm... mutta äänien takia oikeastaan pieni naukkailu pari-kolme kertaa vuodessa. Ja kyllä, missäkään noissa ei ollut sitä kevyemmin verotettua (sen verran kovat sanktiot ettei viitsi "säästää").

Kirjoittaja:  kaselin [ 02.04.2014 11:15 ]
Viestin otsikko:  Re: Kaksitahtiöljyn lisääminen dieseliin

Taksarit käyttäny iankaiken havainneet hyväksi samaa sanoneet pumppuasentajat.

Kirjoittaja:  HiTec [ 02.04.2014 11:58 ]
Viestin otsikko:  Re: Kaksitahtiöljyn lisääminen dieseliin

En tiedä onko tuosta hyötyä, disu kun polttaa about kaikkea aina munkkirasvoista lähtien ;) Mutta onko siitä haittaa, niin... Ehkä FAP voi tykätä kyttyrää jos öljy tuhkaa palaessaan kovinkin paljon, sillä tuo 2t öljyhän nimenomaan poltetaan ja jos moottoriöljynkin matalatuhkaisuus on noissa FAP-vermeissä ihan must, niin... :?

Kirjoittaja:  zX-files [ 02.04.2014 13:08 ]
Viestin otsikko:  Re: Kaksitahtiöljyn lisääminen dieseliin

Ei tosiaan enää Commonrail eikä Fap'illisiin. Syy tulikin jo ylllä.

Kirjoittaja:  svc [ 02.04.2014 15:41 ]
Viestin otsikko:  Re: Kaksitahtiöljyn lisääminen dieseliin

Yhteispaineruiskuissa otetaan huomioon myös polttoaineen tiheysmuutokset lämpötilan ja paineen mukaan.
Vaikka peruskoulussa ja vielä vähän pidemmälläkin mainittiin fysiikan tunnilla, että nesteet ovat "kokoonpuristumattomia" niin 1350 bar paineessa dieselöljykin puristuu kokoon noin 10% alkuperäisestä tilavuudestaan, jolloin sen lämpötila, tiheys ja myös viskositeetti muuttuvat. Jos sekaan laitetaan paksumpaa öljyä, niin tulos on jotain muuta, kuin mitä ECU luulee sylinteriin pumppaavansa.

Viskositeetin takia suodattimen yhteydessä on polttoaineen lämmitin, jolla löpö saadaan riittävän notkeaksi korkeapainepumpulle. Vastaavasti paluupuolella on auton pohjassa jäähdytin, jolla tankkiin palaava polttoaine koitetaan pitää alle sen leimahduspisteen. (~65 astetta)

Samasta syystä myöskään xME biodieseleitä ei ainakaan valmistajan mukaan saa käyttää HDi moottoreissa.

Kirjoittaja:  Hujane [ 02.04.2014 20:40 ]
Viestin otsikko:  Re: Kaksitahtiöljyn lisääminen dieseliin

Mie vaan kysyn mitenniin mukamas polttoöljy on kuivempaa? ja kukas sillä ei ajaisi,mie ajan ainakii....väriki on ihan aatteen mukaan...

Kirjoittaja:  Janne L [ 02.04.2014 21:39 ]
Viestin otsikko:  Re: Kaksitahtiöljyn lisääminen dieseliin

Hujane kirjoitti:
Mie vaan kysyn mitenniin mukamas polttoöljy on kuivempaa? ja kukas sillä ei ajaisi,mie ajan ainakii....väriki on ihan aatteen mukaan...


Kiva tietää. Ja varmaan moni muukin arvostaa - tietoa tuosta. Sillä jos sinulta erehtyy ostamaan dieselauton, voi ostaja jäädä tullin polttoainetestissä kiinni. Noh, onneksi on kauppakirjat jotka auttaa jos auttaa, koska löpön jäämät voidaan mitata todella kauas vaikka sitä ei olisi käytetty aikoihin.

Kirjoittaja:  Hujane [ 02.04.2014 21:48 ]
Viestin otsikko:  Re: Kaksitahtiöljyn lisääminen dieseliin

juu,ai niin ei ollut enää aprillipäiväkään...tuli vaan mieleen ku paikallisella huoltsikalla kaveri tankkasi polttista auton takarontissa olevaan kannuun ja sano ohikulkijoille ettei ilkee suoraan mittarista tankata niin eikös seuraavana päivä ko.kaveria jo ratsattu....nooh,ei se mitään,kaveri antoi virkavallan tehdä työtään ja kysäsi kun näytteenotto ei onnistunut ihan että tiesittekös että tää mun auto kulkee bensalla.... :lol:

Kirjoittaja:  xanpoke [ 03.04.2014 08:35 ]
Viestin otsikko:  Re: Kaksitahtiöljyn lisääminen dieseliin

Kiitoksia valaisevista vastauksista. Taidan tyytyä käyttämään kaksitahtiöljyä
ainoastaan MF-65 vm.-63 traktorissa, kerettiläisessä Almera-97:ssa ja moottori-
sahassa. Nissan tosin häipyy tontilta heti kun saan Xantun liikenteeseen. Jos kuitenkin
vielä joskus löytyisi nostalginen Warre...

Kirjoittaja:  Pasis [ 03.04.2014 09:18 ]
Viestin otsikko:  Re: Kaksitahtiöljyn lisääminen dieseliin

Eikä ne moottorisahat ja Warret ole dieselinä aika harvinaisia ? :idea:

Kirjoittaja:  HiTec [ 03.04.2014 09:59 ]
Viestin otsikko:  Re: Kaksitahtiöljyn lisääminen dieseliin

Janne L kirjoitti:
löpön jäämät voidaan mitata todella kauas vaikka sitä ei olisi käytetty aikoihin.

Eikä ainoastaan löpön, mutta myös kaikkien muidenkin verovapaiden polttonesteiden väriaineet. Faijakin ihan omakohtaisesti tuohon törmäsi kun joskus 80-luvun puolivälissä oli Etelä-Suomessakin pitkiä -40 pakkasia => arktinen disu loppu Suomesta justiinsa ja heti perään kaikki mahd. jäänestoaineet yms. => valtiovallalta tuli ihan virallinen lupa lisätä verotonta valopetrolia jäänestoksi ja niin siitäkin talvesta selvittiin. No tuosta oli kulunut jo 7-8v ennen kuin yllättäen katsastuksessa ratsasivat faijan disun ja kyllä vain, sieltä löytyi yhä noita väriainejäämiä :shock: Ja vaikka faijakin tuolloin vielä veteli sellaisia 70+tkm vuosisuoritteita, niin eipä ollut riittänyt tuokaan vielä disujärjestelmän täydelliseen huuhteluun. Pitoisuus oli kyllä todella pieni ja siksi faijan selitykset tuosta pakkastalvestakin hyväksyttiin, mutta olipahan todella opettavainen kokemus kannattaako tuon kanssa pelleillä :?

Kirjoittaja:  Cikatti [ 03.04.2014 10:45 ]
Viestin otsikko:  Re: Kaksitahtiöljyn lisääminen dieseliin

Haah, kaikissa verovapaissa poltsikoissa EI ole väriainetta ;-)

By the way, löpöä "saa" tankata hlöautoon "huoletta"

Kun on tankannut niin voi soittaa poliisille ja kertoa huolestuttavasti että: "pahus, mitä teen, tankkasin vahingossa kiireessä löpöä."
Näin kävi ystävälle viime talvena ja hän soitti poliisille välittömästi ja posiili sanoi että anti mennä, pidä kuitti mukana ja ole huoletta, me kirjaamme sen tänne systeemiin jos jotain tulee, mutta ongelmia ei tule. Häkellyttävä keissi muuten, poliisi antoi käytännössä luvan jatkaa siitä vaan ja mikä ettei koska tyhjennys ei olis värijäämille mitään auttanu.

Kirjoittaja:  kaselin [ 03.04.2014 15:21 ]
Viestin otsikko:  Re: Kaksitahtiöljyn lisääminen dieseliin

Kertokaas ny ihan suameks, ruattiks tai ihan millä kiälelellä tahansa miksi ja miten millai se moottori hajoo jos sataan litraan hujautta tuhkautumatonta kakstahtiöljyä ja onko kokemusta?
Tässä taannoin vuasia taakkepäin löpöstä eli riisselistä sitä rikkiä vähensivät tuli pumppuonkelmia
Vanhempiin nokivasaroihin.

Kirjoittaja:  zX-files [ 03.04.2014 19:31 ]
Viestin otsikko:  Re: Kaksitahtiöljyn lisääminen dieseliin

svc kirjoitti:
Yhteispaineruiskuissa otetaan huomioon myös polttoaineen tiheysmuutokset lämpötilan ja paineen mukaan.
Vaikka peruskoulussa ja vielä vähän pidemmälläkin mainittiin fysiikan tunnilla, että nesteet ovat "kokoonpuristumattomia" niin 1350 bar paineessa dieselöljykin puristuu kokoon noin 10% alkuperäisestä tilavuudestaan, jolloin sen lämpötila, tiheys ja myös viskositeetti muuttuvat. Jos sekaan laitetaan paksumpaa öljyä, niin tulos on jotain muuta, kuin mitä ECU luulee sylinteriin pumppaavansa.


Suameks "väärä mikstuura löpöö ja ilmaa"

Kirjoittaja:  zX-files [ 03.04.2014 19:32 ]
Viestin otsikko:  Re: Kaksitahtiöljyn lisääminen dieseliin

HiTec kirjoitti:
Ehkä FAP voi tykätä kyttyrää jos öljy tuhkaa palaessaan kovinkin paljon, sillä tuo 2t öljyhän nimenomaan poltetaan ja jos moottoriöljynkin matalatuhkaisuus on noissa FAP-vermeissä ihan must, niin... :?


Suameks, "muchos dineros mäni kankkulan kaivoon"

Kirjoittaja:  kaselin [ 03.04.2014 20:43 ]
Viestin otsikko:  Re: Kaksitahtiöljyn lisääminen dieseliin

Ei me läpi ei oo perusteltu puuttuu suhteet siks toiseks sitä ööliä on promilleissa laita laskelma kuin siinä muka menee seokset väärin perustelkaa ei heittoja.

Kirjoittaja:  lukkis [ 03.04.2014 23:24 ]
Viestin otsikko:  Re: Kaksitahtiöljyn lisääminen dieseliin

http://www.dieselbob.co.uk/tips.aspx polttoöljystä (red diesel) että on kuivempaa. Samaa kertoo kokemus työkoneista.
Samaisessa jossain päin on kerrottuna että jos on DPF niin ei ole suotavaa laittaa mitään.
Jostain luin että Mersun CDI-moottori mitä ajettiin h--tin pitkä välimatka edestakaisin niin laitettiin 2T öljyä, mutta voi olla legendaakin. Tuolta vähän lisää http://www.freel2.com/forum/topic878.html
Mutta vaikka vanhat tavat voivat olla hyväksi, niin en laittaisi mitään ylimääräistä tankkiin enää tänä päivänä. Näkeehän sitä aina silloin tällöin vanhemman polven autoilijoita ajavan ikkuna auki talvellakin (karvahattu päällä), koska ennen autot olivat enemmänkin termospulloja...

Kirjoittaja:  kaseva [ 03.04.2014 23:38 ]
Viestin otsikko:  Re: Kaksitahtiöljyn lisääminen dieseliin

Halonhakkuu on jokseenkin suoraviivaista toimintaa. Siinä on henkilö, kirves, pylkki, hakkuupölli. Henkilö liikuttaa kirvestä kohti pylkkiä, joka lepää hakkuupöllin päällä. Toimenpide voidaan toistaa satojatuhansia kertoja henkilön, kirveen, pylkin ja hakkuupöllin vaihtuessakin. Ei ole mitään älypäätä koko touhussa tarkkailemassa ja puuttumassa muuttujiin.

Paitsi henkilö, joka osaa sopeuttaa vaikkapa lyöntiin tarvittavan voiman silmällä (anturi!) ja kokemuksella (ohjelmointi!) arvioimansa pylkin halkaisemiseksi. Mitä tapahtuu, jos pylkin sisään on kasvanut maakivi? Sitä ei huomaa silmä (huono anturi) eikä kokemus osaa ennustaa (ohjelmoitu kun on). Menee kirves kiveen.

Minä en juuri mitään tekniikasta ymmärrä, mutta sen olen oppinut, että nykyaikainen auton moottori on paljon fiksumpi kuin minä. :?

Kirjoittaja:  RPekka [ 03.04.2014 23:50 ]
Viestin otsikko:  Re: Kaksitahtiöljyn lisääminen dieseliin

lukkis kirjoitti:
http://www.dieselbob.co.uk/tips.aspx polttoöljystä (red diesel) että on kuivempaa.

Varmaan jossain AmboGambiassa tai Britanniassa. Samasta hanasta tulee moottoripolttoöljy ja diesel, dieseliin vaan ei pistetä sitä väriainetta. Tupajumi eli lämmitysöljy on sitten ihan eri ainetta Suomessa ja tänä päivänä eikä sitä suositella moottoripolttoaineeksi, mm setaaniluvunkorottajia ei ole mukaan lorautettu koska kattilassa palotapahtuma on kovin erilainen kuin dieselin palotilassa.

Tuosta väriaineesta muistan lukeneeni että 1% pitoisuus on pienin havaittavissa oleva määrä eli jos tyhjään 60 litran tankkiin tankkaa punaista ja ajaa liki tyhjäksi eli niin että 6 litraa jää helmeksi pohjalle niin toisen tankkauksen jälkeen punaista ei enää havaita. TV:n Tulli-ohjelmassa näyttivät taannoin kun tekivät polttoainevalvontaa että ihan letku+ruiskuyhdistelmällä tankin korkista ottivat näytteen ja silmämääräisesti katsoivat värin. Toki kaksitahtiöljyn sininen väri saattaa sotkea MPÖn punaisen värin niin ettei se näytäkään tarpeeksi punaiselta mutta tämäkin pitäisi kokeilla että uskaltaisi punaisella ajaa :D

Omassa BX:ssä kokeilin 10W hydrauliöljyä dieselin lisäaineena: noin 30% lisäainemäärän haistoi pakokaasuista eli haisi ihan kuin polttaisi pahasti öljyä. 80% seoskin vielä toimi mutta puolen tunnin täyskaasuajon seurauksena oli kahden suutinkärjen vaurioituminen ja sitten se vasta pahasti öljylle haisikin... Suutinremontti maksoi reilun satasen joten 80 litran kokeiluerän tuoma 120 euron polttoainekustannussäästö tuli sillä kuitattua.

En laittaisi nykyautoon nykydieselin sekaan kaksitahtiöljyä enkä ilman pakottavaa tarvetta muutakaan. Kaksitahtiöljyn voitelukykyä yli 1000 barin paineessa ei välttämättä ole tutkittu.

Kirjoittaja:  läjjeejä [ 05.04.2014 10:42 ]
Viestin otsikko:  Re: Kaksitahtiöljyn lisääminen dieseliin

moni uskoo mihin uskoo
-totuus
-2t öljy +vettä tankissa
-tm lehti testannut tuon myytin jo 70 luvulla ,aika karseen näköstä soppaa kone saapi
-en suosittele ,mieluummin puhtaat suodattimet ja tankki täynnä
-

Kirjoittaja:  kaselin [ 05.04.2014 17:24 ]
Viestin otsikko:  Re: Kaksitahtiöljyn lisääminen dieseliin

Tankki täynnä vettä? En kyllä suosittele enkä suosittele mitään muutakaan jokainen tekee miten haluaa.

Kirjoittaja:  Hujane [ 05.04.2014 21:18 ]
Viestin otsikko:  Re: Kaksitahtiöljyn lisääminen dieseliin

Nykyaikaisiin dieseleihin kannattaa laittaa esim:Redline RL-2 lisäainetta,käynti pehmenee ja pullollinen riittää ainakin kesän ajoihin tuolla matkailuautopuolella...

Kirjoittaja:  Pompiduu [ 06.04.2014 12:00 ]
Viestin otsikko:  Re: Kaksitahtiöljyn lisääminen dieseliin

Onko tämä Redline parempaa kui esim. Forte,mitä mieltä on raati onko kokemuksia?

Kirjoittaja:  PietuG [ 06.04.2014 12:50 ]
Viestin otsikko:  Re: Kaksitahtiöljyn lisääminen dieseliin

Pompiduu kirjoitti:
Onko tämä Redline parempaa kui esim. Forte,mitä mieltä on raati onko kokemuksia?

Eikös nuo ole käytännössä samaa tavaraa? Omakohtaisia kokemuksia ei ole, enkä Esson baarin hölinöitä viitsi tänne kirjoittaa.

Sivu 1/2 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/