Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Mistä kaasutin Solex 34/34 Z1 säätöohjeiden kuvat?
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=17818
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  r_a_n_u [ 10.04.2014 08:06 ]
Viestin otsikko:  Mistä kaasutin Solex 34/34 Z1 säätöohjeiden kuvat?

Ohjeet on. Aikoinaan ne jostain olen kopioinut. Ohjeisiin liittyvät kuvat puuttuvat. Onko kellä, tai tietoa mistä löytyisivät?


Kaasutin Solex 34/34 Z1 - säätö
Työkalut:
- SOLEX mittatyökalu (1)
Erikoistyökalu:
- ( _ ) -0143 ZZ Automaattirikastimen säätötyökalu (2)
Tehtävät työkalut:
- Kohon korkeuden säätötulkki (3)
I Kaasuttimen purku:
Runko:
Irrota
1. Rummun palautusjousi
2. Ruuvi, joka kiinnittää välivivun, irrota kansi
3. Lisäilmasuuttimet
4. Pääsuuttimet
5. Kiihdytyspumpun purkausputket
6. O-rengas
7. Rikastinruuvi
Puhalla paineilmalla irrotetut suuttimet, eri piirit ja puhdista kohokammion pohja.
Kansi:
Irrota
8. Akseli ja koho
9. Kannen tiiviste
10. Bensan tuloliitin
11. Suodatin
12. Joutokäynnin suutin
Puhalla paineilmalla suuttimet ja eri piirit.
Tarkista eri tiivisteet ja uusi tarvittaessa.
II Kohon korkeuden mittaus ja säätö:
Kohon kansi irrotettuna ja käännettynä, tiiviste paikallaan.
Laita tulkki kuvan mukaisesti, kohon on kosketettava tulkkiin kun kuulaventtiili on puristuksessa.
- Säädä tarvittaessa kohon asentoa vääntämällä kielekkeestä (1).
- Kokoa kaasutin. Älä unohda O-rengasta.
III Kaasuläpän joutokäyntiasennon (P.R.N) säätö:
- Poista sinetti.
- Löysää ruuvi rummussa, jolloin välivipu irtoaa.
I-kurkun esisäätö:
- Säädetään kaasuläpän rajoitinruuvista.
- Laita kaasuläpälle SOLEX mittatyökalu kuvan mukaisesti.
- Kaasuläpän kulman on oltava ~11°,
säädä tarvittaessa rajoitinruuvista.
II-kurkun säätö:
- Säädetään ruuvista (2)
- Laita kaasuläpälle SOLEX mittatyökalu kuvan mukaisesti.
- Säädä läppä kulmaan 9°
- Laita sinetti paikalleen.
- Laita välivipu paikalleen ja kiristä ruuvi rummussa.
IV Läpän avautuma käynnistyksen jälkeen (O.V.A.D):
- Laita kaasutin paikalleen moottori käyntikunnossa
- Lämmitä moottoria, kunnes tuuletin kytkeytyy
- Joutokäynti ja CO säädettynä
- Irrota ilmasuodattimen liitosputki ja säätölaitteen kansi
- Varmistu, että modulaattori on tiivis ja O-rengas (a) paikallaan
(1) Liikkuva rulla
(2) O.V.A.D kulman säätöruuvi
V 1. O.V.A.D kulman tarkistus:
- Asenna säätölaitteen kansi (kuvan mukaisesti) niin, että modulaattorin tiiviys on taattu.
- Käytä moottoria
- Laita säätötyökalun ( _ ).0143 ZZ reikä liikkuvaan rullaan (1)
- Laita säätötyökalu paikalleen niin, että se on vasten kotelon reunaa
- Rikastimen läpän väliin on mahduttava Ø6 mm tulkki
2. O.V.A.D kulman säätö
Säädä ruuvista (2) niin, että Ø6 mm tulkki mahtuu läpän väliin.
VI Kaasuläpän säätö (OP):
- Moottorin käydessä yllämainittujen säätöjen jälkeen.
1. Liikkuvan rullan asennon tarkistus
- Laita säätötyökalu ( _ ).0143 ZZ kotelon päälle ja väliin 1mm:n rakomitalla (kuvan mukaisesti)
- Rullan on mentävä säätötyökalun loveen.
Jos ei, niin säädä.
2. Liikkuvan rullan asennon säätö
- Ruuvaa ruuvista (3) reiän (4) kautta pitkällä ja ohuella ruuvimeisselillä niin,
että rulla menee säätötyökalun loveen. Pidä mutteria (5) paikallaan Ø 3 mm:n tapilla.
3. O.P kulman säätö
- Poista jousi (6)
- Työnnä vipua (7) alaspäin rajoittimeensa asti.
- Moottorin kierrosluvun on oltava 3250 r/min ± 50 kun tuuletin ei ole päällä.
- Ruuvaa ruuvia (8) kiinni kierrosluvun nostamiseksi, ruuvaa auki kierrosluvun pudottamiseksi.
- Kiihdytyksen jälkeen tarkista kierrosluku työntämällä vipua (7)
- Aseta jousi (6) paikalleen.
4. Asenna:
- Säätölaitteen kansi
- Ilmansuodattimen liitosputki
- Tarkista joutokäynnin kierrosluku,
säädä tarvittaessa ruuveista (9) ja (10)
VII Huomioitavaa:
- Puhtaus on erittäin tärkeää.
- Tukkeutuneita suuttimia ei saa avata esim. rautalangalla.
- Kaasuttimen rungon ja kannen välissä on pieni suodatin kanavassa. Suodattimen ympärillä
kuuluisi olla O-rengas. Rengas täytyy laittaa paikalleen, muuten ilmaa pääsee lohkon ja
kannen välistä väärään paikkaan ja seokset sekoaa.
VIII Nykimisestä:
- Ilmavuoto (sen O-renkaan puuttuminen) aiheuttaa nykimistä
- Väärin säädetty rikastin aiheuttaa nykimistä.
Kevenninkalvon säätö:
- Vedä kalvon varsi (V) kuvassa vasemmalle kunnes ei mene enää ja mittaa välys (X).
Välin (X) pitäisi olla sen 6mm (± 0,5 mm), säädetään ruuvista (R). Säädön jälkeen säätöruuvireikä
tulee tukkia tiiviisti.
MUTU-kokeilu:
Kevenninkalvon keskellä on tasakärkisellä meisselillä pyöritettävä kierretappi. Koita kääntää sitä kylmäkäynnistyksen jälkeen niin, että koneen kierrokset laskevat tyhjäkäynnillä muutaman
sata kierrosta. Kokeile nykiikö ajossa enää. Älä paina kevenninkalvon säätöruuvia meisselillä,
siellä on osa joka ei kestä kovaa painamista!
Solexin tyyppejä on ollut useita erilaisia käytössä mutta esim. yleisen 34/34 Z1:sen tiedot ovat:
- Pääsuutin 115 (samat sekä I- että II-kurkulle)
- Lisäilmasuutin I-kurkulle 150 ja II-kurkulle 160
Joutokäyntisuutin 43
Huoltotiedotteen mukaan I-II kurkun siirtymätilanteessa
syntyvän nykimisen voi korjata vaihtamalla I-kurkun
suutin kokoon 117,5 ja joutokäyntisuutin kokoon 50.
Lisäksi jos näistä ei ole apua voidaan I-kurkun lisäilmasuutin
vaihtaa pienemmäksi kokoon 135.

Kirjoittaja:  Esa66 [ 12.04.2014 17:11 ]
Viestin otsikko:  Re: Mistä kaasutin Solex 34/34 Z1 säätöohjeiden kuvat?

Ne on siinä skannatussa korpivaaran "ammattikoulun" oppaassa, olisko kerhon sivuilla?

Kirjoittaja:  etuveto [ 12.04.2014 18:29 ]
Viestin otsikko:  Re: Mistä kaasutin Solex 34/34 Z1 säätöohjeiden kuvat?

Tarkoitatko tuolla:
http://koti.mbnet.fi/niempi2/index.html.tmp

Kirjoittaja:  Esa66 [ 12.04.2014 18:49 ]
Viestin otsikko:  Re: Mistä kaasutin Solex 34/34 Z1 säätöohjeiden kuvat?

Just, tämähän se oli :) Minulla onkin nuo iBooksin kirjastossa, mutta linkkiä en löytänyt. Kiitos

Kirjoittaja:  r_a_n_u [ 12.05.2014 21:25 ]
Viestin otsikko:  Re: Mistä kaasutin Solex 34/34 Z1 säätöohjeiden kuvat?

Auto BX Van 1,6 ajettu hieman yli 100 tkm ja siinä Solex 32/34 Z1 kaasutin. Tuossa otsikossa on vahingossa tuo 34/34, joskin erot ovat pienet.

Ja nuo kuvat kyllä minullakin oli. Ne vaan eivät ole parit tuon tekstin kanssa.

Auto on alkanut pintakaasulla nykimään. Reippaammalla kaasulla kulkee ihan ok. 2-kurkun aukeaminen tuntuu selvästi.
Kylmänä käynnistyy, mutta sammuu saman tien. Toisella startilla jää käymään, kunhan hieman painaa kaasua. Lämpinä auto käynnistyy niin kuin pitääkin.

Kokeilin vähän sitä ja tätä. Nykii edelleen. Avasin kaasuttimen. Puhdistusspreytä ja paineilmaa. Mittasin kohon. Paino 7 g, joten se ok.

Kuva

Kohon (korkeus), siis kuvan mitta 35 mm. Pitäisi olla 33 mm. Tein säädön ja kun nyt kävin koeajolla ilmeisesti nykiminen on poistunut. Eli bensan pinta oli liian alhaalla. Miksi se aiemmin ei ole oireillut? Sitä tässä kummeksun. Pääasia kuitenkin, että nyt auto toimii niin kuin pitääkin.

Kirjoittaja:  Esa66 [ 14.05.2014 04:22 ]
Viestin otsikko:  Re: Mistä kaasutin Solex 34/34 Z1 säätöohjeiden kuvat?

Itsellä rupesi toimimaan nätisti, kun vielä kevenninkalvon säädin. Nyt pitäs vielä miettiä millä sen saa sinetöityä uudestaan!? Sinitarralla vai jotain muuta viisasta? Ohjeessa kun tuo mainitaan, voihan se olla jotta lähtee pyörimään itsekseen, jos ei sitä "sinetöi". Ensin katsoin, etteihän siellä prkl ole mitään ruuvia, mutta oli tosiaan siellä "sinetin" alla. En tiedä kuinka oikeassa säädössä se on, ruuvasin ja testasin menetelmä oli käytössä :) nyt ei kuitenkaan ole nykimistä,nypyttämistä eikä empimistä. Vastaa kaasuun juuri niin kuin pitää! Täytyy vielä katsella herätessä, miten ryyppy toimii tuolla säädöllä?

Kirjoittaja:  Esa66 [ 14.05.2014 14:14 ]
Viestin otsikko:  Re: Mistä kaasutin Solex 34/34 Z1 säätöohjeiden kuvat?

Yritän vielä selventää mikä itselläni meni aluksi vikaan :)
Säädin siis ryypyn toimimaan oikein ja tarkistin läppien asennot etc eli kaikki oli ok mielestäni.
Eipä ollut, vaan tein aloittelijan virheen!

En tarkistanut keventimen toimintaa, joka oli siis tehtaan jäljiltä sinetöity. Tuonhan olisi helposti nähnyt silmämääräisesti "ryyppyläpän" toiminnasta käsin kaasuttaessa.

Eli se ei ollut ollenkaan mukana hommissa, joten ryyppyläppä ei liikkunut alipaivaihteluiden mukaan kiihdytyksissä, moottorijarrutuksissa tai tasakaasulla. Vaikka alipaine saattaa vaihdella huomattavasti kaikissa tilanteissa!

Tämä aiheuttaa sen, että ilmenee nypytystä/nykimistä ja empimistä, kun keventimen alipainesäätö ei välity ryyppyläpälle tasoittamaan tilanteita!

Kirjoittaja:  kokemjne [ 14.05.2014 14:25 ]
Viestin otsikko:  Re: Mistä kaasutin Solex 34/34 Z1 säätöohjeiden kuvat?

jep jep. avautuman pitäisi olla näissä maisemissa suunnilleen 5-7mm.

Kirjoittaja:  r_a_n_u [ 19.09.2014 12:53 ]
Viestin otsikko:  Re: Mistä kaasutin Solex 34/34 Z1 säätöohjeiden kuvat?

Alipainekalvon irroitus? Jakaja on pöydällä ja kalvon 2 pulttia ovat jo auki. Miten sen vivun irroitus jakajan sisältä?

Kirjoittaja:  Esa66 [ 19.09.2014 13:19 ]
Viestin otsikko:  Re: Mistä kaasutin Solex 34/34 Z1 säätöohjeiden kuvat?

Tulee kalvon mukana, kun ovat kokonaisuus. Jaa, puhuitkin virranjakajasta :lol:

Lukkorengas irti ja jakaja osiin, niin saat sen alipainesäätimen irti sieltä. Kyllä se näkyy selkeästi, mitä tarvitsee purkaa.

Kirjoittaja:  r_a_n_u [ 19.09.2014 13:23 ]
Viestin otsikko:  Re: Mistä kaasutin Solex 34/34 Z1 säätöohjeiden kuvat?

Sain Ojalalta puhelimitse ohjeen. Ei siinä mitään tarvitse purkaa. Otan muutaman kuvan, kunhan homma edistyy. Vipu lähti irti jo.

Kirjoittaja:  r_a_n_u [ 19.09.2014 15:50 ]
Viestin otsikko:  Re: Mistä kaasutin Solex 34/34 Z1 säätöohjeiden kuvat?

Kuva

Bosch jakajasta alipainekalvo irti. Reiässä näkyy tappi, johon alipainekalvossa oleva vipu kiinnittyy.

Kuva

Jakaja ja alareunassa osa alipainekalvopakettia, josta näkyvissä vipu. Vipu vain kammetaan tuolta tapista pois.

Kuva

Ja tässä vielä alipainekalvo kokonaisuudessaan.

Liitin tämän virranjakajajutun tähän ketjuun, koska ilmeisesti ainakin suuri osa sylttytehtaasta olikin tässä. Aika näyttää. Auto nyt seisonnassa, joten testiajo joskus tuonnempana.
Aiemminkin kyllä mielessä kävi tuo kalvon kunto, mutta ei tullut kammettua sitä letkua irti kaasuttimesta, jotta olisi saanut imaista ja siten testattua onko kalvo ehjä. Vasta tänään, kun Ojalan kanssa asiasta juttelin, niin hän yhtenä ehdotti myös tuota. Ja puhki mikä puhki. Nyt on ehjä tilalla.

Kirjoittaja:  Esa66 [ 19.09.2014 16:18 ]
Viestin otsikko:  Re: Mistä kaasutin Solex 34/34 Z1 säätöohjeiden kuvat?

No niinpäs olikin, tästä on hyötyä. Dokumentointi on pop!

Kirjoittaja:  kokemjne [ 19.09.2014 16:56 ]
Viestin otsikko:  Re: Mistä kaasutin Solex 34/34 Z1 säätöohjeiden kuvat?

:) se on kumma kalvosyöppö tuo Bosch jakaja . Ducellier taas järsii kannen keskihiiltä mielellään, mutta sille ei kelpaa nuo kalvot.

Kirjoittaja:  citax [ 20.09.2014 02:11 ]
Viestin otsikko:  Re: Mistä kaasutin Solex 34/34 Z1 säätöohjeiden kuvat?

Kaasutinexpertiltä sain tietoa tuosta kaasuttimen kohosta et tulisi olla 6,5 g painoinen ja koholla on taipumus muuttua "uppotukiksi" nykybensiinillä. Kirjastosta löysin kirjan jossa mainittiin kohon korkeuden mitaksi 35 mm.

Kirjoittaja:  citax [ 20.09.2014 02:46 ]
Viestin otsikko:  Re: Mistä kaasutin Solex 34/34 Z1 säätöohjeiden kuvat?

Kumpi pääsuutin on 1-kurkulle ja kumpi 2-kurkulle? Eli nuo ilmasuuttimet joiden alla ovat pääsuuttimet ja ilmasuuttimien vieressä o-renkaallinen suodatin joka on äärioikealla.

Kirjoittaja:  Bumper [ 06.11.2015 02:03 ]
Viestin otsikko:  Re: Mistä kaasutin Solex 34/34 Z1 säätöohjeiden kuvat?

Päätin nostaa tätä vanhaa viestiketjua, kun nousi pari kysymystä liittyen tähän kaasarin laittamiseen. Ja siis tuollaista 1.6 BX:n 32/34 Solexia elvyttelen. Ilmeisesti tämä on 32/34 Z1, mutta en ole tuosta lopusta ihan valmis kun sitä ei missään lue.

-Kevenninkalvolle pitäisi (ilmeisesti) tulla alipaine? Tuossa ryyppyosien suojana olevassa muovikannessa on o-renkaalla tiivistetty nippa joka menee kalvon kannen reikään, mutta itse muovikannessa ei ole mitään paikkaa mihin kytkeä alipaine? Vai tuleeko alipaine sisäisesti ja tuo kansi on vain "alipaineakku"?
-Pitäisikö kakkoskurkun aueta aina kun kaasua vääntää reilummin, vai pelkästään kun ryyppy on pois? Mielestäni nuo vivut ovat jotenkin oudosti kytketty, enkä oikein hahmota miten kakkoskurkun avautuminen mahdollistuu edes ryypyn ollessa pois päältä.
-Kannattaako tätä edes yrittää kuntoon koska ykköskurkun läppäakselissa on aika selvä välys?

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/