Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Citroen XM nopeusinfo ei toimi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=17973
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  osexm [ 27.04.2014 19:52 ]
Viestin otsikko:  Citroen XM nopeusinfo ei toimi

Auto: Citroen XM V6 24.
Ongelma: tietokone ei näytä keskikulutusta, keskinopeutta eikä hetkellistä kulutusta. Nopeusteito ei tule perille.
Luulin ongelman olevan helppo ratkaista. Ehkä vika on nopeusanturissa (154) tai liittimissä tai purkissa 56 johon anturin signaalit tulee. Toisinaan näyttö lähtee toimimaan kun kiihdyttää reippaasti. Tuntuu että teki mitä tahansa niin tämä satunnaisuus pysyy samana.

Onkohan kukaan törmännyt tähän samaan ongelmaan?

Jo tehty:
1. Nopeusanturi mitattu ja kokeiltu myös toista anturia. Anturi on tyyppiä Eaton (kaksi napaa). Kelan vastus 270 ohmia eli ihan spekseissä. Ajossa vaihtojännitealueella mitattuna arvot: 40 km/h 1,8V, 80 km/h 3,5V ja 120 km/h n. 5V. Tämän pitäisi olla OK. Mittaukset on tehty purkin 56 liittimestä nastat 7 ja 8 liitin kiinni
2. Purkki 56 vaihdettu toiseen
3. Purkista 56 menee signaalit seuraavasti: 1. hydra ECU, 2 tyhjä, 3. liittimen 9G kautta näytölle, 4. liitimien 9G, 13B ja 9M kautta ECUun (FENIX4) 5. nopeustieto sitä tarvitseville, 6.liittimien 9G ja 13B kautta +12V, 7. nopeusanturin liitin 1 8. nopeusanturin liitin 2. 9. maadoitus M1 kohtaan. Nämä johdot mitattu päästä päähän. 9M liitin LHM säiliön alla vaihdettu kokonaan. Jännitesyötöt mitattu purkista 56. Näytölle menevät johot mitattu myös ECUsta pinna 10 sekä ECUssa että näytössä.
4. Näyttötietokone vaihdettu toiseen.

Nopeusnäyttö toimii vaijerilla ennen vuotta -94 olevissa joten se siis toimii niinkuin pitääkin.

Kirjoittaja:  osexm [ 27.04.2014 20:10 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroen XM nopeusinfo ei toimi

Ai niin, myös toista FENIX 4 ECUa + hydraecu kokeiltu. Ajattelin jos vaikka kuormittavat lähtöjä..
Ihan tuntuisi liitinvialta mutta kun lähes kaikkea kokeiltu. Olisko jotain mitä en ole vain huomannut tai sitten kokeiltaessa pari vikaa päällekkäin ???

Kirjoittaja:  xmfani [ 27.04.2014 20:45 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroen XM nopeusinfo ei toimi

Hiukan samoja oireita,ja maa vika oli syynä,laatikon johto aivan hapessa

Kirjoittaja:  jasu [ 27.04.2014 21:06 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroen XM nopeusinfo ei toimi

Sen verran tuli tuollaista purkkia kummasteltua, että siinä on (ensimmäisen viestin mukaisesti) toisessa rivissä liittimet sähkönsyötölle, maadoitukselle sekä pari piuhaa nopeusanturille, ja sitten toisessa rivissä viisi open collector -tyyppistä transistorilähtöä. Tätä tietoa kun voi kaikkiaan käyttää moottorin ECU, "ajotietokone", hydractive, vakionopeussäädin sekä muistikuvan mukaan automaattivaihteisto sen ollessa 4HP20...

Sovellus, missä tälläsin tuon näyttölaitteen sekä nopeusanturin Dyaneeni, ei ensialkuun näyttänyt mitään nopeuteen liittyvää, muistin sen kuitenkin vuosia sitten antaneen selkeätä signaalia. Niinpä laitoin anturin pyörimään miniporalla ja oskilloskoopilla katselin minne signaali häviää. Ja löytyihän se, signaalitien alkupuolella CD-erotuskonkka (muovikonkka, aika pieni arvoltaan, olikohan 10 nanofaradia) oli lie kuivahtamaan päässyt, eikä signaali osannut sen läpi. Sen vaihdoin uuteen ja välittömästi kaikista viidestä lähdöstä nopeustieto oli luettavissa...

Muistetaan kuitenkin että nämä ovat jo hyvinkin sen pari vuosikymmentä vanhoja elektroniikkalaitteita, jotka ovat olleet rankkojen lämpötilamuutosten kourissa koko tuon ajan, ei siis ihme että alkaa konkat väsymään...

Kirjoittaja:  osexm [ 28.04.2014 15:44 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroen XM nopeusinfo ei toimi

Kiitos hyvästä vinkistä. Taidanpa tehdä saman ja kaivan skoopin esille. Tuo on todennäköinen vika.

Kirjoittaja:  osexm [ 28.04.2014 17:31 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroen XM nopeusinfo ei toimi

Jep, kytkentäkonkka (470 nF /63V) näyttää olevan viallinen. Ruiskutin siihen vähän kylmäsprayta ja heti lähti pelittämään. Taas kun lämpeni niin stoppas. Kiitos Jasu

Kirjoittaja:  Cikatti [ 28.04.2014 23:47 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroen XM nopeusinfo ei toimi

Makaako se konkka sen pyörintänopeusanturin sisällä? Siis se Monacossa valmistettu pieni valkoinen pyöreä anturi nopeusmittarin vaijerissa?

Kirjoittaja:  Sitikkapuoskari [ 29.04.2014 00:19 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroen XM nopeusinfo ei toimi

Anturissa ei ole kuin käämi. Varmaankin siellä Bitronin sisällä on tuo konkka.

Kirjoittaja:  jasu [ 29.04.2014 11:28 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroen XM nopeusinfo ei toimi

Cikatti kirjoitti:
Makaako se konkka sen pyörintänopeusanturin sisällä? Siis se Monacossa valmistettu pieni valkoinen pyöreä anturi nopeusmittarin vaijerissa?

Kuva
Tuommoisen purnukan sisällä on...

Kuva
Sisältä tuollainen on purkki. Jännä vaan että tosiaan viitisen vuotta sitten tuo vielä toimi, nyt kun käyttöön tuli otettua niin eipä enää toiminutkaan..! Jos en nyt ihan muista väärin, niin kyseessä oli tuo liki keskellä levyä ollut .47nanofaradin valkoinen kuutio..? Lähinnä vastaavan, eli sinne päin arvoltaan olleen tälläsin paikalleen, ja sujuvasti on sen jälkeen lukemia näyttänyt...

Kirjoittaja:  osexm [ 29.04.2014 19:58 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroen XM nopeusinfo ei toimi

Nämä näyttää hajoavan varastossa. Mulla on toinen vastaava joka ei ole ollut käytössä ainakaan viiten vuoteen ehkä kymmeneen niin se on ihan pimeä. Tuota tietty kokeilin ja sen takia vianetsintä lähti ballistiselle radalle kun en arvannut senkin olevan rikki. Tuo konkan arvo hiukan mietityttää... reunassa kuution vieressä oleva on selkeästi merkitty µ1 konkka eli 100 nF ja siitä seuraava vihreä µ22 eli 220 nF (molemmat 63v) eikös vaan ? Tuo valkoinen kuutio on merkitty kolmio.47j63. Tuosta tulkitsin että kyseessä olisi 470 nF ottaen huomioon koon ..

Wikistä:
Merkinnöissä perusyksikkönä on yleensä pikofaradi (pF).
Kirjain M merkitsee mikrofaradia (µF) (eli miljoona pF, M = ’mega’).
Kirjain K merkitsee nanofaradia (nF) (eli tuhat pF, K = ’kilo’).
Kirjain E merkitsee pikofaradia (pF).

Esimerkiksi
4M7 / 10 / 100 tulkitaan 4,7 µF, 10 % toleranssilla ja 100 V jännitteenkestolla.
44K / 10 / 100 tulkitaan 44 nF, 10 % toleranssilla ja 100 V jännitteenkestolla.
3E3 / 10 / 400 tulkitaan 3,3 pF, 10 % toleranssilla ja 400 V jännitteenkestolla.

Toinen merkintätapa on kirjoittaa vain kapasitanssiarvo pikofaradeina siten, että viimeinen numero tarkoittaa lopussa olevien nollien määrää. Esimerkki: 473 tarkoittaa lukua jossa on 47 ja kolme nollaa eli 47 000 pF = 47 nF.

Kirjoittaja:  osexm [ 30.04.2014 12:12 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroen XM nopeusinfo ei toimi

Nyt kun nopeusinfo toimii niin jousitus saa myös tiedon koska nopeus on yli 30 km/h. Nyt kun joku jousituksen anturi ei toimi niin jousitus on myös kova koko ajan eli seuraavan ongelman kimppuun........ Tässä on myös helppo tapa laittaa jousitus pehmeäksi koko ajan, nappaa nopeustieto hydraecusta irti...

PS. Vaihdoin myös elkon sen pakkakonkan lisäksi siitä purkista. Elkothan yleensä tuppaa kuivumaan ja tuo ei ollut plussan ja maan välissä.

Kirjoittaja:  osexm [ 04.05.2014 14:50 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroen XM nopeusinfo ei toimi

Eipä se sittenkään ollut komponenttivika. Lahden reissulla alkoi näyttö pätkiä ja tullessa ei näyttänyt mitään. Laitoin porakoneen pyörittämään anturia ja auto käymään. Kun hieman taitteli printtiä niin johan taas pelitti. Kylmä juotos tai katkos jossain mutta missä? Juotin kaikki vähänkin epäilyttävät paikat uudestaan ja sen jälkeen sai taivutella printtiä aika lailla ja vika ei enää esiintynyt.

PS. peugeotilta löytynee sama Bitronin boksi numerolla 9622568380 jos kiinnostaa

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/