Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Moottorin ECUn bench flashaus - ohjeet tässä
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=17996
Sivu 1/2

Kirjoittaja:  ds-jekkeri [ 30.04.2014 13:14 ]
Viestin otsikko:  Moottorin ECUn bench flashaus - ohjeet tässä

Tämä pitäisi oikeastaan kirjoittaa englanniksi, kysymyksessä on "salattua tietoa" jota on salailtu tietäjien tietäjien toimesta vuosikymmenet.

Mutta minä en salailusta perusta! Kansalla on oikeus tietää. Ja kyllä kansa tietääkin.

Siispä aloitetaan teistä, rakkaat suomalaiset ystäväni. Mukaanlukien myös idefix ja Dsharrastelija!

Tässä esimerkkinä toimikoon Citroen C5 V6:ssa, C6 V6:ssa ja Peugeot 406 V6:ssa (ES9J4S-koneisissa eli bensamalleissa) olevan ECUn (Bosch ME 7.4.6) lukeminen ja flashaus (eli EEPROM-muistin luku ja uudelleenkirjoitus). Vastaavat kommervenkit, hieman eri muodossa ja eri parametreillä, pätevät lähes kaikille muillekin Ecuilla, niin euro- jenkki- kuin japsiautoissa.

Ensi alkuun tarvitaan työkalut, jolla ECU:n Eepromin voi lukea. PSA-autoihin on harrastajalle kaksi vaihtoehtoa, Galletto ja MPPS. Ja molemmista tietysti ne kiina-versiot, puhtaasti yksityiskäyttöön. MPPS:ää pidetään yleisesti hieman luotettavampana, joten aloitetaan sillä. Tällä saa lukaista useimmat ECU:t:

http://eng.auto24.ee/products/detail_pr ... ?id=852363

Nyt kun sattuu olemaan niin, että MPPS (eikä Gallettokaan) ei virallisesti tue tuota Motronicin ME 7.4.6 -mallia, joka näissä veekuutosissa on, tulee käyttää Generic- automerkin alta toimintoa "Generic ME 7.x.x, requires boot mode". Mikä boot-mode? No se tarkoittaa, ettei ECUa voi lukea eikä kirjoittaa OBD-töpselin kautta, vaan on pakko repiä ECU autosta irti ja avata se, sekä suorittaa flashaus työpöydällä eli "bench-moodissa".

Älä pelästy, ei ole niin vaikeaa kuin kuulostaa! Tässä ohjeet (en viitsi listata tähän mistä nämä kaikki ohjeet löysin, mutta hirvittävä netin kampaus ja kyselyrumba siinä on takana, nyt te korjaatte hedelmät):

Tämän mallin ECUssa on kolmeliittiminen kiinnitys, Boschin nerokkaat liittimet irtoavat ihan sormin lukituksia myöten. Sitten takakannen ruuvit auki, ja varovasti väännellään pohjakansi irti (se on liimatahnalla tiivistetty, joten tovin saa väännellä).

(jatkuu alla)

Kirjoittaja:  ds-jekkeri [ 30.04.2014 13:27 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottorin ECUn bench flashaus - ohjeet tässä

Ja tässä kuvat, katso alta tekstiselityksen jatkoa:
Liitteet:
WP_20140428_17_11_44_Pro.jpg
WP_20140428_17_11_44_Pro.jpg [ 114 KiB | Katsottu 27793 kertaa ]


Liitteet:
WP_20140428_17_23_43_Pro.jpg
WP_20140428_17_23_43_Pro.jpg [ 83.71 KiB | Katsottu 27793 kertaa ]


Liitteet:
WP_20140428_17_32_16_Pro.jpg
WP_20140428_17_32_16_Pro.jpg [ 84.71 KiB | Katsottu 27793 kertaa ]

Kirjoittaja:  ds-jekkeri [ 30.04.2014 13:36 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottorin ECUn bench flashaus - ohjeet tässä

No niin.

Kuva 1 yllä: Ensin pitää saada kytkettyä tuohon MPPS:n liittimeen se datapinni, sekä +12 ja ground. Autohan tarjoaa normaalisti nämä +12 ja maan, mutta nyt pitää nekin tuoda itse tuohon liittimeen. Niinpä siis tehdään johtoa kuorimalla ja kutistesukka kuoritun osan päälle kutistamalla tuollaisia piuhan päitä, jotka voi tökätä liittimen pinniin kiinni niin etteivät mene oikosulkuun.

Ja sitten kolme tämmöistä piuhaa kiinni liittimen nastoihin 4 (ground), 7 (k-line eli näiden ecujen datapinni), 16 (+12V). Huomaa että tuon MPPS:n liittimen päässä nastajärjestys on peilikuva siitä, verrattuna spekseihin (auton päässä).

.............

Kuva 2 yllä: No, sitten vastaavat piuhat ja vähän päällekin pitää saada ECUun kiinni. Ecu näkyy tuossa avattuna ja ylösalaisin. Ecussa on kolme liitintä, lyhyt ja kaksi vähän pidempää. Keskimmäiseen pitää laittaa tuo k-line eli datalinja kiinni pinniin H2 (pinnien nimet näkyvät ECUn liittimestä kun tarkkaan katsoo, hyvässä valaistuksessa). +12V kiinni keskimmäisessä pinniin F4.

Sitten laitimmaiseen pitkään liittimeen kiinni ground nastaan M4 ja +12V nastaan M3, tuolla reunassa kuten kuvasta näkyy.

Ja sitten solmitaan vaan yhteen piuhat, eli ecun datapiuha MPPS:n datapiuhaan, ECUn ground MPPS ja virtalähteen groundiin, ja ECU kaksi +12 -piuhaa MPPS:n ja virtalähteen +12 - piuhaan.

.....................


Kuva 3 yllä: Virtalähde kiinni koko johtosotkussa. Käytin jännitteenä 13.3 volttia, se riittää hyvin, mutta toisaalta alle 12.6 ei kannata käyttää. Miksi? Pitkä tarina, lue netistä jos kiinnostaa.

Jatkuu...

Kirjoittaja:  ds-jekkeri [ 30.04.2014 13:37 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottorin ECUn bench flashaus - ohjeet tässä

lisää kuvia:
Liitteet:
WP_20140428_17_41_33_Pro.jpg
WP_20140428_17_41_33_Pro.jpg [ 65.14 KiB | Katsottu 27778 kertaa ]


Liitteet:
WP_20140428_18_18_44_Pro.jpg
WP_20140428_18_18_44_Pro.jpg [ 95.6 KiB | Katsottu 27778 kertaa ]


Liitteet:
WP_20140429_15_37_37_Pro.jpg
WP_20140429_15_37_37_Pro.jpg [ 117.79 KiB | Katsottu 27778 kertaa ]

Kirjoittaja:  ds-jekkeri [ 30.04.2014 13:46 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottorin ECUn bench flashaus - ohjeet tässä

No niin.

Kuva 1: Laitetaan siis käyntiin MPPS (usb-piuha pitää olla jo kiinni koneessa), mielellään akkukäyttöisesti läppärissä että (halvan) virtalähteen ja (halvan) läppärin akkulaturin maatason eriävyys ei tuhoa kaikkea elektroniikkaa tässä kokeilussa. Valitaan Generic, Bosch, ja Generic ME 7.4.6 512Kb kline (eli 512KB EEPROM-piirillä, tässä ecussa on se).

Kuva 2: Laitetaan ECU boot-moodiin. Elikkä ennenkuin virtalähteeseen tökätään se plus-piuha kiinni (virtalähde kannattaa olla jo valmiiksi päällä, muuten tulee kaikenlaista piikkiä), kytketään ground (vaikkapa virtalähteen maaterminaalista) ohuella testipäällä EEPROM:n nastaan 24. Mitä mitää.. mitä helkkaria... no katso kuvasta 2. EEProm on se isompi piiri sen avatun takakannen alla, ja siitä toiseksi viimeinen pinni reunasta päin sen pienemmän pinnin puolelta. Kun testipää on siinä pinnissä kiinni (eikä oikosulussa viereisiin pinneihin!), tökätään +12V piuha virtalähteeseen kiinni, ja nostetaan testipää pois pinniltä 5 sekunnin jälkeen. Nyt ECU on boot-moodissa! Jippii.

Kuva 3: Sitten vaan MPPS-softasta READ, ja niin saadaan luettua 512 KB bin-file eli EEPROmin muistikuva tuolta ME 7.4.6:sta koneelle. Luennan jälkeen MPPS pyytää "key off", jolloin nykäistään se plus-piuha virtalähteestä taas irti.

Sitten muokataan .bin -fileä ja checksummataan se uudestaan. (Mitämitämitä? katso alemmista posteista)

.Bin-filen kirjoitus ECUun tapahtuu täysin samalla tavalla. Eli laite boot-moodiin, ja MPPS-softasta "Write", valitaan se BIN mikä flashataan, ja odotellaan pari minuuttia niin ECU on flashattu.

Näin se käy! Eihän ollut vaikeaa? Lue alemmista posteista, mikä tuo BIN-file oikein on ja mitä sille voi ja pitää tehdä.

Kirjoittaja:  ds-jekkeri [ 02.05.2014 16:23 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottorin ECUn bench flashaus - ohjeet tässä

No niin, syvennytään nyt siihen .bin -tiedoston muokkaukseen Tunerprolla. Ensin täytyy kysyä, että kiinnostaako tämä ihan ketään? Tarkoituksena on julkaista salaista ja salailtua tietoa, jota ei ole ennen ollut netistä löydettävissä.

Kirjoittaja:  powerage [ 02.05.2014 17:09 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottorin ECUn bench flashaus - ohjeet tässä

Tottakai se kiinnostaa!

Kirjoittaja:  ds-jekkeri [ 02.05.2014 17:29 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottorin ECUn bench flashaus - ohjeet tässä

.Bin-tiedosto on siis kuva, 1:1 kopio, ECUn EEPROM-muistin sisällöstä. Ei perhana, en jaksa isoilla kirjoitella aina noita ecuja ja eeprommeja, menköön kaikki pienellä tästä eteenpäin.

Tässä ecu-tyypissä tuo eeprom sisältää 512kilobyteä, jossa on ecun softakoodi pääosin, sekä monia lippuja (päälle/pois kytkimiä eri ominaisuuksille kuten katalysaattorin kunnon seuraamiselle), ja tietysti moottorin "kartat", maps. Kartta on ruiskun- ja sytytyksenajoitukseen tai moottorin muihin reaaliajassa säädettäviin parametreihin sidottu 1- tai 2-ulotteinen taulukko arvoja, joilla esimerkiksi sytytysennakkoa säädetään kierrosluvun ja kaasuläpän asennon mukaisesti. Koska säätöön vaikuttavia luettavia parametreja on 2, tulee kartastakin 2-ulotteinen.

No niin. Mutta ennen kuin karttoja tai mitään muutakaan pääsee käpistelemään, pitää tietää missä kohtaa muistia mitäkin on. Ilman tätä tietoa muistin sisältö on hirveä tukku satunnaiselta näyttävää numerodataa, joka useimmiten näytetään heksamoodissa (katso vikipeetiasta mikä on hexadecimal). Tältä se raakadata näyttää:

Liitteet:
tunerpro_1.JPG
tunerpro_1.JPG [ 113.47 KiB | Katsottu 27519 kertaa ]


Tuosta kuvasta näkee pelkästään, että jotain tavaraa siellä on muistissa ruudun alussa ja lopussa, sekä keskellä ilmeisesti tyhjää tai jonkin tallentamista varten varattua tässä vaiheessa tyhjää tilaa. Ei tuosta vielä paljon tolkkua saa!

Kirjoittaja:  ds-jekkeri [ 02.05.2014 17:42 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottorin ECUn bench flashaus - ohjeet tässä

No, sitten ruvetaan tutkimaan muistin rakennetta. Eepromilla on siis 512KB, ja tässä mallissa näyttää siltä, että varsinaiset kartat sekä monet päälle/pois liput (kytkimet) sijaitsevat osoitteissa 10000-1FFFF hex, 64 kb:n blokissa, toisessa alusta katsoen. Keskitytään nyt tuohon blokkiin, ja unohdetaan hetkeksi softakoodit ja muu tavara, joka on tuon muistiblokin ulkopuolella.

Lisäksi tuon eepromin ulkopuolella on vielä C167-prosessorin sisäinen ROM sekä ns. Immo-chip, joka sisältää immobilisaattorin tiedot sekä vikakoodien tallennukset. Vikakoodit lauettuaan eivät siis tallennu eepromille, vaan erilliselle, pienemmälle flash-muistichipille.

Välihuomautus: esimerkiksi MPPS:ssä jos optio "read only maps" on ruksattuna, juuri tuo mainittu 64KB blokki on se mikä luetaan, muuta ei lueta.

Mutta eteenpäin! Tutkimus paljastaa, että paras ilmainen softa noiden karttojen ja lippujen tutkimiseen on Tunerpro. Siihen vaan pitää sen .bin - tiedoston lisäksi löytää tai tehdä itse .xdf-file, eli määrittelytiedosto, joka kertoo mistä kohtaa tuota .bin:iä kartat ja liput löytyvät.

Kuinka ollakaan, netistä ei löydy hirvittävän kampaamisen jälkeenkään yhtään suoraan ME 7.4.6 -eculle sopivaa xdf:ää. Ei edes osittain sopivaa. Eli pitää tehdä itse.

Netin penkomisella löytyy ilmaista softaa, joka yrittää automaattisesti löytää tiettyjä Boschin ME-malleissa esiintyviä karttoja ja lippuja. Sen kokeilu tuottaa tulosta, mutta laihasti. Muutamia karttoja löytyy, yhtään lippua ei löydy.

Tässä esimerkkinä yksi kartta, jonka automatisoitu xdf-generaattori löysi 406 coupe V6:n vakio-binnistä:

Liitteet:
tunerpro_2.JPG
tunerpro_2.JPG [ 68.26 KiB | Katsottu 27498 kertaa ]

Kirjoittaja:  ds-jekkeri [ 02.05.2014 17:48 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottorin ECUn bench flashaus - ohjeet tässä

Osa kartoista on selvästi tunnistettu väärin, mutta joitain karttoja jo pääsee muokkaamaan Tunerprolla tässä vaiheessa. VAROITUS - ÄLÄ MUOKKAA MITEN ELLET TIEDÄ MITÄ TEET, MOOTTORI VOI AIVAN KIRJAIMELLISESTI RÄJÄHTÄÄ. Tai ainakin mäntä sulaa yhdellä täyskaasuvedolla...

Entäpä jos halutaan muuttaa lippuja? Niitähän ei automaattisesti löytynyt yhtään.

No, ensin ruvetaan tutkimaan mikä lippu vaikuttaa mihinkin. Oletetaan nyt että halutaan disabloita tuon ecun pirullinen cat-diagnostiikka, joka sytyttelee moottorin vikavaloa havaitessaan että etukatit ovat hiemankin kuluneet.

Netin kampaamisella löytyy lippujen nimiä ja funktioita aika mukavasti. Esimerkiksi täältä:

http://s4wiki.com/wiki/Tuning#Rear_O2_Sensors

Valitettavasti lähes kaikki data koskee Audien ja Volvojen ja Bemareiden moottoreita, joissa on kyllä ME 7-sarjan ecut (esim 7.1, 7.1.1, tai 7.5) joiden voisi kuvitella olevan hyvin samanlaisia kuin 7.4.6.

Mutta eivät ne ole! 7.4.6 on omanlaisensa kampa, ja muistikartta on omansa.

No, tuolta kuitenkin löytyi sen lipun nimi, mikä pitää nollata. CDKAT. Pikainen tarkistus 7.1.1 xdf-fileä käyttäen näyttää, että aivan varmasti se lippu ei ole 7.4.6:n muistissa samassa paikassa. Siellä muistipaikassa pitäisi nimittäin olla 1, eli diagnostiikka päällä, tai 0, diagnostiikka pois päältä. Ei esimerkiksi 69.

Mistä löytyy tuollainen lippu, kun ei kerran automatiikka löydä, eikä netti auta?

Kirjoittaja:  ds-jekkeri [ 02.05.2014 17:57 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottorin ECUn bench flashaus - ohjeet tässä

Vaihtoehtoja on monia. Voi rekisteröityä jollekin monista netin ecu-keskustelupalstoista, esimerkiksi http://www.ecuconnections.com/forum/ ja ruveta kerjäämään "tietäjiltä" vastausta kysymykseen, missä muistipaikassa tässä ecussa se CDKAT -lippu sijaitsee.

Onko se helppoa ja nopeaa? No, joskus on, joskus ei. Erittäin usein tällaista tietoa salaillaan. Luulisi että näin vanhoissa autoissa ei olisi syytä enää pimittään niitä tietojaan, mutta jostain syystä lähes kaikki ecu-tietäjät varjelevat mustasukkaisesti omaa hankittua tietoaan. Tippa kerrallaan saatetaan jotain paljastaa, mutta paljon jätetään pimetoon. Jos kysyjän naama ei miellytä, ei vastata mitään. Mestarit vaihtavat tietoa lähinnä keskenään, sisäpiirissä, eikä sinne pääse ilman salaisia kädenpuristuksia ja klubikorttia, perkele.

Toinen vaihtoehto on tutustua netistä löytyvään Boschin 7.3 -sarjan englanninkieliseen functiodokumenttiin, joka on 2000 sivua pitkä, sekä hankkia disassebler-työkalut (esimerkiksi IDA C167-tuella) ja kääntää ymmärrettävään muotoon eepromilta luettu softakoodi. Sitten voi ruveta katselemaan käännetystä softakoodista kohtaa, joka tuntuisi vastaavaan tuossa funktiomäärittelydokkarissa kerrottua juuri sen halutun funktion toimintatapaa.

Helppoa? Ei, helvetin vaikeaa ja hidasta. Ja turhauttavaa, kuten kaikki reverse engineerin. On todella ärsyttävää käyttää aikaa sellaisen softakoodin selvittelyyn, jonka joku on jo koodannut ja joka toimii, mutta jota vaan syystä tai toisesta salaillaan. Kiroaisin uudestaan, mutta menee liian maustetuksi tämä teksti.

Näiden, ja parin muunkin metodin, kombinaatio tuotti lopulta tiedonjyväsen:

Bosch ME 7.4.6:n CDKAT-lippu sijaitsee osoitteessa 0x10009 HEX. Eli ihan se "karttamuistiblokin" alussa.

Ja sieltä löytyy se oletettu ykkönen, eli diagnostiikka päällä! Ei muuta kuin muutetaan Tunerpron hex-editorissa se muistipaikka 0:ksi, ja loppuu ne katin diagnosoinnit ja koneen vikavalon turha polttaminen!

Kun muistipaikka on muutettu, se savetetaan ja sitten koko .bin-tiedosto savetetaan. Eri nimelle kuin alkuperäinen, säilytä originaalibin jos joudut sen joskus palauttamaan ecuun!

Kirjoittaja:  ds-jekkeri [ 02.05.2014 18:02 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottorin ECUn bench flashaus - ohjeet tässä

Jaa, lippu nollattu? Nytkö vaan flashataan se muokattu bin-tiedosto takaisin ecuun, ja kaikki on kunnossa?

Voi voi. Ei toki. Kumpa se olisikin niin helppoa.

Bosch on rakentanut eeprom-muistin häiriöitä varten ecun softiin checksum- eli tarkistussummafunktion. Jos mitä tahansa muistapaikkaa bin-tiedostossa muutetaan, pitää laskea uudestaan ne checksumit (joita on monta, ja jotka tallettuvat myöskin binin sisälle eri muistipaikkoihin) ja savettaa se .bin uusilla checksumeilla.

Pakko lyhentää tässä kohtaa tarinaa, tai tästä tulee kirjan pituinen selitys.

Lyhyesti, nopeasti selviää että ME 7.4.8:n ei löydy ilmaista checksum-calculaattoria oikein mistään. WinOLS:ssa se olisi, lisämoduulissa OLS250, mutta kun se softa maksaa tuhansia ja tuo lisätiedostokin 500.

Älyttömän pitkän kaivamisen tutkimisen jälkeen löytyy yksi ilmainen, romanialainen työkalu, "Ultimo checksum calculator", joka ymmärtää juuri tätä ecua ja osaa korjata sen checksummin:

Liitteet:
ultimo_1.JPG
ultimo_1.JPG [ 52.42 KiB | Katsottu 27470 kertaa ]

Kirjoittaja:  ds-jekkeri [ 02.05.2014 18:04 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottorin ECUn bench flashaus - ohjeet tässä

Ja niin on viimein käsissä .bin-tiedosto, josta on CDKAT-lippu nollattu, ja johon on checksummit laskettu uudestaan.

JIPPII!

Mutta toimiiko se?

Ei muuta kuin boot-flashataan se ecuun aikaisempien ohjeideni mukaisesti:

Liitteet:
WP_20140429_15_37_37_Pro.jpg
WP_20140429_15_37_37_Pro.jpg [ 117.79 KiB | Katsottu 27468 kertaa ]

Kirjoittaja:  ds-jekkeri [ 02.05.2014 18:07 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottorin ECUn bench flashaus - ohjeet tässä

Ja ecun kansiläppä kiinni, ecu autoon kiinni, ja virrat päälle. Moottorin valo syttyy oikein...

Jos auto lähtee starttaamalla käyntiin, se tarkoittaa että tuon .bin-filen checksumit on laskettu oikein. Jos checksummeissa on vikaa, auto ei käynnistä, startti pyörittää vaan tyhjää.

Startataan...

ja...jiujiujiujiujiuj.....

Pröööööm!

Lähti käyntiin, pyhä banaani soikoon!

100 kilometrin koeajo paljastaa, että moottorin vikavalo ei syty enää. Joten lippu on todellakin nyt pois päältä. Keskikatalysaattorit voi heittää vaikka kuikkaan. Ja autohan täyttää edelleen kaikki saastemääräykset ja lain kirjaimen, menee läpi katsastuksesta, ja päästöarvot ovat täysin kunnossa (koska tässä on takakatitkin...) ja vikakoodeja 0.

Mission accomplished! Olipas siinä urakka.

Kirjoittaja:  jasu [ 02.05.2014 18:09 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottorin ECUn bench flashaus - ohjeet tässä

ds-jekkeri kirjoitti:
Kun muistipaikka on muutettu, se savetetaan ja sitten koko .bin-tiedosto savetetaan. Eri nimelle kuin alkuperäinen, säilytä originaalibin jos joudut sen joskus palauttamaan ecuun!

Tuo alkuperäisen säilyttäminen on varsin tärkeää, sillä kun voi aina palauttaa takaisin alkupisteeseen, jos koodia muuttaessa tulee joku moka tehtyä. Vaikka ohjelmoinnista paljon tietäisikin, muutettua ja toimimatonta koodia kovin harva palauttaa osaa...

Mielenkiinnolla tätä seuraan, vaikka koodaamista välttelen enemmän kuin ruttoa. Nykyään kun pää ei enää "taivu" moiseen, opiskellessa vielä toimi ja kovasti koodattiinkin, siitä koskaan pitämättä...

Onneksi on olemassa myös toisenlainen lähestymistapa, joka ei tosin rehellisesti toimien onnistu uudempien kanssa, nimittäin koko moottorinohjauksen vaihtaminen täysin ohjelmoitavaan. Eihän toki kaikkea katsastuksessa kertoa tarvitse, mutta OBD-testiin sellaista on turha tarjota. Vanhempien kanssa tilanne onneksi on aivan toinen, viimeksikin Dyanen katsastuksessa jutusteltiin lähinnä Megasquirtin säädettävyydestä yms...

Kirjoittaja:  Akaile [ 02.05.2014 18:15 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottorin ECUn bench flashaus - ohjeet tässä

Samaa mieltä tämän muutostyön kiinnostavuudesta. Näissä yli kymmenvuotiaissa on jo niin paljon puukotettavaa nykytiedon valossa, että on varsin suotavaa tällainen tutkimusmatka ranskan insinöörin koodipuoleen.

Hienoahan se olisi, kun voisi Megasquirtmaisesti heitellä erilaisia karttoja tuon Xantturankin boksiin! Erityisesti tuon etanolin lisääntyessä kulkunesteessä.

Kirjoittaja:  ds-jekkeri [ 02.05.2014 18:55 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottorin ECUn bench flashaus - ohjeet tässä

jasu kirjoitti:
Onneksi on olemassa myös toisenlainen lähestymistapa, joka ei tosin rehellisesti toimien onnistu uudempien kanssa, nimittäin koko moottorinohjauksen vaihtaminen täysin ohjelmoitavaan. Eihän toki kaikkea katsastuksessa kertoa tarvitse, mutta OBD-testiin sellaista on turha tarjota. Vanhempien kanssa tilanne onneksi on aivan toinen, viimeksikin Dyanen katsastuksessa jutusteltiin lähinnä Megasquirtin säädettävyydestä yms...


Joo... mutta yleisesti olen sitä mieltä, että valtion kontrolli on mennyt liian pitkälle, ja sitä tulee vastustaa. Perhana soikoon, ei ole kenenkään asia, minkälaisella softalla minun 15 vuotta vanhan harrasteautoni moottori pyörii. Kiina puskee joka päivä päästöjä ilmaan enemmän kuin suomen kaikki autot vuodessa. Se on naurettavaa pienisieluisuutta nalkuttaa jostain harrasteauton ecusta, vaikka sinne nyt olisikin vaihdettu se megaruuta.

OBD-testit katsastuksesta pois! Se on vihreiden ja kommunistien keksintö!

Kirjoittaja:  ds-jekkeri [ 02.05.2014 19:00 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottorin ECUn bench flashaus - ohjeet tässä

Akaile kirjoitti:
Samaa mieltä tämän muutostyön kiinnostavuudesta. Näissä yli kymmenvuotiaissa on jo niin paljon puukotettavaa nykytiedon valossa, että on varsin suotavaa tällainen tutkimusmatka ranskan insinöörin koodipuoleen.

Hienoahan se olisi, kun voisi Megasquirtmaisesti heitellä erilaisia karttoja tuon Xantturankin boksiin! Erityisesti tuon etanolin lisääntyessä kulkunesteessä.


Tietyn ECUn rakenteen tarkka tunteminen mahdollistaa myös ecun laittamisen toiseen autoon - kunhan sylinteriluku on sama.

Jos koodimiekka pysyy kädessä, niin hieman erilaiset anturit eivät ole ongelma. Ja kartoissahan niitä voi kompensoida. Moottorin kampiakselin asentotunnistukseen joutuu ehkä tekemään uuttakin koodia.

Tämä on siksikin kiinnostava teema, että 4-pyttyisten nykyaikaisia Motronic 7.x -ecuja antureineen kaikkineen saa joillakin kympeillä. Lähes ilmaista.

Itse korvaisin DS 23 Ie:n ruiskun ilman muuta 7.4.4:llä.... (nelipyttyisten psa-ecu)

Kirjoittaja:  Plagu [ 02.05.2014 22:50 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottorin ECUn bench flashaus - ohjeet tässä

Hienoa pioneerityötä todellakin, itse olen muutaman kerran bootmodea tarvittaessa pitänyt ecun paikoillaan ja vain avannut sen, se k-line kuitenkin on käytännössä aina vedetty obd porttiin asti. sitten vain pinni 24 maihin ja virrat päälle =P :lol:
Tuo cdkat lippu olisi varmasti jäänyt multa löytämättä, hienoa työtä.

Kirjoittaja:  Akaile [ 03.05.2014 22:00 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottorin ECUn bench flashaus - ohjeet tässä

ds-jekkeri kirjoitti:

Itse korvaisin DS 23 Ie:n ruiskun ilman muuta 7.4.4:llä.... (nelipyttyisten psa-ecu)


Miten tuo käytännössä tapahtuisi? Eli tarvisiko myös samalla ottaa esim. xantiasta virtalukko, ajonestopiirit sun muut sähköhärpäkkeet vai saisiko tuon ecun puukotettua siinä määrin, että se käytännössä tarvisi vain virtaa ja osaisi ruiskutella bensaa koneelle?

Kirjoittaja:  Plagu [ 03.05.2014 23:17 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottorin ECUn bench flashaus - ohjeet tässä

Ajoneston voi toki ecusta poistaa, ja esim vanhat anturit voi kalibroida myös tuoreeseen ecuun mutta paljon helpommalla pääsee jos vaihtaa anturit, suuttimet yms. Yks haaste on toki ykk-anturi joka perinteisesti on motroniccilaisissa 60-2 pyörällä jollaista deesussa tuskin on joten sellainen pitäisi askarrella. Toinen haaste tai hidaste on se että lennosta karttoja ei pysty muuttamaan, livedataa onneksi saa talteen mutta joka muutoksen jälkeen pitää auto flashata uusiksi ja sitten taas kruisailla ja tallentaa dataa ja kattoa miten meni.

Kirjoittaja:  ds-jekkeri [ 04.05.2014 14:25 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottorin ECUn bench flashaus - ohjeet tässä

Ajonesto on poistettavissa kuten Plagu sanoikin. Ns. Immo off -modifikaatio. Meneekö se pelkällä lipun käännöllä, en osaa heti sanoa, mutta mahdollista se on.

Niinpä boksiin pitäisi saada vain sähköt, suuttimet, uudet (kynä)puolat ja anturit kiinni.

Anturit vaihdettaisiin mahdollisuuksien mukaan uusiin, vanhatkin kyllä saa pelaamaan muuttamalla karttoja tai softia (lähinnä skaalamuutos).

YKK- ja pyörimisnopeusanturit ovat kiintoisa pala. Niissä muuttaisin ihan kooditasolla ME 7.4.4;n koodia keskeytysten ja pyörimiskohdan laskennan suhteen siten, että voitaisiin käyttää yksinkertaisempaa anturia. Paras olisi saada nokka-akseliin kiinni joku monihampainen kehä ja anturi, konekohtaisesti pitäisi katsoa helpoin kohta. DS:ssä apulaitteiden hihnapyörän kehälle, sehän on nokassa kiinni.

Puristusta kannattaisi samalla nostaa melko rajusti kun kerran kartat kumminkin tehdään tyhjästä.

Lambda-anturille pitäisi porata paikka pakosarjaan, se auttaisi sitten säätämistäkin olennaisesti.

Muistikarttoja voi muokata myös reaaliajassa, pitää olla eeprom-simulaattorikanta joka juotetaan eepromin paikalle ecuun ja kytketään usb:lla tietokoneeseen. Voi tosiajassa, vaikka ajon aikana, muokata karttoja.

Mielenkiintoista harrastusta siinä olisi! Ja mikä tärkeintä, kun ollaan saitoja, kulunki olisi aivan minimaalista kun noita yleisiä ecuja saa tosiaan pilahintaan, antureineen kaikkineen. Satasella saisi uudet moottorinohjaukset ds 23 ie:hen.

Kirjoittaja:  Plagu [ 04.05.2014 16:38 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottorin ECUn bench flashaus - ohjeet tässä

Onhan noita romulatoreja toli olemassa, mutta löytyykö tosiaan sellainenkin joka tukee noita 29f sarjankin lutikoita? Itse en ole moiseen törmännyt tosin empä kyllä ole etsinytkään. Tuollainen ois kyllä hyvä kun noita hodareita tykkään ropeltaa.

Kirjoittaja:  ds-jekkeri [ 04.05.2014 20:32 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottorin ECUn bench flashaus - ohjeet tässä

Niin eeprom-emulaattoriako? Kyllä kuiskauksia kiertää että 29-sarjan chipille sopivia olisi olemassa. Tarkkaa tietoa ei tunnu olevan, sitä salaillaan.

Mutta tuo 29-sarjan piiri ei niin kummallinen eikä valon nopeudella toimiva ole, ettei sitä voisi simuloida omatekoisella laitteella jos on tarpeen. Siinähän olisi lisäharrastusta!

Kirjoittaja:  Plagu [ 04.05.2014 21:56 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottorin ECUn bench flashaus - ohjeet tässä

http://www.moates.net/roadrunnerdiy-guts-kit-p-118.html
http://www.moates.net/ostrich-20-the-ne ... p-169.html

hmph tuollaisia ainakin on. Tosin asiaa pohdittuani ja taustatutkimsuta tehhtyäni ei tuokaan mahdollista reaaliaikaista säätöä, koska ecu lukee flashin sisällön prosessorin muistiin "bootissa". + JOS ecu lukisi flashin sisältöä käytönaikana tulisi myös checksum korjata lennosta.
Toki tuo nopeuttaa hommaa aika paljon ku pelkästään ecun uudelleen käynnistys riittää eikä tartte ohjelmoida koko roskaa aina uusiksi.

Sivu 1/2 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/