Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Hydraulinestesäiliön mittarista bx:ssä http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=1804 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | hssumies [ 10.07.2009 14:11 ] |
Viestin otsikko: | Hydraulinestesäiliön mittarista bx:ssä |
Kun mittarin osoitin, eli se läpyskä on sen ylemmän viivan tasalla, niin onko nestettä silloin liikaa. Se kyllä tuntuisi vähän oudolta kun sitä vähän vuotaa koko ajan. Lisäsin nestettä, mutta mittari ei liikkunut mihinkään vaan pysyi siinä ylemmän viivan kohdalla. Pitäisiköhän lisätä lisää, että se liikkuisi. Samaan syssyyn hydrauli vuodosta. Yksi putki tiputtaa nestettä. Putki menee siinä auton alla sivussa, siinä on kaksi putkea vierekkäin, toinen vuotaa suunnillen auton keskikohdalta, tiputtaa silloin tällöin. |
Kirjoittaja: | hssumies [ 10.07.2009 14:15 ] |
Viestin otsikko: | Re: Hydraulinestesäiliön mittarista bx:ssä |
hssumies kirjoitti: Kun mittarin osoitin, eli se läpyskä on sen ylemmän viivan tasalla, niin onko nestettä silloin liikaa. Se kyllä tuntuisi vähän oudolta kun sitä vähän vuotaa koko ajan. Lisäsin nestettä, mutta mittari ei liikkunut mihinkään vaan pysyi siinä ylemmän viivan kohdalla. Pitäisiköhän lisätä lisää, että se liikkuisi. Samaan syssyyn hydrauli vuodosta. Yksi putki tiputtaa nestettä. Putki menee siinä auton alla sivussa, siinä on kaksi putkea vierekkäin, toinen vuotaa suunnillen auton keskikohdalta, tiputtaa silloin tällöin. Tämä aloitus karkasi, joten jatkan sitä vielä. Onko tuon putken vaihto hankalaa, kallista, voiko näitä putkia paikata. En ole ennen tarvinnut niihin kajota. |
Kirjoittaja: | avbx [ 10.07.2009 14:28 ] |
Viestin otsikko: | Re: Hydraulinestesäiliön mittarista bx:ssä |
Nostitko auton yläasentoon ensin. Nestetaso tarkistetaan renkaanvaihtoasennossa. Kummalla puolella vuotava putki on. Vasemmalla menee neljä hydrauliputkea. Oikealla menee kaksi bensaputkea ja taitaa mennä myös paluuletkuja (ohuita muoviputkia) takakorkeuden säätimeltä ja jousisylintereiltä. Jos tippaa tulee vähän, se ei kovin nopeasti näy säiliössä. Putken vaihto on yleensä työlästä, mutta ei erityisen vaikeaa. Työläänä teettäminen on kallista. Hankalia paikkoja ja huonoja työasentoja. Jatkoksia noihin metalliputkiin on joskus tehty, erityisesti tien päällä, helmilittimillä. Sellainen löytyy omastakin autosta, ei tosin minun jäljiltä. Suosittelen kuitenkin vaihtoa, etenkin jos vuoto on ullut korroosion seurauksena, uusi on aina uusi. Muoviputkissa ei ole painetta, joten ne saanee korjattua tiukalla kumiletkun pätkällä, jonka sisään tungetaan muoviputken päät. |
Kirjoittaja: | hssumies [ 10.07.2009 16:08 ] |
Viestin otsikko: | Re: Hydraulinestesäiliön mittarista bx:ssä |
avbx kirjoitti: Nostitko auton yläasentoon ensin. Nestetaso tarkistetaan renkaanvaihtoasennossa. Kummalla puolella vuotava putki on. Vasemmalla menee neljä hydrauliputkea. Oikealla menee kaksi bensaputkea ja taitaa mennä myös paluuletkuja (ohuita muoviputkia) takakorkeuden säätimeltä ja jousisylintereiltä. Jos tippaa tulee vähän, se ei kovin nopeasti näy säiliössä. Putken vaihto on yleensä työlästä, mutta ei erityisen vaikeaa. Työläänä teettäminen on kallista. Hankalia paikkoja ja huonoja työasentoja. Jatkoksia noihin metalliputkiin on joskus tehty, erityisesti tien päällä, helmilittimillä. Sellainen löytyy omastakin autosta, ei tosin minun jäljiltä. Suosittelen kuitenkin vaihtoa, etenkin jos vuoto on ullut korroosion seurauksena, uusi on aina uusi. Muoviputkissa ei ole painetta, joten ne saanee korjattua tiukalla kumiletkun pätkällä, jonka sisään tungetaan muoviputken päät. Putki on vasemmalla puolella. Nostin kyllä auton yläasentoon. Aikaisemmin kun tarkistin se läpyskä oli lähempänä sitä alaviivaa ja nousi kun lisäsin nestettä. Eihän se pieni tiputus haittaa, ajattelin vaan ettei se sitten "räjähdä" yhtä-äkkiä käsiin tuolla maantiellä niin että ajo loppuu siihen paikkaan. No vaihto tai korjaus siinä edessä kuitenkin jossain vaiheessa on. |
Kirjoittaja: | hssumies [ 10.07.2009 16:23 ] |
Viestin otsikko: | Re: Hydraulinestesäiliön mittarista bx:ssä |
Onkohan kukaan vaihdattanut kaikkia hydrauliputkia korjaamolla, siis kerralla, kiinnostaisi vaan tietää paljonko se kustantaa, noin? Minun on ainakin vähintäänkin hankalaa alkaa niitä tuossa parkkipaikalla vaihtamaan. |
Kirjoittaja: | avbx [ 10.07.2009 16:44 ] |
Viestin otsikko: | Re: Hydraulinestesäiliön mittarista bx:ssä |
Vasemmalla eli kuskin puolella menee neljä pitkää putkea, lähtevät jarruventtiililtä ja päätyvät perässä eri paikkoihin. Vaihto-operaatiossa tuppaa menemään muitakin putkia, jos juntturit ovat piukassa. Nosturilla on helpompi operoida ja ammattimies vaihtanee nuo varmaan aika nopeasti, Croisette tai Sitikkapuoskari osannevat kertoa kauanko siihen pajalla menee. Itse en ole vaihtanut nuo kuin kerran vuosia sitten. Pukkeja kannattaa varata neljä, jos rotvalliremonttina tekee. Ja merkitä lähtöpaikka ja kohde hyvin, etteivät mene sekaisin. |
Kirjoittaja: | Tulsku [ 11.07.2009 10:27 ] |
Viestin otsikko: | Re: Hydraulinestesäiliön mittarista bx:ssä |
Croisette taisi tässä yksi päivä puhua hieman reilun tonnin budjetista, jos Beksiin vaihdattaa kaikki putket. Minulla on vähän sellainen käsitys, että Beksin putkipaketin saisi n. 200 eurolla, ainakin absittomaan, eli ihan kohtuullinen osuus jää työlle. Mutta, kuten sanottua, eihän se mikään nopea homma ole... |
Kirjoittaja: | black_van [ 11.07.2009 11:23 ] |
Viestin otsikko: | Re: Hydraulinestesäiliön mittarista bx:ssä |
Mutta se hyvä puoli että pystyy tavallinen tallaajakin vaihtamaan. ei tarvi hirveää teknistä tietoutta vaan putki kerrallaan |
Kirjoittaja: | Croisette [ 11.07.2009 16:41 ] |
Viestin otsikko: | Re: Hydraulinestesäiliön mittarista bx:ssä |
Jaa olen puhunut tonnin budjeetista, jooh voi ollakkin ![]() ![]() Beksin takapään putkien (9kpl) vaihtoja olen tehnyt aikoinaan todella paljon, markka-aikaan hinta tuli paljon sen kummempia laskeskelematta suoraan muistista, että 2700 mk, jos ei tule suurempia ongelmia. Siitä on aikaa vuosia, ja niin osien kuin työn hinnatkin ovat nouseet, tänäpäivänä heittaisin tarkemmin laskeskelematta, että kustannus on siellä 6-700e luokkaa korjaamolla tehden. Mutta tässä kohtaa tuleekin taas niitä erovaisuuksia, eli joku korjaamo saattaa luvata asentaa ne paikoilleen esim. 4 tunnissa, juuh kyllä mäkin ne sinne siinä ajassa roiskasen, jos ei kovasti tarvi taistella jumissa olevien ilmaruuvien ja takajousisylinterien junttureiden kanssa, ja jos ei olen niin tarkkaa, että meneekö ne putket siellä kannakkeissaan ihan niin kuin ne menee alunperinkin. Eli summasummaarum, itse arvoin työnmääräksi 8 tuntia korjaamolla tehden. n. 3 tuntia lisää, jos vaihdetaan ne etupään putketkin (6kpl), sitten jää vielä toki jousisylinterin putket, ja paksut putket vanhaa, mutta niitä on helppo vaihdella yksitellenkin. Ja työnmäärään, laatuun ja hintaan vaikuttaa sekin hiukan, että käytetäänkö alkuperäisiä putkia, vaiko tarvike Quickeja (ja tässä kohtaa viimestään jollain menee palkokasvi nenään, ottakaa se pois ![]() ![]() |
Kirjoittaja: | avbx [ 11.07.2009 21:10 ] |
Viestin otsikko: | Re: Hydraulinestesäiliön mittarista bx:ssä |
Ei niitä euroja kannata laittaakaan esille. Tuntiveloitukset kun vaihtelee ja laskuissa on yleensä muutakin. Itse olen kiinnostunut tunneista (ohjeajoista). Ajattelin vain niiden pitkien putkien vaihtoa. Itse käytin siihen kyllä reilusti tuon 8 tuntia (taisi mennä muutama päivä), eikä lopputuloskaan ollut tehdastekoisen näköinen. |
Kirjoittaja: | hssumies [ 12.07.2009 10:05 ] |
Viestin otsikko: | Re: Hydraulinestesäiliön mittarista bx:ssä |
Lopputuloksena taidan viedän bx:sän korjaamolle arvuutettavaksi yhden putken vaihtoa varten, tai jopa korjaamista. Meneehän se putki kerrallakin. Täällä on sellainen korjaamo, joka on jotenkin kai erikoistunut sitikoiden korjaamiseen, muun ohella. Beksin raatoja ja pari ehjääkin näkyy siellä pihalla olevan. Samalla voi tietysti kysäistä koko homman hintaa, ynnämuuta. |
Kirjoittaja: | Jousipallo [ 12.07.2009 22:02 ] |
Viestin otsikko: | Re: Hydraulinestesäiliön mittarista bx:ssä |
Jos meinaa ajaa Bexillä, suosittelen myös alkuperäisiä putkia. Ja myös kaikkien takapään putkien vaihtamista kerralla. Kun pudottaa takakelkan alas, on nätti vaihtaa kaikki putket kerralla. Se on juurikin noin päivän homma jos mikään ei erityisesti vastusta. Eikä ole rakettitiedettä vaan raakaa työtä. Orkkis putket kustantavat n. 200 yksikköä yhteiseurooppalaista ulkomuistista heitettynä. Tällä työllä ja euroilla saa aimo annoksen mielenrauhaa. |
Kirjoittaja: | ealab [ 13.07.2009 08:58 ] |
Viestin otsikko: | Re: Hydraulinestesäiliön mittarista bx:ssä |
Orkkiksia olen myös käyttänyt. Helppo asentaa, kun on mutkat valmina oikeisssa paikoissa. Putket myydään kiepissä, mutta siten laitettuna, että ao. mutkat eivät kärsi. |
Kirjoittaja: | Lemon [ 13.07.2009 11:40 ] |
Viestin otsikko: | Re: Hydraulinestesäiliön mittarista bx:ssä |
hssumies kirjoitti: Lopputuloksena taidan viedän bx:sän korjaamolle arvuutettavaksi yhden putken vaihtoa varten, tai jopa korjaamista. Meneehän se putki kerrallakin. Täällä on sellainen korjaamo, joka on jotenkin kai erikoistunut sitikoiden korjaamiseen, muun ohella. Beksin raatoja ja pari ehjääkin näkyy siellä pihalla olevan. Samalla voi tietysti kysäistä koko homman hintaa, ynnämuuta. Mulle on muodostunut parin tiedustelun perusteella sellainen käsitys, että korjaamot ei ihan mielellään ota vastaan beksin kaikkien putkien vaihtamista... |
Kirjoittaja: | hssumies [ 13.07.2009 15:22 ] |
Viestin otsikko: | Re: Hydraulinestesäiliön mittarista bx:ssä |
Lemon kirjoitti: hssumies kirjoitti: Lopputuloksena taidan viedän bx:sän korjaamolle arvuutettavaksi yhden putken vaihtoa varten, tai jopa korjaamista. Meneehän se putki kerrallakin. Täällä on sellainen korjaamo, joka on jotenkin kai erikoistunut sitikoiden korjaamiseen, muun ohella. Beksin raatoja ja pari ehjääkin näkyy siellä pihalla olevan. Samalla voi tietysti kysäistä koko homman hintaa, ynnämuuta. Mulle on muodostunut parin tiedustelun perusteella sellainen käsitys, että korjaamot ei ihan mielellään ota vastaan beksin kaikkien putkien vaihtamista... Kävin äsken arvuuttamassa ja neljä putkea pitäisi vaihtaa, vaikka se yksi vuotaa. Hinta on semmonen viisisataa. Noin neljä tuntia työtä ja putket kakskymppiä kappale. Ajattelin ajella ja lisäillä nestettä niin kauan kun ei ala lorisemalla vuotamaan. Muuten on pelannut ihan hyvin, vaihteetkin menee mukavasti päälle, ei ole tarvinnut ensimmäisen kytkimen säädön jälkeen säätää uudestaan. |
Kirjoittaja: | r_a_n_u [ 13.07.2009 15:44 ] |
Viestin otsikko: | Re: Hydraulinestesäiliön mittarista bx:ssä |
hssumies kirjoitti: Ajattelin ajella ja lisäillä nestettä niin kauan kun ei ala lorisemalla vuotamaan. Sitä ei tarvitse kauan odottaa. |
Kirjoittaja: | hssumies [ 13.07.2009 16:06 ] |
Viestin otsikko: | Re: Hydraulinestesäiliön mittarista bx:ssä |
r_a_n_u kirjoitti: hssumies kirjoitti: Ajattelin ajella ja lisäillä nestettä niin kauan kun ei ala lorisemalla vuotamaan. Sitä ei tarvitse kauan odottaa.[/quote Onko varma kans, sillä mietiskelin josko kuitenkin veisin korjattavaksi, siis onko varmaa, että lorina odotettavissa lähiaikoina. |
Kirjoittaja: | hssumies [ 13.07.2009 16:13 ] |
Viestin otsikko: | Re: Hydraulinestesäiliön mittarista bx:ssä |
hssumies kirjoitti: r_a_n_u kirjoitti: hssumies kirjoitti: Ajattelin ajella ja lisäillä nestettä niin kauan kun ei ala lorisemalla vuotamaan. Sitä ei tarvitse kauan odottaa.[/quote Onko varma kans, sillä mietiskelin josko kuitenkin veisin korjattavaksi, siis onko varmaa, että lorina odotettavissa lähiaikoina. No toivottavasti torstaihin kestää, varasin sillon ajan. |
Kirjoittaja: | r_a_n_u [ 13.07.2009 18:03 ] |
Viestin otsikko: | Re: Hydraulinestesäiliön mittarista bx:ssä |
Kun painepuolen putki alkaa vuotamaan syöpymisen seurauksena, se vuoto lisääntyy kyllä erittäin pian. Putki on hauras myös sen vuotokohdan vierestä. |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |