Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

C5 vm 2006 kampiakselin hihnapyörä
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=18082
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  sep483 [ 09.05.2014 09:52 ]
Viestin otsikko:  C5 vm 2006 kampiakselin hihnapyörä

Mistä saisi tietää mikä on kiristys momentti hihnapyörälle ???
Kone on EW10j4 bensa
Eikö tässä moottori mallissa akseli lukita vauhtipyörästä koska etupään
pyörissä ei ole kiilaa eikä ajoitus merkkejä
Voisiko joku auttaa asiassa

Kirjoittaja:  olli__o [ 09.05.2014 10:44 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 vm 2006 kampiakselin hihnapyörä

Riippuukohan vuosimallista, ainakin Tuolta löytyy EW10J4 ajoitusohjeet, joissa kyllä lukitaan pinnillä hammasrattaasta (ilmeisesti hihnapyörä ensin pois?), mutta olisiko vanhempi malli samasta oneesta?
http://www.peugeot206cc.co.uk/repair-20 ... eg16k3.htm
-> mutta jos kerran erilainen, sitten ei taida nuo kiristysmomentitkaan kelvata tähän tuosta mallista...

Kirjoittaja:  svc [ 09.05.2014 11:18 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 vm 2006 kampiakselin hihnapyörä

Tuolta löytyy kaikki momentit:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/639 ... 0C5_C8.PDF

Ja vähän muutakin tietoa...

Kirjoittaja:  sep483 [ 05.06.2014 18:39 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 vm 2006 kampiakselin hihnapyörä

Ei selvinnyt mikä on hihnapyörän kiristys momentti
Ehtiskö joku asiantuntija selvittää asiaa
Kiitos paljon jo etukäteen

Kirjoittaja:  toiras [ 05.06.2014 21:02 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 vm 2006 kampiakselin hihnapyörä

Jos molemmat hihnapyörät ovat vain sillä yhdellä keskipultilla kiinni niin ensin kiristetään 40 Nm sen jälkeen kiristetään astemitalla varustetulla avaimella 40asteeseen.

Kirjoittaja:  Kooma [ 05.06.2014 21:35 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 vm 2006 kampiakselin hihnapyörä

Se on yleensä niin töhnäinen/loctaittinen se kammen kierre että momenttien yrittäminen on vähän niin ja näin. Momenttiavain naksahtaa töhnää vasten ja sitten jää löysälle. Pyssyllä ampuu kiinni niin että pysyy.

Kirjoittaja:  olli__o [ 05.06.2014 22:22 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 vm 2006 kampiakselin hihnapyörä

Ilmeisesti RFN-moottorimallista alkaen ei ole enää kiilaa eikä joitustapin paikkaa siinä, ,ainakin tuon mukaan silloin ajoitus vetoakselin päältä vauhtipyörän puolelta:
http://www.liontamer.net/forums/index.php?topic=169.0
(Mutta ei mitään omaa kokemusta aiheesta...)

Kirjoittaja:  sep483 [ 06.06.2014 17:55 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 vm 2006 kampiakselin hihnapyörä

Kiitoksia tiedoista eiköhän nyt saada hihnapyörä kiinni ja oikeaan arvoon
ettei tipahda matkalle

Kirjoittaja:  olli__o [ 06.06.2014 19:12 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 vm 2006 kampiakselin hihnapyörä

Siinä linkitetyssä C5_C8.pdf:ssä näkyi olevan kaksikin eri kulma-arvoa toiselle kiristyskierrokselle (riippuen alusprikan materiaalista)
1st solution) Fitting with washer in sintered steel (*)
Accessories drive pulley hub (kaipa se tämä on?)
Pre-tightening 4 m.daN (=40 Nm, daN on dekaNewtoneita...)
Angular tightening 40°±4°

Ja teräsprikalla:
(2nd solution) Fitting with washer in steel.(*)
Accessories drive pulley hub
Pre-tightening 4
Angular tightening 53°±5°

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/