Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 12 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xantia VSX 16v jousipallot
ViestiLähetetty: 14.05.2014 18:56 

Viestit: 121
Paikkakunta: Lempäälä / Tampere
Kun sattuneesta syystä (hydevuoto) uudempi break Xantia jäi hetkeksi jos toiseksikin remontin alle, piti vähän yllättäenkin tuo vanhempi talven pukeilla seissyt ja pikkuremppaa, kuten ruostesuojausta/kiveniskusuojaa helmoihin/roiskeläppiä/takakorkeudensäädintä/ABS-aturia vaihdettu, Xanttu ottaa liikenteeseen. Syksyllä ennen kuin jäi pihaan seisomaan jo aavistelinkin, että etupallot on vaihdon tarpeessa, nyt talven jälkeen tuntuu ihan kivireeltä koko vehje, eli takapäässäkään ei tunnu enää juuri mitään joustoa.

Mitäs ja mistä palloja tuohon VSX:ään? Ainakin Motonetin tiedoissa Xantian palloissa luki aina järjestäen "ei VSX", onko niissä oikeasti oleelista eroa muihin Xanttuihin? Tuossahan on aktiivijousitus, oliko se niin (nyt ei pääse mitenkään katsomaan auton alle), että tuossa on vain taka-akselilla yksi "ylimääräinen" pallo normi-xanttuun verrattuna, vai oliko noita enemmänkin? Mikäs noiden kaikkien pallojen (oliko siis noita 7 kpl?) funtio oikein tuollaisessa aktiivijousituksessa on? Miten tuon aktiivijousituksen toiminnan pystyy testamaan, valo kyllä syttyy kun napista painaa, mutta nykyisilä palloilla tietenkään mitään eroa huomaa kun on koko ajan niin kova. Yritin googlettaa, mutta aika heikosti tuosta VSX:stä löytys tietoa, tai en osannut vain etsiä, kiitollinen siis linkeistä, jos sellaisia antaa. Mitkä kaikki pallot menis vaihtoon, kun vajomisen kanssa ei ongelmia, mutta jousitusta ei nimeksikään?

Sinänsä mielenkiintoinen vehje varustukseltaan tuo VSX. Nyt kun saan taas tuon uudemman liikenteeseen, kun viikonloppuna ehtii vihdoin paneutuun asiaan, ajattelinkin laittaa samaan vauhtiin ensi viikolla/viikonloppuna myös VSX:n jos ei nyt ihan viimesen päälle, mutta ainakin sinne päin. Poika saa kesällä kortin, saapa siitä sitten auton käyttöönsä, kun ajelen ite tuolla breakilla.

Siten vielä varmaan tosi tyhmä kysymys, mutta nyt siellä on hydejärjestelmässä puhdistuslitkut, ajettu niillä reilut 1000km niillä, pitäiskö ne vaihtaa oikeeseen LHMään ennen pallojen vaihtoa? Vai onko sillä mitään väliä... Ajattelin jos ainakin toisen tai kolmannenkin moisen tonnin noilla vielä ajaisi.

Huh, tulipas paljon kysymyksiä, toivottavasti joku jaksas edes jotain vastata.. :)



--
- TRa, tra@iki.fi
C5 Exlusive Break 3.0 V6 Automatic -06
Xantia Exlusive Break 2.0 16v -99
Xantia VSX 2.0 16v -94
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia VSX 16v jousipallot
ViestiLähetetty: 14.05.2014 21:35 

Viestit: 519
Sulla on varmaan hydractive 2 juminut kovaan tilaan seisonnassa. Kannattaa putsata siitä liittimet ja maadoitukset ennen pallojen ostoa. Hakuja h2 tai hydractive 2 niin löytää ihmeteltävää.



Dee Schneider ja Tepsu
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia VSX 16v jousipallot
ViestiLähetetty: 15.05.2014 11:43 

Viestit: 121
Paikkakunta: Lempäälä / Tampere
BXboy89 kirjoitti:
Sulla on varmaan hydractive 2 juminut kovaan tilaan seisonnassa. Kannattaa putsata siitä liittimet ja maadoitukset ennen pallojen ostoa. Hakuja h2 tai hydractive 2 niin löytää ihmeteltävää.


En oikein jaksa uskoa, kyllähän se aktiivitilasdakin pitäisi olla ihan mukava ajettava muuallakin kuin täysin tasaisella lentokentällä.. ainakin enen on ollut, on siis nyt todella kova.
Vaikka ei liene paha idea noita liittimiäkin putsailla ja herätellä, kriittisimmät lienee löytyvän sieltä auton alta taka-akselin kieppeliltä?



--
- TRa, tra@iki.fi
C5 Exlusive Break 3.0 V6 Automatic -06
Xantia Exlusive Break 2.0 16v -99
Xantia VSX 2.0 16v -94
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia VSX 16v jousipallot
ViestiLähetetty: 15.05.2014 12:59 

Viestit: 198
Paikkakunta: Espoo
Surisevatko magneettivenat normaalisti?

Oma VSX välillä vetäisee kovan tuntuiseksi kesken ajon, ja vaikka en ole vielä tarkempaa syytä penkonut niin se on paikallistunut peräpään "jumittumiseen". Jossain vaiheessa _jokin_ päästää irti äänen kera ja perä pääsee liikkumaan taas.

Kova alusta voisi johtua tietty myös kulahtaneesta pumpusta joka ei jaksa nostaa paineita venttiilien liipaisuun asti. Hydepaineellahan ne oikeasti liikkuvat. Tai sitten pallot ovat pettäneet.. Keskipallojen meno vie pehmeän menon mennessään.

Ekana ehkä itse tsekkaisin varuiksi Hydractiven älylaatikon liittimet puhtaiksi. Löytyy moottorinohjauksen boksin vierestä samasta suojakotelosta apparin puolella konetilaa ja tunnistaa kahdesta liittimestä.



'94 Xantia VSX 16v
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia VSX 16v jousipallot
ViestiLähetetty: 17.05.2014 16:19 

Viestit: 121
Paikkakunta: Lempäälä / Tampere
Korppiloinen kirjoitti:
Surisevatko magneettivenat normaalisti?


Nyt tuli paha kysymys, miten niiden kuuluu surista? Mistä ääni kuluu, eli miten teen testauksen? Ja missä tilassa surisee, kun painaa sen activenapin päälle?

Lainaa:
Oma VSX välillä vetäisee kovan tuntuiseksi kesken ajon, ja vaikka en ole vielä tarkempaa syytä penkonut niin se on paikallistunut peräpään "jumittumiseen". Jossain vaiheessa _jokin_ päästää irti äänen kera ja perä pääsee liikkumaan taas.

Itellä teki ennen korkeudensäätimen vaihtoa/huoltoa sitä ajossa, että saattoi yhtäkkiä perä pompahtaa ylös tai alas, sieltä siten alkoi hitaasti "valua" normiajokorkeuteen. Tai tuolta se ainakin tuntui takapuolessa. Ei ole tehnyt tuota enää, joten syyllinen lienee ollut vain takkuava korkeudensäädin.

Lainaa:
Kova alusta voisi johtua tietty myös kulahtaneesta pumpusta joka ei jaksa nostaa paineita venttiilien liipaisuun asti. Hydepaineellahan ne oikeasti liikkuvat. Tai sitten pallot ovat pettäneet.. Keskipallojen meno vie pehmeän menon mennessään.

Uskoisin pumpun olevan kunnossa, ainakin punainen merkkivalo sammuu melko nopeasti käynnistämisen jälkeen, teinpä nyt pihassa testin, yön yli parkin jälkeen ja 4 sekuntia meni, joten pumppu kaiketi OK. Tosin ennen puhdistuslitkuja, taisi muistaakseni kestää ehkä ainakin puolet kauemmin (puhdistuslitkut siis edelleen sisällä). Mitähän se kertoo? Samalla kun tuon käynnistin, niin teinpä vähän "jumppatestiä" myös. Kun auton laskee ensin ala-asentoon, sen jälkeen ylimpään korkeuteen. Valo syttyy ja nyt sen sammuminen kestääkin kauemmin, sellaiset 15-20 sekkaa. Sen jälkeen auto alkaa nousta ja ehkä minuutissa ollaan ylimmässä asennossa. Lienee ihan OK?
Noiden keskipallojen pettämistä minäkin vähän epäilen. Eli kannataisiko ekana vaihtaa vain ne 2 keskipalloa takaa? Tai no eteen ylimmäset pallot myös, koska etupää tuntui jo liian kovalta jo syksyyllä, ne pallot on ainakin liki tyhjät. Etupäätä painelemallakin tunne on selainen, että joustoa on vähän, mutta ei enää riittävästi, samalta tuntui breakin takapää eneen pallojen vaihtoa, millä siitä tuli taas normaali. Se etupään keskipallo, mikä siis on siellä alhaalla lienee vain varaaja, ei kai vaihtotarvetta, kun auto pitää korkeutensa parkissa? Vai olenko tuota(kaan) taas ymmärtänyt oikein, mikä tuo etummaisen keskipallon funktio on? Laskin nyt pallotkin :) kun jumppaa tein, siis tuossahan on 4 takana ja 3 edessä, miten joskus tuntui että niitä olisi ollut vielä yksi enemmänkin, lienenkö unta nähnyt :)

Lainaa:
Ekana ehkä itse tsekkaisin varuiksi Hydractiven älylaatikon liittimet puhtaiksi. Löytyy moottorinohjauksen boksin vierestä samasta suojakotelosta apparin puolella konetilaa ja tunnistaa kahdesta liittimestä.


OK, katsotaan tuota seuraavaksi, taidan kuitenkin nyt ekaksi laittaa tuon breakin liikenteeseen (ohjaustehostimen putki paikalleen, ei pitäisi olla paha nakki edes mun kourille vaikka ahdas paikka onkin..)



--
- TRa, tra@iki.fi
C5 Exlusive Break 3.0 V6 Automatic -06
Xantia Exlusive Break 2.0 16v -99
Xantia VSX 2.0 16v -94
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia VSX 16v jousipallot
ViestiLähetetty: 17.05.2014 16:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
ennen mitään muuta, Lexia kiinni ja hydractive ecun vikakoodien tarkastus sekä actuator test. Jos sieltä ei löydy mitään, kerron mistä sitten jatketaan.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia VSX 16v jousipallot
ViestiLähetetty: 17.05.2014 16:27 

Viestit: 121
Paikkakunta: Lempäälä / Tampere
ds-jekkeri kirjoitti:
ennen mitään muuta, Lexia kiinni ja hydractive ecun vikakoodien tarkastus sekä actuator test. Jos sieltä ei löydy mitään, kerron mistä sitten jatketaan.


Toki jos olisi nyt omassa käytössä se Lexia :oops:



--
- TRa, tra@iki.fi
C5 Exlusive Break 3.0 V6 Automatic -06
Xantia Exlusive Break 2.0 16v -99
Xantia VSX 2.0 16v -94
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia VSX 16v jousipallot
ViestiLähetetty: 17.05.2014 18:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
sen saa ebaysta viidelläkympillä kolmessa päivässä ja tällä palstalla on tarkat ohjeet käyttöön.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia VSX 16v jousipallot
ViestiLähetetty: 17.05.2014 23:19 

Viestit: 121
Paikkakunta: Lempäälä / Tampere
Korppiloinen kirjoitti:
Surisevatko magneettivenat normaalisti?

Haa, nyt tajusin mitä tuo tarkoittaa. Juu, kun oven avaa, alkaa vaimea sirinä jostakin. Lakkaa jonkin ajan kuluttua,.
Ei kaikki lienee tuon osalta kunnossa? '



--
- TRa, tra@iki.fi
C5 Exlusive Break 3.0 V6 Automatic -06
Xantia Exlusive Break 2.0 16v -99
Xantia VSX 2.0 16v -94
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia VSX 16v jousipallot
ViestiLähetetty: 18.05.2014 00:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Ei välttämättä ole kunnossa, valitettavasti.

Jos tätä pitää kuuloäänien perusteella ruveta arpomaan, minäpä avaan sanaisen arkkuni.

Hydractive pitää venttiileitä 30 sekuntia auki oven avauksen jälkeen, jonka jälkeen se sulkee ne. No nyt venttiileiden sähköisessä osassa on sellainen tyyppivika, että niihin integroitu diodi kuolee, jolloin sen ecun sisällä olevaan transistoriin kohdistuu helvetinmoinen käänteinen piikki joka tuhoaa se trankun sitten aikanaan. Vika on korjattavissa, jopa sen jälkeen kun trankku on jo palanut, ks. threadi Restoring Activa V6. Hydractive-ecu on muuten samanlainen mutta yksi trankku vähemmän on siinä.

Niin, kuulohavainnosta:

Kuuntele autosta poistumisen jälkeen se 30 sek sitä venttiilin sirinää. Kun 30 sek on kulunut, pitää venttiilin löysätessä kuulua ihan selkeä "klonk"-ääni sieltä auton etuosasta. Jos ei kuulu mitään tai kuulu vain pehmeä "mosh" sirinän loppuessa, diodi on sökö. Silloin myös venttiilin toiminta nopeissa tilanteissa on huonoa, voi jopa olla että ei päästä ajossa autoa "löysälle" kun trankku ei saa tarpeeksi hyvin ohjatuksi sitä sähköistä osaa kun paineet ovat ajopaineet.

Jos tuo selkeä "klonk" kuuluu 30 sek jälkeen, on luultavaa että venttiilien sähköinen osa on kunnossa. Sitten voi ruveta epäilemään venttiilin hydrauliosaa (voi tukkeutua/jumia), tahi palloja. Tahi ecun väärintoimintaa - saadessaan vääriä parametreja se pistää jousituksen aina kovaksi (default to hard).

Jos näin pitkälle joudutaan, se Lexia on voittamaton työkalu. Ecu kyllä ilmoittaa vikakoodina miksi se pitää jousitusta jäykällä koko ajan, jos vika on siinä.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia VSX 16v jousipallot
ViestiLähetetty: 18.05.2014 23:54 

Viestit: 121
Paikkakunta: Lempäälä / Tampere
tra kirjoitti:

Laskin nyt pallotkin :) kun jumppaa tein, siis tuossahan on 4 takana ja 3 edessä, miten joskus tuntui että niitä olisi ollut vielä yksi enemmänkin, lienenkö unta nähnyt :)


No en ollut nähnyt unta, minähän puhun täällä ihan läpiä päähäni :oops: , kas kun ei kukaan korjaa :?
Kaikkiaan 8 palloahan tuosta löytyy, siis etupään aktiivipallo löytyy vielä akun alta jemmasta etuhelman takaa piilosta. Täytyykin miettiä mitä tuosta pitää purkaa edestä pois kun tuota pitää vaihtaa. Alkaa hahmottua tuo toimintakin viimein itelle, nyt voisi joku tietävämpi kommentoida edes juu tai ei, meneekö se näin, etten ainakaan jakelisi mitään disinformaatiota täällä: palloja siis 4 / akseli. etu- ja takapyörien jousipallot (4 kpl) ihan kuin normaalisa xantussakin, niiden toiminta vaikuttaa sekä sportti että pehmeämmässä tilassa. Sitten on ne varaajapallot kummallakin akselilla, kuten normaalissa xantussa, ainakin uudemmissa? Ne on ne ihan keskellä olevat pallot edessä ja takana.. Mutta sen lisäksi on ne aktiivipallot edessä ja takana, niiden vaikutus on vain pehmeässä moodissa. Aktiivipallot löytyy, edestä akun alta alhaalta, sekä takaa repsikan puolelta alhaalta, heti siinä oikean takapyörän jousipallon vasemmalta puolelta, eli oikean takapyörän jousipallon ja takapään varaajapallon välistä.

Epäilen, että itellä varaajapalloja lukuunottamatta taitaa kaikki olla aika vaihtokunnossa...



--
- TRa, tra@iki.fi
C5 Exlusive Break 3.0 V6 Automatic -06
Xantia Exlusive Break 2.0 16v -99
Xantia VSX 2.0 16v -94
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia VSX 16v jousipallot
ViestiLähetetty: 19.05.2014 00:25 

Viestit: 121
Paikkakunta: Lempäälä / Tampere
ds-jekkeri kirjoitti:
Ei välttämättä ole kunnossa, valitettavasti.

Jos tätä pitää kuuloäänien perusteella ruveta arpomaan, minäpä avaan sanaisen arkkuni.

...

Niin, kuulohavainnosta:

Kuuntele autosta poistumisen jälkeen se 30 sek sitä venttiilin sirinää. Kun 30 sek on kulunut, pitää venttiilin löysätessä kuulua ihan selkeä "klonk"-ääni sieltä auton etuosasta. Jos ei kuulu mitään tai kuulu vain pehmeä "mosh" sirinän loppuessa, diodi on sökö. Silloin myös venttiilin toiminta nopeissa tilanteissa on huonoa, voi jopa olla että ei päästä ajossa autoa "löysälle" kun trankku ei saa tarpeeksi hyvin ohjatuksi sitä sähköistä osaa kun paineet ovat ajopaineet.


Kiitos kovasti hyvistä vinkeistä! Olisihan se lexia tietenkin hyvä, mutta kun ei nyt vaan ole... mut harkitaan hankkimista toki.

Tähän asti kaikki hyvin, selvästi napsahtaa, ei ainakaan mitään pehmeää "moshia".

Tuli vaan mieleen, että pitäiskö sirinää kuulua myös sieltä takapäästä, aktiivipallon vierestä? Siitä en ole ollenkaan varma...

No joka tapauksessa epäilen, että liki kaikki pallot olisi vaihtokunnossa (ehkä kuitenkaan ei varaajapallot). Kun mitään palloa tuolta ei ole vaihdettu 8 vuoteen. Vaikka viimeiset 4 vuotta tuo on ollut hyvin pienellä ajolla (vain paria tuhatta km/vuosi) on tuo silti pitkä aika. Ja ilmeisesti ainakin muistiinpanojen perusteella takapyörien jousipallot on vielä vanhemmat, nimittäin muistiinpanoissa löytyy 8 vuotta sitten: vaihdettu 5 kpl jousipalloja (etu&taka aktiivipallo, varaajapallo + etujousipallot).

Takajousipalloista ei siis mainintaa. Mutta varaajapalloja kun on sekä edessä ja takana, kumpikohan tuossa on vaihdettu... oliskohan tuossa siis takaa vaihdettu vain se aktiivipallo.

Nyt tänä kesänä käyttöä pitäisi tulla enemmän, kun poika saa kortin, siksipä olisi mukava saada kaikki viat kuntoon. Ehkä jopa yleisilmettäöin voisi yrittää parantaa, kiveniskemiä ja muita lommoja aika pahasti. Tuulilasikin pitäisi varmaan uusia, mennyt nyt 2 kertaa ihan katsastussedän armosta läpi. Alustassa on nyt tuoreet ruostesuojat, rikkoutuneen ABS-anturin vaihdoin, kontaktivika liittimestä korjattu, että sumarit ei toimineet, kaikki nesteet on vaihdettu (hydenesteenä puhdistuslitkut) yms. pientä nyt laitettu, vielä pitäisi laittaa myös uusi radioantenni katkenneen tilalle.



--
- TRa, tra@iki.fi
C5 Exlusive Break 3.0 V6 Automatic -06
Xantia Exlusive Break 2.0 16v -99
Xantia VSX 2.0 16v -94
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 12 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  

cron