Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 7 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: gs käsijarrun säätö
ViestiLähetetty: 17.05.2014 11:12 

Viestit: 14
Moi

Gs:n käsijarru ei pidä. Onko jollain kokemusta kiristämisestä/käsijarrupalojen vaihtamisesta? Jos on niin ote vinkkejä / työsuoritetta vastaan.

Osmo


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: gs käsijarrun säätö
ViestiLähetetty: 17.05.2014 13:18 

Viestit: 272
Paikkakunta: Punkalaidun
Heippa,sun täytyy otta se lämmityksen musta jakokappale ensin pois ni pääset näköetäisyydelle. Ota peili ni näet ne käsijarrusakset.aloita kuskin puoleisista saksissta.ensiks saksen keskeltä 14mm mutteri 1/2 kierrosta auki sen alla no muistaakseni 22mm:n epäkeskomutteri. Siitä se alkaa selviämään. GSA:ssa onkin sitte ihan erilainen säätö. :) Joskus niihin paloihin hitsattiin ihan vaan hepeillä ohkasta lattarautaa jos palat ja levyt oli kuluneet.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: gs käsijarrun säätö
ViestiLähetetty: 17.05.2014 18:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
GS:ssä on sairaan hankalasti säädettävät kässäripalat, GSA-versiot ovat taas tosi helpot eli jos sulla sattuu olemaan siellä erillist 8 mm kuusiotapit joistaa säätyy niin on helppo, mutta, orkkis GS:ssä on ne todella hankalat sivusäädöt eli kuten kolleega mainitsee niin 14 mm lukitus ja olisko ollut 21 mm säätömutteri...
Mutta, jos joku fiksu olis laittanut sinne GSA:n jarrut (tai en muista oliko jo viimeisimmissä GS:ssäkin ne neljä 8 mm tappia. See figure... yksi tappi ympyröity.


Liitteet:
GS_jarru.JPG
GS_jarru.JPG [ 30.47 KiB | Katsottu 4340 kertaa ]

Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: gs käsijarrun säätö
ViestiLähetetty: 19.05.2014 10:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1977
Paikkakunta: Espoo
Tuskimpa tarvitsee koko jarruja vaihtaa saadakseen parempia säätöjä? Tuo GSA mallihan on äärimmäisen hyvä, joten kannattaa sellaiset hankkia ja vaihtaa vanhojen tilalle.

Jos on tarpeeksi herkkä momenttiräikkä (paineilma tai porakone) niin säätö tapahtuu muutamassa minuutissa päräyttämällä kaikki neljä säätöä samaan momenttiin vaikkapa yksi käsijarrukahvan napsautus päällä. Jos on öljystä puhtaat jarrulevyt ja palat niin lukema mittarilla on täsmälleen sama molemmin puolin. :lol:



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: gs käsijarrun säätö
ViestiLähetetty: 19.05.2014 11:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Joo, käsijarrupalikat voi sujuvasti ristiin vaihtaa, uudemmasta vanhempaan, satula on sama. Kunhan muistaa käsijarruvipusten pitemmät ruuvitkin mukaan laittaa, pituuseroa kymmenisen milliä, pulttien saatavuus irrallaan on hieman haasteellista, kun ovat kovia M9-osakierrepultteja...

Vaan ei se vanhempikaan versio paha ole säätää, moni vaan sen tekee väärästä paikasta. Eli vaijerista säätävät, joka aiheuttaa sen että jarrupalat kuluvat varsin nopeaan eikä säätö ole niin tarkka...

-käsijarruvaijereista löysät pois, säätää vaikka muttereista löysemmiksi
-Cikatin mainitsemat 14mm- pultinkannat auki
-0,4mm rakotulkki säädettävänä olevan jarruvivun ja jarrusatulan väliin
-isommasta mutterinkannasta, eli epäkeskoa kiertämällä jarrupala ottamaan juuri levyyn kiinni
-kiristetään 14mm ruuvi, eli lukitaan säätö tähän
-sama toistetaan kaikille neljälle vipuselle
-kiristetään käsijarruvaijerit siten että väljät poistuu mutta yhtään eivät vielä jarruvipuja liikuta

Näin näitä on tullut kiristettyä, ilman ongelmia. Samat käsijarruosat kun löytyy 2CV:n levyjarrupalikoista, samat satulat kuin 0-sarjan GeeSuissa. Ja on jotkut hurjat laitelleet GS:n isompia satuloita Rättäreihinkin, yllättävän pienellä vaivalla nekin sopii...

On tuolla itsellä yhdet GSA:n uudemmat vipusetkin odottamassa, vaan en ole vielä kokenut niiden vaihtamisen olevan tarpeellista, kun noilla vanhoillakin on saanut jopa käsijarrustakin tasaiset yli 1kN jarruvoimat, Dyanen keulalla olevista jarruista...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: gs käsijarrun säätö
ViestiLähetetty: 19.05.2014 11:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Jep, pelkät hilu-assyt mäkin aikoinaan vaihdoin. Tappissäädöillä säädettäessä maailmasta ei varmaan löydy helpommin säädettäviä käsijarruja.
Vanhalla versiolla tosiaan tuo tapa: napsu kahvasta ja sitten säätö nahkeaksi, osoittautui käytännölliseksi tavaksi :D



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: gs käsijarrun säätö
ViestiLähetetty: 20.05.2014 04:53 

Viestit: 14
Moi. Ja kiitos neuvoista. Jotakuinkin noin mä yritin asiaa tehdä yhden illan. Eli 6 tuntia. Todella ahdas paikka.täytynee mennä joku päivä uusilla ohjeilla yrittämään.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 7 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: