Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
C8 2.0 HDI -05 hyytyi eikä enää käynnisty http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=18165 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | jukkasakari [ 20.05.2014 15:51 ] |
Viestin otsikko: | C8 2.0 HDI -05 hyytyi eikä enää käynnisty |
Nyt ollaan tuon C8:n kanssa melkoisissa ongelmissa, kun käynnistyminen on vain lyhyt hörähdys. Meno siis alkoi takkuillla n. 500 metriä ennen kotipihaa, jolloin auto alkoi käydä huonosti, mutta jaksoi kuitenkin pihaan asti hyytymättä. Käyntiin se ei kuitenkaan enää tämän episodin jälkeen ole lähtenyt, vaan ainoastaan hörähtää lyhyesti, jonka jälkeen ei enää lupaakkaan. Vikakoodit luettiin heti, ja sieltä löytyikin muutama koodi: P 1435 -> liittynee lisäaineeseen P 1429 -> pakokaasujen paine-erotunnistin tms. P 1135 -> korkeapainepumpun kolmosmäntä P 0340 -> nokan asentoanturi Nollauksen jälkeen vain tuo kolmosmännän koodi tulee heti käynnistysyrityksen jälkeen takaisin. Lähinnä luulisi tuon nokan vikakoodin voivan aiheuttaa nämä oireet, mutta ainakin anturi vaikutti ehjältä mittauksissa ja koodi ei tule takaisin ainakaan starttailessa. Startatessa muistuttaa lähinnä ajonestovikaista, mutta tuo hyytyminen ei oikein siihen diagnoosiin nähdäkseni sovi. En ole sitä kolarikytkintäkään (inertia switch) tästä autosta löytänyt, lieneekö olemassakaan?? Moottorina 79 Kw DW10 (rht). Polttoaineen paineet pitäisi olla kunnossa, nousee startatessa 300 barin tienoille ja siirtopaine myös ohjearvojen mukainen. Erilaisia ajatuksia pyörinyt mielessä, mutta tuo moottoritila on niin ahdas, ettei sielä kovin paljon viitsi turhaan kaivella. Eikä tähän autoon tullut mistään vastaan oikeita kytkentäkaavioitakaan, lähinnä 807:n samankaltaisilla yrittänyt perehtyä auton sielunelämään. Jos foorumilla olisi joku, joka tapellut näiden kanssa, niin näkemyksiä otetaan ilolla vastaan. Ei viitsisi hienoja alkukesän päiviä tallissa viettää... |
Kirjoittaja: | itäsuomi [ 21.05.2014 10:38 ] |
Viestin otsikko: | Re: C8 2.0 HDI -05 hyytyi eikä enää käynnisty |
Mulla oli CX:ssä ihan samantyyppiset oireet ja siihen oli syynä irronnut turbon ilmaputki. |
Kirjoittaja: | Jankos [ 21.05.2014 16:09 ] |
Viestin otsikko: | Re: C8 2.0 HDI -05 hyytyi eikä enää käynnisty |
Tarkista egr venttiilin toiminta, jos jää auki niin tekee noin. Lykkää siis startissa imusarjaan pakokaasua ja sammuu. |
Kirjoittaja: | amikasi [ 21.05.2014 17:10 ] |
Viestin otsikko: | Re: C8 2.0 HDI -05 hyytyi eikä enää käynnisty |
Jakohihna? Paljonko ajettu? Jos kerran hörähtää, niin ei ole jakohihna poikki. Tällainen jakohihnan katkeaminen on sattunut kohdalle juurikin tuolle moottorityypille - ei sitten hörähdäkään startatessa:( Onko akku miten iskussa? Akkujännite? Jos kierroksia ei startatessa tule tarpeeksi, niin ei lähde käyntiin. Kannattaa kokeilla apuvirtaa. |
Kirjoittaja: | jaakkovaakko [ 21.05.2014 20:32 ] |
Viestin otsikko: | Re: C8 2.0 HDI -05 hyytyi eikä enää käynnisty |
Jankos kirjoitti: Tarkista egr venttiilin toiminta, jos jää auki niin tekee noin. Lykkää siis startissa imusarjaan pakokaasua ja sammuu. Juuri samanlainen vika viimeviikola cfemmassa.Tälle veikkaukselle pinnat. |
Kirjoittaja: | jukkasakari [ 21.05.2014 20:54 ] |
Viestin otsikko: | Re: C8 2.0 HDI -05 hyytyi eikä enää käynnisty |
No niin, kiitti vinkeistä! Unohdin mainita, että nuo turbon ilmaputket tosiaan käytiin huolella läpi, eikä sieltä löytynyt vikaa. Jakoa ei ole tsekattu, kun tilaa ei liiemmin ole, mutta tosiaan hihna sielä vielä on. Ajoitus on kuitenkin tarkistamatta. EGR lienee tällä hetkellä paras arvaus, täytyypä ottaa työn alle ja raportoida sitten huomenna lisää. |
Kirjoittaja: | jukkasakari [ 26.05.2014 19:15 ] |
Viestin otsikko: | Re: C8 2.0 HDI -05 hyytyi eikä enää käynnisty |
No niin. Projekti vähän viivästyi, mutta tänään taas päästy C8:n kimppuun. Tuo egr:stä imusarjaan menevä putki tulpattiin, mutta tällä ei ollut vaikutusta ainakaan käynnistysongelmaan. Saattoihan tuossa jäädä jotain huomaamatta, mutta sanoisin, ettei vika ole egr:n toiminnassakaan. Ei varmaan kovin kummoinen vika ole kyseessä, mutta jotain ei vaan ole hoksannut tarkistaa. Vikakoodeistakaan ei ole tullut uusia vinkkejä, joten jumissahan tämän kanssa taas ollaan! Ajattelin noita releitä alkaa käymään läpi, mutta se päärelekin on vielä hukassa. Jos jollain on enemmänkin tietoa tällaisen C8:n sähköistä ja esim. releiden sijainnista, niin osallistuppa keskusteluun... |
Kirjoittaja: | Jankos [ 26.05.2014 20:08 ] |
Viestin otsikko: | Re: C8 2.0 HDI -05 hyytyi eikä enää käynnisty |
Jääkö käymään jos varovaisella starttipilotin käytöllä antaa vähän alkuvauhtia? ja antaako tasaisen kierrosluvun startatessa, eli ykk anturin toiminta? kun on hörähtänyt käymään niin pysyykö polttoainepaineet? niin joo, aiemmin kävi mielessä että eihän pakoputki ole tukossa? Tuleeko pakokaasut putken päästä nätisti? tässä vähän pohdintaa. |
Kirjoittaja: | zemial [ 26.05.2014 20:45 ] |
Viestin otsikko: | Re: C8 2.0 HDI -05 hyytyi eikä enää käynnisty |
Onhan siinä tarkastettu se, että auto on oikeasti saatettu kunnolla vikatilaan. Eli esim. ilmamassamittarilta piuha irti, lämpöanturilta kokonaan johto irti ja sitten starttia. Eli auto siihen jamaan, että se menee taatusti vikatilaan ja ei yritäkkään antureiden mukaan toimia jos joku niistä sattuu antamaan väärää arvoa. Itse antaisin äänen sille pumpun päässä olevalle paineensäätimelle. Starttipilottia en uskaltaisi itse dieselille tarjota. |
Kirjoittaja: | pimpelipompeli [ 28.05.2014 11:09 ] |
Viestin otsikko: | Re: C8 2.0 HDI -05 hyytyi eikä enää käynnisty |
Paineensäädintä epäilisin minäkin.2.0 hdi RHR tyyppisessä koneessa ainakin viallinen säädin sammutti auton ja sahautti startissa |
Kirjoittaja: | amikasi [ 29.05.2014 21:56 ] |
Viestin otsikko: | Re: C8 2.0 HDI -05 hyytyi eikä enää käynnisty |
Tuossahan on FAP ja virhekoodit viittaavaat tuonne FAPin paineanturiin ja lisäaineeseen. Eihän FAP vaan ole tukossa? Ja kun ei lähde käyntiin, niin ei tule nuo koodit uudestaan näkyville? Tuo paineanturi kannattaa käyttää irti, puhaltaa puhtaaksi ja laittaa takaisin paikoilleen. Voihan sekin auttaa? |
Kirjoittaja: | pimpelipompeli [ 30.05.2014 11:03 ] |
Viestin otsikko: | Re: C8 2.0 HDI -05 hyytyi eikä enää käynnisty |
amikasi kirjoitti: Tuossahan on FAP ja virhekoodit viittaavaat tuonne FAPin paineanturiin ja lisäaineeseen. Eihän FAP vaan ole tukossa? Ja kun ei lähde käyntiin, niin ei tule nuo koodit uudestaan näkyville? Tuo paineanturi kannattaa käyttää irti, puhaltaa puhtaaksi ja laittaa takaisin paikoilleen. Voihan sekin auttaa? Fap vammainen kyllä käynnistyy, tai edes lupaa |
Kirjoittaja: | jukkasakari [ 07.06.2014 02:06 ] |
Viestin otsikko: | Re: C8 2.0 HDI -05 hyytyi eikä enää käynnisty |
Kohta joutuu nostaa kädet ylös tämän värkin kanssa! Tuntuu, ettei mikään itse kehittelemä teoria tai teidän hyvätkään vinkit auta saamaan tätä yksilöä käymään. Kun ei ole talouden ainoa kulkupeli, niin yrittänyt ajan kanssa ja pienellä budjetilla saamaan eloa sitikkaan, mutta tosiaan nyt on luovutus lähellä... Elikkäs palatakseni vielä edellisen postaukseni jälkeisiin vinkkeihin, niin - Fap ei ole tukossa eikä tosiaan muissa tapauksissa pitäisi käynnistymistä käsittääkseni estääkkään - Auto-comilla antureilta tulevia arvoja kateltu, mutta ei ole silmiin osunut mitään muutoksia esim. tuon hörähdyksen jälkeenkään - Kierrosluku pysyy suht stabiilina starttauksen ajan (olihan muistiin tallentunut nokan anturista koodi kun auto aikoinaan oli vielä liikenteessä, mut anturi kuitenkin tuntuisi toimivan - Tuo paineanturia käytetty irti ja mittailtu. Antaa jonkinlaisia arvoja, mut kuten jo aiemmin mainitsin, niin tähän malliin ei tunnu mistään löytyvän korjausohjeita. Esim. Autodata ei anna kytkentäkaaviota moottorinohjaukseen tai ohjearvoja komponenttien testaamiseen. Näyttää siltä, että joutuu pian hinaamaan nöyränä merkkiliikkeen pihaan ja lyödä nippu käteistä pöytään ![]() |
Kirjoittaja: | pimpelipompeli [ 07.06.2014 09:33 ] |
Viestin otsikko: | Re: C8 2.0 HDI -05 hyytyi eikä enää käynnisty |
1. Jaon tarkistus. 2. Suuttimien ohivuodon testaus 3. Kampiakselin asentoanturi 4. Kaikissa pytyissä puristuspaineet Arvo/tarkista nuo ennen korjaamolle vientiä. ![]() |
Kirjoittaja: | Jankos [ 08.06.2014 10:52 ] |
Viestin otsikko: | Re: C8 2.0 HDI -05 hyytyi eikä enää käynnisty |
Missäpäin suomea tätä ropaillaan? Kuinka paljon polttoainepaineet on startissa, 300 bar? Kytkentäkaavio on sama melkein kaikissa hdi koneisissa ja kannattaa tutkailla myös vastaavat pösöt jne. |
Kirjoittaja: | jukkasakari [ 12.07.2014 10:51 ] |
Viestin otsikko: | Re: C8 2.0 HDI -05 hyytyi eikä enää käynnisty |
Tervehdys taas! Nostetaanpas tämäkin projekti taas pinnalle... Eilen tuli taas pitkästä aikaa syvennyttyä C8:n sielunelämään! Oskilloskoopin kanssa kävin signaaleja ja ohjauksia läpi ja tulin siihen tulokseen, että suuttimelle tulee vain yksi pulssi jolloin hörähtää. Sahatessa suuttimien ohjaus puuttuu kokonaan, eikä kyl lupailekaan siinä vaiheessa. Nokan- ja kampuran tunnistimet antoivat pulssit startatessa, eikä niiden kuvissa näkynyt muutoksia hörähdyksen jälkeenkään. Eilen autoa koitettiin hinaillakin käyntiin, mutta ei varsinaisesti käynyt silloinkaan; ei reagoinut kaasuun ja kytkimen painaminen "sammutti" auton. Nähdäkseni tällä hetkellä ongelma on nimenomaan tuo suuttimien ohjaus tai sen puuttuminen. Mietin, että olisiko ecu loppupeleissä syyllinen, vai katoaisiko jokin pulssi matkalla anturilta ohjaimelle?? Hörähtää kuitenkin, eli jotain tietoa boksikin siis saa. Vikakoodit edelleen samat, ja testerillä mm. nokan ja kampuran synkronointo, polttoainepaineet ja muut anturitiedot vaikuttavat realistisilta. Seinäjoen suunnalla tosiaan tätä ihmetellään ja paineet startatessa ovat n. 300 Bar. |
Kirjoittaja: | jukkasakari [ 21.07.2014 01:28 ] |
Viestin otsikko: | Re: C8 2.0 HDI -05 hyytyi eikä enää käynnisty |
Tätäkin foorumia kaivellessa on löytynyt useampia väyliin liittyviä vikoja, mutta luulisi niiden tekevän tässä tapauksessa jotain vikakoodeja kommunikaatiohäiriöistä. Myös ajonesto kaivelee mieltä, kun auton käytös viittaa tavallaan myös siihen... Ilmoittaisikohan auto siinä keskinäytössä jos ajonesto temppuilisi? Jossain mallissa niin ymmärtääkseni oli, joten lienee siis tässäkin. Täytynee kokeilla tuon bsi:n resetointia kun siihenkin ohjeita on tarjolla. Tuskinpa ongelmat sen myötä ainakaan pahenevat... |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |