Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

bx.vs.talvi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=18182
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  pölkkäri [ 22.05.2014 06:57 ]
Viestin otsikko:  bx.vs.talvi

Tämä kysymys näin alkukesästä vähän outo :lol: mutta miten bx.llä pärjää talvella "isot pojat" kerto että huohotin saattaa ainakin jäätyä? ja onko muita huomioitavia paikkoja ? parempi rassata autoa kesällä kuin umpihangessa :D

Kirjoittaja:  Bumper [ 22.05.2014 09:53 ]
Viestin otsikko:  Re: bx.vs.talvi

Huohotin voi jäätyä, mutta tätä ongelmaa voi erittäin tehokkaasti ennaltaehkäistä suojaamalla keulan ja vaikka osan pohjaakin. Suotavaa on myös syksyllä rassata huohotin puhtaaksi kaikesta tauhkasta. Pätkäajo on suurinta myrkkyä huohottimelle, kun öljystä ei pääse kosteus poistumaan. Noissa 1.4 TU-koneissa ei tätä ongelmaa tosin ole.
Muita huomioitavia ovat (lähes) kaikkien autojen perusasiat, kuten jäähdytysnesteen pakkasenkestävyys ja lukkojen/vipujen hyvä voitelu. LHM kannattaa vaihtaa uuteen jos ei jo ole, voi muuten olla jäykkää kyytiä.

Mutta erinomainen talviautohan BX on... Ajettavuus liukkaallakin on loistava ja kopissa tarkenee paremmin kuin hyvin. 8-)

Kirjoittaja:  Xari [ 22.05.2014 11:51 ]
Viestin otsikko:  Re: bx.vs.talvi

Hyvin tuolla toissatalvella tarkeni yli parinkympin pakkasilla, viimasuoja puskurissa ja iso pahvi koneen edessä, talvirenkaat on viime talvenakin varuiksi alla mut käyttöautot sattui toimimaan koko talven.

Tuon konetilan suojaaminen altapäin olis varmaan kannattavaa jos on aika ja intoa jotain rakennella.

Kirjoittaja:  IsoD [ 22.05.2014 22:28 ]
Viestin otsikko:  Re: bx.vs.talvi

Juu, kyllä Bexillä pärjää. Viime talvi puskettiin arktisissa olosuhteissa. Lämpeni hämmästyttävän nopeasti ja kyllä tarkeni vaikka minulla on lyhyt työmatka. Nuo edellä annetut ohjeet on kyllä hyviä (pitää itsekin ensi talveksi satsata, sikäli jos BX on tuolloin vielä ajossa).

Kirjoittaja:  rmattila [ 22.05.2014 22:40 ]
Viestin otsikko:  Re: bx.vs.talvi

Dieselkoneita on kahdenlaisia: sellaisia joissa on vesipumpun vieressä lämmönvaihdin polttoaineen lämmittämiselle ja semmoisia joista se puuttuu. Jos on, on hyvä lisävarmistus polttoaineongelmia vastaan, vaikka säiden kylmetessä olisi jäänyt tankkiin hiukan suvisempaa naftaa.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 23.05.2014 13:01 ]
Viestin otsikko:  Re: bx.vs.talvi

kyseinen lämmitin on myös hyvin usein ollut syynä käyntivaivoihin. ilmavuotoja iikaa , siksi se on usein ohitettu.

Kirjoittaja:  pölkkäri [ 23.05.2014 17:28 ]
Viestin otsikko:  Re: bx.vs.talvi

Mulla aikoinaan ds.pakkasella jousituksen osalta ns.jämähti en tiedä mistä johtui hydenesteessä kosteutta.tms?

Kirjoittaja:  IsoD [ 23.05.2014 21:33 ]
Viestin otsikko:  Re: bx.vs.talvi

No joo, huomasi kyllä kun lämpimät kelit alkoi. Bexi ponnahtaa taas minuutissa lentokorkeuteen. Talvella sai käydä rauhassa sisällä kahvilla ennen kuin oltiin korkeuksissa. Se kai vaan tykkää enemmän kesästä.

Kirjoittaja:  r_a_n_u [ 23.05.2014 21:53 ]
Viestin otsikko:  Re: bx.vs.talvi

IsoD kirjoitti:
...Talvella sai käydä rauhassa sisällä kahvilla ennen kuin oltiin korkeuksissa. Se kai vaan tykkää enemmän kesästä.

Jos noin, syy tuohon löytyy, kun käy peilin eteen ja katsoo sinne. Jos hydraulijärjestelmä huollettu asianmukaisesti, se toimii myös talvella. Esimerkiksi Neste hydrauli 15 Super järjestelmään. Ja on niitä muitakin.

Kirjoittaja:  IsoD [ 23.05.2014 22:00 ]
Viestin otsikko:  Re: bx.vs.talvi

r_a_n_u kirjoitti:
IsoD kirjoitti:
...Talvella sai käydä rauhassa sisällä kahvilla ennen kuin oltiin korkeuksissa. Se kai vaan tykkää enemmän kesästä.

Jos noin, syy tuohon löytyy, kun käy peilin eteen ja katsoo sinne. Jos hydraulijärjestelmä huollettu asianmukaisesti se toimii myös talvella. Esimerkiksi Neste hydrauli 15 Super järjestelmään. Ja on niitä muitakin.


Tuohon en osaa sanoa vastaan, se on juuri noin. Ensimmäinen talveni hydraulisitikalla oli hyvin opettavainen. :oops:

Kirjoittaja:  r_a_n_u [ 23.05.2014 22:24 ]
Viestin otsikko:  Re: bx.vs.talvi

IsoD kirjoitti:
r_a_n_u kirjoitti:
IsoD kirjoitti:
...Talvella sai käydä rauhassa sisällä kahvilla ennen kuin oltiin korkeuksissa. Se kai vaan tykkää enemmän kesästä.

Jos noin, syy tuohon löytyy, kun käy peilin eteen ja katsoo sinne. Jos hydraulijärjestelmä huollettu asianmukaisesti se toimii myös talvella. Esimerkiksi Neste hydrauli 15 Super järjestelmään. Ja on niitä muitakin.


Tuohon en osaa sanoa vastaan, se on juuri noin. Ensimmäinen talveni hydraulisitikalla oli hyvin opettavainen. :oops:

Ensimmäinen?

Minulla taisi mennä lähes kymmenen vuotta, jos ei enemmänkin, ennen kuin selkänahan ja Patongin kautta tuli oppi. Tuosta hydrauliöljyn käytön neuvomisesta kiitokset sinne Pirkkalan suuntaan.

Kirjoittaja:  IsoD [ 24.05.2014 17:52 ]
Viestin otsikko:  Re: bx.vs.talvi

Eka kerta, paras kerta :lol:

Kirjoittaja:  Esa66 [ 24.05.2014 21:19 ]
Viestin otsikko:  Re: bx.vs.talvi

Ei ole kyllä ollut ongelmia LHM kanssa talvikäytössä, eikä ole kertaakaan bexut oksentanut öljyjä koneestakaan :roll:

Kirjoittaja:  hogander [ 24.05.2014 21:37 ]
Viestin otsikko:  Re: bx.vs.talvi

Viime talvi oli kyllä aika leuto, mutta taisi siinä muutama kovempi pakkanenkin olla. Pahvin laitoin koneen eteen ja talvirenkaat alle :D Lukkoja kun öljyää niin kannattaa muistaa se tankin korkki. Itse en muistanut ja sain sitä sitten sulatella kertaalleen.

Ainut asia mikä oikeastaan häiritsi oli mittariston "räpätys". Tuo jatkui aina niin kauan kun matkustamo ja itse mittari lämpeni. Mitähän tuolle voisi muuten tehdä?

Kirjoittaja:  r_a_n_u [ 24.05.2014 22:03 ]
Viestin otsikko:  Re: bx.vs.talvi

hogander kirjoitti:
...Ainut asia mikä oikeastaan häiritsi oli mittariston "räpätys". Tuo jatkui aina niin kauan kun matkustamo ja itse mittari lämpeni. Mitähän tuolle voisi muuten tehdä?

Mahdollisesti vaijeri. Se on kaksiosainen. Jatko heti rintapellin etupuolella. Voitelu ohuella öljyllä voi auttaa, tai sitten ei.

Kirjoittaja:  Kaapelimies [ 25.05.2014 00:07 ]
Viestin otsikko:  Re: bx.vs.talvi

hogander kirjoitti:
Ainut asia mikä oikeastaan häiritsi oli mittariston "räpätys". Tuo jatkui aina niin kauan kun matkustamo ja itse mittari lämpeni. Mitähän tuolle voisi muuten tehdä?

Mittarin vaihto oli ainoa mikä auttoi mulla, matoruuvin rasvat oli kait poistuneet. Muutenkin mittari seilasi, lämpimänäkin. Vaihtomittaristossa sitten näyttääkin polttoainetankki olevan aina täynnä :? comme si, comme sa...

Kirjoittaja:  jasu [ 25.05.2014 11:00 ]
Viestin otsikko:  Re: bx.vs.talvi

Kaapelimies kirjoitti:
hogander kirjoitti:
Ainut asia mikä oikeastaan häiritsi oli mittariston "räpätys". Tuo jatkui aina niin kauan kun matkustamo ja itse mittari lämpeni. Mitähän tuolle voisi muuten tehdä?

Mittarin vaihto oli ainoa mikä auttoi mulla, matoruuvin rasvat oli kait poistuneet. Muutenkin mittari seilasi, lämpimänäkin. Vaihtomittaristossa sitten näyttääkin polttoainetankki olevan aina täynnä :? comme si, comme sa...

Miksi et vaihtanut pelkkää nopeusmittaria muuten toimivaan mittaristoon? Ne kaikki kun saa kivasti erilleen, yllättävän pienellä vaivalla...

Kuva
Nopeusmittari on kehikossa etupuolelta parilla pienellä sekä takaa parilla vähän isommalla ruuvilla. Sekä lisäksi taulu on kevyesti liimalla kehikossa, mutta varovasti ulospäin painattamalla liima antaa nätisti periksi...

Joskus tullu vähän pilkottua noita, samalla tutustuen rakenteeseen... :roll:

Kirjoittaja:  pölkkäri [ 25.05.2014 12:00 ]
Viestin otsikko:  Re: bx.vs.talvi

Tosta tulikin mieleen onko kellään ylimäärästä dikitaalista mittaristoa? tosin meikäläisen sähkömies taidoilla jäisi suht himmeex :lol:

Kirjoittaja:  jasu [ 25.05.2014 12:10 ]
Viestin otsikko:  Re: bx.vs.talvi

Kuva
Meinaat jotain tällaista (malli BX Digit, pieni valmistusmäärä, ainakin yksi Suomessakin), vai jotain spesiaalimpaa tai jopa itse rakennettua..?

Joskus aikanaan houkutti alkaa rakentamaan digimittaristoa Dyaneen, onneksi jäi vain ajatuksen asteelle, käytännössä luettavuus eli käytettävyys ei uskoakseni ikinä vastaa "perinteisempiä" viisarinäyttöjä...

Kirjoittaja:  pölkkäri [ 25.05.2014 17:50 ]
Viestin otsikko:  Re: bx.vs.talvi

juuri tuota digit bexiä ai yksi suomessa tuskimpa haluaa mittaristosta eroon :lol:

Kirjoittaja:  pölkkäri [ 25.05.2014 17:53 ]
Viestin otsikko:  Re: bx.vs.talvi

oishan tollanen "ritari ässä" näyttö toisaalta aika pähee ainakin niin kauan kun toimii

Kirjoittaja:  Esa66 [ 25.05.2014 18:14 ]
Viestin otsikko:  Re: bx.vs.talvi

On serie1 mittaristo eli vanha koppaisen bexun(1986 ja vanhemmat).

Kirjoittaja:  JUKE [ 26.05.2014 16:39 ]
Viestin otsikko:  Re: bx.vs.talvi

Ainut putki mikä siinä voi jäätyä on se mikä lähtee öljyntäyttö korkin luota ja menee ilmanputsarin koteloon, se menee ilmanotto putken alitse , itse laitoin haitari putken menemää sen ilmanotto putken ylitse ja sen jälkeen ei mitään ongelmia , täällä pohjoisessa voi joskus pakkasmittari hipoa -40 c astetta. Vielä sen verran siitä putkesta kun se menee alitse siihen alimpaan kohtaan voi jäätyä kondessio vettä.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/