|
Kirjoittaja |
Viesti |
Vikke C4
|
Viestin otsikko: C4 ja moottorimerkkivalo Lähetetty: 03.05.2014 17:49 |
Viestit: 23
|
Eli Citroen 4D C4 HATCHBACK 1.6I 16V ja moottorin merkkivalo palaa toisinaan. Useimmiten merkkivalo on alkanut palamaan reilun puolen tunnin ajon jälkeen. Sammuu toki kun auton käynnistää uudelleen, mutta jos kone on vielä kuuma, niin merkkivalo syttyy melko nopeasti uudelleen. Merkkivalon syttyessä alkaa kone puuroutumaan/nykimään ja teho katoaa 50-70% tasolle. Moottori kärsii myös öljyvuodosta, jolla ei välttämättä ole yhteyttä tähä? Katsastuksessa tuli juuri hylky öljyvuodon vuoksi. Öljytikun mukaan öljyt puolessavälissä.
Eli kysyisinkin mikä mahtaa olla ongelma tai miten saan sen selville?
Citroen 4D C4 HATCHBACK 1.6I 16V vm.2005.
|
|
|
|
 |
vibes
|
Viestin otsikko: Re: C4 ja moottorimerkkivalo Lähetetty: 03.05.2014 18:28 |
Viestit: 1073 Paikkakunta: Turku
|
Ajotietokoneeseen varmaan helähtää joku teksti samalla kun vikavalo syttyy?
Ennen oli Sitikka, nyt vain Väärämmerkkinen Japaninmersu
Assumption is the mother of all fuck ups.
|
|
|
|
 |
Vikke C4
|
Viestin otsikko: Re: C4 ja moottorimerkkivalo Lähetetty: 03.05.2014 18:35 |
Viestit: 23
|
En ole huomannut katsoa, enkä tiedä ilmoittaako kyseinen malli vikakoodia tai mitä vikaa asia koskee??? Vikakoodi tulisi ilmestyä radionäyttöönkö, jossa myös keskikulutys ymt.?
Citroen 4D C4 HATCHBACK 1.6I 16V vm.2005.
|
|
|
|
 |
Hessu
|
Viestin otsikko: Re: C4 ja moottorimerkkivalo Lähetetty: 03.05.2014 18:47 |
Viestit: 1526 Paikkakunta: The City of Häijää
|
Ei sinne mitään kovin informatiivista viestiä tule, korkeintaan joku "Contact Service". Moottorin vikakoodit näet millä hyvänsä OBD2 vikakoodinlukijalla niin ei tarvitse arvailla. Kysele hiukan tuttavapiiristä, jollain todennäköisesti on sellainen. Nykyään on kaikenlaisia älypuhelimen kanssa toimivia systeemeitä jotka eivät monta kymppiä maksa.
Have more than you show, speak less than you know.
|
|
|
|
 |
vibes
|
Viestin otsikko: Re: C4 ja moottorimerkkivalo Lähetetty: 03.05.2014 19:06 |
Viestit: 1073 Paikkakunta: Turku
|
No joo ei niistä viesteistä nyt kovin paljoa irti saa, mutta jotain kumminkin. Jäähän se vikailmo muistiinkin, en nyt muista miten sen nelkussa sai esille mutta ohjekirja sen varmasti kertoo.
OBD-bluetooth-mokkula ja älykännykkä (Android) Torquen kanssa on kyllä loistokombo. Hyvällä säkällä vika korjaantuu jollain parinkympin anturin vaihdolla, jonka tekee poutasäällä omassa pihassa. Tai vaikkei vaihtaisi niin saa ehkä muutaman kympin säästettyä kun ei pajalla tarvitse niin kauaa diagnosoida.
Ennen oli Sitikka, nyt vain Väärämmerkkinen Japaninmersu
Assumption is the mother of all fuck ups.
|
|
|
|
 |
Vikke C4
|
Viestin otsikko: Re: C4 ja moottorimerkkivalo Lähetetty: 03.05.2014 19:13 |
Viestit: 23
|
OBD2 vikakoodilukijat ei näköjään paljoa maksa. Onko suosituksia minkä merkkistä ja mitä softaa kannattaisi kokeilla?
Kokemusta kun ei ole, niin saako jokaisella lukijalla kuitattua vikakoodit? Android älypuhelin ja läppäri löytyneen.
Jep, tuossa tulikin jo yksi vastaus julkaisemattomaan viestiini. Muita hyviä kokemuksia?
Citroen 4D C4 HATCHBACK 1.6I 16V vm.2005.
|
|
|
|
 |
Vikke C4
|
Viestin otsikko: Re: C4 ja moottorimerkkivalo Lähetetty: 03.05.2014 19:37 |
Viestit: 23
|
|
|
|
 |
zemial
|
Viestin otsikko: Re: C4 ja moottorimerkkivalo Lähetetty: 09.05.2014 21:26 |
Viestit: 182
|
|
|
|
 |
Vikke C4
|
Viestin otsikko: Re: C4 ja moottorimerkkivalo Lähetetty: 18.05.2014 12:09 |
Viestit: 23
|
Vein lopulta auton korjaamoon ja korjasivat kaiken lopun mihin itse en kyennyt. Lasku oli kaiken lisäksi suurempi kuin alkuperäinen arvio. Tähän voin todeta sen vanhan sanonna, jonka mukaan oppirahat on maksettava.
Moottorin merkkivalo paloi kuulema siitä syystä, että kaksi sytytystulppaa oli heikosti kiinni. Vein auton katsastukseen ja kaikki hyvin siihen asti kunnes olin matkalla kotiin! Olin ehtinut ajamaan autolla n. 60km kunnes alkoi nykimään alhaisilla kierroksilla ja vähän myöhemmin moottorin merkkivalo syttyi. Matkaa kotiin oli vielä 30km ja se meni ongelmitta, kunhan sai pidettyä kierrokset reilussa 3000:ssa. Alle tuon nyki ja alle 2000 se oli erittäin voimakasta.
Korjaamolla siis todettiin käsittääkseni alhainen puristuksen muodostus ja syyksi löysät tulpat?
Ongelma ei kadonnut, joten kysyisinkin onko ajatuksia taikka peräti kokemusta mistä se voisi johtua?
Jos auto on ollut levossa, niin sillä on voinut ajaa n. 40-50km päivässä, jonka jälkeen alkanut nykimään. Moottorin lämpötila pysynyt normaalilla tasolla. Viimeisin tankkaus 98E testiksi ja ei merkitystä.
Citroen 4D C4 HATCHBACK 1.6I 16V vm.2005.
|
|
|
|
 |
Natero
|
Viestin otsikko: Re: C4 ja moottorimerkkivalo Lähetetty: 18.05.2014 19:29 |
|
Kannattaa viedä auto oikeaan korjaamoon. Tuo sytytystulppa oli löysällä juttu, on kusetusta ja kertoo täydellisestä ammattitaidottomuudesta.
|
|
|
|
 |
Jeth
|
Viestin otsikko: Re: C4 ja moottorimerkkivalo Lähetetty: 19.05.2014 13:36 |
Viestit: 993 Paikkakunta: Seinäjoki
|
Natero kirjoitti: Tuo sytytystulppa oli löysällä juttu, on kusetusta ja kertoo täydellisestä ammattitaidottomuudesta. En nyt noinkaan sanoisi. Ei siitä montaa kuukautta ole kun asiakkaan autossa oli kaks ihan löysällä.
|
|
|
|
 |
Vikke C4
|
Viestin otsikko: Re: C4 ja moottorimerkkivalo Lähetetty: 19.05.2014 19:46 |
Viestit: 23
|
Jep, voipi olla että jotkut korjaamot harrastaa moista. Tämä kyseine korjaamo ei ole merkkikorjaamo, mutta ovat huoltaneet kaikki minun sekä lähipiirin autot ilman ja aina on jäänyt hyvä maku. Oletettavasti tulpat oli löysällä ja se oli helpoin syntipukki. Sen näkee nyt jatkossa kuinka hoitavat auton kuntoon ja mikä fiilis siitä jää.
Citroen 4D C4 HATCHBACK 1.6I 16V vm.2005.
|
|
|
|
 |
zemial
|
Viestin otsikko: Re: C4 ja moottorimerkkivalo Lähetetty: 19.05.2014 20:15 |
Viestit: 182
|
Vika kuulostaa ihan siltä, että siellä on puolapaketti vaan mennyt. Se oireilee juurikin tuolleen, että lämmettyään alkaa eka prötäjämään ja sitten lopettaa toimintansa yhden pytyn kohdalta kokonaan.
Toivottavasti tuollainen ihan avuton korjaamo ei sitten vaan vedä niitä kierteitä niistä tulpista, niitä kun ei mihinkään kunnon momenttiin saa tosiaankaan vetää edes.
Uudet tulpat ja puolapaketti vaan ja meno jatkuu.
|
|
|
|
 |
rundvik
|
Viestin otsikko: Re: C4 ja moottorimerkkivalo Lähetetty: 20.05.2014 15:40 |
Viestit: 884 Paikkakunta: Naantali
|
Omasta bensa C4 oli mennyt ruiskusuutin.Auto lähti huoltosopimus-hinurilla kaksi kertaa ennen kuin vika vihdoin löytyi.
|
|
|
|
 |
Vikke C4
|
Viestin otsikko: Re: C4 ja moottorimerkkivalo Lähetetty: 20.05.2014 16:59 |
Viestit: 23
|
Kiitoksia vinkeistä. Itsekkin hieman epäilen tuota puola/sytytys puolta, mutten pysty järkeilemään, miksi se teksisi sen vasta kun on ajettu päivän aikana 40-60km. Miten mukan aika/km vaikuttaa tuohon? Lämpötilan nousee ja pysyy samalla tasolla jo 5-10km kohdalla.
Rundvik: miten sinulla ilmeni ongelma ja pystyikö sillä ajamaan sen jälkeen kun mootorivalo oli syttynyt?
Citroen 4D C4 HATCHBACK 1.6I 16V vm.2005.
|
|
|
|
 |
zemial
|
Viestin otsikko: Re: C4 ja moottorimerkkivalo Lähetetty: 21.05.2014 07:33 |
Viestit: 182
|
Vaikka se neste jo 5km jälkeen voikin olla jo siellä normaalissa lämmössään (lämpömittari muuten kaunistelee tilannetta, oikeasti se näyttää sitä normaalia käyntilämpöä aika isolla alueella), niin se ei tarkoita sitä että kaikki paikat konehuoneessa olisivat vielä lämmenneet siihen maksimiinsa. Tuo puolapakettihan ei ole ihan suoraan samaa osaa muun moottorin kanssa, vaan siinä on kumiset hatut välissä ja ilmarako, jonka tarkoitus onkin eristää lämpöä siirtymästä siihen. Sen lämpeneminen ei siis tapahtu yhtä nopeasti kuin moottorin muuten. Saattaahan tuo olla mistä vaan tuo oireilu. Omassa C4:sessani oli kyllä tosi hauskoja virityksiä ihan tehtaan jäljiltäkin sulakeboksissa. Siellä oli kutistesukkaa ja tummuneita johtoja jo uutena 
|
|
|
|
 |
rundvik
|
Viestin otsikko: Re: C4 ja moottorimerkkivalo Lähetetty: 21.05.2014 08:46 |
Viestit: 884 Paikkakunta: Naantali
|
Vikke C4 kirjoitti: Kiitoksia vinkeistä. Itsekkin hieman epäilen tuota puola/sytytys puolta, mutten pysty järkeilemään, miksi se teksisi sen vasta kun on ajettu päivän aikana 40-60km. Miten mukan aika/km vaikuttaa tuohon? Lämpötilan nousee ja pysyy samalla tasolla jo 5-10km kohdalla.
Rundvik: miten sinulla ilmeni ongelma ja pystyikö sillä ajamaan sen jälkeen kun mootorivalo oli syttynyt? Pystyi kyllä ajamaan kun valo syttyi,veto oli vaan aika heikkoa.
|
|
|
|
 |
Vikke C4
|
Viestin otsikko: Re: C4 ja moottorimerkkivalo Lähetetty: 27.05.2014 11:01 |
Viestit: 23
|
Ongelma ratkesi, kun samainen korjaamo vaihtoi tulpat ja sytytyspuolat. Reilu sata kilsaa alla ja toistaiseksi tilanne näyttää hyvältä.
Citroen 4D C4 HATCHBACK 1.6I 16V vm.2005.
|
|
|
|
 |
|
|