Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Berlingo kytkinvaijerin vaihto, kokemus sinänsä http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=18251 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | TTaponen [ 30.05.2014 22:51 ] |
Viestin otsikko: | Berlingo kytkinvaijerin vaihto, kokemus sinänsä |
Terve. Kirjoittelen tänne ensimmäistä kertaa ja asiasta josta ei googlaamalla irtoa tietoa. Eli levähti 5-vaihteisen manuaali Berlingon vm 2004 kytkinvaijeri, toisen kerran 3 vuoden sisään. Oli varattu aika aivan muihin korjauksiin Veholle ja raato piti jotenkin saada pihasta. Suunniteltiin hinaustakin, mutta matka oli aika pitkä. No älykkyyskohtauksen jälkeen ja Alfamerin korjausoppaan optimististen neuvojen innostamana päätin kokeilla itse. Veholla orig. varaosavaijeri noin 45 €. Sitten purkamaan. Heti kävi selville, että Alfamerin oppaan ohje oli lähinnä hyvinkin ylimalkainen, ohjaamon puolelta ei päässyt oikein mitään tekemään ja kytkinpoljintahan ei neuvottu irrottamaan. Moottorin päästä homma sujui ok. Sitten piti irrottaa akku ja akun alla sijaitseva taso. Mainittakoon tässä, että tässä remontissa käytännössä tarvitaan vain 8, 10 ja 13 mm hylsyjä ja 13 mm kiintolenkki, sekä räikkä ja jatkovarsia, sinänsä yksinkertaista. Konehuoneen puolella ei enempää pysty tekemään akun alustan irrotuksen jälkeen, joten ohjaamon lattialle änkemään. Tämä on hankalin vaihe, tilaa ei ole, eikä oikein tahdo yltää minnekään, eikä nähdä. Aikani turhaan taisteltuani päätin irrottaa kytkinpolkimen, se jää vielä jonkun sähköanturipiuhan varaan. Polkimessa on kaksi 13 mm pulttia, jotka saa pienin hankaluuksin aukeamaan. Tämän jälkeen pääsee sörkkimään vaijerin pään irti hahlosta, johon se on nalkkiutunut. Sitten pitääkin palata konehuoneen puolelle. Ainut tapa saada vedettyä vaijeri irti on vetää se irti ![]() Jos tästä joku on jo foorumille avautunut, pahoitteluni. En vain itse löytänyt aiheesta neuvoja joten ajattelin levittää sanaa... Suosittelen! TTaponen, alikersantti natsat keulassa. |
Kirjoittaja: | arz-361 [ 13.08.2014 18:17 ] |
Viestin otsikko: | Re: Berlingo kytkinvaijerin vaihto, kokemus sinänsä |
Joo kytkinkopasta ensin irti, sitten polkimen pari ruuvia auki ja takaisin käännetyssä järjestyksessä. Huomioi, että kun poljin on irroitettu niin sen saa väännettyä irroitetussa kiinnikkeessään "lepoasentoon" jolloin siinä on enemmän pelivaraa vaijerin irroittamista varten. Hyvä olla joku kaveri apuna ja saada auto vaikka pukille niin ei tarvitse olla polvillaan. Älkää ostako tarvikevaijeria. Ei sopinut kunnolla paikoilleen, eikä toiminunut ainakaan minulla vaan reistaili 5 vuotta. Kävin hakemassa alkuperäisen, joka on vain pari kymppiä tarviketta kalliimpi mutta kannattaa. Haynesin oppaassa, vaikkakin englannin kielellä on homma mielestäni selvitetty varsin hyvin. |
Kirjoittaja: | plazma [ 13.03.2015 20:50 ] |
Viestin otsikko: | Re: Berlingo kytkinvaijerin vaihto, kokemus sinänsä |
Katkesi pari tuntia sitten kytkinvaijeri moottorin puoleisesta päästä. Onneksi olin vain noin kilsan päässä kotoa. Sain moottorin vielä käyntiin ja ykkösen nitkutettua paikalleen. Hätävilkut päällä ajoin hissukseen autotalliin asti. Syksyllä vaihdoin taka-akselin ja raidetangon suojakumin. Tämä lienee huomattavasti helpompi remppa ![]() Pitää hakea maanantaina VEHO:lta alkuperäinen vaijeri. |
Kirjoittaja: | plazma [ 16.03.2015 23:55 ] |
Viestin otsikko: | Re: Berlingo kytkinvaijerin vaihto, kokemus sinänsä |
Vaijeri vaihdettu. Ohjeista poiketen mitään ei tarvi purkaa. Omasta autosta vaijeri oli mennyt poikki vaihdelaatikon haarukkavivun puolelta juuri ennen sitä vaijerissa olevaa metallimöykkyä. Irroitin vaijerin vaihdelaatikon puolelta pidikkeestä ja sivulla olevasta kannatinkoukusta. Vaijerin sai pudotettua alemmas vaihdelaatikon ja lokasuojan välistä. Kuori lähti vetämällä pois. Paikalle jääneen pelkän vaijerin sai pois painamalla polkimen pohjaan ja pitämällä vaijeria putkipihdillä paikoillaan tulipeltiä vasten ja vapauttamalla polkimen. Näin vaijerin pääty työntyi pois polkimen pidikkeestä. Paikalleen asennuksessa nostin uuden vaijerin kannatinkoukkuun paikalleen vaihdelaatikon ja lokasuojan välistä. Polkimen puoleisesta päädystä käänsin kuoren tiivisteen taakse niin se meni paremmin paikalleen tulipellin reikään. Tämän jälkeen oikaisin tiivisteen paikalleen. Työnsin vaihdelaatikon päästä vaijerin kuoren sisään, jotta polkimen puolella olisi mahdollisimman paljon löysää. Vaijerin pää meni paikoilleen polkimen pidikkeeseen kun työnsin pidikkeen ylös (vaijeri meni pidikkeen uraan) ja vedin vaihdelaatikon päästä vaijeria ulos. Vaihdelaatikon päässä asennus pidikkeeseen ja haarukkavipuun oli helppo. Oli paljon nopeampi ja helpompi homma kuin odotin. |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |