Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Korkea tyhjäkäynti / Motronic ECU http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=18258 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | ds-jekkeri [ 31.05.2014 17:15 ] |
Viestin otsikko: | Korkea tyhjäkäynti / Motronic ECU |
Tulipa taas case, johon mielellään kuuntelisin asiantuntijakommentteja esim. Plagulta ja muiltakin tietysti. Tapaus V6 Activa, moottorina tuttu ES9J4 ja ECU Motronic MP7.0, kuten tunnettua. Nyt jostain syystä jo 300 km ajan ECU haluaa pitää tyhjäkäyntiä tuhannessa kierroksessa koko ajan, vaikka mitään syytä siihen ei näytä olevan. Ilmastointi on pois päältä, ja Lexian mukaan AC Authorization on ecussa nolla, eli pois päältä (menee oikein ykköseksi kun laittaa ilmaistoinnin päälle, kierrokset eivät silloin nouse ollenkaan mutta eivät laskekaan, pysyy samassa tuhannessa). Lexia ei näytä vikakoodeja, ja kaikki lämpötila-anturit näyttävät oikeita lukemia. MAP-anturi ja O2-anturi näyttävät myös järkeviä lukemia koneen käydessä. Kaasuläppä on kiinni. Ja ei, tyhjäkäyntiventtiili ei ole jumissa. Tämän olen todennut kuormittamalla moottoria tyhjäkäynnillä (nelonen päälle ja kytkintä ylös varovasti) siten, että kierrokset ovat pudonneet normaaliin tyhjäkäyntinopeuteen (700 kierrosta). ECU rupeaa silloin aukaisemaan tyhjäkäyntiventtiiliä lisää, 39%:sta 50:neen ja yli. 39% alle ei tipu koskaan tyhjäkäyntiventtiilin avausrosentti ECUlta Lexialla luettuna. Joka tapauksessa käsittääkseni tämä tarkoittaa, että ecu HALUAA pitää tyhjäkäynnin 1000:ssa kierroksessa. Miksi? ECU viallinen, ei helkkarissa se näin pitäisi ilmetä? Mikä voi aiheuttaa sen, että ECU ei anna kierrosten laskea normilämpöiselle koneelle? Ainoa pieni vihje jota voisin arvailla on se, että vaikka akkujännite on 13.9-14.0 volttia auton käydessä, ECUn sisäinen mittari saa vain 12.0-12.2 voltin jännitteen. Mutta puolitoista volttiahan se jännite monesti tippuu siinä välillä? Eli normaalia? Vai voiko olla niin, että ECU tulkitsee akkujännitteen olevan niin alhainen, että kierroksia pitää nostaa latausta varten? Onko Motronicissa edes tällaista featurea? Asiantuntijat, olkaa hyvä. |
Kirjoittaja: | Janne L [ 31.05.2014 23:48 ] |
Viestin otsikko: | Re: Korkea tyhjäkäynti / Motronic ECU |
Toimiiko polttoainehöyryjen kierrätys oikein? Pelkkää arvuuttelua vaan. En tiedä miten se on ES-moottorissa edes toteutettu. |
Kirjoittaja: | ealab [ 01.06.2014 08:39 ] |
Viestin otsikko: | Re: Korkea tyhjäkäynti / Motronic ECU |
Olethan mitannut esim. akun miinusnavan ja moottorin, korinkin välisen jännitteen. |
Kirjoittaja: | kaselin [ 01.06.2014 10:00 ] |
Viestin otsikko: | Re: Korkea tyhjäkäynti / Motronic ECU |
No entäs virtajohto ecuun onko kondiksessa ja liittimet? |
Kirjoittaja: | ds-jekkeri [ 01.06.2014 11:09 ] |
Viestin otsikko: | Re: Korkea tyhjäkäynti / Motronic ECU |
Polttoainehuuruhen kierrätys eli egr-venttiili toimii oikein, ainakin kuulohavainnon ja lexian mukaan. Silmämääräisiä vuotoja ei ole. Ja voisiko se muutenkaan laittaa Ecun haluamaan pitää kierrokset tonnissa - minähän kokeilin että vaikka pudotan kierrokset vaihde päällä 700:n (normaali tyhjäkäynti 650), ecu rupeaa avaamaan lisää tyhjäkäyntiventtiiliä saadakseen taas tonnin kierrokset. Maat ovat kunnossa, akun maan ja moottorin maan ero 0.00 volttia, motronicin maan ja akun maan 0.02 volttia. Montronicin liittimeltä mitattuna akun plusnavan ero tasan 1 voltti. Eli kun akulla 14v, motronicin liittimellä 13v. Onhan se tippunut, mutta sehän kiertää jo sulaketaulun ja virtalukon kautta. Kummallista on, että vielä motronicin liittimellä ollessa 13v motronicin sisäinen anturi mittaa vain 12.0 -12.2volttia, vaikka liitin on aivan puhdas ja kunnossa. Tämän eron selvittääkseen pitäisi ruveta avaamaan motronic ja tutkimaan, onko anturi vai kytkentä viallinen. Ennen kuin rupean siihen savottaan, kiinnostaisi tietää että onko ylipäätään mahdollista tässä motronicissa, että tyhjäkäynti nostetaan tonniin jos akun varaustila arvioidaan alhaiseksi? Entäs onko tässä citikassa ominaisuus, että tyhjäkäynti nostetaan jos ohjausta käännellään? |
Kirjoittaja: | Akaile [ 01.06.2014 11:57 ] |
Viestin otsikko: | Re: Korkea tyhjäkäynti / Motronic ECU |
Pystyykö tuon sähköhommelin jotenkin kiertämään tarjoamalla "raakaa virtaa" eculle? Eli saisi poissuljettua sulakerasian ja virtalukon? Molemmat kun tuppaavat olemaan Xantian yleisiä vikapaikkoja. |
Kirjoittaja: | Tulsku [ 01.06.2014 13:43 ] |
Viestin otsikko: | Re: Korkea tyhjäkäynti / Motronic ECU |
ds-jekkeri kirjoitti: Entäs onko tässä citikassa ominaisuus, että tyhjäkäynti nostetaan jos ohjausta käännellään? Nyt kun mainitsit asian, niin minun mielestäni on. Liittyy muistaakseni jotenkin siihen virtausventtiiliin (vasemmassa etukulmassa?), jolla säädellään tehostuksen määrää nopeuden mukaan. |
Kirjoittaja: | Plagu [ 02.06.2014 08:34 ] |
Viestin otsikko: | Re: Korkea tyhjäkäynti / Motronic ECU |
Olethan tarkastanut kierrosluvun lexialla, mittaristo voi näyttää mitä sattuu. |
Kirjoittaja: | ds-jekkeri [ 07.06.2014 15:20 ] |
Viestin otsikko: | Re: Korkea tyhjäkäynti / Motronic ECU |
No niin, korjattu! Tässä tietoa vastaisen varalle muillekin. ES9J4-moottorin Motronic MP7.0 -tyhjäkäyntiominaisuudet ovat seuraavat: - normaali tyhjäkäynti lämpimänä 650 rpm - normaali tyhjäkäynti lämpimänä ilmastointi päällä 750 rpm - tyhjäkäynti kun ohjausta pyöritellään (manokytkin ohjaustehostimen hydrauliikassa) 850 rpm - jos ecun sisäinen jännite on alle 12.5 volttia, laitetaan tyhjäkäyntikierrokset korkeammaksi ("up to 1000rpm") lataustilan mukaan, että saataisiin nopeammin akku täyteen. Minun ECUni luuli, että akkujännite on alhainen, koska sisäinen jännite oli lähes 2 volttia pienempi kuin akkujännite akun navoilla. Tällä kertaa syy oli konetilan sulakekotelossa - kaikki isot sulakkeet (jalat) olivat hapettuineita ja kontaktipintaa oli vähemmän kuin laki sallii. Puhdistin isojen ja varmuuden vuoksi pientenkin sulakkeiden jalat ja pesät siinä kotelossa. Ecuun menee useampi käyttöjännitenasta, yhdessä oli jännite 13V auton käydessä, toisessa (hapettuneessa) 12V ennen puhdistusta. Käyntiin, ja korjaus onnistui! Tyhjäkäynti on lämmettyään se normaalit 650 rpm. Siis sulakekotelon hapettumat voivat nostaa tyhjäkäynnin tonniin, vaikka mitään muuta oireita käynnissä ei vielä ilmenekään. Hyvä tietää! |
Kirjoittaja: | avbx [ 07.06.2014 22:38 ] |
Viestin otsikko: | Re: Korkea tyhjäkäynti / Motronic ECU |
Hyvä tieto. 16Valven tyhjäkäyntiä on vaivannut tuo sama vaiva, liekö vanhemmassa Motronicissa sama ominaisuus. |
Kirjoittaja: | ds-jekkeri [ 08.06.2014 22:48 ] |
Viestin otsikko: | Re: Korkea tyhjäkäynti / Motronic ECU |
en pitäisi mahdottomana, että motroniceissä olisi yleisestikin tällainen toiminto. Plagu saattaisi tietää tarkemmin. |
Kirjoittaja: | Harri126 [ 08.06.2014 23:04 ] |
Viestin otsikko: | Re: Korkea tyhjäkäynti / Motronic ECU |
Onhan toi toiminto sellainen, että se pitää auton käynnissä vaikka akku menisi huonoksi kesken reissun. |
Kirjoittaja: | ds-jekkeri [ 09.06.2014 19:05 ] |
Viestin otsikko: | Re: Korkea tyhjäkäynti / Motronic ECU |
Harri126 kirjoitti: Onhan toi toiminto sellainen, että se pitää auton käynnissä vaikka akku menisi huonoksi kesken reissun. Jaa, miten niin? Kyllähän nykylaturit lataavat jo normaalityhjäkäynnilläkin sen verran ettei auto sammu, jos akku suostuu ollenkaan pitämään virtaa. Toisekseen, jos akku ei ota virtaan, niin latausjännitehän on normaali silloinkin, eikä Motronic havahdu hoksaamaan että jotain on vialla. |
Kirjoittaja: | Harri126 [ 10.06.2014 20:28 ] |
Viestin otsikko: | Re: Korkea tyhjäkäynti / Motronic ECU |
ds-jekkeri kirjoitti: Harri126 kirjoitti: Onhan toi toiminto sellainen, että se pitää auton käynnissä vaikka akku menisi huonoksi kesken reissun. Jaa, miten niin? Kyllähän nykylaturit lataavat jo normaalityhjäkäynnilläkin sen verran ettei auto sammu, jos akku suostuu ollenkaan pitämään virtaa. Toisekseen, jos akku ei ota virtaan, niin latausjännitehän on normaali silloinkin, eikä Motronic havahdu hoksaamaan että jotain on vialla. Olen jopa omistanut sellaisen auton, joka akun hajoamisen jälkeen sammui, jos tyhjäkäynnillä laittoi valot päälle tai jarruvalot syttyivät. Oli siinäkin vaihtovirtalaturi. ![]() |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |