Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
EW10 ja outo sivuääni http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=18344 |
Sivu 1/2 |
Kirjoittaja: | Tulsku [ 10.06.2014 11:53 ] |
Viestin otsikko: | EW10 ja outo sivuääni |
Elikkäs! Potilas on C4 Berline 2005, 2.0i 16V (RFN, 100 kW), RP-numero 10411, manuaalilootalla ja korin väri on KCW (sable de langrune). Outoutena on tyhjäkäynnillä esiintyvä (hankaava) ääni lämpimällä moottorilla, ymmärtääkseni kylmänä sitä ei kuulu. Tuntuisi äkkiseltään kovasti tulevan jakopään puolelta ja alaosasta moottoria. Ääni häviää, kun kierroksia nostaa reiluun tuhanteen. Jakohihna rullineen ja vesipumppuineen on vaihdatettu, ääni ei muuttunut tai hävinnyt sen operaation myötä. Myöskään apulaitehihnan irroittamisella ei ole vaikutusta ääneen. Korjaamon setä sanoi, että kuuntelivat moottoria jakopään koppa auki ja moottorin ylätuki irti, eivät löytäneet äänilähdettä. Epäilimme apulaitehihnan hihnapyörää, mutta rengasraudalla apurunkoa vasten kammettuna siinä ei tuntunut olevan väljää yhtään, samaan tahtiin heilui koko moottori kuin hihnapyörän ulkokehäkin. Stetoskoopilla ääni kuuluu voimakkaimmin hihnapyörän vierestä jakopään kotelosta, öljypohjasta ääntä ei kuulu käytännössä enää yhtään. Tuota ääntä on nyt kuulunut muutaman kuukauden ajan, eikä se oikeastaan ole muuttunut ajan saatossa. Minusta tuo kuulostaa kovasti joltain pyörivän osan ääneltä, mutta en osaa sanoa... Voisiko syyllinen olla kuitenkin se hihnapyörä? Tässä vielä huono video aiheesta, toivottavasti sen äänestä saa selvää (tässä apulaitehihna ei ole paikallaan): https://www.youtube.com/watch?v=gGtdYjSW2RQ Arvailuista tai jopa mahdollisesta tiedosta etukäteen kiitollisena kyselen ![]() |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 10.06.2014 13:18 ] |
Viestin otsikko: | Re: EW10 ja outo sivuääni |
tarkita heti se kuuluisa hihnapyörä. minulla oli picasso hdi.ssä samanlainen ääni , ja syntipukiksi paljastui juuri tuo typerä keksintö. |
Kirjoittaja: | Tulsku [ 13.08.2014 09:05 ] |
Viestin otsikko: | Re: EW10 ja outo sivuääni |
Ai niin, tämä on meinannut unohtua. Vaihdettiin toinen hihnapyörä, eikä ääni muuttunut tai kadonnut. Olisiko lisää arvauksia? Stetoskoopilla kuunneltuna ääni tuntuisi olevan kaikkein voimakkain jakopään kopasta, mutta vesipumppu ja jakopää on tosiaan vaihdettu. |
Kirjoittaja: | GSAX3 [ 13.08.2014 11:38 ] |
Viestin otsikko: | Re: EW10 ja outo sivuääni |
Äänen perusteella kuulostaisi vesipumpulta. Vanhemmista ew koneista on myös pakonokkapyörän vulkanointeja pettänyt.. |
Kirjoittaja: | huoltomies [ 13.08.2014 22:46 ] |
Viestin otsikko: | Re: EW10 ja outo sivuääni |
Ei kannata autolla ajaa yhtään enempää. Jos hankaava ääni on jakopään hihnan pyörimisen taajuudella, kannattaa heti tarkastaa hihna. Ensimmäinen vaihdettava osa on kampiakselin hammashihnapyörä, joka on kulunut epätasaisesti ja alkaa ajaa hihnaa ulospäin keskilinjalta. Hetken hankaamisen jälkeen alkaa hihna kuluttaa itseään ja apulaitehihnapyörää. Lopulta hajoaa kone. Kulumaa on vaikea havaita, mutta se esiintyy vain uudemmassa EW10 koneessa. Näitä olen vaihtanut jo aika monta, varmaankin reilut 10 kpl. hammashihnapyörän vaihdan aina tästä lähtien viimeistään toisessa vaihdossa, yleensä jo ensimmäisessä... monta konerikkoa sillä säästää. Jos on jälkeä tai koloa apulaitepyörässä, se joutaa myös romulaatikkoon. Jakopäästä ei saa näissä laitteissa kuulua mitään ääntä. |
Kirjoittaja: | kaselin [ 14.08.2014 09:39 ] |
Viestin otsikko: | Re: EW10 ja outo sivuääni |
Ne apulaitehihnan kiristäjät ja rullat suositellaan vaihdettavaksi jakopäärempan yhteydessä. |
Kirjoittaja: | Tulsku [ 14.08.2014 09:44 ] |
Viestin otsikko: | Re: EW10 ja outo sivuääni |
No mitäs sanotte siihen, kun jakopääremppa on teetetty korjaamolla ja he sanoivat kuunnelleensa moottoria ilman jakopään koppaa, eivätkä löytäneet syytä äänilähteelle? Ainoa neuvo oli, että "kovaa ajoa vain, on meillä vastuuvakuutus, joskus näistä ranskalaisista kuuluu tuollainen ääni". En osaa sanoa, onko tuo ääni samalla taajuudella kuin moottorin kierrosluku, mahdollisesti. Kuitenkin se häviää heti, kun kierrokset nousevat noin tuhanteen. Sen takia sitä ei kylmälläkään moottorilla kuulu, kun kierroksia pidetään hieman korkeammalla. Ja sanotaan nyt vielä kerran: apulaitepuolelta tuo ääni ei voi tulla, koska ääni kuuluu myös ilman apulaitehihaa (kuten tuolla videolla). |
Kirjoittaja: | Sitikkapuoskari [ 14.08.2014 12:24 ] |
Viestin otsikko: | Re: EW10 ja outo sivuääni |
Hihna liian kireellä? |
Kirjoittaja: | Natero [ 14.08.2014 20:31 ] |
Viestin otsikko: | Re: EW10 ja outo sivuääni |
Sitikkapuoskari kirjoitti: Hihna liian kireellä? Sairaassa mielessäni kävi sama ajatus, mutta jakomielitautihihnalla on vähäisen ymmärrykseni mukaan automaattikiristin. Pystyy senkin kai jotenkin väärin säätämään... |
Kirjoittaja: | zemial [ 14.08.2014 21:03 ] |
Viestin otsikko: | Re: EW10 ja outo sivuääni |
Omassa tuo ilmastointi pitää välillä outoa ääntä. En tiedä mikä siellä sitten tuota tekee, mutta kierrosten mukaan muuttuvan kihinän se saa aikaan. |
Kirjoittaja: | Sitikkapuoskari [ 14.08.2014 21:34 ] |
Viestin otsikko: | Re: EW10 ja outo sivuääni |
Natero kirjoitti: Sitikkapuoskari kirjoitti: Hihna liian kireellä? Sairaassa mielessäni kävi sama ajatus, mutta jakomielitautihihnalla on vähäisen ymmärrykseni mukaan automaattikiristin. Pystyy senkin kai jotenkin väärin säätämään... Toki senkin aloituskireyden voi väärin laittaa.. mitäs hätää tässä jos pajalla on noin hyvä vastuuvakuutus ![]() |
Kirjoittaja: | Tulsku [ 16.08.2014 08:09 ] |
Viestin otsikko: | Re: EW10 ja outo sivuääni |
Olisiko vanhakin jakohihna voinut kiristyä itsekseen liikaa? Sama ääni siis kuului vanhoillakin osilla, sen takia isäni teetätti tähän jakopäärempan etuajassa. Samaa mietin vesipumpusta, että millä todennäköisyydellä vanha ja uusi pumppu pitävät samaa ääntä, jos se on vaihdettu... Toki aina on se mahdollisuus, että vesipumppua ei ole vaihdettu, vaikka niin sanotaan. Ilmastoinnista voi kuulua tuollainen ääni, mutta ei ilman apulaitehihnaa. Eipä tässä kai auta muu kuin ottaa tuo jakopään koppa auki ja kuulostella itse... |
Kirjoittaja: | GSAX3 [ 16.08.2014 10:37 ] |
Viestin otsikko: | Re: EW10 ja outo sivuääni |
Se vaihtamattomuus mullakin tuli mieleen.. Vesipumppu näkyy hieman purkamattakin moottorin takaa. Kiiltääkö metallinen pumppu uutuuttaan? |
Kirjoittaja: | Dsharrastelija [ 16.08.2014 13:46 ] |
Viestin otsikko: | Re: EW10 ja outo sivuääni |
Siinä alemmassa muovikopassa on molemmin puolin metalliset ohjurit, jos jompikumpi on jäänyt vähänkin kantamaan, kahnaa ulompi (siivapyörä) siihen, kopan sovitus on tarkka. Myös välissä oleva lika voi kopan sivuun menon aiheuttaa. Itselläni meinasi käydä näin, mutta onneksi käsinpyöritys vaiheessa huomasin tuon, toinen ohjuri jäi aavistuksen kantamaan. Paineilmaa ja putsausta. Toinen asia on tuon kiristinrullan oikea oppinen kiristäminen. Se rulla on epäkeskoinen ja hihnan kiristys tehdään kahdessa vaiheessa, niin se menee oikeaan kireyteen. Rissan takana on neula ja rissan rungossa levy jossa kolo. Neulan täytyy osoittaa rissan rungossa olevaan koloon, sitä ei siis vedetä tappiin ! Hihnan paikoilleen laittamisen jälkeen neula asetetaan kolon keskelle, sitten moottoria pyöritetään käsin täysikierros ja sen jälkeen kiristetään hihna siten, että neula osoittaa tasan kolon keskelle. Muutoin hihna on liian kireällä tai löysällä. |
Kirjoittaja: | powerage [ 13.09.2014 10:55 ] |
Viestin otsikko: | Re: EW10 ja outo sivuääni |
huoltomies kirjoitti: Ei kannata autolla ajaa yhtään enempää. Jos hankaava ääni on jakopään hihnan pyörimisen taajuudella, kannattaa heti tarkastaa hihna. Ensimmäinen vaihdettava osa on kampiakselin hammashihnapyörä, joka on kulunut epätasaisesti ja alkaa ajaa hihnaa ulospäin keskilinjalta. Hetken hankaamisen jälkeen alkaa hihna kuluttaa itseään ja apulaitehihnapyörää. Lopulta hajoaa kone. Kulumaa on vaikea havaita, mutta se esiintyy vain uudemmassa EW10 koneessa. Näitä olen vaihtanut jo aika monta, varmaankin reilut 10 kpl. hammashihnapyörän vaihdan aina tästä lähtien viimeistään toisessa vaihdossa, yleensä jo ensimmäisessä... monta konerikkoa sillä säästää. Jos on jälkeä tai koloa apulaitepyörässä, se joutaa myös romulaatikkoon. Jakopäästä ei saa näissä laitteissa kuulua mitään ääntä. Jaahas täällä olisi yksi II-koppanen Femma 2.0 16V (EW10A) jossa jakohihna oli kulkeutunut ulospäin. Kuuntelin jonkun aikaa jakohihnan kihnustusta, joka kuului ennen kaikkea kylmällä moottorilla ja tyhjäkäynnillä. Jakohihnan kopassa oli jo aikamoiset kulumat ja hihna kaventunut hiukan. Tilauksessa hammashihnapyörä, jos sillä oire loppuisi+tietenkin jakopääsarja ja vesipumppu. Kaikki rullat näyttäisivät olevan (silmämääräisesti) kunnossa. Mikä muu voi aiheuttaa hihnan kulkeutumisen ulospäin? Autolla ajettu noin 255 tkm. Joko Tulsku on ongelman ratkaissut? Huoh! oli moottoriremontti lähellä ![]() |
Kirjoittaja: | nopeeri [ 13.09.2014 22:36 ] |
Viestin otsikko: | Re: EW10 ja outo sivuääni |
Hei Tulsku! Ymmärrän tuskaasi; itse tein vastaavaa remppaa (jakopää, sihinöitä ja jurotusta oli) kolme päivää tossa heinäkuussa siskon C 5:een. Uusi apulaitehihnan kiristinrulla (en vaihtanut koko kiristintä) otti aluksi kiinni koneen runkoon! Ainetta piti poistaa Dremelillä. Sinun käyttämäsi asentaja ehkä vaan heitti uudet kamat kiinni sen enempää tutkimatta, valitettavasti. En ihan muista, miten se kiristin on siellä kiinni, mutta ei pyörinyt vapaasti ensin. Toinen, epätodennäköisempi syy voi olla kampiakselin päässä oleva öljypumppu (jakopään hihnapyörän takana moottorissa) . Mutta tuskin kuitenkaan tämä on syy. |
Kirjoittaja: | Tulsku [ 14.09.2014 08:08 ] |
Viestin otsikko: | Re: EW10 ja outo sivuääni |
Ei ole vielä ratkaisua löytynyt, tosin hiukan heikollaan ollut tutkiminenkin viime aikoina... Ei tuossa tosiaan taida muu auttaa kuin ottaa se jakopään koppa auki ja katsella/kuunnella sitten tarkemmin. |
Kirjoittaja: | konkelo72 [ 14.09.2014 09:09 ] |
Viestin otsikko: | Re: EW10 ja outo sivuääni |
Annan ääneni tuolle alapyörälle josta aikaisemmin joku mainitsi. Ainakin oireet täysin samat ja lopputulos ikävä jos asialle ei ajoissa tee jotain. Tässä linkki foorumin puolelle josta löytyy kuva selventämään mistä on kenties kysymys. http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,21400.msg149989.html#msg149989 |
Kirjoittaja: | Hydro-actiivi [ 14.09.2014 11:00 ] |
Viestin otsikko: | Re: EW10 ja outo sivuääni |
No jos autoon on vastikään tehty jakopäänremontti,,,olettaen että työ on tehty huolellisesti ja asiantuntemusta käyttäen,,niin tuskin se vika siellä siis on,,,käynnissä olevasta moottorista kannattaa seurata tuota apulaitehihnan automaattikiristintä "väpättääkö" se käydessä paljonkin,,,syynä väpätykseen on joko laturinvapaakytkin hinapyörä, Damber-pyörä, tai automaattikiristimen omarunko on kulunut vinoon,,,jos nämä ovat kunnossa (oletuksena että ilmastointi ei ole päälle kytkettynä),,,,toki koe käytön voi tehdä myös ilman apulaite hihnaa hetkellisesti ja näin pois sulkea ilmastoinnin ,laturin,kiristimen ja taittopyörien mahdollisesti antama sivuääni,,jos ääni vielä kuuluu on se itse moottorissa jakopäässä tms,,laakeri vikakin joskus antaa kahisevaa ääntä,,,tässäpä jokunen "kaukoparannus vinkki" kun en itse voi diagnoosia nyt tehdä.. |
Kirjoittaja: | Tulsku [ 15.09.2014 07:20 ] |
Viestin otsikko: | Re: EW10 ja outo sivuääni |
Jep, pitää tarkistaa tuo jakohihnan hammaspyörä. Apulaitehihnapyörään on kyllä tullut ihan selvä jälki tuosta hammaspyörästä, eli ihan kuin ne olisivat hanganneet toisiaan vasten. Eikä nyt millään pahalla, mutta mainitsen nyt neljännen kerran tässä ketjussa, että ääni ei häviä, vaikka ottaa apulaitehihnan pois kokonaan. ![]() |
Kirjoittaja: | Hydro-actiivi [ 15.09.2014 10:28 ] |
Viestin otsikko: | |
. |
Kirjoittaja: | IJN [ 20.09.2014 14:30 ] |
Viestin otsikko: | Re: |
Aloin pikkuhiljaa virittäytyä hihnanvaihtoon EW10A-koneeseen. Kävin marmoritiskillä ostamassa kampiakselin hihnapyörää, kun se näköjään on kuluva osa. Tuolla foorumin ketjussa jäsen konkelo72 oli todennut kihnuttaneen hihnapyörän olleen soikea, ja niinpä otin tiskille varuiksi työntömitan mukaan. Osoittautui että teipillä suljetusta alkuperäispakkauksesta otettu pyörä oli valmiiksi soikea, eri suuntiin hampaiden harjoilta mitatut halkaisijat poikkesivat enimmillään noin 1,5mm toisistaan vaikka mitan otin hampaiden suhteen aina samalla tavalla. Ei mene järkeen miksi tuo tarkoituksella olisi soikea, ainakaan jos pyörää ei edes kohdisteta kammen asennon suhteen!? Soikea pyörä vetää hihnaa nykien, mikä ei varmasti ole hihnalle mieluista. Onkos joku muu mitannut noita pyöriä, tai saisiko mitattua? Ensi viikolla asia saattaa selvitä lisää maahantuojan suunnalta. |
Kirjoittaja: | konkelo72 [ 20.09.2014 18:54 ] |
Viestin otsikko: | Re: EW10 ja outo sivuääni |
Mainiota, että pääsit mittaamaan uuden hammaspyörän, itse kun en päässyt ja asia olisi kiinnostanut kyllä. Jos maahantuoja vaivautuu asiaa sinulle kommentoimaan, niin lait ihmeessä tarina tänne. |
Kirjoittaja: | IJN [ 24.09.2014 20:11 ] |
Viestin otsikko: | Re: EW10 ja outo sivuääni |
Maahantuojan viesti oli että kammen hammaspyörä on soikea ja tarkoituksella. Tälläisiä ratkaisuja on ja käytetään tasaamaan nokka-akselien nykivää kuormitusta, soikealla pyörällä hihnan rasitus on pienempi etenkin suurilla kierroksilla, ja voidaan käyttää kapeampaa hihnaa kuin jos pyörä olisi pyöreä. Tästä seuraa se että pyörä on asemoitava oikein, ja oikeaa asemointia en varmuudella tiedä, vielä. Kammessahan ei EW10-koneissa ole kiilaa kuin alkupään koneissa, mutta onko niissä kiilaura? Jos on niin luultavasti kohdistetaan sen avulla. Kohdistusmerkin näköisiä koloja pyörässä ei kuitenkaan näy. Yhtä uutta pyörää olen tänään pyöritellyt käsissä. Mittasin kaikkien hampaiden korkeuden keskireiästä (joka on sentään pyöreä) ja kun numerot survoo exceliin niin kuvaajaksi tulee mukavan näköinen sinikäyrä jossa pohjan ja huipun väli (säteen maksimiheitto) on aika tarkkaan 1mm ja kaksi sinisykliä per kierros. Laitan kuvia johonkin kunhan opin lataamaan niitä... |
Kirjoittaja: | Beksi-Eki [ 25.09.2014 18:26 ] |
Viestin otsikko: | Re: EW10 ja outo sivuääni |
Onpa kerrassaan mielenkiintoinen juttu. Tulipa mieleeni että tämä saattaa selvittää yhden jakopäärempan jälkeisen ilmiön. Käynnistyksen jälkeen kuului erikoinen räpättävä ääni hetken aikaa. Ääni ei ilmaantunut heti rempan jälkeen vaan kolmisen viikkoa sen jälkeen. Avasin jakohihnakotelon. Hihnassa ei näkynyt mitään epänormaaleja kulumia ja se näytti juoksevan hyvin ja suoraan. Olisiko tuossa epäsymmetrisessä hihnapyörässä selitys: hihna räpättää muovikoteloon startin jälkeen sen aikaa kunnes automaattikiristin vertyy ja kiristää kunnolla tyhjät pois. Mitä sanoo raati? |
Sivu 1/2 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |