Jos tekisin itse, hommaisin taotut billetit vanteita varten.
FEM, tuo Tuonelan laskukone. Toimii ihan hyvin, kun osaa laittaa kaikki kuormat kohdilleen. Siis ihan kaikki staattiset ja dynaamiset. (Joskus laskettu FEM:illä viranomaisille korinmuutoslaskuja, kun ei muuten saatu osia kestämään

)
Valaminen on jännä juttu, joskus ohuempi seinä on vahvempi kuin paksumpi. Valuunkin löytyy aika hyviä simulaattoreita.
Paineella en valaisi. Samalla seoksella painevalun tiheys 2,7 kg/l ja kokillivalulla 2,8 kg/l. Joten höttöä on, vaikka pinta on nätti. (Tämä on valupiireissä aika suuri vaiettu salaisuus ja jakaa porukan kahtia)
Hiekka on piensarjoissa ihan näppärä. Hyvä malli maksaa mallipajalta suurinpiirtein saman kuin itse tehty kokillimuotti. Kokillimuottiin on helpompi laittaa pyörän pulttien holkit kiinni, (taitaa kaikista alu-vanteista löytyä vähän terästä sisältä

)
Magnesiun on mahtava aine. Lujaa ja kevyttä. Ja vähän hankalaa valettavaa. Tarvitsee valettaessa suojakaasun, muuten syttyy. Muistaakseni syttymislämpötila yhden asteen yli sulamislämpötilan.
Nykyisin on kyllä tosi hyviä ja lujia alumiiniseoksia, joita ei välttämättä tarvitse lämpökäsitellä
Jos on hyviä kavereita ja numeerisia isohkoja koneita käytettävissä, voisi moiseen projektiin olla normi kuolevaisellakin rahaa. (Joko koneistamalla vanteet tai valamalla

)