Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

xsara 1.8 16v nykiminen
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=18390
Sivu 1/2

Kirjoittaja:  patkis [ 16.06.2014 14:02 ]
Viestin otsikko:  xsara 1.8 16v nykiminen

Nykimisestä löytyy aiheita, mutta laitetaas uus topic. Eli otsikon mukainen kulkine löytyy. Aluksi pintakaasulla esim 100km/h ajaessa yhtäkkiä satunnaisesti nykäisi. Nyt ilmenee jo herkemmin hitaissakin nopeuksissa. Myös auto alkanut sammuilemaan. Tyhjäkäyntiä käy suht normaalisti. Mutta esim kun kuuntelee pakoputkesta niin välillä katkoo/pätkii , tsupsuttaa.
3000rpm kun nostaa kierrokset ja päästää kaasusta, nii tippuu 1500rpm, nousee takas 2000rpm ja laskee sinne 900rpm. Tulpat vaihdettu just. Map, kasetti, b-suodatin vai tyhjäkäyntisäädin??

Löytyykö keneltäkään espoosta vikakoodin lukijaa?

Kirjoittaja:  Teuski [ 16.06.2014 14:23 ]
Viestin otsikko:  Re: xsara 1.8 16v nykiminen

aika vahva veikkaus puolakannen suuntaan.

Kirjoittaja:  patkis [ 16.06.2014 21:14 ]
Viestin otsikko:  Re: xsara 1.8 16v nykiminen

Itselläkin sellanen fiilis että sytkään liittyis. Jos ehjän kasetin löytäis jostain.

Kirjoittaja:  ealab [ 16.06.2014 22:07 ]
Viestin otsikko:  Re: xsara 1.8 16v nykiminen

Bensasuodattimen vaihto ei mene hukkaan. Joutokäyntiventtiilin tarkistus, putsaus, voitelu? Puolakannen liittimet, kondensaattori, kunto?. Akun ja maadoitusten, liitosten tarkistamisista on ollut ihan tarpeeksi juttuja. Perusasiaa.

Kirjoittaja:  jaakkovaakko [ 17.06.2014 06:53 ]
Viestin otsikko:  Re: xsara 1.8 16v nykiminen

Puolakansi aiheutti vaimon xantiassa vastaavat oireet.

Kirjoittaja:  patkis [ 20.06.2014 20:35 ]
Viestin otsikko:  Re: xsara 1.8 16v nykiminen

Ehjällä kasetilla kokeiltu. Samat oireet jatkuu.
Mikä tuo vasemmassa reunassa oleva ruskea mötikkä on. Se ainakin pitää nakutusääntä ja kädellä tuntee kun helisee joku.

Kirjoittaja:  Xari [ 20.06.2014 21:01 ]
Viestin otsikko:  Re: xsara 1.8 16v nykiminen

patkis kirjoitti:
Ehjällä kasetilla kokeiltu. Samat oireet jatkuu.
Mikä tuo vasemmassa reunassa oleva ruskea mötikkä on. Se ainakin pitää nakutusääntä ja kädellä tuntee kun helisee joku.


Etulampun takana? liittyy polttoainehöyryjen takaisinkeräykseen ja nakutus on ominaisuus.

Kirjoittaja:  patkis [ 20.06.2014 21:03 ]
Viestin otsikko:  Re: xsara 1.8 16v nykiminen

Kuva

Tuossa punasen korkin oikealla puolella.

Ja edelleen jos pk-seudulla löytyy joltain vikakoodinlukijaa, niin olisi todella hieno homma. Maksan vaivanpalkkaa jos viitsii tulla lukemaan koodit.

Kirjoittaja:  Xari [ 20.06.2014 23:12 ]
Viestin otsikko:  Re: xsara 1.8 16v nykiminen

Menee jo mallit ja sijainnit sekaisin itseltä mut samalta osaltahan tuo näyttää.

Kirjoittaja:  patkis [ 21.06.2014 15:20 ]
Viestin otsikko:  Re: xsara 1.8 16v nykiminen

Nyt olis tyhjäkäyntimoottori mikä lie putsattu (ei ollut likainen), map anturi irroitettu ja putsattu (ihan öljyn peitossa). Sama vika edelleen. Sammuu jos vähänkin hipaisee kaasuu ja auto käy nätisti tyhjäkäyntiä, mutta yhtäkkiä alkaa kierrokset laskea ja sammuu.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 21.06.2014 16:32 ]
Viestin otsikko:  Re: xsara 1.8 16v nykiminen

nooo. kun sulla oli se MAP kourassa putsattavana , niin imaisitko kokeeksi siitä letkun tumpista ,oliko siinä mitään eloa ?
ja jos kone sammuu omia aikojaan ,niin edelleen se tyhjäkäyntimoottori on syntipukki , ja tietenkin puhalsit kanavat puhtaiksi ? vai kuinka ?. katsoit myös ettei ollu ilmavuotoja sun muuta . niinhän sinä tietenkin teit vai ?
muissa palikoissa tuskin on vikaa kuin siinä MAP palikassa ja tyhjäkäyntimoottorin ympäristössä.
sitten tulppien KÄRKIVÄLIT ? jätä vaan liian suuriksi ,niin katkoksia on taatusti. ota monikärkisiä ,niin katkoksia piisaa ja syttypuola ongelmiakin tulee.
iso kärkiväli on hyvä ,mutta kuormittaa samalla puolaa/puolia turhaan .
jos ohjearvo on vaikka 0,9 , niin sääädä 0,8 väliksi
yli millin kärkivälit voi unohtaa.

Kirjoittaja:  patkis [ 21.06.2014 17:15 ]
Viestin otsikko:  Re: xsara 1.8 16v nykiminen

Yhden rikkinäisen letkun löysin, joka lähtee imusarjalta bensapaineen säätimelle, mutta vaihdoin ehjän tilalle. Ei vaikutusta.

EDIT: Ja ei kyllä tullut imastua mitn map-anturia.

Kirjoittaja:  patkis [ 25.06.2014 19:57 ]
Viestin otsikko:  Re: xsara 1.8 16v nykiminen

Nyt kun käytin vikakoodunlukijaa n.10min portissa kiinni. Nii akku meni ihan tyhjäksi. Voisko laturi olla mennyt rikki tai akku kaput. Koska aikasemmin auto sammuili jo tyhjäkäynnil parin minuutin jälkern

Kirjoittaja:  patkis [ 04.07.2014 00:32 ]
Viestin otsikko:  Re: xsara 1.8 16v nykiminen

Uus tyhjäkäyntimoottori ostettu. Ei vaikutusta. Map anturin johtoon kun koskee, auto sammuu

Kirjoittaja:  ealab [ 04.07.2014 08:54 ]
Viestin otsikko:  Re: xsara 1.8 16v nykiminen

Taas peruskauraa: Akku "valmis"? laturi ei toimi hyvin, akun liitokset, maadoitukset konehuoneessa, huonokuntoiset. Nämä löytyy jännitemittauksilla. Koeta etsiä ao. juttuja.

Kirjoittaja:  PietuG [ 04.07.2014 11:40 ]
Viestin otsikko:  Re: xsara 1.8 16v nykiminen

Kokeile tulpata se polttoainehöyryjen kierrätysletku, vaikka puristamalla se hetkeksi kiinni. Jos sen tulppaaminen auttaa, niin vika on siinä venttiilissä tai sen letkuissa. Xantussa kun sen letkun venttiili jumiutui auki, niin oireet oli samanlaisia kuin sinulla.

Kirjoittaja:  patkis [ 04.07.2014 12:28 ]
Viestin otsikko:  Re: xsara 1.8 16v nykiminen

Tuo kävi mieles. Eikös se ole se letku mikä lähtee kaasuläpält sinne oranssiun mötikkään.

Kirjoittaja:  PietuG [ 05.07.2014 01:21 ]
Viestin otsikko:  Re: xsara 1.8 16v nykiminen

patkis kirjoitti:
Tuo kävi mieles. Eikös se ole se letku mikä lähtee kaasuläpält sinne oranssiun mötikkään.

Juuri se.

Kirjoittaja:  patkis [ 05.07.2014 06:28 ]
Viestin otsikko:  Re: xsara 1.8 16v nykiminen

Kummasta päästä tulppasit? Heti kaasuläpän jälkeen?

Kirjoittaja:  PietuG [ 05.07.2014 16:14 ]
Viestin otsikko:  Re: xsara 1.8 16v nykiminen

patkis kirjoitti:
Kummasta päästä tulppasit? Heti kaasuläpän jälkeen?

Tulppasin sen keskeltä letkua taittamalla se mutkalle ja vetämällä nippuside mutkaan tiukalle. Ihan sama mistä sen tulppaa testiä varten, kunhan letku ja liitokset on tiiviitä.

Kirjoittaja:  patkis [ 05.07.2014 16:59 ]
Viestin otsikko:  Re: xsara 1.8 16v nykiminen

Juu, tulppasin tuon. Ei vaikutusta. Auto käy ihan ok tyhjäkäyntiä nyt, oli tuossa n. 10min. Mutta heti kun koskin/heilutin map-anturin liitintä. Sammu välittömästi (ja kyllä on liitin pohjassa asti).

Kirjoittaja:  PietuG [ 05.07.2014 17:37 ]
Viestin otsikko:  Re: xsara 1.8 16v nykiminen

patkis kirjoitti:
Juu, tulppasin tuon. Ei vaikutusta. Auto käy ihan ok tyhjäkäyntiä nyt, oli tuossa n. 10min. Mutta heti kun koskin/heilutin map-anturin liitintä. Sammu välittömästi (ja kyllä on liitin pohjassa asti).

Vaikuttaa siltä, että tuon mapin liittimessä on johto irti liittimen nastasta tai sitten on johto poikki. Tarkista johdon liittimen kunto uudestaan ja varmista, että nastat saa kunnon kontaktin mapin liittimeen.

Kirjoittaja:  patkis [ 05.07.2014 18:01 ]
Viestin otsikko:  Re: xsara 1.8 16v nykiminen

Juu, itsekin epäilisin huonoa kontaktia tai johto poikki siellä nipun sisällä, mihin ne päätyykin.
Harmi että kaikki 4 anturin johdot yhdistyy juuri imusarjan alla, hienosti erkkateippiin kieputettu ja sieltä eculle. Joutuu varmaan purkaan koko johtosarjan :lol: . Ranskalaiset insinöörit

Kirjoittaja:  ealab [ 05.07.2014 19:58 ]
Viestin otsikko:  Re: xsara 1.8 16v nykiminen

Teepä vetokoe. Nyit liittimen johtimia, jos poikki, niin antaa periksi hiukan, joustaa eristyksen takia. Map:sta johtimet ECUlle? Ecun pistokkeet irti ja anturin liittimistä käsin, vastusmittarilla (johtavuusmittauksessa on myös äänimerkki) haetaan ecun liittimistä vastaava kontakti, jos löytyy yksi, niin toinen johdin poikki jostain. Jos 2 johdinta. Tämmösiiki konstei voi käyttää. Tällä ei ole korvamerkkiä, voi käyttää vastaavasti missä vain.

Kirjoittaja:  patkis [ 05.07.2014 20:28 ]
Viestin otsikko:  Re: xsara 1.8 16v nykiminen

Eipä nuo mapin liittimen johdot liiku mihinkään suuntaan. Aukaisin teippauksia/kutistesukkaa aika pitkältä matkalta, en vielä ainakaan risaa johtoa löytänyt. Pientä väljyyttä liittimen ja mapin välissä. Otin vielä liittimen sisältä "kumi"tiivisteen pois että liitin menee pohjaan asti.

Ja tosiaan jos vähän 3 johtoa kosken liittimen jälkeen, ei sammu. Mutta itse liitintä painan, kosken, hipasen, heilutan, niin sammuu. Eli vaikuttaa käyntiin, koska aina ei sammu, mutta meinaa (kosketuksen yhteydessä). Huomenna lisää :lol: . Pitäisköhän vaan motonetistä hakea uus anturi.

Sivu 1/2 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/