Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Citikan liukulaakerin vaihto kuulalaakeriksi ? http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=18404 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | eju [ 17.06.2014 10:42 ] |
Viestin otsikko: | Citikan liukulaakerin vaihto kuulalaakeriksi ? |
Onko jollakulla tietoa, josko Citikkaan löytyisi kuulalaakerimalli taka-akselille ? Vierintävastus huomattavasti pienempi. Voihan sen rakentaa itsekkin, jos ei löydy. Jarruhuollon yhteydessä huomasin oikean takalaakerin äänen olevan "kuiva". Jarrulevyä pyörittäessä, se pyöri tosi nöyrästi "soiden" kirkkaasti. Vasen laakeri oli tahmea. Tilasin uuden laakerin ja jarrulevy vaaka-asennossa puhdistin lukkolevyn puolen ja ruiskutin CR40 öljyä, jotta lukkorengas lähtisi helpommin irti. Tämän jälkeen huomasin laakerin olevan taas jäykähkö. Tod. näk. rasvat laakerin sisällä valui kuivalle puolelle. Uutta laakeria taka-akseliin laittaessani toinen laakeri-puolisko tuli jarrulevyssä hieman ulos. Tästä innostuneena aukaisin vanhan laakerin eli naputin mutterin puoleisen puolikkaan irti ja wuups, siellähän oli liukulaakerit. No, vaseliinia lisää ja puolikkaat yhteen. Nyt minulla on varalaakeri. Jostain syystä vaseliini ajautuu toiseen puoliskoon ja tällöin toinen puoli on kuivempi. Laakerin vaseliini oli hieman tursunnut ulos mutterin puolelle. Onkohan laakerivikojen syynä se, että sisäkehä pumpaa vaseliinin ulommalle kehälle. En keksi muuta syytä näiden ranskalaisautojen ( topikkeja luettuani foorumeilla ), pyörän laakerivikoihin. Odotin siellä olevan kuulalaakerit, joiden vierintävastus on pienempi. Mersun, MB190, takalaakerit ovat kuulalaakereita, w201. No niin, jos havaitsette kuivuutta takalaakereissa, niin lisää vaseliinia ! |
Kirjoittaja: | XM Break [ 17.06.2014 11:07 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citikan liukulaakerin vaihto kuulalaakeriksi ? |
Missäköhän mallissa on liukulaakerit takanavassa? Kuulostaa tosi oudolta? ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Kirjoittaja: | Les Excentriques [ 17.06.2014 11:51 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citikan liukulaakerin vaihto kuulalaakeriksi ? |
XM Break kirjoitti: Missäköhän mallissa on liukulaakerit takanavassa? Kyse on vierintälaakereille tyypillisestä käyttöevoluutiosta, jossa tietyssä vaiheessa vierintä lakkaa ja liukuminen alkaa. Tämä on normaalia Sitikan tukivarren laakereissa, pyrittäessä maksimoimaan laakeri-investoinnin kuoletusaikaa ja huoltoväliä. Samaa ilmiötä on äärimmillään havaittavissa myös pyöränlaakereissa, joissa vierinnän lakkaaminen saattaa merkittävästi pienentää laakerista kuuluvaa ääntä. Seuraava evoluution aste voikin rakenteesta riippuen olla laakeriasennelman itsepurkautuminen, joka helpottaa uuden asennusta. Kuulostaa tosi oudolta? ![]() |
Kirjoittaja: | HiTec [ 17.06.2014 11:58 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citikan liukulaakerin vaihto kuulalaakeriksi ? |
Rullalaakerista lienee kuitenkin kyse ![]() ![]() Mutta siis periaatteessa eikös rullalaakeri kestä painetta kuulaa paremmin, ajatellen juuri akselikäytössä, rullan pinta-ala kun juuri tuossa suunnassa on suurempi => lienee fransmanni ajatellut että kestääpähän ainakin varmasti ![]() |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 17.06.2014 16:11 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citikan liukulaakerin vaihto kuulalaakeriksi ? |
siis juuri ja MELKEIN kuvan mukainen kaksirivinen irallisilla sisäkooleilla varustetut pyörän navat , mutta missä siellä on lukkorengas ? ja olisi kiinnostavaa tietää mikä sitikka = malli lienee kyseessä . |
Kirjoittaja: | eju [ 17.06.2014 16:43 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citikan viistorullalaakeri kuulalaakeriksi ? |
eju kirjoitti: Onko jollakulla tietoa, josko Citikkaan löytyisi kuulalaakerimalli taka-akselille ? Vierintävastus huomattavasti pienempi.
Voihan sen rakentaa itsekkin, jos ei löydy. Jarruhuollon yhteydessä huomasin oikean takalaakerin äänen olevan "kuiva". Jarrulevyä pyörittäessä, se pyöri tosi nöyrästi "soiden" kirkkaasti. Vasen laakeri oli tahmea. Tilasin uuden laakerin ja jarrulevy vaaka-asennossa puhdistin lukkolevyn puolen ja ruiskutin CR40 öljyä, jotta lukkorengas lähtisi helpommin irti. Tämän jälkeen huomasin laakerin olevan taas jäykähkö. Tod. näk. rasvat laakerin sisällä valui kuivalle puolelle. Uutta laakeria taka-akseliin laittaessani toinen laakeri-puolisko tuli jarrulevyssä hieman ulos. Tästä innostuneena aukaisin vanhan laakerin eli naputin mutterin puoleisen puolikkaan irti ja wuups, siellähän oli liukulaakerit. No, vaseliinia lisää ja puolikkaat yhteen. Nyt minulla on varalaakeri. Jostain syystä vaseliini ajautuu toiseen puoliskoon ja tällöin toinen puoli on kuivempi. Laakerin vaseliini oli hieman tursunnut ulos mutterin puolelle. Onkohan laakerivikojen syynä se, että sisäkehä pumpaa vaseliinin ulommalle kehälle. En keksi muuta syytä näiden ranskalaisautojen ( topikkeja luettuani foorumeilla ), pyörän laakerivikoihin. Odotin siellä olevan kuulalaakerit, joiden vierintävastus on pienempi. Mersun, MB190, takalaakerit ovat kuulalaakereita, w201. No niin, jos havaitsette kuivuutta takalaakereissa, niin lisää vaseliinia ! |
Kirjoittaja: | eju [ 17.06.2014 16:49 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citikan viistorullalaakeri kuulalaakeriksi ? |
Joo, sorry. Kyseessä on viistorullalaakeri ja auton C4 HDi 110 Pack Vision Berline BMP6, vm 2009. Laakeri on lukittu jarrulevyyn lukkorenkaalla, siis sisäpuolella. |
Kirjoittaja: | Wesa [ 17.06.2014 18:05 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citikan liukulaakerin vaihto kuulalaakeriksi ? |
Viistorullalaakeri? Siis ilmeisesti perinteinen kartiorullalaakeripari? Vastaavan kokoisen viistokuulalaakerin kantavuus on naurettavan pieni kartiorulliin verrattuna eli elinikä jäisi kovin lyhyeksi. Kartiorullat lienee valittu pienen tilantarpeen johdosta eikä vierintämomentti suuremmasta vastuskertoimesta huolimatta juuri eroa viistokuulista koska rullilla laakerointi voidaan toteuttaa pienemmällä keskihalkaisijalla. |
Kirjoittaja: | ealab [ 17.06.2014 21:40 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citikan liukulaakerin vaihto kuulalaakeriksi ? |
Takavetoisten etupyörissä tyypillisesti juuri kartiorullat ja vielä, ainakin oli, välys säädettävissä. Samoin periaattein, kuin fillarissa.... |
Kirjoittaja: | Harri126 [ 17.06.2014 22:22 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citikan liukulaakerin vaihto kuulalaakeriksi ? |
Muistaakseni joku Vauxhall Vivan malli on varustettu taka-akselin liukulaakereilla. Täyttä varmuutta asiasta ei kuitenkaan ole. ![]() |
Kirjoittaja: | ealab [ 18.06.2014 14:56 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citikan liukulaakerin vaihto kuulalaakeriksi ? |
Varmaa kuitenkin on, että Willin Lännen wankkureissa oli liukulaakerit. Kuinka paljon mahdollisesti Vauxhall siitä kehittynyt. |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 18.06.2014 16:00 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citikan liukulaakerin vaihto kuulalaakeriksi ? |
olipa monissa höyryvetureissakin ja vainuissa . |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |