Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Xantian keskimmäisten jousipallojen funktio
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=18415
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  tra [ 18.06.2014 20:53 ]
Viestin otsikko:  Xantian keskimmäisten jousipallojen funktio

Tuota asiaa miettinyt ja googlettanut tietoja, vieläkään ihan selvinnyt, onko se funktio vajoamisen esto vai paineen varaus esim. jarruille, vai kumpikin? Mitä tapahtuu kun ne tyhjenee? Mites etu- ja taka pään ero, ainakin -99 malllisahan siellä on keskellä kummassakin päässä pallot. Jousituksen pehmeyteenhän ne ei vaikuta, kuten pyörien lähellä olevat pallot takana ja ylhäällä olevat pallot edessä.

Mietin, että pitäiskö noita samalla tuossa tilailla uusia -99 breakkiin, kun tilaa noita jousipalloja tuohon vanhempaan VSX:ään (missä kova jousitus, kummmassakin moodissa, sekä vielä sekä etu- että takapää, tuli siitä sanomista jo katsastuksessakin, kun kävin siellä ennenkuin noita ehdin hommaamaan).

Eli oireet -99 Xantiaan: Kun on seissyt kauemmin, laittaa käymään niin jousitus tipahtaa kunnolla, sekä takapää, mutta varsinkin etupää. Nousee kyllä melko nopsaan ylös. Pumppu napsututtaa kyllä aika taajaan, sellainen 6-7 sekunnin välein. Jousitus on OK, takapäähän vaihdettukin jousipallot hiljattain (Ei siis sitä keskimmäistä palloa).
Kysymys kuuluukin, mikä on mahdolisesti vaihtokunnosa noista keskipalloista, etupää, takapää vai kumpikin, tai jotain muuta mikä tuon aiheuttaa?

Aika hyvin tuo ylhäällä pysyy, mutta laskee sitten vasta kun käynnistää.. tosin joskus saattaa tipahtaa jo muutenkin aika alas.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 18.06.2014 20:56 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian keskimmäisten jousipallojen funktio

se 99 käyttäytyy täsmälleen oikein.
ja todistaa myös ,että ns: vajoamisen estoventtiilit toimivat.

Kirjoittaja:  tra [ 18.06.2014 21:09 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian keskimmäisten jousipallojen funktio

kokemjne kirjoitti:
se 99 käyttäytyy täsmälleen oikein.
ja todistaa myös ,että ns: vajoamisen estoventtiilit toimivat.


Oikein? Minun mielestä se ei ole noin tipahtanut aina käynnistettäessä... ja tuota ei tosiaan tee tuo -94 VSX, mutta jos tuo on OK, niin antaa sitten olla, säästän noiden pallojen rahat, eihän tuosta mitään haittaakaan tunnu olevan. Mutta jotenkin hämärä muistikuva, että tuolainen alle 8 sekunin napsutus pumpulta kertoisi jotain varaajapallon (edestä vai takaa,?) huonosta kunnosta tms. Ja se VSX napsuu huoomattavasti harvemmin, saa oikein kunnolla odotella, että edes kuuluu napsausta. Vai lienenkö unta nähnyt tusota napsutus välin ja varaajapallon kunnon korrelaatiosta .. :roll:

Kirjoittaja:  kokemjne [ 18.06.2014 21:18 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian keskimmäisten jousipallojen funktio

no,päävarajan mokkulan voit tietenkin vaihtaa 62 kilonen. niin havenee nakse. ja jos jousitus on kova ,niin joka kulmaan uudet/paineistetut kuulat .

Kirjoittaja:  jasu [ 18.06.2014 22:09 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian keskimmäisten jousipallojen funktio

Sulla on kaksi erilaista Xantiaa..:

-94 VSX, siis Hydractive II jousituksella, ilman vajoamisenestoa
-99 "tavallinen", siis ilman Hydractivea mutta vajoamisenestolla

VSX:n pallot, normaalisti yksi joka pyörällä, lisäksi yksi/akseli jotka otetaan mukaan pehmeämmässä tilassa ja eristetään kovemmassa. Samalla rajoitetaan poikittaista virtausta (siis vasemman-oikean välillä) enemmän, tilan ollessa kovempi. Silmämäärinkin erottaa Hydractiven pyöräpallot ei-Hydractive versioista, liki olemattomista vaimentimen keskireijistä...

Uudempi, tässäkin pallo/pyörä, takana lisäksi takajarrupaineen varaaja josta jostain kumman syystä käytetään nimikettä "vajoamisenestopallo" vaikka sen tehtävänä on vain pitää huoli että takajarruillekin painetta löytyy moottori sammutettuna, eli tilanteessa kun vajoamisenestoventtiili on eristänyt pyöräpallot muusta maailmasta - tällöin ei takajarruille saataisi mitään painetta, ellei takana olisi jarrupaineenvaraajapalloa...

Molemmissa toki on päävaraajalla pallo, jonka kautta saadaan etujarruttimille painetta kun pumppu ei sitä lisää enää tee moottori sammuttua...

Ei-VSX:ään kun tällää VSX:n pallot, kyyti on kovaa, VSX:ään kun ei-VSX:n pallot laittaa vaimennusteho on samantyylinen kuin 80-lukuisessa puukylkijenkkifarkussa...

Kirjoittaja:  tra [ 18.06.2014 22:10 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian keskimmäisten jousipallojen funktio

kokemjne kirjoitti:
no,päävarajan mokkulan voit tietenkin vaihtaa 62 kilonen. niin havenee nakse. ja jos jousitus on kova ,niin joka kulmaan uudet/paineistetut kuulat .


Päävaraajapallo lienee edessä? Jousitus OK, ei kova.

Kirjoittaja:  jasu [ 18.06.2014 22:14 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian keskimmäisten jousipallojen funktio

http://godelind.home.xs4all.nl/citroenTechguide.pdf

Tuosta opiskeltavaa, jousituksesta tarinaa sivulta 23 alkaen. Kieli on Sumujen Saarille viittaavaa, onneksi kuvat ovat ymmärrettävällä kielellä...

Kirjoittaja:  tra [ 18.06.2014 22:56 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian keskimmäisten jousipallojen funktio

jasu kirjoitti:
http://godelind.home.xs4all.nl/citroenTechguide.pdf

Tuosta opiskeltavaa, jousituksesta tarinaa sivulta 23 alkaen. Kieli on Sumujen Saarille viittaavaa, onneksi kuvat ovat ymmärrettävällä kielellä...

Juu, vähän raskasta luettavaa. Mutta ainakin tuota hydractive VSX toimintaa valaisi entisestään, joten kliitos linkistä, mutta täytyy tunnustaa, että vieläkin pikaisen lukemisen jälkeen vähän hämärän peitossa tuo ei-hydractive Xantun takimmaisen keskipallon toiminta systeemissä :oops:

Kirjoittaja:  Akaile [ 18.06.2014 22:56 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian keskimmäisten jousipallojen funktio

Jos se ei vielä aiemmista viesteistä käynyt ilmi niin vaihda/paineistuta se etummainen päävaraajapallo. Kyllä 7-8 sec on liian tiuha tahti. Paineiden ollessa tallessa napse on jotain puolen minuutin ja minuutin väliltä.

Kirjoittaja:  jasu [ 18.06.2014 23:02 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian keskimmäisten jousipallojen funktio

tra kirjoitti:
jasu kirjoitti:
http://godelind.home.xs4all.nl/citroenTechguide.pdf

Tuosta opiskeltavaa, jousituksesta tarinaa sivulta 23 alkaen. Kieli on Sumujen Saarille viittaavaa, onneksi kuvat ovat ymmärrettävällä kielellä...

Juu, vähän raskasta luettavaa. Mutta ainakin tuota hydractive VSX toimintaa valaisi entisestään, joten kliitos linkistä, mutta täytyy tunnustaa, että vieläkin pikaisen lukemisen jälkeen vähän hämärän peitossa tuo ei-hydractive Xantun takimmaisen keskipallon toiminta systeemissä :oops:

Edelleen, älä sotke noiden kahden Xantian pallojen määrää/sijaintia toisiinsa, ovat täysin erilaisia...

-VSX -> lisäpallo on jousituksen aktiivista toimintaa varten
-ei-VSX -> lisäpallo on takajarrupaineen varaamista varten

Tuo jälkimmäinen siksi, kun autossasi on vajoamisenesto, joka tekee sen että kun ko. järjestelmä on "vajoamattomassa" tilassa niin takajarruille ei vaan ole olemassa mitään mistä ottaa jarrupainetta. Sivulla 33 samaisessa dokumentissa on kuvallisesti kerrottu vajoamiseneston rakennetta...

Kirjoittaja:  olli__o [ 18.06.2014 23:08 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian keskimmäisten jousipallojen funktio

Etukeskipallo paineenvaraajapallo toimii painevaraston lisäksi myös vaimentimena painesykäyksille, pahimmillaan pitkään tyhjä varaajapallo kuormittaa pumppua ja aiheuttaa vuotoja ja putkien katkeamisiakin, kun pumpun painesykäykset rikkoo tiivisteitä ja tärisyttää putkia

Kirjoittaja:  tra [ 18.06.2014 23:09 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian keskimmäisten jousipallojen funktio

tra kirjoitti:
jasu kirjoitti:
http://godelind.home.xs4all.nl/citroenTechguide.pdf
Juu, vähän raskasta luettavaa. Mutta ainakin tuota hydractive VSX toimintaa valaisi entisestään, joten kliitos linkistä, mutta täytyy tunnustaa, että vieläkin pikaisen lukemisen jälkeen vähän hämärän peitossa tuo ei-hydractive Xantun takimmaisen keskipallon toiminta systeemissä :oops:

Eikun juu, vieläkin enemmän :oops: innostuin lukemaan vaan tuota linkkiä ja vasta nyt tajusin sen vastauksenkin. Siis takajarrupaineen varaaja, asia aika selvä. Paitti että kyllä tuosa VSX:ssä on se myös. Siis vajoamisen esto ja tuo pallo takana. Eli siinä on siis 4 palloa takana, 2 pyörille, aktiivipallo ja sitten tuo takajarrupaineen varaaja. Samaten on 4 palloa myös edessä. Eli siinä on 1 aktiivipalloa / akseli enemmän kuin tuosa mun -99 "Normaali" xantussa.

Kiitos tietopläjäyksestä, tiedän nyt taas paremmin miten noiden kummankin jousitus toimii, ja jopa sen mystisen "ylimääräisen" pallon funktion taka-akselillaa :)

Kirjoittaja:  tra [ 18.06.2014 23:14 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian keskimmäisten jousipallojen funktio

jasu kirjoitti:

Edelleen, älä sotke noiden kahden Xantian pallojen määrää/sijaintia toisiinsa, ovat täysin erilaisia...

-VSX -> lisäpallo on jousituksen aktiivista toimintaa varten
-ei-VSX -> lisäpallo on takajarrupaineen varaamista varten

Tuo jälkimmäinen siksi, kun autossasi on vajoamisenesto, joka tekee sen että kun ko. järjestelmä on "vajoamattomassa" tilassa niin takajarruille ei vaan ole olemassa mitään mistä ottaa jarrupainetta. Sivulla 33 samaisessa dokumentissa on kuvallisesti kerrottu vajoamiseneston rakennetta...


Juu asia selvä, itseasiassa noita en koskaan edes sotkenutkaan, koska se sama pallo on myös omasa VSX:ssä sen aktiivipallon lisäksi.
Eli siinäkin on (yllättäen) sama vajoamisen esto.

Täytyy nyt miettiä vielä sitä vaihtotarvetta...

Kirjoittaja:  tra [ 18.06.2014 23:20 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian keskimmäisten jousipallojen funktio

Akaile kirjoitti:
Jos se ei vielä aiemmista viesteistä käynyt ilmi niin vaihda/paineistuta se etummainen päävaraajapallo. Kyllä 7-8 sec on liian tiuha tahti. Paineiden ollessa tallessa napse on jotain puolen minuutin ja minuutin väliltä.


Jep, tuota se on tuosa VSX:ssä, eli siitä vaihdan vain jousitukseen vaikuttavat 6 palloa ja uudempaan sitten tuo varaajapallo.
Ehkä tuo takimmainen keskipalo siten on vielä ok, sen kunnon testaaminen ei taidakaan olllakaan nin helppoa... testaa takajarrut sammutettuna?

Kirjoittaja:  tra [ 18.06.2014 23:27 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian keskimmäisten jousipallojen funktio

olli__o kirjoitti:
Etukeskipallo paineenvaraajapallo toimii painevaraston lisäksi myös vaimentimena painesykäyksille, pahimmillaan pitkään tyhjä varaajapallo kuormittaa pumppua ja aiheuttaa vuotoja ja putkien katkeamisiakin, kun pumpun painesykäykset rikkoo tiivisteitä ja tärisyttää putkia

Hmm... selittäisiköhän tämä nyt sitten sen ohjaustehostimen putken katkeamisen... no oli kyllä korroosiollakin asiaa varmasti, mutta hyvä tietää, että tuokinkin kuntoa kannattaa seurata tarkemmin, sen vaihtaminen kun helposti jää, kun ei vaikuta jousitukseen.

Kirjoittaja:  jasu [ 19.06.2014 00:18 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian keskimmäisten jousipallojen funktio

Väittäisin että ei, sillä pumpussa (nyt oletusta oletetun kohteen vuosimallin kanssa) on kaksi piiriä, toinen ohjaukselle ja toinen kaikelle muulle. Jälkimmäisessä on paineenvaraaja palloineen, ensinmainitussa ei ole kuin suora putki-letku-putki -mysteerio matkalla pumpulta ohjaustehostimelle...

Tuo vajoamiseneston mukanaolo -94 Xantiassa yllätti, ja hetken kun mietin niin en enää ollutkaan niin varma sen esiintymisajankohdan kanssa. Sotkin vissiin Xm:n vuosiin kun niissä parissa -94 Xm:ssä ei moisia ollut... :oops:

Kirjoittaja:  ealab [ 19.06.2014 08:49 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian keskimmäisten jousipallojen funktio

Akaile kirjoitti:
Jos se ei vielä aiemmista viesteistä käynyt ilmi niin vaihda/paineistuta se etummainen päävaraajapallo. Kyllä 7-8 sec on liian tiuha tahti. Paineiden ollessa tallessa napse on jotain puolen minuutin ja minuutin väliltä.


Jopa >3 min, uudella pallolla. Lyhyt nakseväli vaan rasittaa putkistoja, tolppien (kuluneempien?) paluuputkivirtauksia (voi paluuletku jopa irrota). Siksi, kun kova varaajapallo ei enää jousta, tulee paineiskuista teräviä, voimakkaita. Ei myös ole ollenkaan painereserviä. Lyhytnaksevälistä palloa ei kannata uudelleenpaineistaa. Ei kestä kauan. Pallokauppaan vaan.

Kirjoittaja:  JuhaVee [ 17.11.2015 14:44 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian keskimmäisten jousipallojen funktio

Heip :D

Tämmöönen kysymys: mistäs tietääpi milloin tuo "vajoamisenesto" pallo on vaihtokunnossa?

Kirjoittaja:  jasu [ 17.11.2015 15:58 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian keskimmäisten jousipallojen funktio

JuhaVee kirjoitti:
Heip :D

Tämmöönen kysymys: mistäs tietääpi milloin tuo "vajoamisenesto" pallo on vaihtokunnossa?

Mittaamalla sen paineet pallotesterillä, tai vaihtoehtoisesti ilmaamalla takajarrut kun moottori ei käynnissä ole. Varmemman tuloksen saa pallotesterillä mitatessa, mutta sillä vaivalla vaihtanee mieluusti pallon uuteen kun se on tuossa tapauksessa jo irroitettuna...

Kirjoittaja:  kokemjne [ 17.11.2015 16:11 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian keskimmäisten jousipallojen funktio

kaipa tuo näkyy helpoimmin jo kulkimen nopeana makuulle menona .

Kirjoittaja:  jasu [ 17.11.2015 16:26 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian keskimmäisten jousipallojen funktio

kokemjne kirjoitti:
kaipa tuo näkyy helpoimmin jo kulkimen nopeana makuulle menona .

Miten? Moottorin kun sammuttaa, niin hydraulipaine laskee sen verran että vajoamisenestoventtiilit sulkeutuu, ja siitä eteenpäin ylhäälläpysyminen on muista asioista kuin "vajoamisenestopallosta" kiinni... Se pallo on siellä tuossa tilanteessa vain takajarrupaineen varaajana, ei siis osallistu mihinkään muuhun toimintoon...

Kirjoittaja:  kokemjne [ 17.11.2015 17:04 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian keskimmäisten jousipallojen funktio

niinköhän ois lopulta .

Kirjoittaja:  jasu [ 17.11.2015 17:30 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian keskimmäisten jousipallojen funktio

kokemjne kirjoitti:
niinköhän ois lopulta .

Ota kaavat esiin ja katso. Sieltä se selviää...

Kerropas sitten miten ko. pallo mihinkään muuhun osallistuisi, kun vajoamisenestoventtiili sulkee siltä yhteyden muualle. Ainoa yhteys tuolta pallolta on sulkeutuneeseen vajoamisenestoventtiiliin sekä jarruventtiilin takajarrupiiriin...

Tai jos vaikuttaa jonnekin muualle, niin sitten kokoonpano ei ole enää siten mitä on tehtaalla asennettu...

Kirjoittaja:  Akaile [ 18.11.2015 10:25 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian keskimmäisten jousipallojen funktio

Paineistetulla/uudellakin takakeskipallolla perä laskeutuu pikkuhiljaa. Tuo putoamisnopeus on enemmän kiinni järjestelmän puhtaudesta, ohivuodosta vajoamisenestoventtiileillä jne. ja vaikuttaa olevan vieläpä kovin yksilöllistä. Sen sijaan ajossa tuon takakeskipallon kunto on paljon merkittävämpi, perän käyttäytyminen esim. liikennevaloissa jalka jarrulla voi tapahtua hyvinkin jänniä liikehdintöjä. Tämäkin kokemuksen kautta havaittua ennen ja jälkeen paineistuksen.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/