Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Takajarruviive
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=18426
Sivu 1/2

Kirjoittaja:  Heracleum [ 20.06.2014 05:18 ]
Viestin otsikko:  Takajarruviive

Xatian takajarrut toimii viiveellä niin ettei kelpaa katsastusmiehelle.
Mitenkähän tuon ongelman saisi kuntoon ja autoon leiman?

Kirjoittaja:  KKA [ 20.06.2014 06:54 ]
Viestin otsikko:  Re: Takajarruviive

Jarrujen ilmaus auttaa.

Kirjoittaja:  eskere [ 20.06.2014 14:44 ]
Viestin otsikko:  Re: Takajarruviive

Onko takajarrujen männät jumittamassa?

Kirjoittaja:  hexa [ 20.06.2014 17:32 ]
Viestin otsikko:  Re: Takajarruviive

Xantia breakissä takajarrut toimivat viiveellä, riippuu kuormituksesta. Viiveen huomaa,kun takapää vajoaa hieman jarrutuksen myöhemmässä vaiheessa.
Koskaan ei ainakaan Forssan katsastusmiehet ole kiinnittäneet huomiota viiveeseen. Dynamometrillä takapää niiaa aina.

Lieneekö kysymys katsastusmiehen puutteellisesta automerkkien tuntemuksesta?

Kirjoittaja:  Heracleum [ 20.06.2014 18:08 ]
Viestin otsikko:  Re: Takajarruviive

hexa kirjoitti:
Xantia breakissä takajarrut toimivat viiveellä, riippuu kuormituksesta. Viiveen huomaa,kun takapää vajoaa hieman jarrutuksen myöhemmässä vaiheessa.
Koskaan ei ainakaan Forssan katsastusmiehet ole kiinnittäneet huomiota viiveeseen. Dynamometrillä takapää niiaa aina.

Lieneekö kysymys katsastusmiehen puutteellisesta automerkkien tuntemuksesta?


Kannonkosken tai Viitasaaren katsastusmies hylännyt viiveen takia.
LHM vaihdettu ja ilmattukin kuulemma on.
Ostin tuon vekottimen ja haen siirtokilvillä Kuhmoon.
Täälläkin on katsastusmies joka on saanut lisänimen joka viittaa miehen sukuelimeen.
Auto on viistoperä xantia -96.
Turvatyynyn merkkivalo palaa, voisiko se olla myös hylkäyksen osasyy?

Kirjoittaja:  Xari [ 20.06.2014 20:52 ]
Viestin otsikko:  Re: Takajarruviive

hexa kirjoitti:
Xantia breakissä takajarrut toimivat viiveellä, riippuu kuormituksesta. Viiveen huomaa,kun takapää vajoaa hieman jarrutuksen myöhemmässä vaiheessa.


Ilmaa jarruissa, kyllä se takapääkin jarruttaa ihan samalla hetkellä ja perän pitää pudota heti jarrutuksen alussa, takapalat voi tietysti olla aika jumissakin.

Lainaa:
Turvatyynyn merkkivalo palaa, voisiko se olla myös hylkäyksen osasyy?


Taatusti, riittää hylkyyn yksinäänkin.

Kirjoittaja:  Les Excentriques [ 20.06.2014 21:42 ]
Viestin otsikko:  Re: Takajarruviive

Heracleum kirjoitti:
Turvatyynyn merkkivalo palaa, voisiko se olla myös hylkäyksen osasyy?
Hyvin luultavasti hylkäämisen perusteena olevat todetut viat lukevat katsastuksen tarkastuskortissa.

Kirjoittaja:  Heracleum [ 21.06.2014 08:43 ]
Viestin otsikko:  Re: Takajarruviive

Les Excentriques kirjoitti:
Heracleum kirjoitti:
Turvatyynyn merkkivalo palaa, voisiko se olla myös hylkäyksen osasyy?
Hyvin luultavasti hylkäämisen perusteena olevat todetut viat lukevat katsastuksen tarkastuskortissa.

ABS
Lähen tänään hakeen xantun itelleni.
Ajelen vielä -93 xantialla jossa ei oo turvatyynyjä eikä ABS- jarruja.
Mistähän tuota voisi alkaa etsiä vikaa turvatyynyn merkkivalon palamiseen vai onko vain xantian ominaisuushäiriöitä?
Onko jollain kokemuksia moisesta ? Neuvot olisi kullankalliita.

Kirjoittaja:  ealab [ 21.06.2014 09:00 ]
Viestin otsikko:  Re: Takajarruviive

Luulen, tai oikeastaan tiedän, että Sinulle tulee töitä. Alapa hakea turvatyynyvaloista, airbag- juttuja, "etsi"-kohdasta. Myös citroenfoorumilta. Myös jarruista. Erikseen etu- ja taka. Jos mm. takajarruihin ei ole kajottu aikoihin, niin selvä juttu, kuten mainittiin palojen jumittumisista. Harva automerkki, missä voisi jättää jarrut huollotta toimiakseen hyvin. Hyvää Juhannuksen jatkoa.

Kirjoittaja:  Heracleum [ 21.06.2014 10:19 ]
Viestin otsikko:  Re: Takajarruviive

ealab kirjoitti:
Luulen, tai oikeastaan tiedän, että Sinulle tulee töitä. Alapa hakea turvatyynyvaloista, airbag- juttuja, "etsi"-kohdasta. Myös citroenfoorumilta. Myös jarruista. Erikseen etu- ja taka. Jos mm. takajarruihin ei ole kajottu aikoihin, niin selvä juttu, kuten mainittiin palojen jumittumisista. Harva automerkki, missä voisi jättää jarrut huollotta toimiakseen hyvin. Hyvää Juhannuksen jatkoa.


Toki tulee töitä.
Täältä saa hyviä neuvoja ja tietoa citroenin ongelmista.
Sitrosen Ari asuu n. 100 km päässä ja onhan minulla tuon prototyypin kanssa kokenuksia
5 vuoden ja n. 80000 ajokilometrin (miellyttävän) jälkeen.
Tuo 21-vuotias xanttu "lahjoitetaan" keräilijälle eurokossun hinnalla kunhan saan tulevan ajokkini leimatuksi.
On seitsemäs xantia joka on putkahtanut hihnalta ja otettu käyttöön 9/93.

Kirjoittaja:  idefix [ 21.06.2014 12:37 ]
Viestin otsikko:  Re: Takajarruviive

Tämä on vähän niinkuin vakuutusyhtiön lääkärin diagnoosi "potilasta" näkemättä, ehdottaisin kuitenkin myöskin tarkistamaan sen jarrupaineensäätimen toiminnan. Tämä diaknootti löytyy myöski sitrosen sivustolta, yllätys kyllä mutta vaikuttaa takapään toimintaan.

Olen kyllä havainnut, että vaikka citroenissani toimiikin absit moitteetta, niin kyllä renkaat asfaltilla lukkiutuvat hetkellisesti kun pamauttaa rajusti polkimen pohjaan.

Kirjoittaja:  Heracleum [ 22.06.2014 08:11 ]
Viestin otsikko:  Re: Takajarruviive

ealab kirjoitti:
Luulen, tai oikeastaan tiedän, että Sinulle tulee töitä. Alapa hakea turvatyynyvaloista, airbag- juttuja, "etsi"-kohdasta. Myös citroenfoorumilta. Myös jarruista. Erikseen etu- ja taka. Jos mm. takajarruihin ei ole kajottu aikoihin, niin selvä juttu, kuten mainittiin palojen jumittumisista. Harva automerkki, missä voisi jättää jarrut huollotta toimiakseen hyvin. Hyvää Juhannuksen jatkoa.


On tässä aikaa korjailla Meribeliä vielä monta kuukautta kun on tuo vanhus syyskuulle leimassa.
Autoa on hitsattu ja otettu kuskin penkki irti ja ilmeisesti siirrelty johtosarjoja lämmön tieltä.
Mistähän tietäisi mitkä piuhat ovat airbagin.
Auto on -96 Meribel, ajoin sen eilen kotiin, kilometrejä kertyi n.340

Kirjoittaja:  avbx [ 22.06.2014 10:37 ]
Viestin otsikko:  Re: Takajarruviive

Oranssit on airbagin piuhoja.

Kirjoittaja:  jaakkovaakko [ 22.06.2014 11:47 ]
Viestin otsikko:  Re: Takajarruviive

Sama vika korjaantui vaihtamalla taakse vajoamisenestopallo.

Kirjoittaja:  Heracleum [ 23.06.2014 07:27 ]
Viestin otsikko:  Re: Takajarruviive

jaakkovaakko kirjoitti:
Sama vika korjaantui vaihtamalla taakse vajoamisenestopallo.


kYLLÄ OLI RUTKASTI ILMAA TAKAJARRUISSA!
jÄI VAIN KOEAJOT ILLALLA TEKEMÄTTÄ KUN AKKU SIPPASI.
On outoa kun autoon oli vaihdettu LHM- nesteet ja etujarrut laitettu, niin takapäätä ei ollu ilmattu, näki
nipoista.
Ne korjaamot,,,,
Luulen että alkaa takalevyt kirkastumaan.

Kirjoittaja:  r_a_n_u [ 23.06.2014 08:51 ]
Viestin otsikko:  Re: Takajarruviive

Jos Xantialle annetaan katsastuksessa korjausmääräys huonosti toimivien jarrujen takia, outoa on syyttää katsastajaa ammattitaidottomuudesta.

Heracleum kirjoitti:
...kYLLÄ OLI RUTKASTI ILMAA TAKAJARRUISSA...On outoa kun autoon oli vaihdettu LHM- nesteet ja etujarrut laitettu, niin takapäätä ei ollu ilmattu, näki nipoista...

Senkin sata kertaa täällä samasta asiasta kirjoittanut. Tosin vain BX:sistä. Mutta sama juttu - aina. Tai ei ihan. Yhden BX:n olen yllätyksekseni löytänyt, jossa hydraulijärjestelmä kunnolla huollettu.
Lainaa:
Luulen että alkaa takalevyt kirkastumaan.

Ei autoa luulolla korjata, eikä huolleta. Vielä otat uudestaan ne takajarrut esille ja herkistelet ne männät. Sen jälkeen siihen autoon saat myös hyvin toimivat takajarrut. Katsastuksen ne kyllä saattavat läpäistä, mutta eivät ne jarrut hienosti toimi ennen.

Ja vastaisuudessakin se homma on tehtävä vähintään kerran vuodessa!

Kirjoittaja:  Eki [ 23.06.2014 10:15 ]
Viestin otsikko:  Re: Takajarruviive

Ja kun sitä teet, katso samalla, että satulat ovat suorassa. Kun eivät kuitenkaan ole, otat satulat irti ja poistat sen hapettuman sieltä satulan ja tukivarren välistä. Kun se on pois ja pinnat pesty rasvanpoistajalla tms., suhautat pinnoille ohuen kerroksen piirikorttilakkaa tms., jolloin sama operaatio odottaa vasta vuosien päässä, jos silloinkaan. Ja yleensähän se vaatii myös uudet jarrupalat, kun vanhat on kuluneet vinoiksi.

Kirjoittaja:  Heracleum [ 23.06.2014 10:47 ]
Viestin otsikko:  Re: Takajarruviive

r_a_n_u kirjoitti:
Jos Xantialle annetaan katsastuksessa korjausmääräys huonosti toimivien jarrujen takia, outoa on syyttää katsastajaa ammattitaidottomuudesta.

Heracleum kirjoitti:
...kYLLÄ OLI RUTKASTI ILMAA TAKAJARRUISSA...On outoa kun autoon oli vaihdettu LHM- nesteet ja etujarrut laitettu, niin takapäätä ei ollu ilmattu, näki nipoista...

Senkin sata kertaa täällä samasta asiasta kirjoittanut. Tosin vain BX:sistä. Mutta sama juttu - aina. Tai ei ihan. Yhden BX:n olen yllätyksekseni löytänyt, jossa hydraulijärjestelmä kunnolla huollettu.
Lainaa:
Luulen että alkaa takalevyt kirkastumaan.

Ei autoa luulolla korjata, eikä huolleta. Vielä otat uudestaan ne takajarrut esille ja herkistelet ne männät. Sen jälkeen siihen autoon saat myös hyvin toimivat takajarrut. Katsastuksen ne kyllä saattavat läpäistä, mutta eivät ne jarrut hienosti toimi ennen.

Ja vastaisuudessakin se homma on tehtävä vähintään kerran vuodessa!


Olen ajellut tuolla -93 80000 km ja kyllä siinä on ollut jarrut hyvät koko ajan.
Yhden kerran tein itsekin remppaa takajarruihin jotenka tuttua hommaa on.
Kunhan saa ensin leiman niin sitten herkistellään ja puhdistellaan.
Tuo airbag-valon palaminen mietityttää miten sen saisi kuntoon, mutta varmaan ajan kanssa onnistuu kun auto on poissa liikennekäytöstä ja täältä saa hyviä neuvoja.

Kirjoittaja:  Xari [ 23.06.2014 12:42 ]
Viestin otsikko:  Re: Takajarruviive

Lainaa:
Tuo airbag-valon palaminen mietityttää miten sen saisi kuntoon


Penkin alla olevista liittimistä kannattaa aloittaa.

Kirjoittaja:  Heracleum [ 23.06.2014 17:43 ]
Viestin otsikko:  Re: Takajarruviive

Xari kirjoitti:
Lainaa:
Tuo airbag-valon palaminen mietityttää miten sen saisi kuntoon


Penkin alla olevista liittimistä kannattaa aloittaa.


Niin meinasinkin kun on hitsailtu koteloa ja otettu kuulemma kuskin penkki irti ja ilmeisesti siirretty johtoja pois lämmön tieltä.
Radiokaan(alkuperäinen) ei anna laittaa koodia vaan möllöttelee lukossa.
Arveli entinen omistaja radionkin mykistyneen hitsauksen aikana.
Huomenna alkaa tutkiminen taas.

Kirjoittaja:  Neppi [ 23.06.2014 18:33 ]
Viestin otsikko:  Re: Takajarruviive

Mulla palo airbag- valo katsastuksessa. Olin just hankkinu laitteen, eikä mitään tietoa mistään. Ränkkäsin kaikki liittimet ja muut ja sit huomasin, et repsikan tyyny oli käännetty pois päältä. Avainta reikään ja naks, valo sammu.

Kirjoittaja:  Heracleum [ 23.06.2014 21:13 ]
Viestin otsikko:  Re: Takajarruviive

Neppi kirjoitti:
Mulla palo airbag- valo katsastuksessa. Olin just hankkinu laitteen, eikä mitään tietoa mistään. Ränkkäsin kaikki liittimet ja muut ja sit huomasin, et repsikan tyyny oli käännetty pois päältä. Avainta reikään ja naks, valo sammu.


-96 Meribel,liekkö tuossa repsikan tyynyä ollenkaan?
Jos jollain kokemuksia tuosta tyypistä, niin kertoilkaa toki !
Lueskelen kun nappailen tässä 013:ta yön mittaan.(0,5 l)

Kirjoittaja:  idefix [ 23.06.2014 22:34 ]
Viestin otsikko:  Re: Takajarruviive

Minun näkemykseni mukaan ei ykköskoppasessa xantiassa ole matkustajan turvatyynyä.Jos sellainen auto joltain löytyy, niin kehottaisin vänkärin paikalla istuvaa suureen varovaisuuteen, se kauhukahva kun pamahtaa otsaan, niin on leikit leikitty, ainakin vähäksiaikaa.

Kirjoittaja:  KKA [ 24.06.2014 03:38 ]
Viestin otsikko:  Re: Takajarruviive

Löytyy turvatyynyjä myös vanhemmista malleista, ainakin olen semmoisen joskus nähnyt.

Kirjoittaja:  Eki [ 24.06.2014 10:15 ]
Viestin otsikko:  Re: Takajarruviive

Mahtaako tuo kahva tuosta mihinkään lähteä..?

Kuva

Sivu 1/2 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/