Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 3 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: XM V6 elektr sisätilalämmitin: ei tule lämmintä
ViestiLähetetty: 25.06.2014 12:30 

Viestit: 50
Hei, pitkästä aikaa

XM V6/-96 Exl , missä lämmityslaitteella elektr. ohjaus on ongelma, ettei tule lainkaan lämmintä ilmaa kiertoon, vaikka kaikki "on muuten kunnossa". On nestettä, lämmöt ok. ei vuotoja, elektr säätimen diodit näyttää olevan kunnossa ( 590 ohmi- arvo, pilkun kohtaa en muista) ja puhallin hyrrää asettelujen mukaisesti.

Ongelman ilmenemisen aikaan ulkolämpötilan osoitus siinä kellon o- puolella alkoi vilkkumaan (muut näytöt pelaa) ja myöhemmin siihen tulee lukema 70. Tuntuisi, ettei lämmön puute voisi johtua anturista (hinta vaatimattomat 35 e pienelle johdonpätkälle). Onhan siellä sulkuluukkujakin ja niille ohjauksia.... Jos joku on selvillä ongelmasta niin mielellään ottaisin tietoa vastaan, koska täällä on arktiset olosuhteet. Olisiko edes vinkkiä, miten saisi ohitettua jotain viallista ja saisi lämmintä jakeluun.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM V6 elektr sisätilalämmitin: ei tule lämmintä
ViestiLähetetty: 25.06.2014 12:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Yleisin vika Y4 Xm:n lämppärin kanssa tuntuu olevan akun viereinen sulakerasia, mutta jos kerran puhallin puhaltaa ja käyttöpaneelissa toimintaa on, niin silloin vika ei siellä ole...

http://www.citroen-ds-id.com/index.html ... Servo.html
Tuo on sitten heti seuraavana vuorossa, eli lämmönsäädön läppää kääntävä servomoottori. Jos vika siinä on, niin ensiapuun korvaava osa löytyy esim. hanskalokeron alta, sisäkierron läpän ohjauksesta, sitä moottoria käytetään varsin vähän niin siinä on käyttöikää paljon enemmän jäljellä kuin lämmönsäätimen vastaavassa...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM V6 elektr sisätilalämmitin: nyt OK
ViestiLähetetty: 25.06.2014 18:54 

Viestit: 50
Kiitos Jasu vastauksesta, missä oli hyvä vinkki servosta tulevaa varten. Sen akun vieren 30A kuumenevan sulakkeen olen korjannut jo pari v sitten "ikuisesti kestäväksi". Samaa vikaa on melkein kaikissa isoissa Sitikoissa ja etelässä tehdyissä autoissa puhallinsulakkeiden kanssa.

Uskottava se on: vika korjaantui kun pistin paikoilleen uuden ulkoilman lämpöanturin! Veholla olisi maksanut melkein 60 e mokomakin. Nyt oli niin, että jo katkaisemalla vanhan rikkinäisen o- puolen peiliin sijoitetun anturin johdot, lämmityslaite heräsi antamaan myös lämpöä. Anturi on helppo vaihtaa, vain 2 peilin ruuvia auki (tässä mallissa) ja sitten vanhan anturin johdot poikki ja uuden tinaus niihin.

Missään käsikirjassa ei mainita ulkoilman lämpömittarin osuutta sisäilman tuotannossa, mutta lienee niin, että kun näyttö rikkinäisellä anturilla oli 70 plussaa, niin tekniikka on rakennettu siten, että lämpöä annetaan vain jossain suhteessa ulkoilman ja sisäilman välillä. Se vilkkuminen viittasi vähän siihen, mutta olihan jo tekniikka kehittynyttä liki 20 v sitten. posting.php?mode=reply&f=9&t=18456#



Sitikat: 2CV AZ -60, 2CV6 -70, CX 20 TRE -84, XM V6 Excl. -96
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 3 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: