Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 27 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: BX Jousituspaineesta.....
ViestiLähetetty: 30.05.2014 15:47 

Viestit: 65
Paikkakunta: Kouvola
Jos BX:ssä paineensäätöventtiili on "kaput", millaiset onkaan oireet ??
Entä ns virranjakoventtiili/virtausventtiili(tms) on tullut aikansa päähän, miten oireilee tämä vika ??

Tällä hetkellä perusasioita tehty, pumppu uusi, pallo-paineet tarkastettu(myös varaajapallo), nesteet uudet ja siivilät puhdistettu.
Ohjaustehostimessa tuntuu olevan häiriöö, ihan kuin paine ei riittäisi ohjaustehostimelle, jarrut kuitenkin toimii ok ja auto nousee ihan normi-ajassa ylös asti.
Outoutena paineensäätöventtiili ei naksuttele ollenkaan. Ohivirtausta ei pitäisi olla..ainakaan säiliöön ei kauheasti ohivirtaus-nestettä virtaa takaisin..??
Outona oireena on myös että kun auto ajo-asennossa, ja hihnat kunnolla kireällä, hihnat tahtovat luistaa ja vinkua ja ulvoakin. Sittern kun nostaa yläasentoon, auto nousee nopeasti ylös, ja samalla hihnan luisto häviää -siis hihnan ulvonta häviää. Kierrokset kun nostaa taas yli 1500 rpm, alkaa hihna luistaa.
Eli vaihtaisinko ensi hätään jokatapauksessa sekä paineensäätöventtiilin että virranjakoventtiilin?? ja kuunnellaan mitä tapahtuu...

Onko kokemuksia ???


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX Jousituspaineesta.....
ViestiLähetetty: 30.05.2014 16:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
Olisko virtausventtiilissä suodattimet tukossa? Tuo ohjauksen takkuilu vähän viittaisi sinne suuntaan.
Voihan sitä katsoa, kuinka massiivista on "paluuvuoto", jos kerran säiliön suotimet etc on jo putsattu ja tuoretta lhmöö on systeemissä.

http://www.rmattila.com/images/remontit/bx_virtausventtiili_osat/


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX Jousituspaineesta.....
ViestiLähetetty: 30.05.2014 16:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Korjaa se hihna ihan ekana. Jos se luistaa, niin ei pumppu pysty tuottamaan tarvittavaa virtausta ja painetta. Hihnan leveys on 10 mm, jos on kapeampi niin se voi pohjata ja luistaa vaikka on kuinka piukalla. Pumpun hihna kiristetään niin että naukuu, toisin kuin laturin hihna.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX Jousituspaineesta.....
ViestiLähetetty: 30.05.2014 16:58 

Viestit: 65
Paikkakunta: Kouvola
Hihnat on vaihdettu ihan viime viikolla, molemmat on tiukalla....siis sormella ku painaa, niin tuskin montaa milliä painuu pumpun ja "kiristäjä"pyörän väliltä. Sitä ihmettelin, kun jousitus ajoasennossa ja kone pyörii tyhjäkäynnillä, hihna ulisee ehkä aavistuksen, mutta kun nostaa kierroksia ja samalla maavaran yläasentoon, ulina häviää nousun ajaksi, just silloin ku pumppu ikäänkuin antaa painetta järjestelmään lisää.

Jotenkin nurinkuriselta tuntuu, että kun pumppu työntää koko ajan painetta järjestelmään..paineenvaraaja ei katkaise pumppausta..mistä sitten lienee nestevirta takaisin...??


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX Jousituspaineesta.....
ViestiLähetetty: 30.05.2014 17:15 

Viestit: 65
Paikkakunta: Kouvola
...mutta täytyypä tosiaan ensin tarkistaa hihna, että on oikeanlevyinen hihna laitettu :-)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX Jousituspaineesta.....
ViestiLähetetty: 30.05.2014 17:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
Tuossa nuo paluut, jousituksen osalta.

Kuva


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX Jousituspaineesta.....
ViestiLähetetty: 30.05.2014 21:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Pumppu nostaa paineen 170 bar:iin, paineensäätäjä heittää pumpun vapaakierrolle, paine laskee 140 bar:iin, paineensäätäjä kytkee pumpun päälle ja homma alkaa alusta. Naksahdus tulee tuosta pumpun kytkeytymisestä. Jos ei naksu, niin sitten luultavasti ei myöskään mene vapaakierrolle. Kun systeemi on kunnosssa naksumisen väli voi tosin olla kolmisenkin minuuttia. Tehostimen kierto on on omansa, sielä paine on alle 140 baria. Virranjakoventtiili jakaa nimensä mukaan virtauksen kahden piirin välille. Ylipaineen seurauksena pettäisi jokin paikka, luultavasti painevaraajapallon typpipuolen o-rengas (tästä on kokemusta). Hihnan luisto voi kylläkin estää paineen liiallisen nousun..



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX Jousituspaineesta.....
ViestiLähetetty: 30.05.2014 23:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2006
Paikkakunta: Tampere
Jos vaihto-osia on tarjolla, niin vaihtaisin kyllä ainakin jakoventtiilin, ihan vain kokeeksi. Tosin jos hihna on oikeesti riittävän tiukalla, niin saattaahan se varaajankin runko jumittaa painetta, eikä katkaise? Silloinhan hihna alkaa luistamaan, jos ei paineenkatkaisua tule, olen pari tälläistäkin tapausta tavannut.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX Jousituspaineesta.....
ViestiLähetetty: 31.05.2014 00:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Pumpun vaatima momentti on paine x radiaanitilavuus. Nostossa järjetelmäpaine laskee joten myös kuormitusmomentti pienenee ja hihna ei luista. Kiilahihnan momentinvälityskyky ei kuitenkaan riitä 170 bar:iin asti joten ei naksu ja hihna luistaa. Lähtisin edelleen ekaksi tarkistamaan hihnan sopivuuden ja sitten varmistaisin riittävän kireyden ennen osien vaihtamista.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX Jousituspaineesta.....
ViestiLähetetty: 31.05.2014 00:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
avbx kirjoitti:
Pumpun vaatima momentti on paine x radiaanitilavuus. Nostossa järjetelmäpaine laskee joten myös kuormitusmomentti pienenee ja hihna ei luista. Kiilahihnan momentinvälityskyky ei kuitenkaan riitä 170 bar:iin asti joten ei naksu ja hihna luistaa. Lähtisin edelleen ekaksi tarkistamaan hihnan sopivuuden ja sitten varmistaisin riittävän kireyden ennen osien vaihtamista.

Aivan. Ja varmuuden saa helposti laittamalla hihnasprayta tai sen puutteessa sokerilimpparia hihnalle, jos oire häviää niin syyllinen on/oli luistava hihna.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX Jousituspaineesta.....
ViestiLähetetty: 31.05.2014 01:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1203
Paikkakunta: Ilmajoki

Profiili WWW
Olisko joku vaihtanut jakoventtiilin alaputket hetkellisesti väärinpäin. Senjälkeen varaajan runko on kaput.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX Jousituspaineesta.....
ViestiLähetetty: 31.05.2014 12:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
avbx kirjoitti:
Pumpun vaatima momentti on paine x radiaanitilavuus.


Ihan mielenkiinnosta, avatkaapa vähän käsitettä "radiaanitilavuus". Ilmeisesti hydrauliikan mitoituksen perusasioita, minulle kuitenkin uusi tekninen käsite. Miten se määritellään? Laatu on varmaankin Nm/ N/m2 josta Newtonit supistuvat pois, ja jäljelle jää kuutiometri m3, joka on tietenkin tilavuuden yksikkö... :roll: Ja radiaani on, kuten kaikki tietävät, "laaduton" laatu :roll:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX Jousituspaineesta.....
ViestiLähetetty: 31.05.2014 14:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
Bexun pumppuhan tuottaa vaadittavan paineen jo tyhjäkäynnillä, tuotto/virtaus kasvaa kierrosten noustessa. Jakoventtiiili on pumpun ja paineensäätimen välissä, joten sillä on aina kaikki paine käytettävissä? Jakoventtiilistä ohjataan jousitukselle ja ohjaukselle säädetyt paineet ja yli menevä ohjataan paineensäätimelle/varaajalle, joka huolehtii siitä, että säätimen ja pumpun välissä on tarpeeksi painetta jakoventtiilin suoriutua tehtävästään. Jonka jälkeen se ohjaa lhmän takaisin säiliöön. Varaajapalleron piiri on taas yhteydessä turvaventtiilin kanssa toista kautta piiriin(toisinsanoen syöttää suoraan jousitukselle/jarruille varapainetta)
Onko se niin, että turvaventtiili on suoraan jakoventtiilin ja Varaajapalleron paineen välissä?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX Jousituspaineesta.....
ViestiLähetetty: 31.05.2014 16:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
XM-Hannu kirjoitti:
avbx kirjoitti:
Pumpun vaatima momentti on paine x radiaanitilavuus.


Ihan mielenkiinnosta, avatkaapa vähän käsitettä "radiaanitilavuus". Ilmeisesti hydrauliikan mitoituksen perusasioita, minulle kuitenkin uusi tekninen käsite. Miten se määritellään?

Minullekin täysin uusi määre mutta noihan se SI-yksiköillä laskettaessa menee. Radiaanitilavuus saataneen kierrostilavuudesta (tuotto per kierros) 2*piillä jakamalla :D

Jos tuosta hävitetään kaikki muuttumattomat tekijät pois (eikä huomioda tuoton pienentymistä korkeammilla kierroksilla) niin lopputulema on että M=k*P eli jos hihna pystyy välittämään momentin joka saa varmuusventtiilin päästämään paineen korkeudensäätimille niin paine pysyy siinä 120 barin tienoissa kunnes tilattu korkeus on saavutettu. Sen jälkeen paineen pitäisi päästä nousemaan 170 bariin asti jotta paineensäätöventtiili keventäisi pumpun vapaakierrolle mutta koska (oletetusti) hihna alkaa luistamaan niin tasapainotilanne saavutetaan paineen ja hihnan luistokynnyksen välillä. Korkeuden lisääminen vivusta aiheuttaa jälleen paineen laskun nesteen virratessa sylintereihin jolloin hihnan luistokin vähenee tai jopa lakkaa kokonaan. Täysin uskottava teoria ja helppo testata sen hihnasprayn,sokerilimun, mehukattitiivisteen tai siirapin avulla ilman minkään osan irroittamista tai kalliita mittalaitehankintoja.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX Jousituspaineesta.....
ViestiLähetetty: 01.06.2014 00:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Tuossahan se radiaanitilavuuden selitys tuli. Pumpun konstruktio on sellainen, että siinä on luonnostaan tuoton rajoitus ja samalla siis tehorajoitus. Hydraulinen tehohan on paine x tilavuusvirta eli paine x kierrosnopeus x kierrostilavuus. Fiksu ratkaisu, koska muuten pumppu söisi sitä enemmän moottoritehoa mitä enemmän on kierroksia.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX Jousituspaineesta.....
ViestiLähetetty: 01.06.2014 15:52 

Viestit: 65
Paikkakunta: Kouvola
Suodattimet ja pöntöt jälleen kerran putsattu ja puhdistusnesteet (löpöä+lhm) sisässä, nesteen vaihdosta ja putsauksesta lienee kuitenkin aikaa, vaikka ymmärsin että jonkin aikaa sitten vaihdettu. Aika mustaahan tuo osittain olikin..:-/
Kuinkas kauan tuolla puhdistusneste-sekoituyksella arvaa ajella, ennenkuin vaihtaa lopulliset LHM-nesteet ??

Hihna lienee edelleen kuitenkin löysällä, kun tuota siirappi-temppua kokeilin niin se auttoi hetkeksi, mutta ei pidempään. Ja näyttäs olevan 10mm hihna. Nyt hihna naukuu aavistuksen koko ajan onpa auto tyhjäkäynnilläkin missä asennossa hyvänsä.

Eli hihna kiristykseen seuraavaksi, on vain niin hankalassa paikassa kiristysvermeet, laturi irrotettava ja hihnat tieltä poies....


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX Jousituspaineesta.....
ViestiLähetetty: 01.06.2014 16:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Noin mutu-tuntumalla 1000-3000 km. Jos ahkerasti jumppaa jousitusta ylös-alas, niin sama nesteiden kiertovaikutus tulee tietysti vähemmällä ajamisella.

Itse taisin XM:llä ajaa toistakymmentä tuhatta puhdistusajoa, mutta minulla Dieseliä oli vain reilu puoli litraa 5 LHM litran seassa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX Jousituspaineesta.....
ViestiLähetetty: 01.06.2014 16:40 

Viestit: 65
Paikkakunta: Kouvola
Juu....ulina loppui, hihna on nyt T O S I tiukalla, ilmeisesti näin pitää ollakin..?? ...eikä siinä mitään latureita tai hihnoja tarttenu irrottaa.... :-D
Mutta edelleen puuttuu "naksutus" eli ajelisinko nyt hetken aikaa puhdistusnesteillä, jos virranjakoventtiilit/paineensäätöventtiili olisikin vain niin jumissa/likaiset, että puhdistusnesteellä alkaisi toimimaan ?? Jos ei, niin sittten lienee seuraavana operaationa se virranjakoventtiilin uusiminen ??

Korkeus toimii täysin OK, nousee nopeasti ylös.....


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX Jousituspaineesta.....
ViestiLähetetty: 01.06.2014 16:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
Monessakohan viestissä tuo on mainittu? Tosin nämä ylemmän matematiikan harrastajat :mrgreen: taas sotki ajatukset :lol:
Katsoppa nyt se rmattilan dokumentoima kuvasarja, asia on ilmaistu sanallisesti ensimmäisessä kuvassa ;)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX Jousituspaineesta.....
ViestiLähetetty: 01.06.2014 22:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
Millesime-91 kirjoitti:
Mutta edelleen puuttuu "naksutus" eli ajelisinko nyt hetken aikaa puhdistusnesteillä, jos virranjakoventtiilit/paineensäätöventtiili olisikin vain niin jumissa/likaiset, että puhdistusnesteellä alkaisi toimimaan ?? Jos ei, niin sittten lienee seuraavana operaationa se virranjakoventtiilin uusiminen ??

Korkeus toimii täysin OK, nousee nopeasti ylös.....

Siis järjestelmä toimii mutta häiritsevä ylimääräinen ääni puuttuu? Vai korkeudensäätö toimii mutta ohjaustehostin ei? Jos sammutat auton normaalikorkeudessa ja käännät sen jälkeen vivusta ylös niin nouseeko yhtään?



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX Jousituspaineesta.....
ViestiLähetetty: 01.06.2014 23:06 

Viestit: 65
Paikkakunta: Kouvola
No siis edelleen hihnan kireyden kanssa ongelmia, välillä luistaa...välillä ei. Sillo ku ei luista ohjaustehostus toimii täysin, korkeudet löytyy OK, kaikki näyttäis toimivan , vain se "paineen yläräja" ei täyty, ei paineensäädin ei naksuttele, pumppu siis pumppaa koko ajan painetta joka häviää johonkin..???.

Sitten kun hihna alkaa luistaa, tietenkään ei painetta riitä esim ohjaustehostimelle...¨

Enpä ole kokeillut tuota sammutuksen jälkeistä vivun siirtoa; pitäisikö maavaran nousta jos järjestelmä toimii oikein ??

Ajattelinpa siis huomenna yrittää irrottaa virranjakoventtiili-hässäkkää, jos näillä nakkisormilla onnistuu......saatikka sitten purkaa sitä. Jos hermovika iskee ja jousia kimpoilee ympäriinsä...... tilattava uusi vastaava, eihän tuo kovin kalliskaan ees ollu.....


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX Jousituspaineesta.....
ViestiLähetetty: 01.06.2014 23:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
Millesime-91 kirjoitti:
Enpä ole kokeillut tuota sammutuksen jälkeistä vivun siirtoa; pitäisikö maavaran nousta jos järjestelmä toimii oikein ??

Juu, varaajapallollisen verran.

BXiä on purettu sen verran paljon että en välttämättä lähtisi purkamaan virtauksenjakoventtiiliä vaan vaihtaisin vaan hyvämaineisen vaihto-osan tai jos kuitenkin putsata haluaa niin kaikessa rauhassa ilman kiirettä valmiiksi irroitetun entisöisin ja vaihtaisin sitten paikalleen.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX Jousituspaineesta.....
ViestiLähetetty: 01.06.2014 23:36 

Viestit: 65
Paikkakunta: Kouvola
Voi olla helpointa vaihtaa koko mötikkä kui alkaa aukaisemaan ja putsailemaan..??
Entä sitte tämä "paineensäätöventtiili" ; millainen ilmestys tämä on ?? sijaitsee ilmeisesti varaajapallon "kannassa" ?? onko siis joku pelkkä venttiili, vai koko pallon jalustana toimiva laitos ?? vaihdettavissa myöskin ..vai ??


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX Jousituspaineesta.....
ViestiLähetetty: 11.06.2014 22:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
Millesime-91 kirjoitti:
Voi olla helpointa vaihtaa koko mötikkä kui alkaa aukaisemaan ja putsailemaan..??
Entä sitte tämä "paineensäätöventtiili" ; millainen ilmestys tämä on ?? sijaitsee ilmeisesti varaajapallon "kannassa" ?? onko siis joku pelkkä venttiili, vai koko pallon jalustana toimiva laitos ?? vaihdettavissa myöskin ..vai ??

Helpoimmin vaihtuu koko laitos ja vaihdettavissa vastaavasta keksinnöstä, ei mallikohtaisia eroja ellei sitten ohjaustehostimettomassa ole erilainen.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX Jousituspaineesta.....
ViestiLähetetty: 12.06.2014 12:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Ohjaustehostamaton versio on erilainen ja on sama kuin xantiassa jossa ei ole virranjakoventtiiliä. Alkupään xantioissa on virranjakoventtiili ja sen venttiilin pitäisi sopia.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 27 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 34 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: