Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
XM 2,0i -90, pakokaasussa liikaa happea http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=1857 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | heh heh© [ 16.07.2009 18:57 ] |
Viestin otsikko: | XM 2,0i -90, pakokaasussa liikaa happea |
Katsastuksessa kaikki muu oli kunnossa, mutta Hylätty: O2-pitoisuus, joutokäynnillä. runsas happipitoisuus vääristää päästöarvoja. O2 tyhjäkäynnillä 4,5, kierroksilla 0,2. vuosi sitten vastaavat arvot (siis hyväksytyt) 1,5 ja 0,3. Katsastusmies ensin epäili vuotoa pakoputkistossa, muttei sitten sitä kumminkaan löytänyt. Itse sitten kokeilin tukkia pakoputken pään koneen käydessä ja teki paineita putkeen, ettei siellä kyllä vuotoa ollut. Mistäs pirusta tuommoinen sitten mahtaa johtua? |
Kirjoittaja: | RPekka [ 16.07.2009 23:24 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM 2,0i -90, pakokaasussa liikaa happea |
heh heh© kirjoitti: O2 tyhjäkäynnillä 4,5, kierroksilla 0,2. vuosi sitten vastaavat arvot (siis hyväksytyt) 1,5 ja 0,3. Katsastusmies ensin epäili vuotoa pakoputkistossa, muttei sitten sitä kumminkaan löytänyt. Itse sitten kokeilin tukkia pakoputken pään koneen käydessä ja teki paineita putkeen, ettei siellä kyllä vuotoa ollut. Kyllä siellä sopivan pieni vuoto on. Jos putkisto ja liitokset on kunnossa niin kannattaa katsoa kuinka pahasti pakosarja on halki. Omista bensavehkeistä on nuo päästöt pitänyt aina mitata ilman imuria (et kertonut kokeiltiinko tätä jo konttorilla) koska lähes ehjäkin putkisto vuotaa tyhjäkäyntimittaukseen liikaa happea. |
Kirjoittaja: | Natero [ 16.07.2009 23:42 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM 2,0i -90, pakokaasussa liikaa happea |
Kattiautossa joutokäynnillä pitää O2 olla alle 5, CO alle 0.5, HC alle 100 ja lambda-arvolla ei mitään väliä. Yli 2000i/min O2 alle 5, CO alle 0,3 HC alle 100 ja lambda 0,97-1,03. Joten joutokäynnillä O2-arvo 4.5 on hyväksyttävä. Jokin muu taisi olla pielessä? |
Kirjoittaja: | heh heh© [ 17.07.2009 00:46 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM 2,0i -90, pakokaasussa liikaa happea |
Aivan toden totta! Ja löysinkin taulukon jossa nuo rajat ovat kuten Natero kertoi! Tässä on nyt ilmeisesti tapahtunut ns. "oikeusmurha". Kysyinkin katsurilta, että mitä tuo arvo pitäisi olla, enkä saanut selvää vastausta, vain että paljon pienempi. Ja arvot olivat autossani CO 0,19, ja kierroksilla 0,02 CO2 13,6 ja kier. 15,2 HC 25 ja kier. 11 O2 4,5 ja kier. 0,2 Lambda 1.01 Ja todellakin tarkastuskortissa lukee sanasta sanaan: Hylätty: O2-pitoisuus, joutokäynnillä. runsas happipitoisuus vääristää päästöarvoja. Eikä mitään muuta. Taidanpa tulostaa tuon taulukon ja käydä konttorilla "valistamassa". ![]() No, täytyy kuitenkin tarkastaa vielä tarkemmin se putkisto ja pakosarja. Mielestäni ei imuri ollut käytössä, en ole varma, kun en osannut kiinnittää siihen huomiota. |
Kirjoittaja: | Cikatti [ 17.07.2009 00:54 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM 2,0i -90, pakokaasussa liikaa happea |
"Joten joutokäynnillä O2-arvo 4.5 on hyväksyttävä. Jokin muu taisi olla pielessä?" Toden totta, komppaan Nateroa... sinua on kusetettu, 5% on aina ollut raja-arvo. |
Kirjoittaja: | heh heh© [ 17.07.2009 15:23 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM 2,0i -90, pakokaasussa liikaa happea |
No niin! Kävin katsastusaseman päällikön juttusilla ja hän totesi heti, että tässä on tapahtunut virhe ja leima tuli! Asia on siltä osin kunnossa. Virheestä huolimatta olen sitä mieltä, että tällä asemalla toiminta on asiallista. Kiinnostaa kuitenkin miksi arvo oli viime katsastuksessa 1,5 ja nyt 4,5. Täytyypä tutkiskella asijata. En tajunnut tutkiskella noita raja-arvoja, kun luotin katsurin "ammattitaitoon". KIITOS TEILLE tästä informatiivisesta pläjäyksestä, muuten pähkäilisin tätä koko viikonlopun ja pidempäänkin. Jotenkin tuntee itsensä taas ihan pikkuisen viisaammaksi. |
Kirjoittaja: | Tommym3 [ 22.07.2009 15:40 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM 2,0i -90, pakokaasussa liikaa happea |
heh heh© kirjoitti: Kiinnostaa kuitenkin miksi arvo oli viime katsastuksessa 1,5 ja nyt 4,5. Täytyypä tutkiskella asijata. Jos keksit syyn niin kerrohan ihmeessä. Itellä viime katastuksessa keväällä O2 oli 5.1-5.4 tienoilla. Pakoputki käytiin läpi -> Ei löytynyt mitään selvää vuotoa. ![]() Pakosarja irrotettiin -> Ei löytynyt halkeamia tms. ![]() Imupuoli syynättiiin -> Ei selvää vika kohtaa. ![]() Pakoputkestakin etu- ja keskipätkä vaihdettiin uusiin edelliseen katsastukseen, koska arvot taisi silloin olla yli 7. Tosin silloin selvästi näki ja kuuli et putki vuotaa. ![]() Autona on Peugeot 405 Mi16x4 vm-90. Katsuri tosin oli niin hilpeällä päällä et päästi kait säälistä läpi kun muuta vikaa ei löytynyt. ![]() |
Kirjoittaja: | heh heh© [ 28.07.2009 09:10 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM 2,0i -90, pakokaasussa liikaa happea |
No juu, RPekka oli oikeassa, löytyi vuotokohta. Se oli ennen takimmaista pönttöä olevassa kierretyssä joustoputkessa. Siinä ei havainnut minkäänlaista vikaa päällepäin, en minä eikä katsuri. |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |