Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Xsara 2.0 bensa päästöt
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=18619
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Juvi [ 17.07.2014 10:30 ]
Viestin otsikko:  Xsara 2.0 bensa päästöt

Eipä mennyt Xsara päästöistä läpi kun HC on jotain aivan tähtitieteellistä.

Ekalla mittauksella
RPM 2342
Lambda 0,986
CO 0,122%
CO2 15,04%
HC 452ppm
O2 0,29%

Tokalla
RPM 2603
Lambda 0,758
CO 2,210%
CO2 17,62%
HC 6629ppm
O2 0,28%

Autoon on vaihdettu uusi katalysaattori ja etummainen lambda-anturi 500 km sitten. Vanha katalysaattori oli niin mätä ettei sitä saanut hitsattua kasaan. Sytytys tulpat ja ilmansuodatin menevät vaihtoon mutta tietääkö joku mistä muualta vikaa pitäisi alkaa hakea? Raakaa tavaraa näyttäisi menevän läpi aika roimasti. OBD testissä mitään vikakoodeja ei ollut muistissa.

Auto on Xsara 2002 2.0 bensa 100kw ajettu 200 tkm.

Kirjoittaja:  Ralle [ 17.07.2014 10:37 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara 2.0 bensa päästöt

Eikös toi lambata ole ihan päin mäntyä? olikos se arvo 1 missä sen pitää olla :roll:

Kirjoittaja:  Juvi [ 17.07.2014 11:12 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara 2.0 bensa päästöt

Ralle kirjoitti:
Eikös toi lambata ole ihan päin mäntyä? olikos se arvo 1 missä sen pitää olla :roll:


Toisella joo on. Pitäisi olla 0,97-1,03.

Kirjoittaja:  Prof. Dr. Holzauge [ 17.07.2014 11:26 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara 2.0 bensa päästöt

Moottorinlämpöanturi tarkastaen. Jos ECU luulee konetta todellista kylmemmäksi, rikkalle menee niin että heilahtaa. Jos auton saisi leksan päähän, näkisi siitäkin tuleeko ECUlle järkevän näköistä lämpötilatietoa.

Kirjoittaja:  Xsaravts2.0 [ 17.07.2014 12:07 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara 2.0 bensa päästöt

Juvi kirjoitti:
Eipä mennyt Xsara päästöistä läpi kun HC on jotain aivan tähtitieteellistä.

Ekalla mittauksella
RPM 2342
Lambda 0,986
CO 0,122%
CO2 15,04%
HC 452ppm
O2 0,29%

Tokalla
RPM 2603
Lambda 0,758
CO 2,210%
CO2 17,62%
HC 6629ppm
O2 0,28%

Autoon on vaihdettu uusi katalysaattori ja etummainen lambda-anturi 500 km sitten. Vanha katalysaattori oli niin mätä ettei sitä saanut hitsattua kasaan. Sytytys tulpat ja ilmansuodatin menevät vaihtoon mutta tietääkö joku mistä muualta vikaa pitäisi alkaa hakea? Raakaa tavaraa näyttäisi menevän läpi aika roimasti. OBD testissä mitään vikakoodeja ei ollut muistissa.

Auto on Xsara 2002 2.0 bensa 100kw ajettu 200 tkm.


moottorin lämpötila-anturi. kun otat sen irti, niin tulee samalla jonkun verran jäähdytin nestettä. putsaat hyvin. aika yleinen vika ainakin noissa xsara vts:ssä.

Kirjoittaja:  Juvi [ 17.07.2014 12:57 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara 2.0 bensa päästöt

Xsaravts2.0 kirjoitti:
moottorin lämpötila-anturi. kun otat sen irti, niin tulee samalla jonkun verran jäähdytin nestettä. putsaat hyvin. aika yleinen vika ainakin noissa xsara vts:ssä.


Missä tuo lämpötila-anturi sijaitsee? Ostin kyseisen auton ihan hiljattain ja tuntuu että tuli taas astuttua täysin uuteen maailmaan 5-vuoden diesel volkkari aikakauden jälkeen. Löytyykö tuohon Xsaraan muuten jostain korjauskäsikirjaa? Haynesiltä en ainakaan löytänyt valikoimista.

Prof. Dr. Holzauge kirjoitti:
Moottorinlämpöanturi tarkastaen. Jos ECU luulee konetta todellista kylmemmäksi, rikkalle menee niin että heilahtaa. Jos auton saisi leksan päähän, näkisi siitäkin tuleeko ECUlle järkevän näköistä lämpötilatietoa.


Onko tuo leksa joku Citikan vastine volkkarin VAG-COM ohjelmalle ja onko sitä mahdollista saada jostain kuluttajakäyttöön?

Kirjoittaja:  Prof. Dr. Holzauge [ 17.07.2014 16:11 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara 2.0 bensa päästöt

Anturi (niitä lienee 2, vihreällä liittimellä oleva muistaakseni mittaa moottorinohjaukselle) taitaa olla termostaattikotelon kieppeillä, veikkaan.

Lexia on Citroenin diagnostiikkasofta ja -laite. Virallisesti ei kuluttajakäyttöön, mutta eBayn todellisuus on toinen. Jos pistät profiiliisi paikkakuntatiedon, joku harrastaja saattaa tarjoutua auttamaan.

Kirjoittaja:  Juvi [ 01.08.2014 12:57 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara 2.0 bensa päästöt

Prof. Dr. Holzauge kirjoitti:
Moottorinlämpöanturi tarkastaen. Jos ECU luulee konetta todellista kylmemmäksi, rikkalle menee niin että heilahtaa. Jos auton saisi leksan päähän, näkisi siitäkin tuleeko ECUlle järkevän näköistä lämpötilatietoa.


Nyt meni läpi päästöistä eikä tarvittu edes mitään kikkavitosta. Vaihdoin tulpat, ilmansuodattimen ja sen lämpötila-anturin. Jännä että mittaristossa lämpötilamittari on koko ajan näyttänyt ajossa sellaista vajaata 90:tä astetta. Kiitokset kaikille neuvoista.

Juvi

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/