Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Sitikkanoviisi kyselee XM:stä http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=18627 |
Sivu 1/2 |
Kirjoittaja: | A-L [ 18.07.2014 11:46 ] |
Viestin otsikko: | Sitikkanoviisi kyselee XM:stä |
Juuh, semmoisen sitten hankin semipaniikissa, kun tarvitsi nopeasti pienehköllä kulutuksella pitkistä matkoista selviävän auton mihin mahtuu istumaan pidempikin köriläs. Eli kyseessä on '91 XM 2.1TD pitkällä leimalla. Ostohetkellä kilsoja mittarissa vajaat 520 000, nyt lähennellään jo seuraavaa kymmentätuhatta. Hiljattain on ilmennyt, että paljon ajetustakin autosta kuluvat osat kuluvat. Jonkinmoisen tsekkailun jälkeen näyttäisi siltä, että akuutein puuhakohde on jarrupalat. Onko niiden vaihto hankala homma, ja sisältyykö siihen jotain "sitikkaniksejä", mitkä kannattaa muistaa? Aivan täysi poropeukalo en pirssien äärellä toimimisen suhteen ole, mutta sitikoista tämä on ensimmäinen mitä olen ajanut. Loistava ajettava kyllä... mutta jatkokysymyksiäkin saattaa seurata. |
Kirjoittaja: | xmfani [ 18.07.2014 23:46 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sitikkanoviisi kyselee XM:stä |
Soittele niin koitan avustaa 0400 842497 |
Kirjoittaja: | niko [ 19.07.2014 12:07 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sitikkanoviisi kyselee XM:stä |
Ei mitään ihmeellistä, perus hydesitikkajuttuja vain. Haulla näitä löytyy Patongista lisää, mutta näin pikaisesti mainiten pari asiaa Auto aina renkaita poistellessa yläasentoon. Etusatuloiden mäntiä ei vaan paineta sisään, vaan niitä pitää kiertää ja samalla painaa. Ja se männän kolonen palan kolon kohdalle. Se selviää, kun sitä systeemiä katsoo. Takana homma on ihan kuin autossa. Jarrurempan (tai kun nyt ylipäätään on pyörä irti) yhteydessä kannattaa päästää vanhaa LHM:ää satuloista ulos, eli painetta polkimeen avustajan tai sopivan kepin avulla ja ilmausruuvi auki. Kun tulee kirkasta nestetä, niin hyvä. |
Kirjoittaja: | Wesa [ 19.07.2014 12:28 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sitikkanoviisi kyselee XM:stä |
Niin ja se mäntä menee tajuttoman hitaasti sisään, vaatii niin monta kierrosta että meinaa usko loppua. |
Kirjoittaja: | cxtb2 [ 19.07.2014 14:10 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sitikkanoviisi kyselee XM:stä |
ja takajarrulle tulee painetta vain, kun jousitus on ylä-asennossa, tai toisenpuolen renkaiden varassa, jolloin takajousitukselle tulee painoa/painetta. takajarrupaine kun otetaan takajousitukselta. sen takia takapää saataa painua jarrua painettaessa. renkaiden vaihdossa ei tarvitse tunkkia, van n. 20cm. pölkynpätkät tms. : jousitus ylä-asentoon, vaihdettavan pyörän / pyörien pultit vähän löysälle, pölkyt nostokohdan alle (edessä siis sinne auton alle apurungon tai kotelopalkin alle, Ei etuhelmassa olevien tunkinkorvakkeiden alle) takana kestää tunkkauspaikkakin... sitten vaan jousitus alempaan asentoon, niin kallistuksenvakaaja "nostaa" toisenpuolen pyörät ylös. ![]() |
Kirjoittaja: | XM-Hannu [ 20.07.2014 12:44 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sitikkanoviisi kyselee XM:stä |
Vielä etujarruista, käsijarru eli seisontajarru vaikuttaa etupyöriin. Siispä seisontajarrun vaijeri on hyvä irroittaa ennen jarrusatulan ylöskääntöä, ja samalla tarkistaa vaijerin kunto, kulutustavaraa kun on. Kuori katkeilee ja päästää kuraa sisään, ruoste ja jumitus alkaa. Ja juuri tuon seisontajarrumekanismin vuoksi jarrumäntä täyryy ruuvata sisään, työkaluilla väkisin puristus rikkoo seisontajarrun. |
Kirjoittaja: | lukkis [ 20.07.2014 15:23 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sitikkanoviisi kyselee XM:stä |
Ja mikäli oikein kuistan nii n erikätiset kierteet. Ainakin c5ssa on. Ja joskus on todella lujassa ennenkuin lähtee liikenteeseen se mäntä. Paineilmapyssy on kiva tässäkin hommassa... |
Kirjoittaja: | r_a_n_u [ 20.07.2014 16:10 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sitikkanoviisi kyselee XM:stä |
lukkis kirjoitti: ...Ja joskus on todella lujassa ennenkuin lähtee liikenteeseen se mäntä. Paineilmapyssy on kiva tässäkin hommassa... Täh? Paineilmapyssy jarrumännän irroitukseen? XM:ssäkö, vaiko C5:ssa? Mitä tuo tarkoittaa? |
Kirjoittaja: | cxtb2 [ 20.07.2014 16:55 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sitikkanoviisi kyselee XM:stä |
ei ole tarvinnut paineilmapyssyä ainakaan 24v. wanhassa XM:ssä jarruihin ![]() ![]() |
Kirjoittaja: | Rychnowo [ 20.07.2014 17:46 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sitikkanoviisi kyselee XM:stä |
Yhdessäkään en ole paineilmapyssyä tarvinnut ja kaikissa kolmessa omistamissani (vm. -90,-93 ja -98) on ollut molemmissa männissä oikeakätiset kierteet. C 5:ssa on toisella puolen vasenkätinen. Ja se pyöritys käy aika nopeasti, mikäli paikat ovat kunnossa ja voideltu, jolloin pyörii mielestäni siitä harvasta kierteestä ja menee sisälle melkein muutamalla pyöräyksellä. Mutta voi vanhuuttaan/likaisuuttaan pyöriä siitä säädön tiheästä, jolloin saa ruuvata pienen ikuisuuden. Tämä nyt vain omana mielipiteenäni ja kokemuksenani. Mulla on nykyisessä toinen satula pientä huoltoa vailla ja sen pyörittäminen kestää ja kestää. Toisen avasin ja huolsin, jolloin pyörii hyvin nopeasti sisäänpäin. |
Kirjoittaja: | A-L [ 20.07.2014 20:44 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sitikkanoviisi kyselee XM:stä |
Ok, kiitoksia näistä vinkeistä, johan tästä vähäsen viisastui. Toinen kysymys vielä, tähän koetin hakuakin käyttää, mutta en nyt ihan aiheeseen asti löytänyt (vaikka tämäkin on varmaan ihan perusjuttuja ahavoituneemmille kärkeilijöille). Eli tarkoitus oli tsekata hydenesteet, toimin ohjekirjan mukaan (kaara tasaisella alustalla käymään ja alusta yläasentoon), mutta eipä siihen tarkistusrinkulaan ilmaantunut mitään. Oiskohan sitten niin, että jostain välistä litkua karkailee, mutta ei ole vielä kaikkeansa vuotanut kun alusta kumminkin toimii ihan kohtuullisen hyvin. Riittääkö tällä erää, että nestettä lisäilee kunnes vuodolle ennättää tehdä jotain, vai onko tilanteeseen olemassa jokin ihmeellisempi niksi? |
Kirjoittaja: | XM-Hannu [ 20.07.2014 21:11 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sitikkanoviisi kyselee XM:stä |
Nesteen lisäys, SEKÄ vahtimista, ilmestyykö auton alle tippoja johonkin kohtaan. Ja luonnollisesti vian korjaus. Jos hydrauliputki on ruostunut puhki, niin putki vaihtoon. Valmiitkaan eivät paljon maksa, ja metritavarana saa sitikkaan erikoistuneista liikkeistä. Paluuputket ovat pääosin muovia ja kumia, liitokset joskus vuotaa, jos eivät ole tarpeeksi sisäkkäin. |
Kirjoittaja: | lukkis [ 20.07.2014 22:28 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sitikkanoviisi kyselee XM:stä |
r_a_n_u kirjoitti: Täh? Paineilmapyssy jarrumännän irroitukseen? XM:ssäkö, vaiko C5:ssa? Mitä tuo tarkoittaa? C5 joutunut sillä pyssyllä laittamaan, XMssä ei ole tarvinnut ne pari kertaa kun vaihtunut palat. Mutta sylinteri voi olla aika tiukassa joskus ennenkuin liikkuu. ![]() ![]() |
Kirjoittaja: | BXboy89 [ 21.07.2014 06:56 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sitikkanoviisi kyselee XM:stä |
C5:ssä olikin auton jarrut, ei kai sitä kannata sitikoihin sotkea. ![]() |
Kirjoittaja: | 2cvkimmo [ 21.07.2014 10:51 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sitikkanoviisi kyselee XM:stä |
A-L kirjoitti: mutta eipä siihen tarkistusrinkulaan ilmaantunut mitään. Neste ei nouse "rinkulaan" asti, vaan se tatti toimii kohona ja näyttää säiliön nestemäärän. Ellei ole jumissa. |
Kirjoittaja: | cxtb2 [ 21.07.2014 12:08 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sitikkanoviisi kyselee XM:stä |
tuolla on suomenkielisen manuaalin ohje nesteen pinnan tarkastukseen: http://www.citikka.info/gallery/Manuaalit/XMy3/XM-y3man37 ja käyttäjän ohjekirja, ainakin yksi versio... |
Kirjoittaja: | A-L [ 22.07.2014 10:32 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sitikkanoviisi kyselee XM:stä |
Haha, kovasti koitin toimia ihan ohjekirjan mukaan, mutta ei näköjään mennyt jakeluun. Tarkistetaanpa uudelleen... |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 22.07.2014 13:46 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sitikkanoviisi kyselee XM:stä |
![]() tuo ohje pätee KAIKKIIN LHM varusteisiin sitikoihin ja päti myös LHS variaatioihinkin. |
Kirjoittaja: | A-L [ 22.07.2014 15:26 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sitikkanoviisi kyselee XM:stä |
Juuh, katselin uusiksi ja se pärpylä oli jopa hiukan ylemmän punaviivan yläpuolella, auto oli tosin pikkuruisessa ylämäessä, joten liekö sillä vaikutusta. Ei nyt sen tasaisempaa tannerta tähän hätään ollut sille tarjota. Jotain moottoriöljyä ihmeellisempää litkua tuo kuitenkin tiputtelee, tutkailenpa asiaa tarkemmin huomenissa kun niiden jarrupalojenkin pariin vihdoin päästään. France-Moteurista löytyi jarrupalatkin, jännää tulee! |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 22.07.2014 18:58 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sitikkanoviisi kyselee XM:stä |
oikeinko meinaat ite vaihtaa ? kannattas lukee beksien ohjeet operaatiioon ja noudattaa niitä satulan rakenne hieman erilainen , mutta muuten operaatio on sama. suosittelen ( kokemuksesta ) varaamaan tippakannun jossa on vaikka moottoriöljyä tai sahaöljyä . samantekevää . kun sulla on fillari irti , niin sen satulan takapuolella on se kumitötterö jonka läpi menee se kässärivivun akseli . raota sitä akselin kaulusta ohkasella ruuvarilla ja lipitä sitä öljyä sinne kortongin sisälle . semmonen 10 lutkautusta piisaa . sitten irrotat sen vaijerin siitä vivusta ja vedät riittävän kauas kuoren silmästä . älä työnnä vaijerista . tappi irti ja keikautat satulan ylös ja kalikat pois . kokeile kuinka hyvin koko satula liikkuu liukutapeillaan , pitää liikkua hyvin. mäntä näkyy ja päässä 4 koloa . katoppas sen männän puoleisen palikan selkää , siellä on semmonen pieni tappi. yritä keksiä sen suhde männän klloihin. männän päällä on pölysuoja . joten ennen kiertämistä , ota vaikka aerosolia wd tai crc tai jopa silikoni käy hyvin . raota sitä pölysuojaa ja ruikkase sitä aerosolia sinne sisälle . sitten . alat kiertää ja painaa sitä mäntää , vas. puoli MYÖTÄpäivään ja oikea VASTApäivään . ja niin pitkälle ,että männän pää on raudan tasalla. PUTSAA satulan palikkapinnat ja käytä vaikka pikkusen kuparirasvaa . sitten kun on satula kasassa mutta EI kässärivaijeri vielä paikoillaan . voit raottaa ja valuttaa LHM:ää ilmausruuvista . maun mukaan kuinka kauan . EI mene ilmaa , koska säiliö on paljon korkeammalla kun se ilmausruuvi. EI tarvii poleksia poljinta . sitten kun ruuvi on kiinni , moottori KÄYNTIIN . nyt polje sitä jarrupoljinta muutamia kertoja . sammuta ja mee virittelemään se kässärivaijeri paikoilleen . ja hupsista . eihän se yllä. ei tietenkään kun nyt hyvin voideltu säätöautomatiikka on muuttanut pikkusen vaijerin pituuden tarvetta. joten siinä kuoressa on pari mutteria . löysälle ja jengat puhtaaks. sopivaa myrkkyä jengalle ja kierrä kaikki nollille . älä säätele vaijeria ennen toisen puolen operointia samoin ohjein. heinäsen ( Haynes ) manuaalista löytyy muutakin ohjetta . manuaali taas löytyy vaikka motonetista . |
Kirjoittaja: | XM Break [ 23.07.2014 06:05 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sitikkanoviisi kyselee XM:stä |
Talveksi kannattaa laittaa lisää valoa keulaan, jos ajelee valaisemattomia teitä. Xm:n omat valot ei paljoa valaise |
Kirjoittaja: | jasu [ 24.07.2014 14:11 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sitikkanoviisi kyselee XM:stä |
kokemjne kirjoitti: siellä muovikuvun sisällä pitäisi näkyä semmonen punanen tatti joka hyppii nestemäärän mukaan . se on semmonen uimurin näyttöosa . jos sitä ei näy ,niin putsaa rillit tai hommaa suurennuslasi . sen punaisen tatin pitäisi keikkua niitten kahden keltasen rinkulan välissä tai pikkusen yli . kopauttele sitä ,niin näet ettei se ole jumittanu mihinkään. tuo ohje pätee KAIKKIIN LHM varusteisiin sitikoihin ja päti myös LHS variaatioihinkin. Ei päde. Tuota muovikupumallista kohoa oli vain LHM -versioissa, eikä niissäkään kaikissa. Ensimmäinen koho -versio oli Gs:n säiliössä, seuraava Cx:n, D-mallissa, M35:ssa sekä Sm:ssä oli säiliön rinnalla kirkasta muoviputkea mistä nestetason tarkistaa voi. Samaten saman aikakauden Maserateissa oli vastaava kirkas putki, niissä missä LHM:ää käytettiin... |
Kirjoittaja: | A-L [ 13.08.2014 11:27 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sitikkanoviisi kyselee XM:stä |
Mjaa, jatketaanpas tähän samaan ketjuun. Jarrupalahommat meni ok, moottoriöljytkin vaihdetuksi saatiin. Todo-listalla on vielä jokunen jopi (jakopää, stefavuoto, oikean vetarin suojakumi - ei onneksi mitään isoa!), mutta äskettäin ilmeni uusi jännä ominaisuus. Takakontin lukko päätti ryhtyä toimimaan, ja nyt se toimii liiankin hyvin, eli täysin oman mielensä mukaan. Aiemmin kontti oli auki lähinnä koko ajan, ja mutu-pohjalta aattelin, että keskuslukko ei vain siihen asti ylety. Nyt kontti aukeaa vain silloin kun tähdet ovat oikeassa asennossa ja laulan Alouetten lopusta alkuun. Löytyyköhän jostain kivasti keskuslukon toimintaa ohjastava boksi, jonka vointia voisi vähän tutkailla? Samalla vaivalla voisi hämmästellä kuskinoven k-lukon toimimattomuutta. On myös mahdollista, että sähköpuoli sai helteistä tarpeekseen, hiljattain kun on muitakin pienehköjä sähkö-ominaisuuksia ilmaantunut. No, yksi kärpänen kerrallaan... |
Kirjoittaja: | Palloidiootti [ 13.08.2014 11:57 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sitikkanoviisi kyselee XM:stä |
Onhan siellä boksi, mutta tuskin vika siellä asti on. Tarkista ensin takaluukun johtonippu siitä kumihaitarin sisäisestä katkeamiskohdasta missä auto loppuu ja luukku alkaa. Jos joku on johdot jo uusinut, niin seuraava kohde on itse takaluukku. Suojat pois ja eikun ihmettelemään kaikkea lukitukseen liittyvää, itse lukkokin voi olla kovin ruosteinen. Kuskin oveen pätee sama katkeiluongelma, tosin siinä voi se iso pyöreä liitinkin olla huonossa hapessa. |
Kirjoittaja: | jasu [ 13.08.2014 12:00 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sitikkanoviisi kyselee XM:stä |
Keskuslukon boksi on hanskalokeron alla, ja ohjaa kaikkia kuutta lukkomoottoria samanaikaisesti. Eli siis, kun komento tulee, niin kaikki ovet, takaluukku sekä tankinluukku tottelee samaa ohjausta... Musta pitkulainen purkki, päässä ruskea 9-napainen liitin... Todennäköisin vikapaikka takaluukun lukon toimitattomuudelle on kumihaitarin sisällä, takakontin oikean yläkulman tietämillä, jonka sisällä piuhat menevät korista luukkuun. Poikki on yksi, tai kuten yleisemmin, useita piuhoja. Voi lukkomoottorissakin vikaa olla, pari vikaantunutta on itselle osunut kohdalle, reilusti ajetuissa kummankin kohdalla... Takaluukun johtonippu irtoaa aika näppärästi autosta, tosin pitää kontin sivuverhoiluja (ainakin Breakissa, Berlinestä en varmaksi sano) irroitella, luukusta samaten. Liittimistä saa johtosarjan irti, jos haluaa irrallaan rakennella uuden, ja jos ei niin liitokset saa paremmin tehtyä alueelle missä piuha ei liiku. Jos katkokset korjaa kumihaitarin sisältä niin korjaus ei kovin pitkäikäinen ole... |
Sivu 1/2 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |