Hitusen oli työläämpi homma, kun joka paikka oli ruosteen avulla kiinni, jousisylinterin tankoja myöten, no WD-40 ja lämpö oli oiva apu, tosin suojakumien polttamista piti välttää, absin-anturit onneksi lähtivät tosiaan liuottemalla ja naputtelemalla pois paikoiltaan, ihmetystä vähän herättää että miksi tuolta suojakumin alta tulee öljyä, kuuluuko se sinne vai onko sylinterissä mahdollisesti jotain vikaa??, tuon uuden laakerisarjan sai muuten tarvikkeena paikalliselta karlalta hintaan 55€ ja siinä on kaikki tarvittava mukana.
No hommahan meni niin että ensin liuotinöljyä tekeytymään vuorokautta ennen projektin aloittamista, takaa jarrusylinteri paloineen pois paikoiltaan että saa jarrulevyn pois tieltä, sitten jarrukilpi irti että saa tilaa absin anturin pois ottamiseen, sen jälkeen sokkatappi pois jousisylinterin päästä ja tässä tapauksessa piti antaa varovasti lämpöä tukivarteen kun ei se tappi sieltä "vääntämällä" ihan helpolla pois tullut, kun tappi oli pois tieltä niin korkeussäätö tangon pää irti, tässä kannattaa käyttää myös kunnon jatkoa riittävän avausvoiman saamiseksi, 55-torx, tukivarren käsittelyä helpottaa jos sen ottaa molemmista päistä irti työtilan saamiseksi , siihen anturiin menevään tangon klemmarikiinnikkeeseen ei varmaan kannata koskea, niin pääsee helpommalla kun ei tarvitse rajoja etsiä uudelleen, viimeiseksi se pitkä pultti irti 24mm-hylsyllä ja kunnon lenkkiavaimella, tosin tässä tapauksessa piti ottaa kunnon väännin avuksi (1,5 metriä putkea), narahdus ja pamaus niin sitten saikin pultin auki jo koneella, tuki varsi pois ja laakerin poistaminen aloitetaan antamalla vasaralla napsuja laakeriholkkiin niin että sen saa liikkumaan, sitten kun saa sen päätyholkin pois, niin stefa meisselillä kampeamalla pois paikoiltaan, sittenhän "potilaat" jo näkyvät, otetaan putkea hieman pienempi akselin/putkenpätkä ja napautetaan akseliputki pois paikoiltaan, muovinen sisäputki lähtee helpoimmin kun sen lämmittää kuumailmapuhaltimella ja tekee meisselillä reiän josta saa otteen nokkapihdeillä putken pois vetämiseen, lämmöllä voi muovata putkea poisottamisen aikana, sisäkoolit lähtevät meisselillä kampeamalla pois paikoiltaan, ulkokoolit saa lyötyä jatkovarren avulla toisesta päästä lyömällä, sen verran niissä on reunaa "ulkona", uuden asennus kannattaa aloittaa rasvaamalla muoviputken pää ja lyödä se varovasti paikoilleen, sitten ulkokoolit, menevät aika nätisti sopivalla hylsyllä naputtemalla paikoilleen, ja sitten niiden sisäkoolien ja putken kanssa tarkkana, koska uudessa putkessa oli kohouma rajoittamassa liikettä, eli ensin toiseen päähän laakeri varovasti paikoilleen ja vaikka laakerit ovat uudet niin reilu rasvaus ei tee niille pahaa,putki laakerin kanssa paikoilleen toisesta päästä, itse laitoin tässä vaiheessa toisen pään laakerin sen verran kuin se käsipelillä meni, stefat naputtemalla paikoilleen ja sen jälkeen metalliholkit, sitten etsin tallistä 10mm kierretankoa, siihen isot aluslevyt ja mutterit, tanko putken läpi, rikat ottamaan kiinni metalliholkkiin ja varovasti muttereita kiristämällä puristin laakerin holkkeineen lopullisesti paikoilleen, tukivarsi takaisin päinvastaisessa järjestyksessä tosin tuon lämmön saa jättää pois, itse laitoin noihin juuttuviin osiin kerroksen kuparipastaa helpottamaan seuraavaa purkua.
|