Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

c5 Alustajumppaa
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=18654
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  palep [ 23.07.2014 05:44 ]
Viestin otsikko:  c5 Alustajumppaa

Morjentees. Nyt näyttäisi siltä ettei tosta c5 malta luopua :D , joten kun kerran auto jää omaan ajoon niin uskoisin että tuolle jousitukselle olisi hyvä alkaa antamaan huomiota. Vuosimallihan on 04 eikä ajettavuus ole enää lähellekkään niin pehmeä kuin muutama vuosi sitten. Olen tutkinut hieman nettiä ja xantiaan löytyy materiaalia tuohon pallojen vaihtoon. Mutta entäs toi c5 eli onko tuossa vaihtooperaatiossa jotain juttuja jotka tulisi ehdottomasti tietää?

Kirjoittaja:  läjjeejä [ 23.07.2014 11:30 ]
Viestin otsikko:  Re: c5 Alustajumppaa

etupää 2kpl tunkki laske auto alimpaan asentoon tunkit ensin laitettu helman nostokohtien tai apurungon alle auto alhaalla ota akun kenkä irti nyt nosta tunkeilla keulaa ylöspäin avaa etupallot vaihda uudet tilalle .
tunkkaus poistaa jousitus paineen etujousipalloilta aukeaa helposti .ilman nostoa tulee ldsssää suihkuna
takana jousitus yläasentoon vapauta palloja paineisena puoli kierrosta laske auto alimpaan asentoon nosta tunkeilla ylös vaihda pallot .huom takapalloja vaihtaessa jos jousisylinterin ja pallon tiivisteura on hauras .alumiini murenee älä avaa osta uudet jousisylinterit sitten kumpienkin vaihto
työn iloa

Kirjoittaja:  svc [ 23.07.2014 11:50 ]
Viestin otsikko:  Re: c5 Alustajumppaa

Onko H3 vai H3+ ?

H3:
Laske auto alimpaan asentoon.
Avaa etu- ja taka-aksellilla olevat paineenpoistoruuvit. Avaa vain yksi kierros, ja odota, että auto laskeutuu alas asti.

Takana ruuvi on haaroituspalikassa tasonsäätimen vieressä, etupään haaroituspalikan sijaintia en osaa sanoa. (Minulla on H3+. jossa ruuvi on eri paikassa)

H3+:
Laske auto alimpaan asentoon.
Paineenpoistoruuvit ovat keskipallojen jaloissa edessä ja takana. Täälläkin avaa ruuvia vain yksi kierros ja anna auton vajota alas asti.

Mechanics manual C5 & C8, 2004 löytyy täältä: https://www.dropbox.com/sh/rllem61iyze9 ... mffC9eszia

Kirjoittaja:  palep [ 23.07.2014 14:19 ]
Viestin otsikko:  Re: c5 Alustajumppaa

Onko noissa h3 ja h3+:ssa mitä eroa.

Kirjoittaja:  svc [ 23.07.2014 16:27 ]
Viestin otsikko:  Re: c5 Alustajumppaa

Näkyvin ero on korkeudensäätönappien yhteydessä oleva kolmas nappi, jossa lukee "Sport". Etu- ja taka-akselilla on yksi lisäpallo, jonka avulla jousitusta saadaan tarvittaessa kovemmaksi.

Tekniseltä kannalta Hydractive 3 on käytännössä sama, kuin vanha mekaaninen järjestelmä toteutettuna sähköpumpulla ja sähköisellä ohjauksella. Alustan korkeus säätyy lisäksi automaattisesti nopeuden ja tien kuoppaisuuden mukaan

Hydractive 3+ on puolestaan vanhojen XM:ssä ja Xantiassa käytettyjen Hydractive I ja II:n edelleenkehitetty versio, jossa myös jousituksen jäykkyyttä pystytään säätämään ajotilanteen kukaan. Käytetty C5:ssä ja vielä pidemmälle vietynä C6:ssa

Kirjoittaja:  palep [ 23.07.2014 17:57 ]
Viestin otsikko:  Re: c5 Alustajumppaa

Sport nappi löytyy. Onko noilla keskimmäisillä palloilla mikä tehtävä.
Kyl tää tästä pikkuhiljaa avautuu :D kiitos kun valistitte tyhymää :lol:

Kirjoittaja:  svc [ 25.07.2014 22:54 ]
Viestin otsikko:  Re: c5 Alustajumppaa

Lyhyesti sanottuna keskipallot lisäävät akselin joustavaa kaasutilavuutta. Niiden eristäminen systeemistä jäykistää jousitusta.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/