Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 13 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: 6 VOLTTISIIN VILKKUIHIN LISÄÄ TEHOA ?
ViestiLähetetty: 16.07.2014 13:38 

Viestit: 1
Minulla on 2CV vm-62, jonka vilkut katonrajassa eivät näy oikein mihinkään (tai muut tienkäyttäjät eivät osaa niitä sieltä etsiä). Releenä/katkaisijana on se käkikellomalli.
Onko joku keksinyt keinoa saada vilkut näkymään paremmin esim. led-versiona tms ?
Vedin releeltä johdot takalamppujen sisään ja sinne polttimot, mutta ei se paljon tilannetta parantanut (paitsi aivan pilkkopimeällä).

Nimim.
Kohta katsastukseen 19 vuoden seisomisen jälkeen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 6 VOLTTISIIN VILKKUIHIN LISÄÄ TEHOA ?
ViestiLähetetty: 16.07.2014 13:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
LED-versio vaatii vierelleen vastuksen jotta rele älyää toimia.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 6 VOLTTISIIN VILKKUIHIN LISÄÄ TEHOA ?
ViestiLähetetty: 16.07.2014 15:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Isoin ongelma on, kuten jo totesit, nykyiset muut tielläliikkujat. Eivät todellakaan ymmärrä että sekä etu- että takavilkku voi sijaita yhläällä auton keskikohdilla...

Yhteen -67 Sätkään laiteltiin kaikki takavalot sekä vilkut LEDeillä, pimeässä näkyvät paljon hehkulankoja paremmin, valoisassa ei eroa juurikaan havaittu. Ratkaisua tuohon ei ole vielä muutaman vuoden pohdinnankaan jälkeen keksitty...

Eteen on moni Wanhuksella ajeleva laittanut lisävilkut, lähes huomaamattomat mutta vilkkuessaan hyvinkin erottuvat saa kun tekee pellistä telineen jonka kiinnittää ajovalokuupan alle...

SOH kirjoitti:
Releenä/katkaisijana on se käkikellomalli.

Cikatti kirjoitti:
LED-versio vaatii vierelleen vastuksen jotta rele älyää toimia.

Ei vaadi tässä tapauksessa, tuo "käkikellomalli" kun on sekoitus munakelloa ja vilkkurelettä. Täysin mekaanisesti kellokoneisto availee releen kärkiä...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 6 VOLTTISIIN VILKKUIHIN LISÄÄ TEHOA ?
ViestiLähetetty: 16.07.2014 22:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1723
Paikkakunta: Parainen
Muistelen joskus lukeneeni kuplahemmojen valitusta samasta aiheesta, olemattomat takavalot
6volttisissa. Eikä niissä etulyhdyissäkään ollut hurraamista. Ongelmaan joku tarjosi ratkaisuksi
yhtä lisäkennoa akkuun. Jännitteen nousu on kuitenkin kohtuullinen, ettei sähköhärpäkkeet
ala siitä vielä savuta mutta kirkastaa ilmeen edessä ja takana. Kuittaa mahdolliset jännitehäviöt ainakin. Jännitteensäädintä täytyy tietysti viritellä, että ymmärtää pitää latausjännitteen tarpeeksi korkeana 8volttisen lataamiseen. Ampukaa alas, jos juttu on aprillipilaa.



Cx Heuliez-87, Tre-87, Fami-90, IE Pallas -83, Prestige -88, Id-58, DSuper-70, 4xXm, Xantia, BxGti-86
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 6 VOLTTISIIN VILKKUIHIN LISÄÄ TEHOA ?
ViestiLähetetty: 16.07.2014 23:34 

Viestit: 287
Juu niin ovat tehneet. Pariaatteesa lisätty yksi kenno akkuun ja hintaan :o
http://www.antiqueautobattery.com/accessories.html tuo löytyi äkkiä googlella, tuo oli ison vede takana. Varmaan jokin akkuliike osaa tilata 8voltin akkua vähän lähempää autokäyttöön.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 6 VOLTTISIIN VILKKUIHIN LISÄÄ TEHOA ?
ViestiLähetetty: 17.07.2014 01:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
Eikös tämä hoituisi ihan Voltage Booster (6v-12v) Kikkareella?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 6 VOLTTISIIN VILKKUIHIN LISÄÄ TEHOA ?
ViestiLähetetty: 18.07.2014 14:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=4&t=18629

Eikös tämä näin onnistu?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 6 VOLTTISIIN VILKKUIHIN LISÄÄ TEHOA ?
ViestiLähetetty: 21.07.2014 08:55 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Joitain ajatelmia: Muita konsteja olisi tehokkaammat polttimot, vähän enemmän poikkipintaa johtoihin. Kun 15W/6V polttimo valoteholtaan on sama 15W, kuin 12V:lla. Jos on naftit piuhat, niin 6V:n polttimon virta on tuplat 12V:iin verrattuna. Siten myös johdinten häviöt tuplina. Hehkulampussa jännite vaikuttaa paljon valotehoon, tosin vielä enemmän lampun kestoon. Jos LED-valot, niin vilkkureleeksi jokin elektroninen, kuormituksesta riippumaton, kunhan löytyisi 6V:lla toimiva. Tai olisi itse tehtävä? Elektroninen vilkkuhan voisi hyvin olla jatkuvasti toimiva, vilkkuviiksellä vain suuntavalot yhdistetään vilkun lähtöihin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 6 VOLTTISIIN VILKKUIHIN LISÄÄ TEHOA ?
ViestiLähetetty: 21.07.2014 10:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3465
Paikkakunta: Vallis Gratiae
2CV:n munavilkussa on lisäksi ongelmana, että se muoviosa muuttuu sävyltään vuosien mittaan hyvin umpinaiseksi jolloin valoa tulee vieläkin vähemmän läpi.

Uutta punaista linssiosaa saa taas hyvin, joten vaihtaminen kannattaa. Linssistä on olemassa myös keltainen (Saksan?) versio, mutta näitä on todella vaikea löytää. Itse löysin yhden parin romutorilta aikoja sitten. Toisaalta punaisena näkyvä vilkku ei välttämättä avaudu kanssa-autoilijoille yhtään sen paremmin.

Kulkimeen voisi tietty viritellä lisävilkut. Itse olen katsellut moottoripyörämalleja osoitteessa

http://www.shop.mosquitobiker.com/index ... =5a&page=1

joista valitettavasti tuo "luoti lipalla" on poistunut valikoimasta. Kai näitä muualtakin saa.

Tuollaisen luodin voisi viritellä taakse puskuriin ja eteen vaikkapa lokarin päälle (!). Nuo ovat kaikki led-versioita, joten pientä säätöä tarvitaan sähköjen kanssa.



2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81
Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 6 VOLTTISIIN VILKKUIHIN LISÄÄ TEHOA ?
ViestiLähetetty: 21.07.2014 11:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
ealab kirjoitti:
Joitain ajatelmia: Jos LED-valot, niin vilkkureleeksi jokin elektroninen, kuormituksesta riippumaton, kunhan löytyisi 6V:lla toimiva. Tai olisi itse tehtävä? Elektroninen vilkkuhan voisi hyvin olla jatkuvasti toimiva, vilkkuviiksellä vain suuntavalot yhdistetään vilkun lähtöihin.

jasu kirjoitti:
Ei vaadi tässä tapauksessa, tuo "käkikellomalli" kun on sekoitus munakelloa ja vilkkurelettä. Täysin mekaanisesti kellokoneisto availee releen kärkiä...

Wanhussätkässä ei tosiaankaan ole mikään ongelma käyttää alkuperäistä käkikellomallia haluamiensa polttimotyyppien tai jännitteen kanssa... :roll:



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 6 VOLTTISIIN VILKKUIHIN LISÄÄ TEHOA ?
ViestiLähetetty: 23.07.2014 23:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Ompas kyllä perhanan nerokas vilkkurele. Kaikkihan sen tietää että vilkkurele sekoaa jos yksinkin polttimo palaa.
Eli Jasu, onko tässä vilkkureleessä ihan oma kuorma rakennettu jotta sen plinkuttaa tasatahtiin vaikka jokin polttimoista kärtsää? Olis käihää nähdä wiring schema...



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 6 VOLTTISIIN VILKKUIHIN LISÄÄ TEHOA ?
ViestiLähetetty: 24.07.2014 11:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Cikatti kirjoitti:
Ompas kyllä perhanan nerokas vilkkurele. Kaikkihan sen tietää että vilkkurele sekoaa jos yksinkin polttimo palaa.
Eli Jasu, onko tässä vilkkureleessä ihan oma kuorma rakennettu jotta sen plinkuttaa tasatahtiin vaikka jokin polttimoista kärtsää? Olis käihää nähdä wiring schema...

Se on mekaaninen, vipusella "viritetään" kellokoneisto, joka sitten oman aikansa vilkuttaa ja samalla kääntää vipusen keskiasentoon sammuttaen vilkkumisen. Jos oikein pitkään pitää esim risteyksessä odotella, saattaa joutoa kääntämään toisen, jopa kolmannenkin kerran vipusesta...

Sen verran on sähköä tuolla, että "releessä" on kärjet jotka mekaniikka aukoo, ja luonnollisesti vaihtokärjet jotta saadaan valittua kummalle puolelle vilkutusta halutaan. Ja merkkivalo vilkutukselle, vivun päästä näkyy pieni pistemäinen valo vilkun vilahtaessa...



Sitten vähän uudemmissa oli tuo vilkutus tehty jo sähköisesti, kuumenevaa lankaa hyödyntäen, tämä oli vähän tarkempi kuorman suhteen, mutta ei kuitenkaan niin hankala kuin nykyiset ero... eikun elektroniikkaa sisältävät keksinnöt...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 6 VOLTTISIIN VILKKUIHIN LISÄÄ TEHOA ?
ViestiLähetetty: 24.07.2014 15:45 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Myös sikäli hieno systeemi, ettei 1, vähän vajaa vilkautus toimi, kun ilmoitetaan vilkulla: huomasitteks, että vaihdoin kaistaa...


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 13 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: