|
Kirjoittaja |
Viesti |
Masa
|
Viestin otsikko: Hydrauliputkityökalu Lähetetty: 04.02.2009 20:09 |
Viestit: 124 Paikkakunta: Tuusula
|
Hydrauliputkityökalusta oli jo keskustelua vanhan patongin puolella, mutta kun se loppui, niin jatketaan täällä uudessa patongissa. Laitoin tuonne kuvagalleriaan muutaman kuvan työkalusta, jolla itse olen putkia tehnyt. Noiden lisäksi tarvitaan vielä ruuvipenkki ja vasara. Kuvissa oleva työkalu on tehty 4,5mm putkelle, jota käytetään esim. ID/DS, HY ja 60-luvun loppupuolen 2CV:ssä. Putkena tuossa tosin on yleisemmin saatavaa 3/16" putkea. Siitäkin voi sitikan putket hätätilassa tehdä, pitää vaan junttureiden reikää vähän suurentaa.
Kun on luonne sellainen, että kaikki pitää tehä ite, niin usein on työkalutkin ite tehtävä.
Masa
|
|
|
|
 |
niko
|
Viestin otsikko: Re: Hydrauliputkityökalu Lähetetty: 04.02.2009 21:10 |
Viestit: 996 Paikkakunta: Nokia
|
Tämä keskustelu jäi tosiaan vähän kesken. Mahtaisikohan Patongin arvostetusta lukijakunnasta löytyä seppää, joka tuollaisen työkalun osaisi rakentaa. Luulen, että palkoille sillä ei pääsisi, mutta kyllä minä ainakin jonkinlaisen korvauksen asiasta olisin valmis maksamaan. Varmaan muitakin kalua tarvitsevia on.
Ilmeisesti paras työkalu olisi sellainen, jolla pääsisi työstämään myös autossa kiinni olevaa putkea. Croisetten kanssa tästä vähän taannoin juteltiin IRL. Ja Ircissä joku taisi jo jotain kuvatuksiakin asiasta näytellä.
// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti # 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
|
|
|
|
 |
Croisette
|
Viestin otsikko: Re: Hydrauliputkityökalu Lähetetty: 04.02.2009 23:12 |
Viestit: 2006 Paikkakunta: Tampere
|
Mä voin tehdä piirrustukset, kunhan joku sitten koneistaapi osaset? Ekat pitää tehdä kokeilemalla, koska mitoitus on hyvin tarkka, ja mallit ovat kuluneita, eli niillä tulee vähän sinnepäin työkaluja 
|
|
|
|
 |
niko
|
Viestin otsikko: Re: Hydrauliputkityökalu Lähetetty: 05.02.2009 08:39 |
Viestit: 996 Paikkakunta: Nokia
|
Nyt tarvitaan sitten enää se metalliseppä, joka tuon työstää. Löytyykö muita halukkaita työkalulle, että voimme joukolla Croisettea "motivoida" piirustusten tekemisessä?
// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti # 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: Hydrauliputkityökalu Lähetetty: 05.02.2009 10:19 |
Viestit: 1717 Paikkakunta: Korpilahti
|
ju, tuosta työkalusta on jo "jonkiaikaa" ollu tiedusteluja/puhetta... ja olen luvannut yhden semmoisen lunastaa 
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
dieselflosse
|
Viestin otsikko: Re: Hydrauliputkityökalu Lähetetty: 05.02.2009 10:26 |
Viestit: 755 Paikkakunta: Nurmijärvi
|
Masa, Karhunkorvessa voisi olla paja, joka tuollaisen saattaisi tehdä. Löydän tarvittaessa putiikin nimen..
Ps. Oletko tekemisissä rättäreiden(kin) kanssa?
Terveisin Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
|
|
|
|
 |
XmTd94
|
Viestin otsikko: Re: Hydrauliputkityökalu Lähetetty: 05.02.2009 11:04 |
Viestit: 126 Paikkakunta: Pirkanmaa
|
Mulle kans....mikäli hinta on kohtuullinen. Tai jos sittenkin lainaan Nikolta....säästö se on pienikin säästö... Vaihdoin myös nimimerkkiä kun kuljinkin on vaihtunut. Xant1996---> XmTd94 -arto-
|
|
|
|
 |
Paso
|
Viestin otsikko: Re: Hydrauliputkityökalu Lähetetty: 05.02.2009 13:36 |
Viestit: 116 Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa
|
Paljonko Croisette pyydät piirustusten kopioista? Saattaisi olla hyvä harjoitustyö meidän amispojille, jos vain ei ole liian hankala. En tosin lupaa mitään, mutta yhdet kuvat voisin lunastaa ihan varalle...
C8 HDi136 -07 Xantia HDi110 -99 BX TRD turbo -91
|
|
|
|
 |
Croisette
|
Viestin otsikko: Re: Hydrauliputkityökalu Lähetetty: 05.02.2009 13:55 |
Viestit: 2006 Paikkakunta: Tampere
|
Eihän ne piirrustukset mitään maksa, kunhan saisin ne joskus tehtyä, eli siis mitattua valmiista työkalusta mitat, ja sitten pitäisi tehdä mallikappale, jolla varmistaa, että mitat meni kohdilleen Netissähän on jotain malleja, ja piirrustuksiakin ollut, mutta sellaisesta mielestäni kunnollisesta ei ole piirrustuksia nähnyt. Tuossa yksi sellainen sivu, jossa tosin on vain kuva kunnollisesta työkalusta, mitat on taasen toisenlaisesta, ja niiden oikeellisuudesta ei ole tietoa? Kunnollinen työkalu on mielestäni tuo versio, joka tuolla sivulla on ruuvipenkissä kiinni, joka tulee kasaan 2 pultilla, tuota mallia myi aikoinaan englantilainen firma Pleiades. Tuolla pystyy tekemään putkiliitoksen putken ollessa autossa paikoillaan, joka on usein tarpeen. http://id19p.over-blog.com/article-2357862.html
|
|
|
|
 |
niko
|
Viestin otsikko: Re: Hydrauliputkityökalu Lähetetty: 05.02.2009 14:16 |
Viestit: 996 Paikkakunta: Nokia
|
Croisette kirjoitti: Eihän ne piirrustukset mitään maksa, kunhan saisin ne joskus tehtyä, ... Maistuukos sille Croisetelle joskus saunan jälkeen olut? Lupaan 6-paketin suomalaista laatu-lageria vaivanpakkaa 
// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti # 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
|
|
|
|
 |
Paso
|
Viestin otsikko: Re: Hydrauliputkityökalu Lähetetty: 05.02.2009 14:20 |
Viestit: 116 Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa
|
Tuolta löytyi kaksi erilaista ruuvipenkissä olevaa. Tarkoitit Croisette varmaan sitä yksinkertaisempaa versiota? Tuostahan löytyy kaikki tarvittavat mitat. Voi olla että poraukset pitää tehdä kympin pienemmiksi kuin kuvissa, että putki pysyy paikallaan. Saattaa olla, että jossakin vaiheessa minulla on noita, mutta onko se tällä vuosikymmenellä, sitä en tiedä  .
C8 HDi136 -07 Xantia HDi110 -99 BX TRD turbo -91
|
|
|
|
 |
12Soupapes
|
Viestin otsikko: Re: Hydrauliputkityökalu Lähetetty: 05.02.2009 15:02 |
Viestit: 255
|
Täydellisen asiantuntemattomuuden suomalla itsevarmuudella  : Eikös tämmöisessä työkalussa voisi hyväksikäyttää pitkälle valmiita työkaluja, esim Bilteman parempi malli (n. 80e) ja siihen modattu lisälesti jolla saa sen helmen syntymään putken keskelle ?
Arkikäytössä: XM V6 A Pallas Berline -91 XM TurboD12 A Break -98 Xantia 2.0i aut Break -98
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Hydrauliputkityökalu Lähetetty: 05.02.2009 18:02 |
Viestit: 4682 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
 tuolla storckin joukolla on tuollainen kalu ja näppärästi se tekee pään putkeen ,mutta tuli testattua vain sitä ohuempaa joten ei tietoo miten onnistuu paksummat tavarat. käsittääkseni se ei vaadi mutta kun vaihtaa vaan sisähelyt paksummalle putkelle sopivaksi. käyköön joku kattomassa joka majailee lähempänä. 
|
|
|
|
 |
Cituning
|
Viestin otsikko: Re: Hydrauliputkityökalu Lähetetty: 05.02.2009 18:17 |
Viestit: 699 Paikkakunta: Keuruu
|
Joukolta lainasin putkityökalua ja hyvin iiduun tein sillä putkenpäitä, 4,5mm Cu sekä NiCu-putkea käytin.
C5 Aircross Hybrid, C6 3.0 Exclusive, Jumper 1.9TD, BX 16 Soupapes, B11 Normale
|
|
|
|
 |
Tulsku
|
Viestin otsikko: Re: Hydrauliputkityökalu Lähetetty: 05.02.2009 19:58 |
Viestit: 1589 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Tästä sivusta katsottuna, asiasta mitään tietämättömänä, heräsi mieleen tällainen ajatus... Tuo palikkahan ei näytä kauhealta rakettitieteeltä, ainakin täällä sijaitsevassa aikuiskoulutuskeskuksessa tuollaisen rakentaminen onnistuisi melko suurella todennäköisyydellä, eikä hintakaan varmaan olisi ihan kauhea. Vastaavia laitoksia löytynee joka puolelta Suomea, jos ei muuta vaihtoehtoa löydy. 
C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
|
|
|
|
 |
Masa
|
Viestin otsikko: Re: Hydrauliputkityökalu Lähetetty: 05.02.2009 20:13 |
Viestit: 124 Paikkakunta: Tuusula
|
Croisetten linkissä onkin hyvä valikoima putkityökaluja. Varsinkin juuri tuo yksinkertainen malli, jossa putki tyssätään pulttia kisitämällä vaikutaa pätevältä. Tuohon kun vielä lisäisi tukevan kahvan, niin olisi helppo käyttää auton allakin. Tosin nuo alkuperäiset rautaputket ovat yleensä niin kovettuneita, joten tarvitsee todella hyvän työkalun jotta niihin saa pään tehdyksi. Jos nyt joku innostuu noilla ohjeilla työkalua tekemään, niin tässä pari vinkkiä: Kun poraa putkelle reikää, niin kannattaa palikoiden väliin laittaa pari ohutta peltisuikaletta niin, että palikoiden väliin jää pieni rako. Näin saa palikoihin paremman puristusvoiman. Kannattaa myös huomioida, että putken pää on kärjestään vähän ohuempi. Eli työkaluun tuleva reikä kannattaa tehdä pohjalta pienemmäksi. Tämä siksi, että putken pää mahtuisi sille varattuun reikään ja putki asettuisi kunnolla paikalleen.
Dieselflosselle ja muillekin tiedoksi, että 2CV on ollut pääasiallinen kulkuvälineeni jo vuodesta 1975. Tuon vihreän rättärin lisäksi toisena käyttöautona on XM ja työn alla B11 Sport vm.1948.
Masa
|
|
|
|
 |
Croisette
|
Viestin otsikko: Re: Hydrauliputkityökalu Lähetetty: 05.02.2009 20:58 |
Viestit: 2006 Paikkakunta: Tampere
|
Juurikin tuota mallia on tullut paljon käytettyä, missä putki tyssätään pulttia kiristämällä, kahvana olen käyttänyt ihan vain jakoavainta. Ja tuollaista mielestäni kannattaisi alkaa tekemään, jos noita pienen sarjan joku tekisi? Sillä tuolla voi tosiaankin tehdä putken klunssin auton alla, ja hyvin onnistuupi alkuperäiseen rautaputkeen klunssin teko. Muovipintaisesta putkesta pitää se pinnoite rapsuttaa pois, muuten luistaa putki irti.
Tuossa vaan tuleepi työstövaiheita lisää, sillä tuon pultin sisälle pitää tehdä se klunssintekokappale, joka ei saa pyöriä pultin mukana. Pyöriminen pitää estää sisuskaluun tehdyllä tapilla, joka kulkee urassa.
|
|
|
|
 |
Beksi87
|
Viestin otsikko: Re: Hydrauliputkityökalu Lähetetty: 05.02.2009 21:59 |
Viestit: 16
|
Tässä olisi minun ajatukseni moiseksi työkaluksi. Tämä nyt on vain periaate kuva, kannattaisiko jatkokehittely? Liitteet: Hydrauliputkityökalu.jpg
|
|
|
|
 |
Croisette
|
Viestin otsikko: Re: Hydrauliputkityökalu Lähetetty: 05.02.2009 22:43 |
Viestit: 2006 Paikkakunta: Tampere
|
Hmm tuo on tehty mallina käyttäen sitä viimeista tuossa linkissä ollutta työkalua, sen toimivuutta, ja käytännöllisyyttä mä itse vähän epäilin?
Tuo putken lukitseminen kiilaamalla toiminee ruuvipenkissä, mutta auton alla sormet lehmässä ahtaassa kolosessa tuskin? Ja samassa käyttökohteessa laitteen tulisi olla myös aikas pienikokoinen, ja sitäkää tuo ei oikein ole.
Tämä näin kokemusperäisenä tietona ko. putkia aikas paljon tehteenä, ruuvipenkissä tehden toiminee mikä malli vaan, mutta kun se putkiklunssi pitääkin yleensä tehdä siellä auton alla/konehuoneessa.
|
|
|
|
 |
rmattila
|
Viestin otsikko: Re: Hydrauliputkityökalu Lähetetty: 05.02.2009 23:08 |
Viestit: 852 Paikkakunta: VT 2
|
Croisette kirjoitti: Tuossa vaan tuleepi työstövaiheita lisää, sillä tuon pultin sisälle pitää tehdä se klunssintekokappale, joka ei saa pyöriä pultin mukana. Pyöriminen pitää estää sisuskaluun tehdyllä tapilla, joka kulkee urassa. Riittäisköhän, jos sinne reikään laittaisi sopivan kokoisen teräshaulin laakeriksi putken pään ja reiän pohjan väliin?
Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka. http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/ http://alstuttu.org/
|
|
|
|
 |
irak58
|
Viestin otsikko: Re: Hydrauliputkityökalu Lähetetty: 06.02.2009 19:50 |
Viestit: 53 Paikkakunta: Vehmaa
|
Eipä tuo Masan työkalu vaikea tehdä ole pitäis ehkä olla sellainen että sais tehtyä kaikki ylesimpien Citikoiden putket ,olen muuten joskus juottanut korkeapaine helmet kiinni putkiin hopealla siinä on se hyvä puoli että lämpöä se tarvitsee tosi vähän ja liitos on idiootti varma mutta tämä oli eri juttu.
|
|
|
|
 |
niko
|
Viestin otsikko: Re: Hydrauliputkityökalu Lähetetty: 20.02.2009 20:19 |
Viestit: 996 Paikkakunta: Nokia
|
Pidetäänpä sosiaalista painetta yllä. Onkos jollain rintamalla jo jotain tapahtunut?
// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti # 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: Hydrauliputkityökalu Lähetetty: 20.02.2009 22:34 |
Viestit: 1717 Paikkakunta: Korpilahti
|
Ei ole vielä tänneasti ainaskaan kerenny 
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
Paso
|
Viestin otsikko: Re: Hydrauliputkityökalu Lähetetty: 03.03.2009 16:54 |
Viestit: 116 Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa
|
Olenkohan tulkinnut oikein, että tuo Pleiadesin tekemä työkalu käy vain yhdelle putkikoolle?
C8 HDi136 -07 Xantia HDi110 -99 BX TRD turbo -91
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: Hydrauliputkityökalu Lähetetty: 01.10.2009 21:16 |
Viestit: 1717 Paikkakunta: Korpilahti
|
onkohan mitään saatu aikaseksi tämän suhteen?
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
|
|