|
Kirjoittaja |
Viesti |
ds-jekkeri
|
Viestin otsikko: Kumpi laakeri viallinen (xantia...) Lähetetty: 17.06.2014 21:30 |
Viestit: 2666
|
Keulan pyörälaakeri rallattaa. Kun kääntää oikealle, hiljenee. Kun kääntää vasemmalle, voimistuu.
Kumman puolen laakeri on viallinen? Perimätieto sanoo, että kuormattuna se huutaa enemmän = oikean puolen pyöränlaakeri on sökö. Joissain automalli- ja laakerikonstruktioissa taas se "keventyvä" laakeri rupeaa ääntämään, tällöin vasen puoli olisi sökö.
Miten on Xantiassa?
Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
|
|
|
|
 |
1-xantia
|
Viestin otsikko: Re: Kumpi laakeri viallinen (xantia...) Lähetetty: 17.06.2014 21:50 |
Viestit: 259 Paikkakunta: Rauma
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Kumpi laakeri viallinen (xantia...) Lähetetty: 17.06.2014 22:08 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Ei se kääntösuunta välttämättä paljasta koska se riippuu kumpi rullarivi on laakerissa kuolleempi. Mutta, helpointa on nostaa kulmat tunkilla ja pyörittää käsin. Sen kuulee heti kummasta on kyse. Vastaus: oikea 
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Harri126
|
Viestin otsikko: Re: Kumpi laakeri viallinen (xantia...) Lähetetty: 17.06.2014 22:12 |
Viestit: 1687 Paikkakunta: Helsinki
|
Vasen. 
-05 Citroen C5 2.0i 16V Break Aut -89 C25 Matkailuvehje -82 MB 500SEC -92 MB SL500 -63 VW Karmann Ghia -97 Honda VF 750 Magna
Entiset -98 Citroen Xantia 2.0i 16V Break Aut -93 Citroën Xantia 2.0i VSX Aut
|
|
|
|
 |
eskere
|
Viestin otsikko: Re: Kumpi laakeri viallinen (xantia...) Lähetetty: 17.06.2014 23:25 |
Viestit: 2202 Paikkakunta: Laukaa
|
Äänen alkulähde riippuu myös siitä onko metalli irronnut koolista vai kuulista. Veikkaus - vasen laakeri ääntää. Itse käyn samaa oikea-vasen-oikea kisaa oman C5:n laakerin kanssa. Ääni alkoi kuulua vasta kun vaihdoin kesärenkaat 2kk sitten, mutta nyt reilun parin tuhannen km:n aikana on hieman voimistunut. Juuri tänään vaihdoin vasemman puolen varanapaan valmiiksi uuden laakerin, saa nähdä onnistuiko veikkaus 
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: Kumpi laakeri viallinen (xantia...) Lähetetty: 17.06.2014 23:32 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
Oikea. Joku saattaa sanoa, että vaihda molemmat kerralla, mutta olen tästä aavistuksen erimieltä. Omassani oli selvästi pintaviallinen laakeri ja kohta kybädona menty ilman toisen puolen rallatuksen aloitusta rempan jälkeen.. toki jos ei ole maksupuolen kanssa juuri miettimistä niin sitten voi hyvillä mielin uusia/uusituttaa molemmat.
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: Kumpi laakeri viallinen (xantia...) Lähetetty: 18.06.2014 00:01 |
Viestit: 1332 Paikkakunta: Järvenpää
|
Cikatti kirjoitti: Ei se kääntösuunta välttämättä paljasta koska se riippuu kumpi rullarivi on laakerissa kuolleempi. Mutta, helpointa on nostaa kulmat tunkilla ja pyörittää käsin. Sen kuulee heti kummasta on kyse. Vastaus: oikea  komppaan tätä! Se kumpi kuularivi kuormittuu riippuu samaan aikaan pyörän sortokulmasta ja vedon suuruudesta/moottorijarrutuksesta. Jos vaurio on kovasti eskaloitunut viimeaikoina eikä kumpaakaan laakeria ole vaihdettu niin ääni menee oikealle perusten kertomuksiisi liikenneympyröistä, muuten vasemmalle koska rampeissa enemmän kuormittuu se puoli.
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
KKA
|
Viestin otsikko: Re: Kumpi laakeri viallinen (xantia...) Lähetetty: 18.06.2014 11:28 |
Viestit: 329 Paikkakunta: Kotka
|
Veikkaisin vasenta laakeria.
Ds5 sport chic 2,0 hdi -14,peugeot 5008 hdi -12, 306 gti -00, 505 gri -88
|
|
|
|
 |
XM Break
|
Viestin otsikko: Re: Kumpi laakeri viallinen (xantia...) Lähetetty: 18.06.2014 14:48 |
Viestit: 566 Paikkakunta: Viitasaari
|
Vastaan oikea. Kun pyörän kuormitus kevenee, laakerin äänikin pienenee. Meillä voi testata laakerit myös urien reunoissa ajamalla. 
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Kumpi laakeri viallinen (xantia...) Lähetetty: 18.06.2014 14:53 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Näköjään ei voi varmasti sanoa puolta. Koska eräskin sanoi, että vasen taka ääntelee. No, se vaihdettiin, hyväkuntoinen kun oli. Oikealle uusi laakerisatsi ja vanhan vika myös tuntui pyöritellessä. Ns. hyppystesti, tai stetoskooppi lienee paras.
|
|
|
|
 |
Jankos
|
Viestin otsikko: Re: Kumpi laakeri viallinen (xantia...) Lähetetty: 18.06.2014 16:08 |
Viestit: 1229 Paikkakunta: Jokioinen
|
Helpoin konsti löytää viallinen laakeri on ajaa niin kauan että se pitää selkeää ääntä  Koskaan ei ole laakeri narkannut kiinni tmv. vaikka pitää ihan järjetöntä meteliä ja välystä on reilumminkin. Tietty jos pitää pitkälle matkalle lähteä niin sitten on pakko vaihtaa ennen, mutta tälläset alle 100km ajot menee millä tahansa rohinalla.
Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Kumpi laakeri viallinen (xantia...) Lähetetty: 18.06.2014 16:54 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
olen samaa mieeltä jankoksen kanssa . kuormittamaton laakeri ei välttämättä pidä mitään ääntä ,ei kuulu edes stetoskoopilla. sitten kun pyöritellessä on selkeä ääni tai löytyy välystä , niin homma on helpompi.
|
|
|
|
 |
Les Excentriques
|
Viestin otsikko: Re: Kumpi laakeri viallinen (xantia...) Lähetetty: 18.06.2014 17:29 |
Viestit: 1557 Paikkakunta: Tampere
|
Voin olla väärässäkin, mutta molempien pyöränlaakerien vaihto samalla kertaa lisää luotettavuutta ja mielenrauhaa sekä vähentää huollontarvetta pitemmällä tähtäimellä aiheuttamatta kuitenkaan kovin merkittäviä kustannuksia.
Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: Kumpi laakeri viallinen (xantia...) Lähetetty: 18.06.2014 23:07 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
Les Excentriques kirjoitti: Voin olla väärässäkin, mutta molempien pyöränlaakerien vaihto samalla kertaa lisää luotettavuutta ja mielenrauhaa sekä vähentää huollontarvetta pitemmällä tähtäimellä aiheuttamatta kuitenkaan kovin merkittäviä kustannuksia. Mikä on pitkä tähtäin? Keskimääräinen 4 vuoden vaihtotaajuus Suomalaisittain? "Kunnes laukeaa niin, ettei remonttiin kannata laittaa Xantian arvon verran rahaa?" Jos ajaa vaikkapa 20 000km vuodessa ja ääntely alkaa yhdessä kulmassa vuoden puolessa välissä niin tuollaisella em. kymppitonnin ajolla pääsee jo seuraavan vuoden puolelle. En tiedä muista, mutta ainakin itse yritän vähän tähdätä huoltoja siten, ettei kaikkea tarvitse saattaa kuntoon saman vuoden aikana. Tämän arvoisessa vehkeessä harmittaa melkoisesti, kun joku piripää nykäiseekin kylkeen, kun on just käynyt kaikki paikat huolella läpi. Ei siinä vakuutusyhtiö tarjoa paljon kättä lämpöisempää ja taas toisaalta, vaikka tarjoaisi ja tilalle hankkisi vastaavan niin jo kohta on samat remontit edessä. Omaani kun laakerin vaihtoa metsästin niin yksikään kysymäni liike ei sitä alle 200e tehnyt, vaikka olisin vienyt vaihto-osat mukanani. Onneksi oli rättäritutuilla sen verran pelimannehenkeä, että auttoi ensikertalaista mäessä tuon homman kanssa. Siitä kiitos heille, edelleen 
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
Les Excentriques
|
Viestin otsikko: Re: Kumpi laakeri viallinen (xantia...) Lähetetty: 19.06.2014 10:20 |
Viestit: 1557 Paikkakunta: Tampere
|
Akaile kirjoitti: Tämän arvoisessa vehkeessä harmittaa melkoisesti, kun joku piripää nykäiseekin kylkeen, kun on just käynyt kaikki paikat huolella läpi. Ei siinä vakuutusyhtiö tarjoa paljon kättä lämpöisempää ja taas toisaalta, vaikka tarjoaisi ja tilalle hankkisi vastaavan niin jo kohta on samat remontit edessä. Tämä on valitettavan totta, mutta riski on kuitenkin kohtuullisen pieni ja taloudelliset menetyksetkin mitättömät verrattuna uudemman auton vuotuiseen arvonalenemaan.
Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
|
|
|
|
 |
Les Excentriques
|
Viestin otsikko: Re: Kumpi laakeri viallinen (xantia...) Lähetetty: 19.06.2014 10:39 |
Viestit: 1557 Paikkakunta: Tampere
|
Akaile kirjoitti: Omaani kun laakerin vaihtoa metsästin niin yksikään kysymäni liike ei sitä alle 200e tehnyt, vaikka olisin vienyt vaihto-osat mukanani. Valitettavasti taitaa olla voimassa: Jos sun täytyy kysyä hintaa, sulla ei oo siihen varaa. En ole itse Xantian pyöränlaakeria vaihtanut, mutta en usko työn eroavan merkittävästi muista vastaavista. Luulen, että jossain päin Suomea vaihtotyö kuitenkin voisi olla halvempi.
Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
|
|
|
|
 |
timoxi
|
Viestin otsikko: Re: Kumpi laakeri viallinen (xantia...) Lähetetty: 19.06.2014 11:30 |
Viestit: 31 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Veikkaan oikean puolen laakeria, nimimerkki "turhaan ehjän laakerin vaihtanut C5:een". Näissä laitteissani joissa etupyörän laakeri on alkanut pitämään häiritsevää ääntä, on suurentunut laakerivälys ja laakerin tuhoutuminen jo muutenkin todettavissa. Havaintojeni mukaan näissä sitikoiden laakereissa "kevenevä" puoli yleensä ääntelee kun taas perinteisssä, yleensä takavetoisissa autoissa joissa on kartiorullalaakerit etuyörissä, ääntelee se puoli jolle kuormitus siirtyy.
Yksikertaisimmillaan renkaan yläreunasta riuhtoen edestakas laakerivälys tuntuu tai nostamalla etupyörän ilmaan ja heiluttamalla , EI pyörittämällä, rengasta edetakas sivusuunnassa. Luulisin, että useimmat meistä tätä palstaa seuraavista on käyttänyt ajoneuvoaan katsastuskonttorilla ja nähnyt kuinka katsastusinssi heiluttaa pyörää. Tällöin välys on selvästi tunnistettavissa. Välyksen tunnustelua on syytä suorittaa sekä pysty- että vaakasuunnassa jotta mahdollinen pallonivelten väljyys ei aiheuta väärää tulkintaa välyksen syystä.
XM TurboCT -98, C4 Picasso -08, C4 -13, C5 Break -06, Xsara Break -03 ja C4 Vtr -05. XM Break 2.0 -95 odottamassa.
|
|
|
|
 |
XM Break
|
Viestin otsikko: Re: Kumpi laakeri viallinen (xantia...) Lähetetty: 19.06.2014 12:35 |
Viestit: 566 Paikkakunta: Viitasaari
|
Kun etsii sopivat putken / tangon pätkät ja lukkorengaspihdit + momenttiavain sekä etsiytyy irroitetun napa-tuenta osan kanssa hydrauliprässin lähelle (5t riittää hyvin), ei ole paha rasti. Navan irroitus autosta noin puoli tuntia kotikonstein. Saman verran kiinnittämiseen ja vartti laakereiden puristeluun (ja navan puoleisen sisäkoolin ulosvetoon), niin alkaa olla valmista. 200 pelkästä työstä ammattimiehen tekemänä on minusta aika paljon Kun laakeri puristaa paikolleen, puristetaan siitä koolista, joka on menossa paikoilleen. Eli kun koko laakeria asennetaan tukivarteen, puristetaan ulkokehästä ja kun napaa asennetaan, tuki sisäkoolista!
|
|
|
|
 |
ds-jekkeri
|
Viestin otsikko: Re: Kumpi laakeri viallinen (xantia...) Lähetetty: 08.07.2014 10:33 |
Viestit: 2666
|
Oikeanpuoleinen laakeri vaihdettu, ja jollotus jatkuu. Se on siis ilmeisesti vasemmassa se vika.
Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
|
|
|
|
 |
eskere
|
Viestin otsikko: Re: Kumpi laakeri viallinen (xantia...) Lähetetty: 08.07.2014 13:32 |
Viestit: 2202 Paikkakunta: Laukaa
|
Omaan C5:een vaihdoin vasemman puolen laakerin ja jollotus loppui. Oireilu oli samanlaista kuin jekkerillä. Veikkasin sinunkin vialliseksi laakeriksi vasenta, oilisit uskonut 
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
 |
idefix
|
Viestin otsikko: Re: Kumpi laakeri viallinen (xantia...) Lähetetty: 08.07.2014 22:36 |
Viestit: 1219 Paikkakunta: Ulvila
|
ds-jekkeri kirjoitti: Keulan pyörälaakeri rallattaa. Kun kääntää oikealle, hiljenee. Kun kääntää vasemmalle, voimistuu.
Kumman puolen laakeri on viallinen? Perimätieto sanoo, että kuormattuna se huutaa enemmän = oikean puolen pyöränlaakeri on sökö. Joissain automalli- ja laakerikonstruktioissa taas se "keventyvä" laakeri rupeaa ääntämään, tällöin vasen puoli olisi sökö.
Miten on Xantiassa? En ole keriinnyt kiireil,täni tähän kysymykseen vastaamaan, mutta jos kysyjä joka on lähes ydinfyysikko (omien kirjoitustensa perusteella) ei tiedä tahi kuule missä laakerissa vika piilee, niin kyseenalaistan aiemmat kirjoittelut atomivoimasta sun muusta. Vaihdata vasen etupyörän laakeri, tai vaihda koko auto.
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: Kumpi laakeri viallinen (xantia...) Lähetetty: 08.07.2014 22:53 |
Viestit: 2644 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
ds-jekkeri kirjoitti: Oikeanpuoleinen laakeri vaihdettu, ja jollotus jatkuu. Se on siis ilmeisesti vasemmassa se vika. idefix kirjoitti: Vaihdata vasen etupyörän laakeri, tai vaihda koko auto. Juu helppohan se on tässä vaiheessa sanoa  Itselläkin on semmoinen tuntuma että kevenevä puoli pitää pahempaa ääntä, se on osunut aika hyvin beksin kanssa, en se sitten edessä tai takana, se ääni.
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
Les Excentriques
|
Viestin otsikko: Re: Kumpi laakeri viallinen (xantia...) Lähetetty: 08.07.2014 23:08 |
Viestit: 1557 Paikkakunta: Tampere
|
Minäpäs olin enemmän oikeassa kuin te kaikki muut yhteensä ja erikseen. 
Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
|
|
|
|
 |
ds-jekkeri
|
Viestin otsikko: Re: Kumpi laakeri viallinen (xantia...) Lähetetty: 09.07.2014 01:13 |
Viestit: 2666
|
Hyviä kommentteja, ja osittain totuudellisiakin.
Oikea puoli vaihdettiin ensin siksi,että a) itse luulin että se olisi se kuormittuva laakeri kun jurraa b) oikealle vaihdettiin vetari taas kerran, joten alapallo kävi irti joka tapauksessa
Vaihdetaanpas nyt vasen ja sitten taas kuunnellaan.
Yleisesti kommentoin, että kun laakeri on just vasta "menollaan" ja ääni on niinkin pieni kuin tässä, ei siinä käsin tunnu mitään eroa eri puolten välillä ellei laakereita saa käteen ja kuormittamattomaksi. Kun jarrulevy ja vetari painaa laakeria, ne molemman tuntuvat samalta.
Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
|
|
|
|
 |
eju
|
Viestin otsikko: Re: Kumpi laakeri viallinen (xantia...) Lähetetty: 09.07.2014 09:32 |
Viestit: 88
|
Voitteko aukaista laakerin ja laittaa kuvia tänne. Minulla on C4:n takalaakerista kuvat Citroen-foorumilla 140 000 km ja mielestäni valmitusvika, SKF Spain. Minulla on myös mielikuva, että yllättävän paljon on laakerivikoja alle 100 000 km. Takalaakerivika ei aiheuttanut ääntä kapiiniin, vaan ääni poikkes hieman jarruhuollon yhteydessä. En tunne etulaakerin rakennetta. Onko se samanlainen kuin takalaakeri, viistorulla ? Laitoin vasen, vanha, laakeri 60 Nm ja uuden, oikea 50 Nm. Ohjearvo 70 Nm + 45 astetta. Miksi etulaakerin ohjearvo on 350 Nm. Se on paljon, eikös 200 Nm riitä.
|
|
|
|
 |
|
|