|
Kirjoittaja |
Viesti |
uuno
|
Viestin otsikko: mutkasta kylmää Lähetetty: 13.08.2014 13:03 |
Viestit: 767
|
kumma juttu kun xanttian ilmastointi hönkäsee aina jyrkän käännöksen jälkeen ylimääräisen "kylmäannoksen" .... kylmäaineet vähissä?
|
|
|
|
 |
Korppiloinen
|
Viestin otsikko: Re: mutkasta kylmää Lähetetty: 13.08.2014 13:53 |
Viestit: 198 Paikkakunta: Espoo
|
Jos olisi vähissä niin luulisi ettei puhalla enää kylmää. Kaasuhan käyttäytyy kuten neste, eli tiukassa mutkassa voi ihan hyvin pakkautua isompi hönkä johonkin putkenmutkaan josta sitten pullahtaa kerralla enempi. Oma tekee samaa talvellakin lämppärin puhkuessa, tulee mutkassa aina ylimääräinen lämmin lehmän hönkäys. Enpä kyllä muista onko kumpaan suuntaan käännettäessä.
'94 Xantia VSX 16v
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: mutkasta kylmää Lähetetty: 13.08.2014 14:26 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Johtuupi myös siitä, kun auton sisäinen ilmamassa ei käännykään oitis auton mukaan.
|
|
|
|
 |
uuno
|
Viestin otsikko: Re: mutkasta kylmää Lähetetty: 13.08.2014 22:41 |
Viestit: 767
|
no tos peltoauto xanttiassa ei moista ilmiötä kyllä tapahtunut... taitaa mutkissa olla nykyään kylmempää... se on se ilmastonmuutos katto...
|
|
|
|
 |
XM Break
|
Viestin otsikko: Re: mutkasta kylmää Lähetetty: 14.08.2014 13:57 |
Viestit: 566 Paikkakunta: Viitasaari
|
Xantiassa on tyhmä ilmatointi verrattuna esim. XM:n.
Xantiassa kone takoo koko ajan täysillä kylmää ja lämpö säädetään lämmityslaitteen kennolla. Voipi olla, että kennossa on vähän ilmaa tms. mikä heilahtaa mutkassa aiheutaen hetken viilentymisen. Toinen veikkaus olisi lämpätila-anturi tai sen johdotus.
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: mutkasta kylmää Lähetetty: 14.08.2014 17:48 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
XM Break kirjoitti: Xantiassa on tyhmä ilmatointi verrattuna esim. XM:n.
Xantiassa kone takoo koko ajan täysillä kylmää ja lämpö säädetään lämmityslaitteen kennolla. Voipi olla, että kennossa on vähän ilmaa tms. mikä heilahtaa mutkassa aiheutaen hetken viilentymisen. Toinen veikkaus olisi lämpätila-anturi tai sen johdotus. Kerropas miten Xm:n systeemi Xantiasta poikkeaa..? Lämpöä tehdään koko ajan kennontäydeltä, samaten kylmää, lämpötila säädetään ilmaläpällä joka ohjaa ilman kulkemaan joko lämppärin tai ilmastoinnin kennojen kautta, haaleaa halutessa molempien...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
kaselin
|
Viestin otsikko: Re: mutkasta kylmää Lähetetty: 14.08.2014 18:16 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Tampere
|
Jos se kokoajan takoo kylmää niin se kenno kyllä jäätyy umpeen.
C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: mutkasta kylmää Lähetetty: 14.08.2014 18:20 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
^No, on siellä anturi sitäkin ajatellen, kylmäkennon lähistöllä...
Yritin siis selventää, että lämpö säädetään sekoittamalla kylmää ja kuumaa ilmaa, jotta saadaan halutunlämpöistä ilmaa puhallettavaksi...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
XM Break
|
Viestin otsikko: Re: mutkasta kylmää Lähetetty: 14.08.2014 20:59 |
Viestit: 566 Paikkakunta: Viitasaari
|
Kerropas miten Xm:n systeemi Xantiasta poikkeaa..? Lämpöä tehdään koko ajan kennontäydeltä, samaten kylmää, lämpötila säädetään ilmaläpällä joka ohjaa ilman kulkemaan joko lämppärin tai ilmastoinnin kennojen kautta, haaleaa halutessa molempien...[/quote] XM (Y3, 2.1 Break, ruotsalaisversio) ainakin minulla pätki tarpeen mukaan kompressorin kytkintä. Täysin älytöntä työntää täysillä kylmää ja sitten lämmittää sitä heti perään. Xantiassa ainakin minulla kylmää tehdään ihan tosissaan ja kokoajan ja lämmitetään perään. Bensavehkeissähän lämpöä riittää, ei mene bensaa kun kylmäntekemisessä hukkaan. Voipi olla että HDI:ssa vielä tarvitaan lisää soppaa, jotta saadaan ilma lämpimäksi 
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: mutkasta kylmää Lähetetty: 14.08.2014 21:12 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
^Niin, lähes kaikissa sovelluksissa kompuran käyntiä "pätkitään", mutta pressostaatin ohjaamana eikä kylmäntuoton tarpeen mukaan. Jossain Seatissa on tullut vastaan sellainen missä kompura pyöri aina, joka sitten aiheuttaa jänniä juttuja kylmäaineen kadotessa...
Ja kyllä Xm:ssäkin on siten että kylmäkenno on aina mahdollisimman kylmä, samaten lämmityskennossa on täysi nestekierto aina (ei ole mitään hanaa) ja sitten ilmaläpällä sekoittaen sitä sisäilman lämpöä säädetään. Myös Ruotsiin viedyissä on noin, ei ole erikseen "Ruotsin ilmastointiversiota" edes olemassa...
Niin, "raatovankkuri" oli Suomen tullut Ruotsin kautta, siinäkin oli kertomani systeemi. Kuten myös tässä nykyisessä joka on "aito Suomiauto, tosin verovapaana tuotu". Esalle menneessä oli ollut täysin manuaalinen ilmastointi, ja siinäkin järjestely oli samanlainen...
Jos kompura on koko ajan käynyt, se on ollut merkki vähäisestä kylmäaineen määrästä, eli ei ole saavuttanut yläpainetta jolloin painekytkin olisi kompuran käynnin kieltänyt...
Vieläkö väitellään..?
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
Les Excentriques
|
Viestin otsikko: Re: mutkasta kylmää Lähetetty: 14.08.2014 21:19 |
Viestit: 1557 Paikkakunta: Tampere
|
XM Break kirjoitti: Voipi olla että HDI:ssa vielä tarvitaan lisää soppaa, jotta saadaan ilma lämpimäksi  Kyllä sitä lämpöä dieselissäkin ihan riittämiin muodostuu, kuitenkin yli puolet polttoaineen energiasta poistuu lämpönä. Intressit lämmön johtamiseen ohjaamon puolelle eivät autotehtaiden suunnitteluprosessissa kuitenkaan paljon paina.
Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
|
|
|
|
 |
XM Break
|
Viestin otsikko: Re: mutkasta kylmää Lähetetty: 14.08.2014 21:42 |
Viestit: 566 Paikkakunta: Viitasaari
|
Väitellähän voi vaikka maailman tappiin. Pieni epäilys on, että kaikki ilma tulee kylmäkennon läpi. Saa näes kosteuden pois tuloilmasta aika lailla heti lämpötilasta riippumatta. En tähän hätään löytänyt manu-ilmastoinnin kytkentäkaaviota Taitaa vaihtua merkki fiksumpiin, esim. takaisin jenkkeihin. Niissä ei polttoaineen kulutus muutu prosenttuaalisesti juuri lainkaan kun ilmastointi on päällä 
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: mutkasta kylmää Lähetetty: 14.08.2014 23:19 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
"Jos kompura on koko ajan käynyt, se on ollut merkki vähäisestä kylmäaineen määrästä, eli ei ole saavuttanut yläpainetta jolloin painekytkin olisi kompuran käynnin kieltänyt..."
Jep, kyllä ne nyt vaan aidosti on suunniteltu/valmistettu pätkimään ja suurin syy pätkimiselle on mm polttoainetalous = päästöt.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Les Excentriques
|
Viestin otsikko: Re: mutkasta kylmää Lähetetty: 14.08.2014 23:28 |
Viestit: 1557 Paikkakunta: Tampere
|
XM Break kirjoitti: Taitaa vaihtua merkki fiksumpiin, esim. takaisin jenkkeihin. Niissä ei polttoaineen kulutus muutu prosenttuaalisesti juuri lainkaan kun ilmastointi on päällä  Kaiken se ottaa, minkä sille antaa Fury 360:lla ja Polara 400:lla veivät talviajossa molemmat saman 27 litraa sadalla, oli kuitenkin halvempaa kuin koulumatka ruuhkabussilla. 
Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
|
|
|
|
 |
XM Break
|
Viestin otsikko: Re: mutkasta kylmää Lähetetty: 15.08.2014 07:01 |
Viestit: 566 Paikkakunta: Viitasaari
|
Delta 88 455:lla vain 14 - 16 / 100 km normiajolla. Pikkaisen laitettu Rambler American (Chevy sb 355) käynnistys -30 asteessa vei 400 metrin matkalla huoltoasemalle 5 litraa  Vähän ollaan kaukana alkuperäisestä aiheesta. 
|
|
|
|
 |
Xantippa
|
Viestin otsikko: Re: mutkasta kylmää Lähetetty: 15.08.2014 07:20 |
Viestit: 1709 Paikkakunta: Kuopio
|
Huomasin saman lämmityksen suhteen Xantiassa, eli kurvissa sai helposti lämpimämpää / kylmempää ilmaa päin pläsiä.
C5 HDi 240 Tourer
|
|
|
|
 |
Napoleon
|
Viestin otsikko: Re: mutkasta kylmää Lähetetty: 15.08.2014 08:24 |
Viestit: 33
|
Eilen ukkosessa ja kaatosateessa havaittu sama c5 mallisessa. Vika on tiessä, ei autossa.
|
|
|
|
 |
JKiiski
|
Viestin otsikko: Re: mutkasta kylmää Lähetetty: 15.08.2014 09:48 |
Viestit: 235 Paikkakunta: Lempäälä
|
Xantussa olen tuon saman ilmiön huomannut. Vaikuttaisi että keskisuuttimista tuleva ilma jää pyörimään auton keskelle, ja sitten kurvissa vitkaisuuden lain mukaisesti tämä keskellä oleva ilma pyrkii pysymään paikallaan kun auton penkissä kiinni oleva kuski tai matkustaja siirtyy tälle erilämpöisen ilman alueelle.
-07 C4 Picasso -04 Xsara Picasso "Moottorimuna" Ex: -02 C5 Break 2.0 -02 Xsara Picasso 2.0 HDI -92 XM V6 Break -96 XM 2,5 td Break -89 XM 2.0i Berline -00 Xantia Break Exclusive -98 Xantia Break Business
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: mutkasta kylmää Lähetetty: 15.08.2014 10:26 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Ilmiö johtuu siitä, että mutkassa auton kori elää ja falskaa ovien tiivisteistä. Jolloin läpivirtaus hetkellisesti kasvaa= ilma liikkuu nopeammin(suuttimista). Aistit ovat tarkkoja ihmiselläkin  Lämpötilan muutokset ovat hyvin pieniä, mutta riittäviä aistimuksen tuntemiseen "selkeästi" Kelpaisiko tämä? Totta se ainakin on 
|
|
|
|
 |
Pasis
|
Viestin otsikko: Re: mutkasta kylmää Lähetetty: 15.08.2014 10:42 |
Viestit: 909
|
Napoleon kirjoitti: Eilen ukkosessa ja kaatosateessa havaittu sama c5 mallisessa. Vika on tiessä, ei autossa. Tarkoitettu vain suoraan ajoon, miksi sitten vakiona kääntyvät etupyörät ? Ei vaan Sitikan vikoja kutsutaan ominaisuuksiksi.
|
|
|
|
 |
jukkanen
|
Viestin otsikko: Re: mutkasta kylmää Lähetetty: 15.08.2014 12:50 |
Viestit: 86
|
Minulla on kyllä kaikissa näissä viimeisissä parinkymmenen viime vuoden aikana rakennetuissa sitikoissa ja pösöissä ollut sellainen ilmiö, että käännöksissä ainakin/etenkin toiseen suuntaan matkustamon ilmanvaihtolaitteistosta tulee voimakkaampi tuulahdus. Jos jäähdytys tai lämmitys on säädetty voimalliseksi, tuntuu tuulahdus viileän tai lämpimän tulon voimistumiselta. Olen kyllä monesti ihmetellyt mistä ilmanvaihdon lisääntyminen käännöksessä johtuu, mutta selvittämättä se on vielä jäänyt. Mieleen on tullut, että mahdollisesti joku läppä jossain saattaisi kääntyä hetkellisesti...? Tiedäpä häntä, mikä lie?
|
|
|
|
 |
Xantippa
|
Viestin otsikko: Re: mutkasta kylmää Lähetetty: 15.08.2014 13:25 |
Viestit: 1709 Paikkakunta: Kuopio
|
C5 III en ole tätä ilmiötä vielä reiluun kahteen vuoteen havainnut.
C5 HDi 240 Tourer
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: mutkasta kylmää Lähetetty: 15.08.2014 14:14 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Ehkä siinä on sitten jämäkämpi kori Mutta tosiaan korin eläminen aiheuttaa nuo em ihmettelyt.
|
|
|
|
 |
Korppiloinen
|
Viestin otsikko: Re: mutkasta kylmää Lähetetty: 15.08.2014 14:29 |
Viestit: 198 Paikkakunta: Espoo
|
Jossain perusteltua faktaa korin elämisen syypäisyydestä? Ei sinne mitään niin isoa paine-eroa voi syntyä mitenkään. Ei se mikään kaasutiivis kammio ole uutenakaan, muutenhan korvissa poksuisi samantien kun puhallin pöräyttää.
Vastaavasti, ilmamassan käsittämätöntä elämistä voi kätevästi demonstroida kuljettamalla matkustamossa lilluvaa vappupalloa. Se pirulainen kiipeää takapenkiltä eteen kuskin naamaa hivelemään joka kiihdytyksessä samalla kun kiinteät kappaleet haluavat muljahtaa taaksepäin.
'94 Xantia VSX 16v
|
|
|
|
 |
|
|