Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
mutkasta kylmää http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=18809 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | uuno [ 13.08.2014 13:03 ] |
Viestin otsikko: | mutkasta kylmää |
kumma juttu kun xanttian ilmastointi hönkäsee aina jyrkän käännöksen jälkeen ylimääräisen "kylmäannoksen" .... kylmäaineet vähissä? |
Kirjoittaja: | Korppiloinen [ 13.08.2014 13:53 ] |
Viestin otsikko: | Re: mutkasta kylmää |
Jos olisi vähissä niin luulisi ettei puhalla enää kylmää. Kaasuhan käyttäytyy kuten neste, eli tiukassa mutkassa voi ihan hyvin pakkautua isompi hönkä johonkin putkenmutkaan josta sitten pullahtaa kerralla enempi. Oma tekee samaa talvellakin lämppärin puhkuessa, tulee mutkassa aina ylimääräinen lämmin lehmän hönkäys. Enpä kyllä muista onko kumpaan suuntaan käännettäessä. |
Kirjoittaja: | ealab [ 13.08.2014 14:26 ] |
Viestin otsikko: | Re: mutkasta kylmää |
Johtuupi myös siitä, kun auton sisäinen ilmamassa ei käännykään oitis auton mukaan. |
Kirjoittaja: | uuno [ 13.08.2014 22:41 ] |
Viestin otsikko: | Re: mutkasta kylmää |
no tos peltoauto xanttiassa ei moista ilmiötä kyllä tapahtunut... taitaa mutkissa olla nykyään kylmempää... se on se ilmastonmuutos katto... |
Kirjoittaja: | XM Break [ 14.08.2014 13:57 ] |
Viestin otsikko: | Re: mutkasta kylmää |
Xantiassa on tyhmä ilmatointi verrattuna esim. XM:n. Xantiassa kone takoo koko ajan täysillä kylmää ja lämpö säädetään lämmityslaitteen kennolla. Voipi olla, että kennossa on vähän ilmaa tms. mikä heilahtaa mutkassa aiheutaen hetken viilentymisen. Toinen veikkaus olisi lämpätila-anturi tai sen johdotus. |
Kirjoittaja: | jasu [ 14.08.2014 17:48 ] |
Viestin otsikko: | Re: mutkasta kylmää |
XM Break kirjoitti: Xantiassa on tyhmä ilmatointi verrattuna esim. XM:n. Xantiassa kone takoo koko ajan täysillä kylmää ja lämpö säädetään lämmityslaitteen kennolla. Voipi olla, että kennossa on vähän ilmaa tms. mikä heilahtaa mutkassa aiheutaen hetken viilentymisen. Toinen veikkaus olisi lämpätila-anturi tai sen johdotus. Kerropas miten Xm:n systeemi Xantiasta poikkeaa..? Lämpöä tehdään koko ajan kennontäydeltä, samaten kylmää, lämpötila säädetään ilmaläpällä joka ohjaa ilman kulkemaan joko lämppärin tai ilmastoinnin kennojen kautta, haaleaa halutessa molempien... |
Kirjoittaja: | kaselin [ 14.08.2014 18:16 ] |
Viestin otsikko: | Re: mutkasta kylmää |
Jos se kokoajan takoo kylmää niin se kenno kyllä jäätyy umpeen. |
Kirjoittaja: | jasu [ 14.08.2014 18:20 ] |
Viestin otsikko: | Re: mutkasta kylmää |
^No, on siellä anturi sitäkin ajatellen, kylmäkennon lähistöllä... Yritin siis selventää, että lämpö säädetään sekoittamalla kylmää ja kuumaa ilmaa, jotta saadaan halutunlämpöistä ilmaa puhallettavaksi... |
Kirjoittaja: | XM Break [ 14.08.2014 20:59 ] |
Viestin otsikko: | Re: mutkasta kylmää |
Kerropas miten Xm:n systeemi Xantiasta poikkeaa..? Lämpöä tehdään koko ajan kennontäydeltä, samaten kylmää, lämpötila säädetään ilmaläpällä joka ohjaa ilman kulkemaan joko lämppärin tai ilmastoinnin kennojen kautta, haaleaa halutessa molempien...[/quote] XM (Y3, 2.1 Break, ruotsalaisversio) ainakin minulla pätki tarpeen mukaan kompressorin kytkintä. Täysin älytöntä työntää täysillä kylmää ja sitten lämmittää sitä heti perään. Xantiassa ainakin minulla kylmää tehdään ihan tosissaan ja kokoajan ja lämmitetään perään. Bensavehkeissähän lämpöä riittää, ei mene bensaa kun kylmäntekemisessä hukkaan. Voipi olla että HDI:ssa vielä tarvitaan lisää soppaa, jotta saadaan ilma lämpimäksi ![]() |
Kirjoittaja: | jasu [ 14.08.2014 21:12 ] |
Viestin otsikko: | Re: mutkasta kylmää |
^Niin, lähes kaikissa sovelluksissa kompuran käyntiä "pätkitään", mutta pressostaatin ohjaamana eikä kylmäntuoton tarpeen mukaan. Jossain Seatissa on tullut vastaan sellainen missä kompura pyöri aina, joka sitten aiheuttaa jänniä juttuja kylmäaineen kadotessa... Ja kyllä Xm:ssäkin on siten että kylmäkenno on aina mahdollisimman kylmä, samaten lämmityskennossa on täysi nestekierto aina (ei ole mitään hanaa) ja sitten ilmaläpällä sekoittaen sitä sisäilman lämpöä säädetään. Myös Ruotsiin viedyissä on noin, ei ole erikseen "Ruotsin ilmastointiversiota" edes olemassa... Niin, "raatovankkuri" oli Suomen tullut Ruotsin kautta, siinäkin oli kertomani systeemi. Kuten myös tässä nykyisessä joka on "aito Suomiauto, tosin verovapaana tuotu". Esalle menneessä oli ollut täysin manuaalinen ilmastointi, ja siinäkin järjestely oli samanlainen... Jos kompura on koko ajan käynyt, se on ollut merkki vähäisestä kylmäaineen määrästä, eli ei ole saavuttanut yläpainetta jolloin painekytkin olisi kompuran käynnin kieltänyt... Vieläkö väitellään..? |
Kirjoittaja: | Les Excentriques [ 14.08.2014 21:19 ] |
Viestin otsikko: | Re: mutkasta kylmää |
XM Break kirjoitti: Voipi olla että HDI:ssa vielä tarvitaan lisää soppaa, jotta saadaan ilma lämpimäksi Kyllä sitä lämpöä dieselissäkin ihan riittämiin muodostuu, kuitenkin yli puolet polttoaineen energiasta poistuu lämpönä. Intressit lämmön johtamiseen ohjaamon puolelle eivät autotehtaiden suunnitteluprosessissa kuitenkaan paljon paina.
![]() |
Kirjoittaja: | XM Break [ 14.08.2014 21:42 ] |
Viestin otsikko: | Re: mutkasta kylmää |
Väitellähän voi vaikka maailman tappiin. Pieni epäilys on, että kaikki ilma tulee kylmäkennon läpi. Saa näes kosteuden pois tuloilmasta aika lailla heti lämpötilasta riippumatta. En tähän hätään löytänyt manu-ilmastoinnin kytkentäkaaviota ![]() Taitaa vaihtua merkki fiksumpiin, esim. takaisin jenkkeihin. Niissä ei polttoaineen kulutus muutu prosenttuaalisesti juuri lainkaan kun ilmastointi on päällä ![]() |
Kirjoittaja: | Cikatti [ 14.08.2014 23:19 ] |
Viestin otsikko: | Re: mutkasta kylmää |
"Jos kompura on koko ajan käynyt, se on ollut merkki vähäisestä kylmäaineen määrästä, eli ei ole saavuttanut yläpainetta jolloin painekytkin olisi kompuran käynnin kieltänyt..." Jep, kyllä ne nyt vaan aidosti on suunniteltu/valmistettu pätkimään ja suurin syy pätkimiselle on mm polttoainetalous = päästöt. |
Kirjoittaja: | Les Excentriques [ 14.08.2014 23:28 ] |
Viestin otsikko: | Re: mutkasta kylmää |
XM Break kirjoitti: Taitaa vaihtua merkki fiksumpiin, esim. takaisin jenkkeihin. Niissä ei polttoaineen kulutus muutu prosenttuaalisesti juuri lainkaan kun ilmastointi on päällä Kaiken se ottaa, minkä sille antaa ![]() ![]() Fury 360:lla ja Polara 400:lla veivät talviajossa molemmat saman 27 litraa sadalla, oli kuitenkin halvempaa kuin koulumatka ruuhkabussilla. ![]() |
Kirjoittaja: | XM Break [ 15.08.2014 07:01 ] |
Viestin otsikko: | Re: mutkasta kylmää |
Delta 88 455:lla vain 14 - 16 / 100 km normiajolla. Pikkaisen laitettu Rambler American (Chevy sb 355) käynnistys -30 asteessa vei 400 metrin matkalla huoltoasemalle 5 litraa ![]() Vähän ollaan kaukana alkuperäisestä aiheesta. ![]() |
Kirjoittaja: | Xantippa [ 15.08.2014 07:20 ] |
Viestin otsikko: | Re: mutkasta kylmää |
Huomasin saman lämmityksen suhteen Xantiassa, eli kurvissa sai helposti lämpimämpää / kylmempää ilmaa päin pläsiä. |
Kirjoittaja: | Napoleon [ 15.08.2014 08:24 ] |
Viestin otsikko: | Re: mutkasta kylmää |
Eilen ukkosessa ja kaatosateessa havaittu sama c5 mallisessa. Vika on tiessä, ei autossa. |
Kirjoittaja: | JKiiski [ 15.08.2014 09:48 ] |
Viestin otsikko: | Re: mutkasta kylmää |
Xantussa olen tuon saman ilmiön huomannut. Vaikuttaisi että keskisuuttimista tuleva ilma jää pyörimään auton keskelle, ja sitten kurvissa vitkaisuuden lain mukaisesti tämä keskellä oleva ilma pyrkii pysymään paikallaan kun auton penkissä kiinni oleva kuski tai matkustaja siirtyy tälle erilämpöisen ilman alueelle. |
Kirjoittaja: | Esa66 [ 15.08.2014 10:26 ] |
Viestin otsikko: | Re: mutkasta kylmää |
Ilmiö johtuu siitä, että mutkassa auton kori elää ja falskaa ovien tiivisteistä. Jolloin läpivirtaus hetkellisesti kasvaa= ilma liikkuu nopeammin(suuttimista). Aistit ovat tarkkoja ihmiselläkin ![]() Kelpaisiko tämä? Totta se ainakin on ![]() |
Kirjoittaja: | Pasis [ 15.08.2014 10:42 ] |
Viestin otsikko: | Re: mutkasta kylmää |
Napoleon kirjoitti: Eilen ukkosessa ja kaatosateessa havaittu sama c5 mallisessa. Vika on tiessä, ei autossa. Tarkoitettu vain suoraan ajoon, miksi sitten vakiona kääntyvät etupyörät ? Ei vaan Sitikan vikoja kutsutaan ominaisuuksiksi. |
Kirjoittaja: | jukkanen [ 15.08.2014 12:50 ] |
Viestin otsikko: | Re: mutkasta kylmää |
Minulla on kyllä kaikissa näissä viimeisissä parinkymmenen viime vuoden aikana rakennetuissa sitikoissa ja pösöissä ollut sellainen ilmiö, että käännöksissä ainakin/etenkin toiseen suuntaan matkustamon ilmanvaihtolaitteistosta tulee voimakkaampi tuulahdus. Jos jäähdytys tai lämmitys on säädetty voimalliseksi, tuntuu tuulahdus viileän tai lämpimän tulon voimistumiselta. Olen kyllä monesti ihmetellyt mistä ilmanvaihdon lisääntyminen käännöksessä johtuu, mutta selvittämättä se on vielä jäänyt. Mieleen on tullut, että mahdollisesti joku läppä jossain saattaisi kääntyä hetkellisesti...? Tiedäpä häntä, mikä lie? |
Kirjoittaja: | Xantippa [ 15.08.2014 13:25 ] |
Viestin otsikko: | Re: mutkasta kylmää |
C5 III en ole tätä ilmiötä vielä reiluun kahteen vuoteen havainnut. |
Kirjoittaja: | Esa66 [ 15.08.2014 14:14 ] |
Viestin otsikko: | Re: mutkasta kylmää |
Ehkä siinä on sitten jämäkämpi kori ![]() Mutta tosiaan korin eläminen aiheuttaa nuo em ihmettelyt. |
Kirjoittaja: | Korppiloinen [ 15.08.2014 14:29 ] |
Viestin otsikko: | Re: mutkasta kylmää |
Jossain perusteltua faktaa korin elämisen syypäisyydestä? Ei sinne mitään niin isoa paine-eroa voi syntyä mitenkään. Ei se mikään kaasutiivis kammio ole uutenakaan, muutenhan korvissa poksuisi samantien kun puhallin pöräyttää. Vastaavasti, ilmamassan käsittämätöntä elämistä voi kätevästi demonstroida kuljettamalla matkustamossa lilluvaa vappupalloa. Se pirulainen kiipeää takapenkiltä eteen kuskin naamaa hivelemään joka kiihdytyksessä samalla kun kiinteät kappaleet haluavat muljahtaa taaksepäin. |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |