Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 1/1 [ 1 viesti ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Citroen C5 Break 2004, kokemuksia ja kysymyskin
ViestiLähetetty: 13.08.2014 09:52 

Olen foorumin uusi käyttäjä, ja ensimmäinen viesti olkoon käyttäjäkokemuksia otsikon mukaisesta autosta. Auto on ensimmäiseni ja ostin sen reilu vuosi sitten. Kilometrejä mittarissa on nyt n. 158000, ja kohtuu vähän on tullut ajettua omistusaikana, n. 5000 km. C5-farkkuun tuli päädyttyä A. edullisen hinnan, B. suht pienen kilometrimäärän, C. ja olihan ostamani C5 myös selkeästi paremmassa silmämääräisessä kunnossa suhteessa tuolloisen vertailuni muihin autoihin. Tarkistin ennen ostoa omistushistorian, joka oli hyvän oloinen (ei vilkkaan vaihtuvia omistajia). Auton varustelu oli ja on kunnossa. Auto on automaattivaihteinen.

Olen kokenut auton tilavaksi ja perheeni käyttöön sopivaksi. Autossa on 2.0 litrainen bensiinimoottori, ja auto on sopivan tehokas. Pidän myös auton ulkonäöstä. Auton sähkötekniikka on toiminut eikä vikoja ainakaan vielä ole. Hydrauliikka-jousitukset on minulle uusi juttu, ja minusta ne ovat olleet ihan OK; ikääntyneestä autosta ei ihmeitä pidä odottaa, ja en ole jousituksilta niitä odottanutkaan. En ole kokenut hydrauliikka-jousitusten ahaa-elämystä, mutta suhtaudun hyvin positiivisesti auton nosto-ominaisuuteen - ajelen välillä teillä, missä nosto on hyödyksi.

Autossa on muutama ominaisuus/vika(?). Aina käynnistyksen yhteydessä kone piippaa ja välillä ajotietokoneen ruutuun tulee ilmoitus "Ext. Mute". Google-haun perusteella reaktio liittyy autossa vielä kiinni olevaan Nokia-luurin telineeseen ja siihen liittyviin sähkökytkentöihin. Ko. ominaisuus ei häiritse, joten en aio tehdä sille mitään.

Mitä tulee muuhun puoleen, niin auton perä laskee yön aikana. Asia on ollut näin alusta alkaen, ja olen pitänyt asiaa ominaisuutena. Viime päivinä olen sitten muissa asioissa sattunut törmäämään netissä kommentteihin, joiden mukaan kyseessä olisi jonkinlainen vika hydrauliikka-järjestelmässä. Tästä toivoisin käyttäjäkokemuksia: A. onko tullut vastaan? B. onko syytä korjata, vai uskaltaako jättää korjaamatta? C. jos on korjattu, millainen vika on todennäköisesti kyseessä ja paljon korjaus maksaa?

Muita vikoja tai ominaisuuksia en ole huomannut. Auto kuluttaa mielestäni paljon polttoainetta, mutta täytyy myös tunnustaa, että ehdottomasti suurin osa ajoistani on kaupunkiajoa. Toisaalta ajokilometrini ovat pieniä, joten bensalaskut eivät paljoa paina. Auton huoltoilmoitus väittää tulevansa n. 20,000 km välein, mutta aina kun auton käynnistää ja ajaa vaikkapa kolme kilometriä, katsoo auto ajaneensa ainakin 100 km nimenomaan huollon kannalta. Näin kuulemma tekee kyllä moni muukin auto, joten ei asiasta sen enempää.

Autoon on tehty remontteja. Ensimmäinen katsastus oli hylsy, syynä oikean raidetangon väljyys. Raidetangon vaihto ja pyöräsuuntaus maksoivat jotain, en nyt muista tarkalleen, mutta ehkä 130-150e plus uusintatarkastus n. 20 e. Ensimmäisen vuoden aikana vaihdatin autoon myös öljyn ja suodattimen, n. 120 e. Tämän meinasin alun perin tehdä itse, mutta koin homman liian hankalaksi puutteellisilla varusteilla ja tiloilla. Ja sain samalla vikadiagnostiikkavalon palamasta. Yhdestä ovesta särkyi lukko, taisi ikä tulla vastaan, ja päätin vaihdattaa senkin ihan oman mielenterveyteni vuoksi vaikka todennäköisyys autovarkauteen on pieni. Se maksoi joka tapauksessa töineen n. 270 e.

Auton käynnistys on alkanut viime päivinä niskuroimaan; auto starttaa, mutta sammuu välittömästi. Toisella kerralla auto lähtee hyvin käyntiin. Tämän vian diagnostiikkatarkistus maksoi n. 45e, ja samalla autoon tehtiin katsastustarkastus, 30 e. Pyysin tsekkaamaan auton läpi, koska auto välillä vähän täristeli kaupunkinopeuksilla. Tai ainakin siis kuvittelin niin, saatan olla vähän ylivarovainen (ensimmäinen auto, katsokaas). Vikoja ei löytynyt näistä tarkastuksista (paitsi vilkun polttimo), auton käynnistyksen kohdalla neuvottiin odottamaan ja katsomaan, lähteekö vika pahenemaan, koska diagnostiikka ei löytänyt asialle vikaa.

Tällaista siis. Mitäs muuta.

Ensimmäisen auton omistajana liikennevakuutus oli ilman bonuksia 730e/vuosi, mutta siinä sitten keskitettiin ja säädettiin vakuutuksia perheelle kertaheitolla, ja liikennevakuutuksen summa laski n. 560 euroon vuodessa vaikka bonukset oli nollassa. Autovero on n. 250e johtuen auton korkeista hiilaripäästöistä. Kaskoon ei köyhällä ollut enää varaa, ehkä joskus johonkin pienimpään kaskoversioon.

Minulle kerrottiin etukäteen, että autoon saa kyllä menemään kaikki rahat jos haluaa, ja näin asia kyllä on. Laskin ennen auton ostoa, että auton omistus- ja remonttikuluihin tullee menemään noin 1000 euroa vuodessa plus kulutettu bensa. Tämä summa on ylittynyt useilla sadoilla, tosin reiluuden merkeissä on todettava, että jos olisin jättänyt ”turhat” remontit/tsekkaukset pois, olisi summa päässyt aika lähelle vuosibudjettia. Myös korkeat vakuutus- ja veromaksut ovat nostaneet kuluja, mutta onneksi liikennevakuutus helpottuu bonusten kerääntyessä.

Loppusanoiksi voisi todeta, että auto on hoitanut hommansa, eikä ainakaan vielä ole tullut mitään Citroen-kammoa mitä netissä tuntuu olevan liikkeellä. Minusta C5 on hoitanut asiansa. Vikoja on ollut, mutta auton ikä on sellainen, että erilaista kulumaa sun muuta osaa kyllä tulla merkille jos toisellekin. Tämä oli tiedossani autoa ostaessa, tosin pajalla tehtyjen remonttien hinta oli korkeampi kuin odotin. Perheen mielenterveys on parantunut, koska ei ole enää tarvinnut käyttää julkisia arjen siirtymiin ja kauppareissut ovat helpottuneet suuresti. Olen aiemmin ajanut vanhempieni manuaalivaihteisia, ja automaattivaihteinen on ollut positiivinen yllätys. Vaikea kuvitella, että ajaminen enää menisi helpommaksi ainakaan vaihteiden osalta.

Mielelläni kyllä kuulisin kommentit auton perän laskemisesta, olisiko se syytä korjauttaa, ja mitähän se todennäköisesti maksaisi?

Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 1 viesti ]