Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 1/1 [ 7 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: -01 Xsara sähkövikaa, oven johtosarja?
ViestiLähetetty: 09.04.2014 21:19 

Terve vaan kaikille! :)

Tuommoinen otsikon mukainen kulkine tuli vaihdossa, ja jo alkuun sanon, etten tiedä näistä mitään - onhan tämä mun ensimmäinen citikka.
Toivottavasti täältä löytyy tietäjiä, jotka voivat hieman opastaa patonkien maailmaan. ;)

Elikäs vika on seuraavanlainen, keskuslukitus, takaluukku eikä sähkölasit toimi. Sulakkeet ok. Edellinen omistaja sanoi, että vika on oven johtosarjan maadoituksessa, mutta kun asiaa tarkemmin tutkin, löytyi hieman jotain muutakin. Joku yrittänyt tuota "ihan itse" korjata jo aikaisemmin ja johtoviidakko vähintäänkin mielenkiintoinen. Eli kuskin oveen/ovesta lähtevä johtonippu, mikä on pyöröliittimellä yhdistetty - on paskottu. Purkaamolta yhden johtosarjan löysin ja soittelin siitä, kuulemma ei osaa sanoa kuin osanumerolla sopivuuden. Ja johtuuko kyseiset viat edes tuosta johtosarjasta?

Citroenin varaosa sivuilla koomailin tuloksetta, ei oikein ole tuttu. http://www.varaosahaku.fi/fi-fi/Citroen ... arttype_id[0]=0 Tuossa linkki kyseiseen johtosarjaan, olisin hyvin kiitollinen jos joku osaisi neuvoa oikeaan suuntaan tämän kanssa, kuntoonhan tuo on saatava :) Tuskin lienee kuitenkaan halvimmasta päästä marmoritiskillä tuo kyseinen johtosarja.

Kiitoksia jo etukäteen! 8-)

Poissa

Viestin otsikko: Re: -01 Xsara sähkövikaa, oven johtosarja?
ViestiLähetetty: 18.04.2014 15:17 

Tuon oven johtosarjan kanssa olen itsekin tapellut jo useampaan kertaan.
Itsellä on johdot poikki aivan liittimen juuresta, jolloin kolvaaminen on työlästä.

Nyt on uuden johtosarjan etsiminen työn alla.
Löysin netistä seuraavan tiedon
Lainaa:
I understand a new driver‘s door wiring loom is available from Peugeot under reference number 6542.vq. I understand the same part is available from Citroen, for the Xsara, at a lower price. (If you find the reference number, tell me so I can put it here)

Jolloin sama johtosarja on pösön puolella 6542.VQ, mutta citikkaan kehutaan osaa halvemmaksi

Ja vastaava johtosarja xsaran 1 malliin löyty ebaystä: http://www.ebay.co.uk/itm/GENUINE-CITROEN-XSARA-Mk1-5-DOOR-FRONT-DOOR-WIRING-HARNESS-LOOM-NEW-/320772480705?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item4aaf879ec1

Mutta en tiedä käykö tämä xsara 2 malliin...

Poissa

ViestiLähetetty: 18.04.2014 21:09 

Olsen kirjoitti:
Terve vaan kaikille! :)

Tuommoinen otsikon mukainen kulkine tuli vaihdossa, ja jo alkuun sanon, etten tiedä näistä mitään - onhan tämä mun ensimmäinen citikka.

Ehkä olis kannattanut odottaa sitä seuraavaa vaihtotarjousta ja jättää rapea ranskalainen ottamatta. Ei ole gallialaiset osanneet käyttää näissä johtoja, jotka kestäis. Samaa tautia taitaa olla kaikissa; sinänsä ihme että tällaista kuraa on saanut ylipäätään hyväuskoisille kaupitella.
No, sikäli saat laittaa kädet kyynärpäitä myöten ristiin, että sulla ei oo kinnerissäs hydrauliikkajousitusta. Minun seikkailuani sen parissa voit seurata tsekkaamalla mun profiilin alta mun kirjoittamani viestit ;)

Miks nää aina hajoo jostain kohtaa,,,
Poissa

ViestiLähetetty: 18.04.2014 22:09 

Pari viikkoa sitten korjasin -98 mallisen oven johtosarjan ja näyttää tuossa -03 mallissa olevan
samanlainen liitin, joten jos itse liitin on vielä kunnossa sen korjaus onnistuu.
Tarvitaan juotin, tinaa,kutistesukkaa, itseensävulkanoituvaa teippiä, taipuisaa johtoa,
esim. robottikaapelista irtojohtoja( kaksi paksuutta), otsalamppu, abikopihdit joilla on näppärä kuoria johtoja.
sivuleikkurit, ja sitten ohut piikkimallinen työkalu, jolla saa isosta liittimestä pois yhden yksittäisen pois.
Edellisen omistajan aikana oli korjattu väärin, eli laitettu heti liittimen jälkeen kurvin kohdalle iso juotosklöntti
ja sitten paksua kutistesukkaa päälle, ja niitä sitten oli mennyt suurin osa poikki.
Kun sen tekee siten että vääntää sen ison liittimen pois ja katsoo tarkkaan miten liitosnastat on numeroitu,
sitten laittaa paperille kuvan missä numeroissa on johdot paikallaan ja ensin merkkaa ne johtonumerot ylös mitkä
on ok. ja sitten poikkimenneistä voi tutkia jos vielä näkee minkäväriset menee mihinkin numeroon jne...
Itse sain kaikki selville kun työnsin sen suojakumin kurttuun ja irroitin myös suojakumin korista, siellä kauempana
oli johtojen numerot selvemmin luettavana.
Sitten kun katsoo johtonipun päässä olevaa liitintä, on jokaisen yksittäisen liitoksen toisella puolella hakanen
jota piikillä kampeamalla voi liitoksen vapauttaa ja sitten katkaisee n. 1 cm liittimen jälkeen johdon ja siihen
liittää noin 20-30 cm uutta johtoa, juottaa toisen pään myös kiinni ja vetää uuden johdon kumin läpi korin puolelle.
Liittimestä lähtevään juotokseen ei saa laittaa kuin juotos peittoon kutistesukkaa, se tekee johdon jäykäksi.
Kun kaikki on tehty tunge johdot sinne korin sisään ja testaa toiminta.
Toivottavasti tästä on apua, jos sitä uutta johtosarjaa ei löydy, tai voihan jostain hajottamolta saada sen liittimen
josta alkaa sitten rakentaa kaikki johdot paremmalla jatkaen.
Toivottavasti tästä on apua myös muiden merkkien vastaaviin ongelmiin!

Poissa

ViestiLähetetty: 19.04.2014 01:12 

Mikäs vikajatai vaikeus mehujousissa on parempi ja yksinkertasempi kun kivireki jousitus herra puuparta?

C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
Poissa

ViestiLähetetty: 22.05.2014 14:24 

Itse tein korjausoperaation -04 Xsaraan.

Ihan vinkkinä, niitä ovien liittimien sisuksia saa merkkitiskiltä jotta homman voi tehdä kunnolla. Tein itse näin:

Rikkonainen johto poikki matkustamon puolelta ja kunnon jatkos uuteen johtoon.
Katkaisin johdon sopivan pituiseksi.
Pujotin johdon suojakumista läpi ja puristin oven päähän uuden liittimen.

Kunnolliset eristämättömän liittimen puristukseen tarvittavat pihdit hommassa ihan ehdottomat.
Itse kartan tuota taitoksen läheltä juottamista koska tinaa kuitenkin vähän ui kuoren allekin ja johto jäykistyy hieman. Tein kyllä jatkon matkustamon puolella kutistesukalla suojatulla juotoksella, mutta tästä on oven haitarikumin taitokseen itselläni reilu 10cm matkaa vielä ehjää johtoa.

C5 2.2HDI Autom -05
Poissa

ViestiLähetetty: 18.08.2014 13:47 
Käyttäjän avatar

Karjis kirjoitti:
Ihan vinkkinä, niitä ovien liittimien sisuksia saa merkkitiskiltä jotta homman voi tehdä kunnolla.

Hei,
soitin veholle eivätkä löytäneet kuin naaraspuolisia metalliliittimiä niiden mustien liittimien sisälle. Osaako joku sanoa tarkkaa osakoodia noille sisustan puristusliittimille? Tai saako niitä tilattua netistä jostain?

Citroen Xsara 1.6i -99

Aiempia:
Citroen Xsara 1.6i 16v -02, Citroen Xsara 1.6i -98, Citroen Xantia 1.8i -98
Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 7 viestiä ]