|
Kirjoittaja |
Viesti |
Benoit
|
Viestin otsikko: ZF4HP20:stä vielä Lähetetty: 20.08.2014 10:49 |
Viestit: 107
|
Vm -98 V6 190 hv "lucifer" 605 palasi kotiin, kilometrejä autoon on kertynyt tasan 100t. Vaihteistoon tein kaksi öljynvaihtoa, siis kolmannet öljyt nyt sisällä. Vanha ei haissut, oli siedettävän väristäkin. Päädyin täyssynteettiseen Petrocanadan Duradrive MV-öljyyn, alle 10 €/l hinnan vuoksi ja kun sitä sai lähikorjaamosta kanisteriin. Pahaa moitittavaa vaihteiston toiminnasta ei löydy, mutta toisaalta harmittaa, että vaihto ylöspäin tapahtuu myöhään ja joskus epäloogisesti. Kylmänä olen talvinapin avulla pakottanut vaihtamaan kakkoselle. Jarrutusominaisuutta myös ihmettelen. Haulla löysin viestin, missä kerrottiin magneettiventtiilien vaihdosta myös 4HP20:een. Onko joku perehtynyt asiaan. Miten venttiilien vaihto muuttaa käytöstä? Kiinnostaa myös, jos näihin on ollut saatavilla ohjelmistopäivitys. Hienon moottorin yhteyteen ei v. 1998 ilmeisesti vielä löytynyt kunnollista automaattivaihteistoa!
Pegeot 607 2.2 HDI -01 Ex: 2x 407 V6 autom -04, Alfa Romeo 159 -09 1,9 JtdmA, Xantia V6-97 ja 2.0 HDI -00, XM 2,1 TD-97 sekä lukuisia muita Peugeoteja
|
|
|
|
 |
ruutuvihko
|
Viestin otsikko: Re: ZF4HP20:stä vielä Lähetetty: 20.08.2014 20:48 |
Viestit: 119
|
Ei se venttiilien vaihto taida mitään auttaa, jos ei oireile. Periaatteessa voisi olla venttiilit likaiset ja jumittaa siksi, mutta kyllä se uusilla öljyillä liukenee puhtaaksi ja pitäisi näkyä sitä paitsi muuallakin kuin hitaana ylöspäin vaihtamisena. Purin muutama vuosi sitten yhden laatikon ja peruskorjasin sen. Siellä ei ainakaan hydraulipöydässä ja venttiileissä ollut sen enempää tuketta.
Ohjelma tai laatikon pyörimisnopeustunnistin voisi ennemmin olla syy huonoon käytökseen, mutta veikkaisin vaan ohjelmaa. Sen voi päivittää, mutta en tiedä mistä saa.
Sen mitä olen noilla askeilla ajanut niin 2003 Peugeotin V6 bensassa kelaa vaihteita oikein hyvin eri suuntiin, kun taas omassa vanhassa 2002 Citroenin 2.2 diisselissä vaihtoi poikkeuksetta ohitustilanteissa liian pienelle eli kakkoselle. Peruskorjauksen ja moottorin parantelun jälkeen alkoi vaihtaa oikein kolmoselle ohituksissa (momentti kasvoi) ja kylmänä tykkää myös ajella viittäkymppiä nelosella.
|
|
|
|
 |
IsoD
|
Viestin otsikko: Re: ZF4HP20:stä vielä Lähetetty: 21.08.2014 09:27 |
Viestit: 609 Paikkakunta: Kouvola
|
Meinasin jo aloittaa uuden viestiketjun, mutta täällähän luuraa asiantuntijoita!
Eli sanokaas tähän väliin, mikä on kun kyseisestä lootasta katosi sporti ja lumihiutale toiminnot? Toimivat vielä aiemmin mutta nyt ei nappiin syty valo eikä mitään tapahdu?
Itsellä on ihan vastaavanlaista tuo lootan käytös ja suunnittelen öljyjen vaihtoa kun herraties koska viimeksi vaihdettu. Auto on siis 97 V6 Xantia. Tuo kyseinen laatikkohan siellä lienee on?
Anteeksi jos kaappasin keskustelun :/
Mika Sivonen Chrysler Sebring Cabrio 1997
https://youtube.com/@MikaSivonen http://sites.google.com/site/citroendseries http://citroendseries.blogspot.fi sivonenmika72(at)gmail.com / o5oo 641 52o
|
|
|
|
 |
Benoit
|
Viestin otsikko: Re: ZF4HP20:stä vielä Lähetetty: 21.08.2014 11:00 |
Viestit: 107
|
Kiitos kommenteista! Harmillista tässä on, että vaihteisto ei useimmiten käytä eco-moodissakaan hyväksi moottorin hyvää vääntöä. Joskus tosiaan nelonen pysyy n. 1600 kierroksen vauhdissa. Pitänee vaihtaa jonkin ajan päästä öljyt vielä kerran ja ryhtyä kyselemään ohjelmistopäivitystä.
Pegeot 607 2.2 HDI -01 Ex: 2x 407 V6 autom -04, Alfa Romeo 159 -09 1,9 JtdmA, Xantia V6-97 ja 2.0 HDI -00, XM 2,1 TD-97 sekä lukuisia muita Peugeoteja
|
|
|
|
 |
Benoit
|
Viestin otsikko: Re: ZF4HP20:stä vielä Lähetetty: 21.08.2014 11:10 |
Viestit: 107
|
Mikan kysymykseen en osaa muuta vastata kuin että öljynvaihto-ohjeita löytyy näiltä saiteilta ja että vaditun laatuluokituksen öljyä löytyy Esson lisäksi ainakin Gulfilta ja Ravenoililta.
Pegeot 607 2.2 HDI -01 Ex: 2x 407 V6 autom -04, Alfa Romeo 159 -09 1,9 JtdmA, Xantia V6-97 ja 2.0 HDI -00, XM 2,1 TD-97 sekä lukuisia muita Peugeoteja
|
|
|
|
 |
|
|