Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Vuodatusta
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=18921
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  huristelija [ 25.08.2014 17:26 ]
Viestin otsikko:  Vuodatusta

Olen pari viikkoa pähkäillyt, mitä tekisin hyvin palvelleelle Xantialleni (vm-97) kun se otti ja rupesi merkkaamaan reviiriään
kesken paikallisen keikan. Kotipihaan pääsin vaikka STOP-valo vilkutteli aikalailla. Paikallistin LHM-vuodon ilmanputsarin alapuoliseen
alueeseen. Irrotin putsarin paremmin nähdäkseni vuotokohdan, joka oli T-haaraletkun alamutkassa ennen varaajapalloa. Sitten siirsin autoa pari metriä saadakseni sen hiekalta laatoitukselle tunkilla nostoa varten. Vähän outo käynti(ääni) ilman ilmaputsaria.
Kurkattuani kunnolla auton alle vaurion paremmin arvioidakseni laitoin ilmanputsarin paikoilleen ja auto tunkilta pois. Sitten aioin siirtää santun syrjemmälle ootteleen letkuhommia mutta eipäs kone lähtenytkää käyntiin!? :o

Käynnistelin useamman kerran ilman tulosta kunnes akku antoi merkkejä uupumisesta.Tässä välikysymys: oliko vikatikki yrittää käynnistää moottori ilman, että ilmasuodatin oli paikoillaan?

Mutta ei tässä vielä kaikki. Hain akkulaturin tallista ladatakseni akun "piripintaan" mutta, mutta , sössin siinä touhussa laturin kaapelien + ja - johdot niin että pikkusen kipinöi. Taisi mennä tietokone "lepotilaan" lopullisesti. Akun täytyttyä kokeilin käynnistää.

Hyvin pyöritti mutta ei lupaustakaan käyntiinlähtemisestä. Onko kokemuksia / tietoa vastaavanlaisista jutuista ja / tai hyviä neuvoja jos nyt mitään enää kannattaa tehdä? Paitsi yrittää myydä tai kutsua noutaja. Koneella ajettu 313000 km ja katsastus voimassa ensi toukokuuhun.

Kirjoittaja:  Huikko [ 25.08.2014 17:56 ]
Viestin otsikko:  Re: Vuodatusta

Mikä kone? Onko tolpan vieressä inertiakytkin? Koskitko siihen?

Kirjoittaja:  avbx [ 25.08.2014 18:55 ]
Viestin otsikko:  Re: Vuodatusta

Ei pitäisi olla merkitystä onko ilmanputsari paikoillaan. Tsekkaa onko kaikkien antureiden piuhat pysyneet kiinni ja map-anturin letku (8V) paikoillaan. Itse ottaisin akun miinuskaapelin irti ja kävisin kahvilla (mootorinohjaimen resetti). Sitten yrittämään uudelleen. Auton malli olisi hyvä olla, eri koneilla on vähän erilaiset systeemit. Mites onko autossa ajonesto? Sehän toimii juuri noin. Starttaa muttei käynnisty.

Kirjoittaja:  huristelija [ 25.08.2014 22:25 ]
Viestin otsikko:  Re: Vuodatusta

Kone on 2.0 16V 5-ovinen.

Tuli myös jossain vaiheessa painettua sitä inertiakytkintä.
Tuntuma oli että meni alaspäin ja kuulin katkaisinäänen tapaisen ja kumihattu jäi kuopalle.

Ajonesto näyttää koodin jälkeen vihreää.

Katsonpa ne antureiden piuhat ja koitan löytää sen map-anturin letkun.

Tässä on kyllä tullut kahviteltua mutta jospa ne -napakahvit vaikka tehoaisivat ;)

PS. Mistäköhän kannattais haeskella hydrauliletkua näinkin iäkkääseen yksilöön jos tai kun peli lähtee käyntiin?

Kirjoittaja:  olli__o [ 25.08.2014 22:47 ]
Viestin otsikko:  Re: Vuodatusta

Tulpat tulee myös mieleen tarkistaa: joskus ihan lyhyet muutaman metrin siirrot nokeaa ja kastelee tulpat ja autoa ei saa helpolla käymään kuin uusilla (tai puhtaaksi hehkutetuilla/tohotetuilla tulpilla, joskus auttaa myös pitkä starttaus kaasu pohjassa). Tarkistus saattaa antaa myös kuvaa puutuuko kipinä vai bensa tai molemmat? Suriseeko bensapumppu takapenkin alla hetken kun laittaa virrat päälle?

Kirjoittaja:  Les Excentriques [ 25.08.2014 22:53 ]
Viestin otsikko:  Re: Vuodatusta

olli__o kirjoitti:
Suriseeko bensapumppu takapenkin alla hetken kun laittaa virrat päälle?
Mulla on ainakin yksi Xantia ja yksi BX, joissa bensaa tulee vasta kun moottori pyörii. En tiedä onko vika vai ominaisuus vai näiden yhdistelmä. Käynnistykseen ei kuitenkaan vaikuta.

Kirjoittaja:  avbx [ 25.08.2014 23:18 ]
Viestin otsikko:  Re: Vuodatusta

16 venttiilisessä map on imusarjan alla sähköjohdon päässä eikä letkun päässä rintapellissä niinkuin 8 venttiilisessä.

Kirjoittaja:  huristelija [ 07.09.2014 12:14 ]
Viestin otsikko:  Re: Vuodatusta

Kiitti vinkistä olli_o !

Tulpat tulee myös mieleen tarkistaa: joskus ihan lyhyet muutaman metrin siirrot nokeaa ja kastelee tulpat ja autoa ei saa helpolla käymään kuin uusilla (tai puhtaaksi hehkutetuilla/tohotetuilla tulpilla, joskus auttaa myös pitkä starttaus kaasu pohjassa).

Eipäs tullut mieleenkään tämä vanha "tulpat märkinä-käynnistyksenesto", vaikka on varsin tuttu ja toimivaksi koettu
mopon ja ruohonleikkurin käyntiin saamiseksi. Siispä tulpat irti, takansytyttimellä tohotusta ja tulpat takaisin.
Startatessa yskähtelyä kunnes petaali pohjaan niin n. 5-7 sekunnissa täydet kierrokset :D .
Hydrauliletkukin saatu putkitettua ja "rassi" on taas ajossa.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/