Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 8 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Vuodatusta
ViestiLähetetty: 25.08.2014 17:26 

Viestit: 4
Olen pari viikkoa pähkäillyt, mitä tekisin hyvin palvelleelle Xantialleni (vm-97) kun se otti ja rupesi merkkaamaan reviiriään
kesken paikallisen keikan. Kotipihaan pääsin vaikka STOP-valo vilkutteli aikalailla. Paikallistin LHM-vuodon ilmanputsarin alapuoliseen
alueeseen. Irrotin putsarin paremmin nähdäkseni vuotokohdan, joka oli T-haaraletkun alamutkassa ennen varaajapalloa. Sitten siirsin autoa pari metriä saadakseni sen hiekalta laatoitukselle tunkilla nostoa varten. Vähän outo käynti(ääni) ilman ilmaputsaria.
Kurkattuani kunnolla auton alle vaurion paremmin arvioidakseni laitoin ilmanputsarin paikoilleen ja auto tunkilta pois. Sitten aioin siirtää santun syrjemmälle ootteleen letkuhommia mutta eipäs kone lähtenytkää käyntiin!? :o

Käynnistelin useamman kerran ilman tulosta kunnes akku antoi merkkejä uupumisesta.Tässä välikysymys: oliko vikatikki yrittää käynnistää moottori ilman, että ilmasuodatin oli paikoillaan?

Mutta ei tässä vielä kaikki. Hain akkulaturin tallista ladatakseni akun "piripintaan" mutta, mutta , sössin siinä touhussa laturin kaapelien + ja - johdot niin että pikkusen kipinöi. Taisi mennä tietokone "lepotilaan" lopullisesti. Akun täytyttyä kokeilin käynnistää.

Hyvin pyöritti mutta ei lupaustakaan käyntiinlähtemisestä. Onko kokemuksia / tietoa vastaavanlaisista jutuista ja / tai hyviä neuvoja jos nyt mitään enää kannattaa tehdä? Paitsi yrittää myydä tai kutsua noutaja. Koneella ajettu 313000 km ja katsastus voimassa ensi toukokuuhun.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vuodatusta
ViestiLähetetty: 25.08.2014 17:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3199
Paikkakunta: Tampere
Mikä kone? Onko tolpan vieressä inertiakytkin? Koskitko siihen?



DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vuodatusta
ViestiLähetetty: 25.08.2014 18:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Ei pitäisi olla merkitystä onko ilmanputsari paikoillaan. Tsekkaa onko kaikkien antureiden piuhat pysyneet kiinni ja map-anturin letku (8V) paikoillaan. Itse ottaisin akun miinuskaapelin irti ja kävisin kahvilla (mootorinohjaimen resetti). Sitten yrittämään uudelleen. Auton malli olisi hyvä olla, eri koneilla on vähän erilaiset systeemit. Mites onko autossa ajonesto? Sehän toimii juuri noin. Starttaa muttei käynnisty.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vuodatusta
ViestiLähetetty: 25.08.2014 22:25 

Viestit: 4
Kone on 2.0 16V 5-ovinen.

Tuli myös jossain vaiheessa painettua sitä inertiakytkintä.
Tuntuma oli että meni alaspäin ja kuulin katkaisinäänen tapaisen ja kumihattu jäi kuopalle.

Ajonesto näyttää koodin jälkeen vihreää.

Katsonpa ne antureiden piuhat ja koitan löytää sen map-anturin letkun.

Tässä on kyllä tullut kahviteltua mutta jospa ne -napakahvit vaikka tehoaisivat ;)

PS. Mistäköhän kannattais haeskella hydrauliletkua näinkin iäkkääseen yksilöön jos tai kun peli lähtee käyntiin?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vuodatusta
ViestiLähetetty: 25.08.2014 22:47 

Viestit: 5125
Tulpat tulee myös mieleen tarkistaa: joskus ihan lyhyet muutaman metrin siirrot nokeaa ja kastelee tulpat ja autoa ei saa helpolla käymään kuin uusilla (tai puhtaaksi hehkutetuilla/tohotetuilla tulpilla, joskus auttaa myös pitkä starttaus kaasu pohjassa). Tarkistus saattaa antaa myös kuvaa puutuuko kipinä vai bensa tai molemmat? Suriseeko bensapumppu takapenkin alla hetken kun laittaa virrat päälle?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vuodatusta
ViestiLähetetty: 25.08.2014 22:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1557
Paikkakunta: Tampere
olli__o kirjoitti:
Suriseeko bensapumppu takapenkin alla hetken kun laittaa virrat päälle?
Mulla on ainakin yksi Xantia ja yksi BX, joissa bensaa tulee vasta kun moottori pyörii. En tiedä onko vika vai ominaisuus vai näiden yhdistelmä. Käynnistykseen ei kuitenkaan vaikuta.



Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vuodatusta
ViestiLähetetty: 25.08.2014 23:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
16 venttiilisessä map on imusarjan alla sähköjohdon päässä eikä letkun päässä rintapellissä niinkuin 8 venttiilisessä.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vuodatusta
ViestiLähetetty: 07.09.2014 12:14 

Viestit: 4
Kiitti vinkistä olli_o !

Tulpat tulee myös mieleen tarkistaa: joskus ihan lyhyet muutaman metrin siirrot nokeaa ja kastelee tulpat ja autoa ei saa helpolla käymään kuin uusilla (tai puhtaaksi hehkutetuilla/tohotetuilla tulpilla, joskus auttaa myös pitkä starttaus kaasu pohjassa).

Eipäs tullut mieleenkään tämä vanha "tulpat märkinä-käynnistyksenesto", vaikka on varsin tuttu ja toimivaksi koettu
mopon ja ruohonleikkurin käyntiin saamiseksi. Siispä tulpat irti, takansytyttimellä tohotusta ja tulpat takaisin.
Startatessa yskähtelyä kunnes petaali pohjaan niin n. 5-7 sekunnissa täydet kierrokset :D .
Hydrauliletkukin saatu putkitettua ja "rassi" on taas ajossa.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 8 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: