Olen pari viikkoa pähkäillyt, mitä tekisin hyvin palvelleelle Xantialleni (vm-97) kun se otti ja rupesi merkkaamaan reviiriään
kesken paikallisen keikan. Kotipihaan pääsin vaikka STOP-valo vilkutteli aikalailla. Paikallistin LHM-vuodon ilmanputsarin alapuoliseen
alueeseen. Irrotin putsarin paremmin nähdäkseni vuotokohdan, joka oli T-haaraletkun alamutkassa ennen varaajapalloa. Sitten siirsin autoa pari metriä saadakseni sen hiekalta laatoitukselle tunkilla nostoa varten. Vähän outo käynti(ääni) ilman ilmaputsaria.
Kurkattuani kunnolla auton alle vaurion paremmin arvioidakseni laitoin ilmanputsarin paikoilleen ja auto tunkilta pois. Sitten aioin siirtää santun syrjemmälle ootteleen letkuhommia mutta eipäs kone lähtenytkää käyntiin!?
Käynnistelin useamman kerran ilman tulosta kunnes akku antoi merkkejä uupumisesta.
Tässä välikysymys: oliko vikatikki yrittää käynnistää moottori ilman, että ilmasuodatin oli paikoillaan?Mutta ei tässä vielä kaikki. Hain akkulaturin tallista ladatakseni akun "piripintaan" mutta, mutta , sössin siinä touhussa laturin kaapelien + ja - johdot niin että pikkusen kipinöi. Taisi mennä tietokone "lepotilaan" lopullisesti. Akun täytyttyä kokeilin käynnistää.
Hyvin pyöritti mutta ei lupaustakaan käyntiinlähtemisestä. Onko kokemuksia / tietoa vastaavanlaisista jutuista ja / tai hyviä neuvoja jos nyt mitään enää kannattaa tehdä? Paitsi yrittää myydä tai kutsua noutaja. Koneella ajettu 313000 km ja katsastus voimassa ensi toukokuuhun.