Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
D-super -71 tulpanjohdot http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=19172 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | Alesuo [ 22.09.2014 13:54 ] |
Viestin otsikko: | D-super -71 tulpanjohdot |
Auto on ID20-D SUPER. vm. 1971. Kävin katsastamassa sen noin kaksi viikkoa sitten. Kylmänä lähtee hyvin käymään ja käy hyvin vielä lämpimänäkin. Pidempään ( yli 10 km ) ajettaessa alkaa voimakas nykiminen. Se on niin terävää, että oletan vian oleva sytytyksessä. Missään ei näy kipinöintiä eikä halkemia tai mustia viiruja. Tulpat ja johdot olen vaihtanut n. 25 vuotta sitten. Saako mistään tulpan jatkeeksi tulevan metalliosan suojaksi tulevia bakelliittiputkia, tai alkuperäisiä tulpanjohtosarjoja? Tai vaihtoehtoisesti, löytyykö johtosarjaa joka sopisi ko. autoon. Auto on taas poistettu liikennekäytöstä ja koitan saada kevääseen mennessä hyvään liikennekuntoon. Lisäyksenä vielä: Kaikkien tulppien vastus on 0 ohmia ja johtojen 2100- 3200 ohmia. |
Kirjoittaja: | SitikkaSimo [ 22.09.2014 20:34 ] |
Viestin otsikko: | Re: D-super -71 tulpanjohdot |
Heippa. Sulla on luultavimmin se tankissa oleva pieni messinkisuodatin tukossa (oksidoitunut) on siellä alapuolella ison messinkitulpan alla. on ollut niin monta kertaa tässä lähivuosien aikana, että on todennäköisin vika. Bensat pois pikkutulpan kautta ja sit iso tulppa auki. Suodatin lähtee pois vetämällä. Se sitten ultraäänipesukoneeseen, ja sillai. Uusia ei saa toistaiseksi ainakaan. Toinen pienempi suodatin (siivilä) on kaasuttimessa sen 21 mm mutterin takana. Pakeliittiholkkeja saa Sitroselta. Kato samalla onks ykkös tulppakaivossa öljyä.Tulppa vaan auki,muutama sekunti, ja taas kiinni. Auto käy aina normaalisti, kunnes moottoria rasitetaan, ja sit kun se alkaa pätkiin, jos saa käymään sitte uudestaan, ni taas käy tyhjäkäynnillä, niin kun ei mitään. Ei muuta kun INTOA VAAN ![]() |
Kirjoittaja: | Esa66 [ 22.09.2014 21:29 ] |
Viestin otsikko: | Re: D-super -71 tulpanjohdot |
Jos sellaisen suodattimen voi rakentaa itse, niin hommahan on hanskassa ![]() Yleensä näissä on mesh/verkko korvattavissa/vaihdettavissa. Tämä on hyvä paikka ostaa, muutamalla eurolla(tai kympillä) saa loppuelämän suodatinmateriaalit. http://www.themeshcompany.com Minkälaisia noita on olemassa, kun haulla tulee vain prikkamallia? |
Kirjoittaja: | vinosilmä [ 22.09.2014 22:07 ] |
Viestin otsikko: | Re: D-super -71 tulpanjohdot |
Epäilisin ekaksi kyllä roskaa kaasarissa siellä kohokammiossa, siellä on muutama suutin pohjalla ja kun bensa liikkuu siellä ja hölskyy, se tukkii sen imusuuttimen reiän jossain vaiheessa , helppo paikallaan ottaa kaasarista kansi pois ja irrottaa niitä osia ja putsata ne ja puhaltaa puhtaaksi roskista,joskus joutuu tämän nykybensan takia rassaileen niitä suuttimien reikiä oikein ohuella rautalangalla puhtaaksi, kun ne tukkiintuu sellaisesta harmaasta kovasta töhnästä, toinen mikä tulee mieleen, kärjet kannattaa säätää ja rasvata sitä akselia, mielellään vaihtaa uudet kärjet, ne ei maksa kuin 5-10 euroa, jos nämäkään ei auta, kannattaa tutkia puolan kunto( että on d-mallin oma, sinne ei mikään varaosa käy mistääm muusta autosta, on tarkka omasta) ja etenkin sen johdon reikä, se joskus hapettuu aika pahasti, hienoa santista siellä pyörittää, tulee taas kirkas kupari esiin, sitten vielä virranjakajan kyljessä oleva se metallinen pötkylä, se kans vanhenee ja kuivuu...mikä se ny taas olikaan, saamarin muisti..nää ny aluks, roskaa epäilisin ekana kyllä |
Kirjoittaja: | Alesuo [ 24.09.2014 17:53 ] |
Viestin otsikko: | Re: D-super -71 tulpanjohdot |
Kiitos kaikille asiallista ja varteenotettavista vastauksista. Monia asioita olen syksyn aikana tarkistanut. Virranjakajan akseli ei ole väljä ja kärjet olen kiilloittanut ja säätänyt sekä laitoin uuden kondensaattorin. Tulppia tutkiessani tarkistin ettei tulppakaivoissa olut öljyä. Puola on alkuperäinen mittasin sen ensiöpiirin. Toisiopiiriä en pysty mittaamaa kun korkeintaan kipinän "hyppyä" mittaamalla. Kun keväällä otan auton pois talviseisontapaikasta, tutkin bensapumpun tuoton, ja tarvittaessa puhdistan sen tankissa olevan suodattimen. Kuitenkin enemmän epäilen edelleen sytyspuolen vikaa, koska nykiminen on niin terävää. Mietin että voisiko puola lämmetessään katkoa. Ajattelin kuitenkin koitta toisesta autosta jäänyttä puolaa. |
Kirjoittaja: | SitikkaSimo [ 26.09.2014 20:35 ] |
Viestin otsikko: | Re: D-super -71 tulpanjohdot |
Jos puola on rikki, niin oikein tarkasti ,kun katsoo, siinä voi olla pore päällä, ja se voi "keittää", varmasti ainakin ilman esivastusta. Jos näissä puolissa jättää etuvastuksen pois, ni kärjet palaa noin 5000 km:n aikana käyttökelvottomiks. |
Kirjoittaja: | SitikkaSimo [ 26.09.2014 20:58 ] |
Viestin otsikko: | Re: D-super -71 tulpanjohdot |
Sitten kun saat vian selville, kertoisikko,mikä oli,ni muutki saa tietää... ![]() |
Kirjoittaja: | Alesuo [ 30.09.2014 20:08 ] |
Viestin otsikko: | Re: D-super -71 tulpanjohdot |
Tutkin tänään bensapupun antoa. Käytin auton lämpimäksi, bensaletku irti kaasarista, letku pulloon ja auto käyntiin. Polttoainetta tuli niin runsaasti, että alle minuutissa tuli melkein litra. Kai sitten seuraavaksi täytyy putsata vielä kaasuttaja ja jos se ei auta, täytyy sen jälkeen paneutua sytytyspuoleen. Nämä toimenpiteet edellyttävät koeajoa ja en viitsi enää ottaa autoa pois talviteloilta, joten jatkan elvittelyä keväällä. Kun saan vian selville, ilmoittelen asiasta. |
Kirjoittaja: | Alesuo [ 11.05.2015 19:54 ] |
Viestin otsikko: | Re: D-super -71 tulpanjohdot |
Lupasin palata auton nykimisogelmaan keväällä. Otin auton liikennekäyttöön vapuksi. Ajelin vähä kaupugilla, mutta mitään nykimisongelmia ei ollut ja kotipihallakin käynnistyi hyvin. Tämän jälkeen tein pikatielenkin, mutta auto ei enää käynnistynyt kotona. Tutkin autoa kuumana ja kipinää ei tullut. Kun se jäähtyi niin meni kiltisti talliin. Virranjakajan akselissa ei ole juuri lainkaan välystä, mutta pyörijä oli melko väljä. Myöhemmin totesin, vertaessani uuteen pörijään, että vanhasta puuttui reijässä oleva kiristysjousi. No tuli ostettua uusi pyörijä, kärjet, virranjakajan kansi, tulpanjohdot, tulpat ja eristeholkit. Nyt auto tuntuu kukeva nykimättä ja käynnistyy hyvin kylmänä ja kuumana. Vieläkään en varmasti tiedä missä se vika oli. Jossain sähkölaitteissa kuitenkin. |
Kirjoittaja: | SitikkaSimo [ 11.05.2015 20:42 ] |
Viestin otsikko: | Re: D-super -71 tulpanjohdot |
Alesuo kirjoitti: Lupasin palata auton nykimisogelmaan keväällä. Otin auton liikennekäyttöön vapuksi. Ajelin vähä kaupugilla, mutta mitään nykimisongelmia ei ollut ja kotipihallakin käynnistyi hyvin. Tämän jälkeen tein pikatielenkin, mutta auto ei enää käynnistynyt kotona. Tutkin autoa kuumana ja kipinää ei tullut. Kun se jäähtyi niin meni kiltisti talliin. Virranjakajan akselissa ei ole juuri lainkaan välystä, mutta pyörijä oli melko väljä. Myöhemmin totesin, vertaessani uuteen pörijään, että vanhasta puuttui reijässä oleva kiristysjousi. No tuli ostettua uusi pyörijä, kärjet, virranjakajan kansi, tulpanjohdot, tulpat ja eristeholkit. Nyt auto tuntuu kukeva nykimättä ja käynnistyy hyvin kylmänä ja kuumana. Vieläkään en varmasti tiedä missä se vika oli. Jossain sähkölaitteissa kuitenkin. EI noihin vikoihin voikkaan suoraan vastata, on "sata" eri mahkua, mutta toivottavasti onni suosi, ja vika korjaantu. Jos kaasutin kiukuttelee, niin helpoin tapa aloittaaon, että 3-4000 kierr. ja sitte käsi kaasarin päälle tiiviisti, kaasu auki sekunnin, käsi pois, ja se siitä pensaa menee läpi kaasarista semmonen määrä, että varmasti lähtee pikku roskat... ![]() |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |