Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Xantia takajousitus
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=19293
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Puhi [ 06.10.2014 00:04 ]
Viestin otsikko:  Xantia takajousitus

Viisitoista vuotta ollut pösöjä, ja nyt ostin sitten Xantia Breakin. Perustekniikka ihan tuttua huttua, mutta tämä hydraulisysteemi vähän aiheuttaa mietintää...

Eli auto hyvin huollettu, 2000 vuoden 1,8 16v Exclusive Break, ostin suoraan ensimmäiseltä omistajalta (duunikaveri). Sähkövikoja ovista ja penkeistä sille jo vuosia korjaillut. 245tkm mittarissa, viimeisimmässä huollossa liikkeessä puolisen vuotta sitten vaihdettu jotain tiivareita ja LHM nesteet systeemiin.

Mutta auto siis pysäköitäessä tekee aivan arvalla seuraavaa:
-Keula ja perä jää ylös, seuraavan kerran käynnistäessä pudottaa ensin perän, nousee kyllä takaisin.
-Keula nousee vähän, ja perä notkahtaa alas
-Keula pysyy ja perä notkahtaa
-Ja se hauskin vaihtoehto, Keulasta kuuluu pitkähkö "pieraisu" kuskin puolelta, keula ja perä putoavat vähän.

Ajossa pitää kyllä korkeuden, vivusta käskiessä nousee ylös ja laskee tappiin asti. Kaikki vivut ja linkit putsattu ja voideltu.

LHM ei vuoda mistään. Pallojen vaihdosta ei Ex-omistajalla muistikuvaa, muuten kyl löytyy kuitit ihan kaikesta kuluvasta mukaanlukien jakopää alle 10 tkm sitten.
Jousitus tuntuu kyllä ajossa ihan mukavalta ja oikeanlaiselta siis.

Missäs vikaa?

Kirjoittaja:  Akaile [ 06.10.2014 08:46 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia takajousitus

Ensimmäisenä varmistelisin, että pysyyhän järjestelmässä riittävä paine kaiken aikaa? Eli mikä on päävaraajapallon kunto? Asia selviää, kun laittaa käyntiin ja kuuntelee hydraulipumpun raksutusta. Ääni alkaa, kun jousitus lähtee nousuun, sen jälkeen raksutuksen pitäisi loppua ja alkaa uudestaan lyhyempänä 30sec-60sec. viiveellä. Jos raksutusta on jatkuvasti tai tiheämmin kuin tuo 30 sekuntia niin päävaraajapallo pitää paineistaa tai vaihtaa. Samaten takana on jarrupainevaraajapallo keskellä ja sen tyhjyydellä on omat vaikutuksensa peräpäähän.

Kirjoittaja:  Jankos [ 06.10.2014 09:17 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia takajousitus

Omassa xantussa oli aikanaan ihan vastaavat oireet ja mitään en tietenkään asialle tehnyt :D

Paitti omat päätelmät oli vajoamisenestoventtiilien liian herkässä toiminnassa. Eli, venttiilithän sulkee erikseen etujousituksen ja takajousituksen niin että järjestelmäpaineen ollessa riittävän suuri venttiili aukeaa ja päästää paineen jousitukselle. Nyt kun venttiili on kiinni auton ollessa sammuksissa jousipaineet pysyy ylhäällä, mutta kun auton käynnistää niin venttiili aukeaakin liian pienellä paineella ja pumppu ei olekaan tuottanut tarpeeksi painetta niin virtaus onkin väärään suuntaan ja jousitus laskee (kun se on jo hiukan alhaalla niin korkeudensäätöventtiili onkin jo auki). Keskipallo takana auttanee myös kun siellä olisi enemmän varaa pitää takapäätä ylhäällä ja korkeudensäädin ei olisikaan jo auki?
Ja sitten tietty vajoamisenestoventtiilien jousen kiristäminen?

Aika sekava selostelma tulikin omasta tulkinnasta :lol:

Kirjoittaja:  ealab [ 06.10.2014 11:46 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia takajousitus

Oikein hyväkuntoinen (uusi)varaajapallo näyttää pitävän >3min nakseväliä. 30s alkaa olla lyhyt, ei enää riittävästi painereserviä. Ja kun v-pallo on riittävän tyhjä, tuntuu nuo naksaukset voimakkaina paineiskuina systeemiin. Siitä tulee joskus omat haittansa.

Kirjoittaja:  mn41 [ 06.10.2014 21:23 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia takajousitus

Tuo "pieraisu"-ääni on ollut 2.0i 16v -97 Break:ssa, 330tkm jo monta vuotta ja kaikki toimii normaalisti. Takapallot ja varaajapallot pari vuotta vanhat, vain etupallot vielä vaihtamatta. Jotakin venttiilin ääntä itsekin ajattelisin, kun se vasemman etutolpan luota kuuluu ja keula laskee ajokorkeuteen, ellei sitten ole sylinterin voimakas ohivuotoääni, mutta ei haittaa.

Kirjoittaja:  avbx [ 06.10.2014 23:59 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia takajousitus

Ei siellä vikaa ole. Kuten edellä selitettiin kyse on lähinnä vajoamisenestojärjestelmän toiminnasta. Kovaa ajoa vaan.

Kirjoittaja:  Croisette [ 07.10.2014 03:13 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia takajousitus

Jeps normaaleja wanhan Xantian ominaisuuksia vain, eli ei mitään vikaa ;) . Päävaraajapallon kunto tokin on syytä tarkistaa, siis ainakin se, toki jousipallojekin kunto myös, jos ei ole koskaan tarkistettu....

Kirjoittaja:  ealab [ 07.10.2014 11:48 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia takajousitus

Yleensä >5v vanhojen jousipallojen jousto alkaa olla vähissäpäin. Ja jos jo joustamattomat, uutta vaan, paineistus ei kannata enää. Miten jousto määritellään, varsinkin jos on jo tottunut....?

Kirjoittaja:  Puhi [ 07.10.2014 21:28 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia takajousitus

Kiitoksia vastauksista.
Tosiaan pohjille pudotettuna yön yli kestää minuutin pari nousta. Naksunta väli edessä ei koskaan ole yli puolta minuuttia, joku 10-15 sekuntia, puoltais tuon varaajapallon huonoutta.

Lisäksi tänään melkein abseille vedetyn jarrutuksen jälkeen valoissa pudotti perän alas...? Ehdin pysähtyä, ja sitten humps vaan ja putos. Kesti varmaan parikyt sekuntia nousta taas.

No, ainakin tuon varaajapallon vaihdan eteen ja vissiin taaksekin.

Oma aikaisempi perstuntuma on kynätolpilla olevasta todella matalasta pösöstä ja Tojotan Corollasta, jossa siinäkin säädettävä alustasarja. Eli ilmeisesti mikä muu tahansa tuntuu lentävältä matolta mun ahterille... :D

Kirjoittaja:  ealab [ 08.10.2014 09:02 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia takajousitus

Mutta ei pallojousisitikka oikein lentävältä matolta? Laita sitten uudet pallot nurkkiinkin. Ja vaihda LHM, jarrujen ilmauksineen. LHM:n pitää olla kirkasta, heleänvihreätä. Operaatiota voi valmistella ruiskuttelemalla ruosteirr. sprayta putkijunttureihin, niistä ensin ulkopuoliset karpat olisi hyvä kraapia pois. Toista käsittely. Myös mm. takapallojen saumoihin. Saattavat olla tiukassa. Pallojen irrotuksista löytyy näiltäkin sivuilta paljon juttuja. Tutki myös takasatuloiden asennot tukivarteen nähden. Tarkista myös jarrujen laahaukset, niistäkin löytyy asiaa. Varmaankaan perä ei pudonnut, vaan oli jarrutuksessa noussut, kun sitten helppasit jarrun, perä laski normaaliinsa. Tätä sattuu.

Kirjoittaja:  Akaile [ 08.10.2014 13:52 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia takajousitus

Palloja vaihtaessa auto ala-asentoon ja järjestelmästä paineet pois, muuten tulee vaaratilanteita ja osumia. Jollain saattaa olla kuva tuosta paineenpoistoruuvista...ja sitä ei sitten kiristetä hampaat irvessä tai se korkkaa. Pallot asentaessa vain käsikireyteen, eikä yhtään sen tiukemmalle.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 08.10.2014 16:40 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia takajousitus

olisit vkelä muistuttanut ,ettei sitä paineenpoistoruuvia ( 12mm kannalla olevaa ) oteta irti vaan ainoastaan löysätään puolikierrosta .

Kirjoittaja:  Akaile [ 08.10.2014 22:24 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia takajousitus

kokemjne kirjoitti:
olisit vkelä muistuttanut ,ettei sitä paineenpoistoruuvia ( 12mm kannalla olevaa ) oteta irti vaan ainoastaan löysätään puolikierrosta .


Eikös me olla keskustelufoorumilla? Joku jättää sanomatta jotain niin toinen voi peesata tai väittää vastaan. Normaalia tekstipohjaista kanssakäymistä ;)

Kirjoittaja:  Puhi [ 09.10.2014 03:35 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia takajousitus

Joo, suomalaiset on hyviä puhumaan, tekstillä... :D
Eli tuo jarrutuksen jälkeinen pudotus oli pohjaan normi korkeudesta, tai siis pohjille, kun seurasin peilistä takana olevaa, ja nousi ylös normikorkeuteen.

LHM vaihdettu siis puoli vuotta sitten, alle 10tkm ajettu ja puhdasta.

Huomasin kanssa, et kun pohjilta nostaa yön tontissa olon jälkeen, niin jonkin aikaa polttaa stoppivaloa, varoittelee kait heikoista jarrupaineista...?

Mut juu, varaajapallot vaihtoon ensin, katotaan sitten. Kyydissä ollut edellinen omistaja luonnehti jousituksen toimintaa ihan normaaliksi, aika turruttaa perseen, tai sitten oikeasti piti Berlingon jälkeen todella mukavana... Itseä kyllä ihmetyttää, kun voi hidastetöyssyihin vetää rajoituksen mukaan, eikä hitaasti kierrellen... Ja autohalliin pääsee ajamalla suoraan, ei tartte pitkospuita laittaa... :roll:

Perjantaina olis retki Stadista Jyväskylään, ja maanantaina uudestaan. Pääsee matka-ajossa kokeilemaan... Vaan kyllä tolla on jo yksi reissu mökille tehty ja hyvin toimi tukkitiellä verraten tuohon Tojotaan... :)

Kirjoittaja:  jaakkovaakko [ 09.10.2014 07:00 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia takajousitus

Takaa vain se keskimmäinen varaajapallo vaihtoon ,niin vaiva häviää. Samat vaivat oli vaimon autossa ;)

Kirjoittaja:  ealab [ 09.10.2014 08:07 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia takajousitus

Tuo "punaista taulussa, vasemmalla" on tuttua, vaikka kaikki pallot ja LHM:t myös ok. Paineet vaan ei taida pysyä yötäkään. Kysynkin, pitäisikö pysyä, jos pitäisi, niin mitä olisi tehtävissä. Eteen on vaihdettu vajoamisenestoventtiili.

Kirjoittaja:  Akaile [ 09.10.2014 09:08 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia takajousitus

jaakkovaakko kirjoitti:
Takaa vain se keskimmäinen varaajapallo vaihtoon ,niin vaiva häviää. Samat vaivat oli vaimon autossa ;)


Äp äp äp, äläppä turhaan nyt hämmennä soppaa, tuolla on jo aiemmissa teksteissä todettu, että hydepumppu raksuttaa tiuhaan, joten se päävaraajapallo pitää kyllä vaihtaa (tai paineistaa). Ei ole peräpään käytöksen kannalta pahasta vaihtaa sitä jarruvaraajapalloakaan, eli molemmat vaihtoon.

Kirjoittaja:  TRD Turbo [ 09.10.2014 12:03 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia takajousitus

Kannattaa voidella öljylla takaa korkeuden säätö osat että eivät jumittele ja toinen paikka on ohjauksen ristinivel.

Kirjoittaja:  ealab [ 09.10.2014 12:45 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia takajousitus

Molempien päiden korkeudensäätöosat on hyvä voidella. Jos jumissa, ensi "CRC"-käsittelyt ja liikuttelua. Jossain vaiheessa reilusti vaikkapa suihkevaseliinia. Ei suihke vaseliinia.

Kirjoittaja:  Puhi [ 10.10.2014 00:53 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia takajousitus

Kuten ekassa viestissä oli, kaikki liikkuvat osat putsattu ja voideltu... 8-)
Huomenna ennen Jyskälän keikkaa hakeen keskipallot eteen ja taakse, kokeillaan, onkos noista apua...

Kirjoittaja:  ealab [ 10.10.2014 07:58 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia takajousitus

Eteen nyt ainakin! Koeta ensin löysätä takapallon putkijuntturi, hyvällä juntturiavaimella vaikkapa. Olethan jo antanut liuotushoitoa. Pallo voi olla tiukassa. Laita uuteen jotain "tervaa" kierteisiin ja muihin palloihin ainakin otsapintaan..

Kirjoittaja:  JKiiski [ 10.10.2014 20:55 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia takajousitus

Se keskipallo ei sitten ole samanlaisella kannalla kuin jousipallot, vaan siihen tulee putki kiinni juntturilla. Kerran unohdin koko asian ja pyöritin putken kierteille :D
Siinä samalla tuli huomattua, että kyseisessä -98 mallin breakissa jarruvaraajalta lähtevä putki on 4.5 mm putkea, kun se taas -00 vuosimallin muuten samanlaisessa autossa on 3.5 mm putkea. Ja toi vanhempi ei heiluttele peräänsä vaan se nousee kerrasta ylös ja pysyy siinä. Tiedä sitten onko sen yhden putkenpätkän halkaisijalla merkitystä asiaan.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/