Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

C5 HDI 136 -08 Vetoakseli
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=19346
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 12.10.2014 15:07 ]
Viestin otsikko:  C5 HDI 136 -08 Vetoakseli

Onko kukaan purkanut kolmoskoppaisen HDI:n ulompaa murrosta? Yritin lyödä sitä irti, ja vaihtaa siihen uutta murrosta, joka itse asiassa on ostettu 2-mallin tiedoilla. 3:n vetarin ulompi murros ei vaan tunnu kohtuullisn voimin lyöden lähtevän irti. Onko siellä joku muu kiinnitys, kuin tuo ulospäin jännittävä lukkojousirengas?

Toinen kysymys LDS-hydrauliikasta: Nyt, kun vetari on irti, ja napaa käännelty, niin oikea jousisylinteri alkoi vuotaa LDS:ää melkein lorottamalla. Aikaisemmin on kai tullut tihkumalla, koska sylinterin ja pyöränsatulan pinnat ovat vähän öljykuraiset. Onko etujousisylinteriin saatavissa tiivistesarjoja, vai pitääkö koko sylinteri vaihtaa? Entä LDS:n lisääminen paineisteyttuun säiliöön?
Pitääkö se jotenkin uudelleen paineistaa, vai hoitaako auto sen itse?

Purkuosia , oikeaa etujousisylinteriä ja vetoakselia saa myös tarjota, joko täällä patongissa, tai puh. 0400 958 748 / Hannu.

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 12.10.2014 23:34 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 HDI 136 -08 Vetoakseli

Ulompi murrosnivel on varmaan prässillä painettu akseliin kiinni. Eikä tunnu järjellisillä voimilla irtoavan. Booritus, vai miksi niitä pitkittäisiä uria pitäisi kutsua, poikkeaa myös hampaiden lukumäärässä ostamani murrosnivelen boorista.

Mutta vanhassa vara parempi: C 5 X7 HDI automaatissa on nyt XM 2,1 TD:n 8-) vetari, uudella ulommalla murroksella. Ja kolkotus poissa. Mutta edelleenkin saa tarjota, jos jollakulla on oikeanlainen pitempi vetoakseli.

Se noissa akseleissa on erona, että alkuperäinen on tukilaakerista vaihteiston päähän mitattuna 11 mm pitempi, kuin Xm:n akseli, siis tasauspyörästön boorista vain 14 mm /25mm siirtää momenttia akseliin, joten tilapäisratkaisumme ei liene pitkäikäinen. :roll: myös sisemmän murroksen laakeripyörät ovat C5:ssä 5 mm suuremmat halkaisijaltaan. Jos olisi ollut samat, olisimme käyttäneet alkuperäistä akselin sisäosaa.

Kirjoittaja:  powerage [ 13.10.2014 08:53 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 HDI 136 -08 Vetoakseli

Servicen mukaan etujousisylinteriin (samoin takajousisylinteri) ei saa tiivisteitä. Ei tarvitse paineistaa säiliötä kun lisäät LDS:ää.

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 14.10.2014 22:53 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 HDI 136 -08 Vetoakseli

Murros on sittenkin lukkorenkaalla kiinni akselissa. Lukkorenkaan ura on kuitenkin suorareunainen vailla minkäänlaista viistettä, joten sen irroittaminen halkaisematta on liki mahdotonta. Lisäksi murroksen "booritus" on 26 hampainen, kun taas XM:n ja C5 II :n vaihdettavassa murrosnivelessä on n.36 hammasta.
Kuva

Mikä on oikea nimitys "boori-urille" tai boori-akselille"? :?: Entä kantasana, onko se saksankielen "bohr" tai "bohrrung". Pitkittäin jyrsimällä nuo varmaankin tehdään.

Ja vielä: löytyykö mistaan tuohon C5 HDI 136 autom. -08 tuota murrosniveltä kohtuuhintaan? Kyseessä oikea puoli, vaikka sillä tuskin on merkitystä.

Kirjoittaja:  Xantippa [ 15.10.2014 09:15 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 HDI 136 -08 Vetoakseli

Liekö toi sinnepäinkään? 2.2HDi -moottorisesta tosin. http://www.ebay.de/itm/Citroen-C5-III-R ... 20e86430c7

Tai joku noista: http://www.ebay.de/sch/i.html?_odkw=Cit ... k&_sacat=0

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/