|
Kirjoittaja |
Viesti |
jptcool
|
Viestin otsikko: Xm 2,5td -97 tyhjäkäynnin säätö Lähetetty: 03.11.2014 00:58 |
Viestit: 1723 Paikkakunta: Parainen
|
Kone käy kylmänä startin jälkeen turhan pienillä kierroksilla (jotain 700- 800r/min) mutta saavutettuaan tietyn lämpötilan nostaa kierrokset 1200:aan eli säätö toimii jotenkin väärin perin. Sanokaapas insinöörit, mistä moinen johtuu. Muutkin saa vastata.
Cx Heuliez-87, Tre-87, Fami-90, IE Pallas -83, Prestige -88, Id-58, DSuper-70, 4xXm, Xantia, BxGti-86
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: Xm 2,5td -97 tyhjäkäynnin säätö Lähetetty: 03.11.2014 02:10 |
Viestit: 1332 Paikkakunta: Järvenpää
|
Kyllä tietokoneen pitäisi pitää se asetetussa nopeudessa 750 varsin tarkasti. Ilmastoinnin päällä olo nostaa oisko ollut 800:aan. Mitään 1200 rundeja ei pitäisi myöskään lämpöanturihäikät aiheuttaa. Ainoa jolla olen omani saanut pois tolaltaan on pumpun kannen paikoitusvirhe. Silloin voi mennä yli säätöalueen ja tyhjäkäynti lähteä jopa lapasesta. Jos ei ole pumppu kyljestä märkä niin siihen on vaihdettu kansien tiivarit ja jos tehty huonosti niin tulos voi olla tuo. Voin tarkastaa pumpun vikamoodeista oliko siellä jotain 1200 rpm vikatilaa kun pääsen niiden ääreen. Lexialla näkee paljon toiminnasta, vikailmoitukset ja voi säätää tyhjäkäynnnin, maksimisyötön ja käynnistyksen alkusyötön.
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: Xm 2,5td -97 tyhjäkäynnin säätö Lähetetty: 03.11.2014 13:15 |
Viestit: 1332 Paikkakunta: Järvenpää
|
Jäähdytysveden lämpöanturina voi ehkä olla ptc eikä ntc? Jos pumpun määränsäätimessä on sähköhärö katkaisee syötön 1200 kierroksella Jos yläkuolokohta-anturi jolta saadaan myös rpm on viallinen käyttää nopeusinfoon suuttimen 3 anturia. Siinä olevat häröt voi aiheuttaa monenlaista. Kaasuläppäanturin vikatila on 1500 rpm tyhjäkäynti, mutta jos muuten toimii niin tuskin tuokaan. Äkkiä laskien käyttää n 20:ntä eri anturi- tai kytkintietoa eli vikakohteita voi olla paljon. Tuossa -97:ssa uudempi ecu Bosch MSA 11-7.6 jossa mutkikkaampi egr ohitettavaksi ja siihen liittyviä vikatiloja sekä ilmamäärämittari ja alipaineohjattu kaasuläppä. Tuollainen oli mulla edellinen, tää -96:n on huomattavasti yksinkertaisempi. Uudempi oli kyllä pirteämpi..
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
jptcool
|
Viestin otsikko: Re: Xm 2,5td -97 tyhjäkäynnin säätö Lähetetty: 03.11.2014 19:41 |
Viestit: 1723 Paikkakunta: Parainen
|
Kiitos Wesa, tätä se mun uneni ties, ei riitä enää kirjahyllyssä oleva Otavan suuri lexikon, täytyy päivittää johonkin läppärivetoiseen versioon, että aukeaa dieselin salat. Voi hitsin hitsi. Jotenkin tuntuisi tuo ptc/ntc vaihtoehto loogiselta, kierrokset nousee aika tarkkaan saman pituisen tyhjäkäyntijakson kuluttua ( n.10min) muuten käynti tasainen, kuin 300tkm ajetussa dieselissä vain voi.
Cx Heuliez-87, Tre-87, Fami-90, IE Pallas -83, Prestige -88, Id-58, DSuper-70, 4xXm, Xantia, BxGti-86
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: Xm 2,5td -97 tyhjäkäynnin säätö Lähetetty: 03.11.2014 21:04 |
Viestit: 1332 Paikkakunta: Järvenpää
|
En nyt onnistu löytämään linkkiä niihin pumpun manuskoihin. Ohessa vastuskäppyrä kuvakaappauksen. Kännyn varassa ollaan joten kuvan pakkaussoftan mainos pukkaa tuohon..
Liitteet: |

PhotoChooser-11ce1c09-7c05-4e9b-b8ab-c2a6f62594b5.jpg [ 43.45 KiB | Katsottu 2677 kertaa ]
|
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
|
|