Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

C5-I V6 nakutus
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=19377
Sivu 1/2

Kirjoittaja:  Cittis [ 16.10.2014 09:00 ]
Viestin otsikko:  C5-I V6 nakutus

Heps,liekö jollain tietoa mikä aiheuttaa,vika vaiko ominaisuus?

Auto on C5 V6 2003 ajomäärä 229tkm

Kone nakuttaa kylmänä,tai ainakaan täysin lämpimällä koneella en ole ilmiötä vielä havainnut.

Kierroksia hiljalleen nostamalla nakutus jatkuu, yksi kunnon polkaisu kaasuun ja kierroksia nakutus häviää.

Lieko muilla ko. mosan omistajilla havaittavissa samaa...?

Kirjoittaja:  ds-jekkeri [ 16.10.2014 11:17 ]
Viestin otsikko:  Re: C5-I V6 nakutus

Tuttua. Kyseessä on mitä todennäköisimmin VVT-systeemin jomman kumman tai molemman solenoidin vika. Öljysakkaa solenoidin kanavissa tai muuten toimimaton/jumissa, vapautuu kun öljynpaineet ja/tai koneen lämmöt käyvät riittävän korkealla.

Tällöin nokka-akselien ajoitus heittelee laidasta laitaan ja sieltä kuuluu sellainen metallinen aika kova räkytys. Remontti on (yllättäen) kallis, jos joudutaan samalla vaihtamaan ne ajoituspyörät siellä nokka-akselien päissä, kuten usein joudutaan.

Toinen, epätodennäköisempi vaihtoehto on että joku hydraulinen venttiilinnostin ei saa öljyjä sisälleen ennenkuin kierroksen käyvät korkeammalla ja kansiin tulee öljyä korkeammalla paineella. Mutta ES9J4S-moottorissa en ole sellaista kokenut.

Kolmas, epätodennäköisin tässä tapauksessa, läkätyksen aiheuttaja on ES9J-konesarjan tyyppivika, takimmaisen keskipytyn piston slap. Se on paremminkin läkätys kuin naputus, muissa ketjuissa on siitä paljonkin keskusteltu. Mutta tämä läkätys ei lopu kaasua painamalla.

Kirjoittaja:  idefix [ 16.10.2014 11:58 ]
Viestin otsikko:  Re: C5-I V6 nakutus

Itse äänen aiheuttajaksi veikkaan vahvasti venttiilin nostinta. Hydraulinostin on tulossa tiensä päähän.
"takimmainen keskipytty" ja pisto slap se lienee selityksen paikka.En ole ihan autoinsinööri koulutukseltani, mutta jekkerihän voisi selittää mitä nuo tarkoittaa.

Kirjoittaja:  Huikko [ 16.10.2014 12:04 ]
Viestin otsikko:  Re: C5-I V6 nakutus

Kone on poikittain ja edestä katsoen koneen takana oleva keskipytty?

Itse veikkaan myös tuota nostinta. Se VVT-pyörän ääni ei kyllä poistu ryntäytyksellä.
Forte-käsittelyllä kannattaa aloittaa ja perään öljynsuodattimen vaihto + laadukkaat öljyt.

Kirjoittaja:  Cittis [ 16.10.2014 12:31 ]
Viestin otsikko:  Re: C5-I V6 nakutus

Edellinen omistaja on teettänyt tuohon ylimääräisen öljyn+suodattimen vaihdon.
Viimeisillä menty nyt nelisen tuhatta.Ihmettelin miksi,syy taisi selvitä.

Siis juuri tuon yhden tietyn pytyn takia se nostinkin hajoaa?

Forte voisi sitten olla seuraava,mutta antaako se vain vähän lisäaikaa?

Miten tuo vika etenee? Nakuttaa kohta kaiken aikaa?

Korjaaminen = kansi pois jne?...ja rahaa taitaa palaa auton reaaliarvon verran?

Auton arvon ollessa jo olematon täytynee ottaa "ajetaan niin kauan kuin liikkuu ja kuusakoski korjaa pois" metodi käyttöön.

Kirjoittaja:  ds-jekkeri [ 16.10.2014 12:46 ]
Viestin otsikko:  Re: C5-I V6 nakutus

Ensinnäkin, tuo Forte kannattaa unohtaa. Lisätietoa ja keskustelua tästä:
viewtopic.php?f=12&t=16992

"Forten moottorinpesuaineet ja eri tökötit. Tämä on nerokas, lähinnä vain suomessa valtaasaanut markkinointilegenda. Harvempi tietää että kysymyksessä ovat alunperin Etelä-Afrikan tasavallassa tislaillut litkut, jotka ovat suomessa saaneet "legendaarisen" maineen nerokkaalla markkinointitempulla. Kaikki suurimpien korjaamojen ja maahantuojien edustajat on syötetty ja juotettu ilmaiseksi ähkyyn ja jurriin, sekä samassa esitelty omat "ylivoimaiset" forte-tuotteet noissa "tilaisuuksissa". Ja sen jälkeen kyseinen huoltofirma ei muuta moottorinpuhdistuskemikaalia tarjoa kuin fortea. Varsinkin kun sitä ei saa netistä (miksiköhän?), ja katteet ovat erinomaiset..."

Saman tuloksen saat kerosiinilla, ja on olemassa moottorinpesuaineita jotka oikeastikin toimivat ja joita ei myydä vain suomessa, esim Marvel Mystery Oil (nimi kieltämättä hassun kuuloinen).

Toisekseen, eräässä C5 V6-yksilössä, kilometritkin melkein samat kuin sinulle, juuri tuo VVT-systeemi räkyttää ennenkuin öljynpaineet käyvät kerran ylhäällä.

Venttiilinnostin jos on vikana, se voi olla missä pytyssä vain, tuo piston slap ei siihen vaikuta tietääkseni mitenkään.

Kirjoittaja:  Huikko [ 16.10.2014 12:55 ]
Viestin otsikko:  Re: C5-I V6 nakutus

No juu itse käytän lamppuöljyä ja toimii siinä missä fortekin. Ketjun aloittajalle: Aja sillä vaan ja laita radiota kovemmalle.

Kirjoittaja:  idefix [ 16.10.2014 13:02 ]
Viestin otsikko:  Re: C5-I V6 nakutus

[quote="Huikko"]Kone on poikittain ja edestä katsoen koneen takana oleva keskipytty?

Joo ilman erityistä koulutusta minäkin tajuan että kone on nokalla poikittain. Josta voisi päätellä että kun autoa katsoo edestä niin kolmesta kahdesta sylinteririvistä on juurikin se keskimmäinen oliskohan se oikeasti sylinteri nr:3 .
Tuohon cittikseen vaihtoehdoista, en kyllä suosittelisi ajamaan niin kauan kunnes kone pamahtaa.Hydraulinostimet saa uusittua ilman kannen poistoakin. Toki se aina maksaa mitä tahansa autoon uusitaankin Mutta jos asenne on että kuulukoot mitä tahansa niin ajetaan kunnes pamahtaa ja viedään stenalle joko on helvetin paksu lompakko tai vaihtoehtoisesti helvetin paksu kallo :lol:

Kirjoittaja:  Cittis [ 16.10.2014 13:04 ]
Viestin otsikko:  Re: C5-I V6 nakutus

Sitä pohdinkin jos tässä tapauksessa naputuksen pystyy kohdentamaan juuri tiettyyn nostajaan,homma helpottuu.
Yleensähän ei ja ne joutuu sitten vaihtamaan kaikki.

Minulla oli 2006-2008 samalla koneella saman vuotinen pösö 406,johon Automaan Leijonatakuun
piikkiin uusittiin VTC-navat.Jakopää siis pitää tuossa avata,kun tuli uusi jakohihna myös sen piikkiin.
Laskun loppusumma en tiedä,maksoi minulle 0e.

Eipä siis ole halpaa jos tuon omasta pussista joutuu maksamaan.

Antaako tuo jotain vikakoodeja?

Kirjoittaja:  idefix [ 16.10.2014 13:29 ]
Viestin otsikko:  Re: C5-I V6 nakutus

Henkilökohtaisesti uusisin kyllä kaiki nostimet samalla kertaa, jos kerran työn teettää vieraalla. Itse puuhastellen on kyllä aikaa vaihdella vaikka yksitellen a 19,90€ autoilevan ihmisen tavarataivas MOTONET.

Kirjoittaja:  Cikatti [ 16.10.2014 21:48 ]
Viestin otsikko:  Re: C5-I V6 nakutus

Varsin tuo kylmänakutus kertoo hydesäätösten venttiilien sakkajumituksesta.
Olen tehnyt kokeita useidenkin eri automerkkien kohdalla sisäisellä moottoripesulla ja kas, kyllä ne joissain tapauksissa hiljenee kun liottaa mm Fortella.

Kirjoittaja:  Cittis [ 17.10.2014 08:45 ]
Viestin otsikko:  Re: C5-I V6 nakutus

OK suuret kiitokset vastaajille.

Nyt kolmella kylmästartilla nakutusta ei ole esiintynyt.

Seuraillaan tilannetta.

Kirjoittaja:  Cikatti [ 17.10.2014 12:39 ]
Viestin otsikko:  Re: C5-I V6 nakutus

Cittis kirjoitti:
OK suuret kiitokset vastaajille.

Nyt kolmella kylmästartilla nakutusta ei ole esiintynyt.

Seuraillaan tilannetta.


Eli mitä tehtiin kun naputus loppui? Vai tarkoititko että se vaan "hävis" mikäli niin, niin ne hydraulisäätimien hyvin pienet öljytiehyet ovat savessa. Välillä hiljaista ja välillä jatkuvampaa napsetta.

Kirjoittaja:  Cittis [ 18.10.2014 16:36 ]
Viestin otsikko:  Re: C5-I V6 nakutus

Ei mitää tehty.Ei vain ole enää nakutellu.
Varmastihan se nakutus palaa ennemin tai myöhemmin.

Mitä haittaa tuo muuten aiheuttaa?

Monihan antaa noiden vaan nakuttaa...?

Kirjoittaja:  RPekka [ 18.10.2014 17:13 ]
Viestin otsikko:  Re: C5-I V6 nakutus

Cittis kirjoitti:
Ei mitää tehty.Ei vain ole enää nakutellu.
Varmastihan se nakutus palaa ennemin tai myöhemmin.

Mitä haittaa tuo muuten aiheuttaa?

Monihan antaa noiden vaan nakuttaa...?

Kyllä siellä monessa kohdassa on voimat suurempia kuin oikeilla välyksillä, äänihän tulee siitä että venttiilinvälys on liian suuri.

Itse pesisin moottorin millä vaan pesuaineella, tai lamppuöljyllä jos sellaista sattuisi olemaan, ja vaihtaisin öljyt ja suodattimen. Seuraavassa öljynvaihdossa sitten taas pesuainetta sekaan vaikka oireet ei palaisikaan.

Kirjoittaja:  Cikatti [ 18.10.2014 23:49 ]
Viestin otsikko:  Re: C5-I V6 nakutus

Jep, se on just venttiilin välys suuri ja se vie voimaa koneelta koska nosto on hieman heikompi eli venat avautuvat osittain lyhyemmän matkan.

Yksi hyvä kotikonsti (toimiva) on laskea vanhaa öljyä pois noin litran ja kaadat sitten suoraan naftaa, dieseliä (tai kerosiini joka on muuten just FORTEN päämateriaali) koneeseen noin 5 desiä. Käytä konetta noin vartti karkeasti 1500-2000 kierrosluvulla. Sammuta ja laske liemet veke. Täytä kone öljyllä joka on diesel-moottoriin tarkoitettu ja aja 5000 km. Sen jälkeen vaikka jotkut mitäikinähaluatkäyttää öljyä. Diesel-koneen öljyinä mm Mobil Delvac on erityisen pesevä. Moottoritekniikan tohtori suositteli tätä mulle jo vahvasti noin 25 vuotta sitten.

Ja sitten tähän perään tulee asiantuntijalausuntoja että "älä ihmeessä tee noin ja riko konetta" Voin kertoa todella pitkällä kokemuksella että kannattaa ja mitään ei rikkoudu.

Kirjoittaja:  Huikko [ 19.10.2014 00:45 ]
Viestin otsikko:  Re: C5-I V6 nakutus

Cikatin konsti toimii. Itse käytän lamppuöljyä ja puolisynteettistä dieselöljyä.

Kirjoittaja:  Esa66 [ 19.10.2014 00:48 ]
Viestin otsikko:  Re: C5-I V6 nakutus

Nykyään kun käytetään näitä ei niin "peseviä" öljyjä, niin vaarana on juurikin em ongelmat.
10v sitten moottoreissa oli ihan eri vaatimukset, nykyöljyillä ei vanhoja vempeleitä pidetä "puhtaana"
Puhumattakaan vanhemmista koneista

Kirjoittaja:  Cikatti [ 19.10.2014 12:54 ]
Viestin otsikko:  Re: C5-I V6 nakutus

Aina on öljyt tehneet savea koneisiin ja öljyjen laadut ovat parantunet huimasta 20-30 vuoden aikana. Tosiasia on että nykyään melkein joka koneessa on hydesäätöiset venat. Ennen vanhaan ne olivat todella harvinaisia.
Mut joo, lyhyt huuhtelu kyllä hiljentään ihmeesti kolinoita.

Kirjoittaja:  Cittis [ 01.11.2014 22:53 ]
Viestin otsikko:  Re: C5-I V6 nakutus

Nakutus palasi lauantai-ehtoon humua säestämään.

Tässäpä ääninäyte;

http://youtu.be/eDkimflXFsw

Lukitaanko vastaukseksi nostaja tahi tuleeko vielä muita ehdotuksia?

Kirjoittaja:  Natero [ 02.11.2014 10:26 ]
Viestin otsikko:  Re: C5-I V6 nakutus

VVT-pyörän ääni. Varmasti ei venttiilin nostimet.

Kirjoittaja:  atpsailor [ 02.11.2014 13:53 ]
Viestin otsikko:  Re: C5-I V6 nakutus

Onko kokemusta, toimiiko kerosiinipesu myös vastaavantyyppiseen nakutukseen XM V6 ZPJ koneessa?

Kirjoittaja:  svc [ 02.11.2014 15:43 ]
Viestin otsikko:  Re: C5-I V6 nakutus

Kertokaas vielä joku, mitä tämä kerosiini on ja mistä sitä saa?

Kerosiini, eli suomeksi petroli on kadonnut kuluttajamyynnistä aika täysin. Valopetroleina nykyään myytävät aineet ovat jotain ihan muuta, kuin petrolia. Moottoripetrolin myynti loppui parikymmentä vuotta sitten.

Lentopetrolia saa isommilta lentokentiltä, mutta yritäpäs mennä sinne tankkausalueelle kannun kanssa.

Kirjoittaja:  Janne L [ 02.11.2014 15:49 ]
Viestin otsikko:  Re: C5-I V6 nakutus

Käyttäkää mieluummin Mobiln Delvacia jos haluatte tehdä sisäistä pesua. Kerosiinilla ja Fortella saatte aikaiseksi sekakitka-voitelua joka kyllä puhdistaa mutta pintojen kulumisen kustannuksella. Eli yhden öljynvaihtovälin verran Delvacia ja sitten paluu laadukkaisiin kohdennettuihin öljyihin.

Toinen tapa tehdä kelvollisen tuntuinen huuhtelu on käyttää Bilteman moottorin huuhteluöljyjä. Pari kertaa käyttänyt ja likaa irtoaa hyvin.

http://www.biltema.fi/fi/Autonhoito/Olj ... oljy-3642/

Kirjoittaja:  Huikko [ 02.11.2014 19:59 ]
Viestin otsikko:  Re: C5-I V6 nakutus

Cittis kirjoitti:
Nakutus palasi lauantai-ehtoon humua säestämään.

Tässäpä ääninäyte;

http://youtu.be/eDkimflXFsw

Lukitaanko vastaukseksi nostaja tahi tuleeko vielä muita ehdotuksia?


Juu ei tule nostajista tuommoinen ääni. Se VVT-pyörä sieltä on menossa.

Sivu 1/2 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/