Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 5 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Mystinen ilmapumppu
ViestiLähetetty: 22.10.2014 08:03 

Viestit: 2
Terve! Ideat loppuivat ja turvaudun teidän apuun. Auto c5 2002 2.0 bensakoneella.Muut viestiketjut käyty läpi, eikä vastauta omaan ongelmaan. Autossa palaa jatkuvasti vikavalot ja koodina p0410. Nollaus poistaa koodin vain hetkeksi. Eli ilmapumppu ei aina käynnisty. Sulake ok. Pumppu avattu, kaikki ok liittimistä alkaen. Koneen kyljessä olevan venttiilin vaihdoin myös. Viimeksi pakkasta. -10, pumppu ei käynnistynyt ,mutta seuraavana aamuna käynnistyi. Jossain on nyt katkos, mutta en tiedä miten lähteä selvittämään ja paikallistamaan asiaa. Relen sijaintia en ensinnäkään löydä. Vai pitäisikö vaihtaa suosiolla koko konehuoneessa oleva sulakekotelo?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mystinen ilmapumppu
ViestiLähetetty: 22.10.2014 08:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 235
Paikkakunta: Lempäälä
Voiko sen pumpun moottorin purkaa? Jos tarkistaisi hiilet, kollektorin ja laakerit.
Rouvan Picassossa on vähän samaa vaivaa, ja luulen että joutuu kaivamaan sen pumpun näkösälle. On vaan jossain pyöräpesän uumenissa, joten olen odottanut vähän kireämpiä pakkasia :)



-07 C4 Picasso
-04 Xsara Picasso "Moottorimuna"
Ex:
-02 C5 Break 2.0
-02 Xsara Picasso 2.0 HDI
-92 XM V6 Break
-96 XM 2,5 td Break
-89 XM 2.0i Berline
-00 Xantia Break Exclusive
-98 Xantia Break Business
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mystinen ilmapumppu
ViestiLähetetty: 22.10.2014 14:52 

Viestit: 146
Kyllä voi purkaa. Minulla oli löysä sähköliitin joka oli tummunut ja kipinöinyt. Liitin on ihan normaali yhden piuhan liitin. Hiilet kannattaa tarkistaa myös kun purkaa.



GS 79 ....20 sitikkaa.....C5 CrossTourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mystinen ilmapumppu
ViestiLähetetty: 24.10.2014 22:33 

Viestit: 2
Revin ilmapumpun irti, niin nyt sammu ensimmäistä kertaa pitkäään aikaan vikavalot ja antipollution faulty herjat!! Ota tosta nyt sitten selvää, vikavalojen syttymisessä ja palamisessa ei ole mitään logiikkaa, niin kuin ei koko autossa.

Aloittaja


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mystinen ilmapumppu
ViestiLähetetty: 25.10.2014 18:16 

Viestit: 69
Itse taistelin jokin aika sitten tuon samaisen vikakoodin kanssa. Minulla tosin tilanne oli hieman erilainen, eli pumppu käynnistyi säännöllisesti, mutta sytytteli silti tuota vikavaloa. Avasin pumpun ja toteisin tämän ehjäksi, samoin kanteen menevän venttiilin. Aikani kun asiaa mietiskelin, niin ainoaksi vaihtoehdoksi jäi, että kanteen menevissä kanavissa on joku tukos. Nämä kuvat eivät ole sitikasta, mutta kertovat mistä voi olla kyse:

http://www.turnermotorsport.com/t-tech-e39-m5-carbon-build-up.aspx

Ajattelin kokeilla yksinkertaista menetelmää: tankkiin Forten GAS Treatment-lisäainetta, jonka luvataan poistavan karstaa. Sen jälkeen ajoa reippailla kierroksilla rajoittimeen saakka ja kas... vikakoodi on pysynyt siitä lähtien poissa! Ennen se tuli vähintään kerran viikkoon ja aina lämpimällä koneella. Odottava vikakoodi saattoi putkahtaa nopeastikin ja sitten varsinainen MIL-valo syttyi yleensä lämpimällä koneella. Liittynee jotenkin tuohon itsediagnostiikkaan, eli järjestelmä yrittää useaan kertaan testata tuota ilmapumpun toimintaa ja jossain vaiheessa sitten sytyttää vikavalon palamaan.

Voi olla, ettei tästä ole apua jos pumppu tosiaan ei pyöri, mutta kannattaa huomoioda kuitenkin. Pumppuahan voisi testailla autosta irrallaankin vaikka laittamalla sen ensin pakkaseen ja sitten antamalla sille suoraan 12V jännitteen. Voisikohan olla vaikka hiilissä jotain vikaa, jotten sitten kylmänä jaksa lähteä pyörimään? Pumppu voi myös olla osittain jumissa, eikä jaksa aina käynnistyä. Eihän vaan sen sisään ole päässyt vettä? Näin käy, mikäli kannessa oleva takaiskuventtiili vuotaa. Jossain on ollut suosituksena porata pieni reikä tuohon kumisuojaan, jotta mahdollinen vesi valuu pois.

Joka tapauksessa järjestelmässä ei ole kovin monta liikkuvaa osaa, joten jostain näistä se vika varmasti löytyy. Vaihtoehtoja tietysti on vielä löysä sulake tai rele (missä se sitten lieneekään). Asiasta ei kannattane kamalasti stressata, koska loppujen lopuksi kyseessä on enemmän ärsyttävä mitä oikea vika. Ei vaikuttane auton toimintaan millään lailla. Uskon kuitenkin, että selitys asialle löytyy ennemmin tai myöhemmin.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 5 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: