Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
ZX ALB jarrupainesäätimen vivusto jumittaa? http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=19463 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | bigbro [ 27.10.2014 13:28 ] |
Viestin otsikko: | ZX ALB jarrupainesäätimen vivusto jumittaa? |
Kävin katsastamassa ZX:ää (1.8 break -95) ja vikalistanhan sieltä sai mukaan. Vasemman raidetangon ulkopään välyksen lisäksi takajarruista tuli sanomista kun ne lukkiutuvat kuulemma ennen etujarruja. Ja katsastusmiehen mukaan vika on siinä että kuormantuntevan jarrupainesäätimen (ALB) vipu on jumissa. Enpä ole moiseen koskaan perehtynyt enkä edes tiedä tarkalleen että missä se on. Kuvittelen että kai se jossain taka-akselin tuntumassa on. Haiskahtaako patongin raadin mielestä tuo vian analyysi oikealta ja jos niin miten tuon vivun herkistely tapahtuu? Ja missä se vipu tarkalleen ottaen on? |
Kirjoittaja: | Huikko [ 27.10.2014 15:41 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX ALB jarrupainesäätimen vivusto jumittaa? |
![]() Tuommoinen säädin siellä on. Omassa ZX:ssä pari vuotta sitten tuli sama tuomio ja se lähti vielä liikkeelle ruosteenirroitussuihkeella ja kuumailmapuhaltimella + kunnon kuparivasaralla. Sen idea on se, että mitä enemmän on kuormaa taka-akselilla, niin sitä enemmän lisätään jarrutasapainoa taakse. Eli kun taka-akselia kuormataan, tuo vipu muuttaa asentoaan ja siinä kiinni oleva paineventtiili jakaa painetta eri tavalla. ![]() Kuva on Cliosta, mutta rakenne ja ruosteen määrä on samankaltainen. Hyvillä isoilla lukkopihdeillä kannattaa aloittaa ennen lekaa. jos tuo vipu murtuu tai katkeaa niin uusi / käytetty osa on ainoa korjaus. Jarruputket eivät yleensä lähde tuosta suosta irti enää ehjänä. |
Kirjoittaja: | Huikko [ 28.10.2014 10:25 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX ALB jarrupainesäätimen vivusto jumittaa? |
Taka-akseli koostuu kahdesta sisäkkäisestä "putkesta" ja se ikäänkuin pyörii muutamia asteita akselinsa ympäri kun autoa kuormataan tai käsijarrusta vedetään. Koska kori ei pyöri, niin vipu muuttaa männän avulla jarrupainetta. ![]() Kun olet auton alla, niin pyydä kaveria painelemaan takapuskuria niin tajuat laakista miten se toimii. |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |