Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 5 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Kiihtyvyydestä
ViestiLähetetty: 29.07.2009 08:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
Pähkäilin tuossa nukkumaan mennessä tuota BX koneenvaihtoa isommaksi ja sen hyötyjä. Voimaa tulee vähän lisää. Työtä se vähän teettää mutta nykytilanteessa ainakin kytkimelle tarttis tehdä jotain joten.. Toimii mutta vaihteet tahtoo kronkkia alaspäin vaihdettaessa ja ykkönen laitettava varovasti silmään paikallaan seisten.

Jos jättää siihen alkuperäisen askin missä tiheempi välitys (oletettavasti) niin kiihtyy paremmin. Huippunopeus kärsii ja kulutus nousee. Huippunopeus ei tässä yhteydessä ole merkityksellinen.
Jos taas laittaa 1,9 askin ja esim matalaprofiiliset 14" renkaat niin seuraus pitäisi olla sama, kiihtyy paremmin. Plussapuolena tähän saa renkaat vaihtamalla takaisin orkkisvälityksen :) Mutta onko tämä ero huomattava vai teoreettinen?

Ideaali kai olisi tiheä aski jossa vitonen olisi "ylivaihde", en tiedä onko mahdollista.



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kiihtyvyydestä
ViestiLähetetty: 29.07.2009 09:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 644
Paikkakunta: Vaasa
En osaa tuohon mitään hyödyllistä sanoa, mutta asia on selvästi kokeilun arvoinen, helpostihan sen askin vaihtaa jos meluun kyllästyy. :D


Matalaprofiilisilla renkailla mukavuus kärsinee ja mittarivirhe sen kun kasvaa, joten sitä vaihtoehtoa ei ehkä turhaan kannata kokeilla.



1991 XM 24V, 1964 Peugeot 404 SL
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kiihtyvyydestä
ViestiLähetetty: 29.07.2009 12:30 

Viestit: 5124
Rattaitakin vaihdellaan ristiin rastiin ;) jos on tarvis:
http://freetuning.free.fr/racing/boite% ... itesse.htm

http://www.taylor-eng.com/gearing/be_ratios.htm

http://www.taylor-eng.com/gearing/205-405gearing.htm

http://www.mckeown-enterprises.co.uk/do ... osGti6.xls


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kiihtyvyydestä
ViestiLähetetty: 29.07.2009 17:58 

Viestit: 284
Paikkakunta: Turku/Raisio
Putkimies22 kirjoitti:
Pähkäilin tuossa nukkumaan mennessä tuota BX koneenvaihtoa isommaksi ja sen hyötyjä. Voimaa tulee vähän lisää. Työtä se vähän teettää mutta nykytilanteessa ainakin kytkimelle tarttis tehdä jotain joten.. Toimii mutta vaihteet tahtoo kronkkia alaspäin vaihdettaessa ja ykkönen laitettava varovasti silmään paikallaan seisten.

Jos jättää siihen alkuperäisen askin missä tiheempi välitys (oletettavasti) niin kiihtyy paremmin. Huippunopeus kärsii ja kulutus nousee. Huippunopeus ei tässä yhteydessä ole merkityksellinen.
Jos taas laittaa 1,9 askin ja esim matalaprofiiliset 14" renkaat niin seuraus pitäisi olla sama, kiihtyy paremmin. Plussapuolena tähän saa renkaat vaihtamalla takaisin orkkisvälityksen :) Mutta onko tämä ero huomattava vai teoreettinen?

Ideaali kai olisi tiheä aski jossa vitonen olisi "ylivaihde", en tiedä onko mahdollista.


eli laitat gti19 16valve koneen paikalle?

jos pidät vanhat välitykset ja laitat vielä 14 tuuman vanteet niin hitaammin kiihtyy sataan.

sul ei pito riitä läheskään. sutii ja sutii.

aikanaan isäni omisti gti19 16valve mark 1. ykkösellä,kakkosella ja kolmosella sutisi vielä. ihan normaali 16v aski ja 15tuuman renkailla


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kiihtyvyydestä
ViestiLähetetty: 29.07.2009 22:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
Xsaravts2.0 kirjoitti:
Putkimies22 kirjoitti:
Pähkäilin tuossa nukkumaan mennessä tuota BX koneenvaihtoa isommaksi ja sen hyötyjä. Voimaa tulee vähän lisää. Työtä se vähän teettää mutta nykytilanteessa ainakin kytkimelle tarttis tehdä jotain joten.. Toimii mutta vaihteet tahtoo kronkkia alaspäin vaihdettaessa ja ykkönen laitettava varovasti silmään paikallaan seisten.

Jos jättää siihen alkuperäisen askin missä tiheempi välitys (oletettavasti) niin kiihtyy paremmin. Huippunopeus kärsii ja kulutus nousee. Huippunopeus ei tässä yhteydessä ole merkityksellinen.
Jos taas laittaa 1,9 askin ja esim matalaprofiiliset 14" renkaat niin seuraus pitäisi olla sama, kiihtyy paremmin. Plussapuolena tähän saa renkaat vaihtamalla takaisin orkkisvälityksen :) Mutta onko tämä ero huomattava vai teoreettinen?

Ideaali kai olisi tiheä aski jossa vitonen olisi "ylivaihde", en tiedä onko mahdollista.


eli laitat gti19 16valve koneen paikalle?

jos pidät vanhat välitykset ja laitat vielä 14 tuuman vanteet niin hitaammin kiihtyy sataan.

sul ei pito riitä läheskään. sutii ja sutii.

aikanaan isäni omisti gti19 16valve mark 1. ykkösellä,kakkosella ja kolmosella sutisi vielä. ihan normaali 16v aski ja 15tuuman renkailla


Ei kun se tulisi tuon 8-venttiilisen 1,6 tilalle :)



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 5 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: