Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 40 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: jäähdytinneste
ViestiLähetetty: 21.12.2009 19:33 

Viestit: 21
Miksi sitikassa pitäisi käyttää sitä punaista nestettä ja miksi ei voisi vihreää? Voiko niitä laittaa sekaisin?
...niin ja mistä löydän vuosimallin valmistusnumeron perusteella? rekisteröity 94, mutta koiranluut kävi vasta -95 alkaen...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: jäähdytinneste
ViestiLähetetty: 21.12.2009 20:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Ei voi sekoittaa, menee puuroksi.

Punainen on ehdottomasti parempi ja halvempi valinta: pidempi vaihtoväli ja kevytmetalliystävällistä. Vihreä on tarkoitettu kalustoon jossa EI voi käyttää puniasta.

Autojen mallivuodet vaihtuvat jo syksyllä, koska kesäloman aikana tehdään suuret muutokset tuotantolinjoihin. Suomalaisessa rekisteriotteessa on vain se päivä jolloin auto on ensimmäistä kertaa saanut rekisterikilvet. Ja se voi heittää mallivuodesta jokusen kuukauden myöhempään tai jopa vuosia eteenpäin kun myydään wanhaa tuotantoa.

http://www.citikka.com/rp_numero.php

Tuolla lisää infoa siitä miten kräkkäät autosi oikean valmistusajan.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: jäähdytinneste
ViestiLähetetty: 21.12.2009 21:21 

Viestit: 27
No,jos haluaa vaihtaa vihreästä punaiseksi,kuinka suoritetaan riittävä huuhtelu?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: jäähdytinneste
ViestiLähetetty: 21.12.2009 21:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Kesällä tyhjennys, täyttö vedellä ja pesuaineella, käyttö kuumaksi, tyhjennys, täyttö, kuumaksi jne niin kauan että on kirkasta vettä.
Talvella pesuaine syyläriin, ajo/käyttö ohjeen mukaan, alavesiletku irti, korkki auki ja termari irti, vettä alavesiletkuun niin kauan että tulee kirkasta vettä.
Pikakonstina tyhjentää niin hyvin kuin voi ja yrittää huuhdella minkä saa.
Ja unohdetaan ne tiskikoneaineet yms korvikkeet, jos niitä jää sydeemiin niin saattaa muoviosat olla entisiä...



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: jäähdytinneste
ViestiLähetetty: 23.12.2009 15:47 

Viestit: 27
Kysyisin vielä,että mikä olisi sopiva edullinen pesuaine,vai tarvitaanko jotain määrätyn tyyppistä,esim biltema kennon puhdistusaine.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: jäähdytinneste
ViestiLähetetty: 23.12.2009 16:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Tehokkain on Forte, mutta sitä ei saisi myydä kuin korjaamokäyttöön. Saa silti monelta korjaamomyymälältä. Kaikki muut jäähdytysjärjestelmän pesuaineet kelpaa joskin ovat tuota miedompia.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: jäähdytinneste
ViestiLähetetty: 23.12.2009 17:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Vihreää (ionivedellä ohennettuna tottakai) on tullut enimmäkseen käytettyä. Kerran vanha litku näytti epämääräisen ruskealta ja useampi silmäpari tuomitsi enemmän punaiseksi. Laitoin punaista ja tuli sylinterinputken o-renkaasta läpi. Ei kuulemma ainutkertainen juttu, että vihreälle tarkoitetuissa moottoreissa käy noin. Kyseinen peli oli 1.8 8v xantia. Vihreällä ei ole tullut ongelmia vielä missään.

Kevarissa tuli aikoinaan kyllä käytettyä silikaattivapaata (punaista) motulin inugeliä, siihen valmistaja oikein moista suosittelikin.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: jäähdytinneste
ViestiLähetetty: 25.12.2009 17:34 

Viestit: 27
Pitäisikö nyt tulkita niin,että vihreän vaihtaminen punaiseen,eduista huolimatta,ei ehkä olisi järkevää?
Ongelmia saattaisi tulla jos amatööri lähtee asiaa hoitamaan?Huono huuhtelu heikoilla aineilla j.n.e..


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: jäähdytinneste
ViestiLähetetty: 25.12.2009 17:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1719
Paikkakunta: Korpilahti
ja voisiko olla, että vihreälle tarkoitetut tiivisteet ym. ei "kestä" punaista?



CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: jäähdytinneste
ViestiLähetetty: 25.12.2009 18:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 874
Paikkakunta: Uusikaupunki
laakeri kirjoitti:
Vihreää (ionivedellä ohennettuna tottakai) on tullut enimmäkseen käytettyä. Kerran vanha litku näytti epämääräisen ruskealta ja useampi silmäpari tuomitsi enemmän punaiseksi. Laitoin punaista ja tuli sylinterinputken o-renkaasta läpi. Ei kuulemma ainutkertainen juttu, että vihreälle tarkoitetuissa moottoreissa käy noin. Kyseinen peli oli 1.8 8v xantia. Vihreällä ei ole tullut ongelmia vielä missään.

Kevarissa tuli aikoinaan kyllä käytettyä silikaattivapaata (punaista) motulin inugeliä, siihen valmistaja oikein moista suosittelikin.

Taisi sitten tuossa syksyllä käydä tuuri kun itsekin yritin arpoa, että laitanko punaista vai vihreätä nestettä Xantiaan... Vihreään sitten päädyin, ilmeisesti onneksi.



Xantia 1.8i, C5 2.0i, BX 16 TRS, BX 16 GTI
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: jäähdytinneste
ViestiLähetetty: 26.12.2009 01:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 176
Paikkakunta: Helsinki / Käpylä
Käytin kauan sitten CX:ssä punaista jäähdytinnestettä. Oli siten talvisin selkeä indikaattori hangessa että mikä paikka vuotaa minäkin aamuna :mrgreen: .



2CV AZU -64, 2CV4/6 -74, C4 -06, Royal Enfield Bullet
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: jäähdytinneste
ViestiLähetetty: 26.12.2009 01:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
:( on teillä ongelmat. no joulun jatkoo silti. ;)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: jäähdytinneste
ViestiLähetetty: 26.12.2009 10:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
zX-files kirjoitti:
Vihreä on tarkoitettu kalustoon jossa EI voi käyttää punaista.


cxtb2 kirjoitti:
ja voisiko olla, että vihreälle tarkoitetut tiivisteet ym. ei "kestä" punaista?


Ainakin 16V- ja HDi-aikakauden moottorit on punaiselle suunnuteltuja eikä aiheuta tiivisteongelmia.
Pienemmät moottorit ennen TU-aikaa tuskin ovat punaiselle testattuja.
Eli raja takuuturvallisten ja riskialttiiden kanssa kulkee noiden välissä. XMn ohjekirja puhuu 2v vaihtovälistä eli siinä on alunperin käytetty vihreää. Pitää illalla kurkata mitä juniorin Pösösen kirja sanoo asiasta, vm 96.
Tai siten jos joku kysyisi merkkiliikkeen ajatusta?



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: jäähdytinneste
ViestiLähetetty: 27.12.2009 02:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Citroenin oma, G33 speksin mukainen neste on vaaleanvihreää... :roll:
Ainoa löytämäni tarvikeneste, jolla on PSA B 71 5110 luokitus on Valvolinen Max Life Coolant AF.
Glysantin G33 nesteen tilalla voi käyttää G30-speksin nesteitä mutta vaihtoväli on vain kolme vuotta.

Kukin tietysti laittaa jäähdyttimeen mitä haluaa mutta miksi poiketa suosituksesta, kun suositeltu ei maksa sen enempää kuin muutkaan.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: jäähdytinneste
ViestiLähetetty: 27.12.2009 12:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Ja G12 sekä G33 ovat sekoituskelpoisia keskenään (http://www.autowiki.fi/index.php/G12Plu ... dytysneste).
Yllätykseksi eräs kotimainen Citroen-keskustelupalsta ja tutun oloinen kirjoittaja tarjoaa lisää tietoa (http://citroen-foorumi.com/index.php?topic=6736.0) eli silikaattivapaa longlife-neste G30 kelpaa G33'sen tilalle peräti niin vahvan auktoriteetin kuin BASFin mukaan. Ja taas ympyrä sulkeutuu: valtaosa nykyisin kaupan olevista punaisista G12-nesteistä on myös G30-nesteitä.
Tuohon 3v vaihtoväliin on syytä muistuttaa että kaikkihan vaihtavat sen vihreänkin joka toinen vuosi, juuhan...
Sinänsä tuo Maxlife on hyvä & mielenkiintoinen pointti: punainen longlife-neste joka täyttää myös G33-speksin.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: jäähdytinneste
ViestiLähetetty: 27.12.2009 16:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Heh,
En yöllä jaksanut kaivaa tuota vanhaa kirjoitustani esiin. Basf on aika hyvä auktoriteetti, sillä Glysantin on sen rekisteröimä tuotemerkki. Basfin mukaan G30, G33 ja G34 ovat myös sekoituskelpoisia.
http://www.performancechemicals.basf.co ... iscibility

Nesteiden värissäkin on valinnanvaraa: G05 keltainen, G12 vaaleanpunainen, G30 ja G40 violetinpunainen, G33 sinivihreä, G34 oranssi, G48 vihreä tai sininen. Sopivan ja sekoituskelpoisen etsintä on joskus aika haastavaa.

Korjaamotkin tuntuvat sekoittelevan noita aika estoitta, eli nestettä lisätään ottamatta ensin selvää, mitä vanha neste on.
Esimerkkinä esim. tuttavan uudehkon Berlingon lohkolämmittimen asennus. Järjestelmään oli lisätty kolme litraa tavallista vihreää BS6580-92 nestettä vaikka jäähdyttimessä oli iso tarra alkuperäisestä G33 nesteestä. ("Koska vanhakin oli vihreää").
Harva korjaamo joutuu kuitenkaan vastaamaan väärän jäähdytysnesteen aiheuttamista ongelmista, koska lisättyä nesteitä harvoin dokumentoidaan millään tavalla ja mahdolliset ongelmat (=syöpyminen) tulevat esiin yleensä vasta pitkän ajan jälkeen.
"Aina niitä on sekoiteltu eikä siitä mitään ongelmia ole ollut" on valitettavan yleinen kommentti.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: jäähdytinneste
ViestiLähetetty: 27.12.2009 23:03 

Viestit: 832
Paikkakunta: Imatra
No johan, että ihan eroja onko punaista vai vihreää, mie olen surutta laittanut sitä kumpaa on sattunut olemaan, no tohon femmaan en ole vielä laittanut mitään, mutta Pösöön kylläkin molempia :lol: hyvin toi on toiminut, ei ainakaan ole jäätynyt



Ei enää C5 farkkua. Minulla 02 mallinen 206 pösö. Vaimolla 207 Peugeot Sport vm 06
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: jäähdytinneste
ViestiLähetetty: 27.12.2009 23:30 

Viestit: 1729
Paikkakunta: Nousiainen
:?
puuroksi jos sotkee punaiset ja vihreät litkut? (vai pillerit :lol: )
Kyl mää olen ihan kumpaa vaan laittanut ja ei ainakaan japsissa mitään puuroa siellä jäähdyttimessä pyöri... :shock:
Ihan nestemäistä se näyttää olevan säiliössään edelleen...
Vihreetä se pääasiassa on ollut, mutta jossain vaiheessa tuli ostettu punaista jota sinne on viime aikoina lisäilty (juu, pitää lisäillä n. 500 km välein ettei mene alarajalle asti)
Mut anyway... nesteenä se tuolla säiliössä edelleen on...



Ai mää vai...
1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: jäähdytinneste
ViestiLähetetty: 27.12.2009 23:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Hieman jäähdytysnestekemian perusteita englannintaitoisille:
http://www.machinerylubrication.com/art ... icleid=841



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: jäähdytinneste
ViestiLähetetty: 28.12.2009 14:09 

Viestit: 27
ZX-files,heh,hyvä provo toi sinun logosi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: jäähdytinneste
ViestiLähetetty: 21.12.2013 22:03 

Viestit: 27
Että tämän piti käydä tänään. Huomasin (kauhukseni) C. Berlingoni jäähdytinnestesäiliön olevan tyhjä. :(
En ole sitä vähään aikaan tarkistanutkaan mutta auto on toiminut yskimättä, lämmöt normaalit ym. ok ei ole pieneen mieleenkään tullut että säiliö olisi tuossa tilassa. Nyt sitten hätäpäissäni ostin pönikän Korrek- jäähdytysnestettä ja nyt lukiessani aiheesta sanotaankin ettei aineita saisi sekoittaa. Mistä ihmeestä voin tietää mitä autossa on käytetty, olen ollut omistajana vasta vähän aikaa eikä säiliössä näy mitään. Voinko hulauttaa tuota Korrekkia sinne vai mitä ihmettä teen? :o


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: jäähdytinneste
ViestiLähetetty: 21.12.2013 22:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
hemmetin helppo vastaus: laita raakaa tavaraa. ( optimi olis jos ois samaa kuin ois sama mitä on ennestään ) , mutta kunhan on nestettä joka kestää pakkasta , siinä tärkeimmät.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: jäähdytinneste
ViestiLähetetty: 21.12.2013 23:40 

Viestit: 27
Ohjeessa neuvotaan lantraamaan 50/50, joten kai sitten teen niin ja pistän sormet ristiin ettei tule joulupuuroa... Miksi sitten varoitetaan sekoittamasta... :shock: Ja kiitos pikaisesta vastauksesta!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: jäähdytinneste
ViestiLähetetty: 22.12.2013 00:51 

Viestit: 182
Valvolinen Maxlifeä vaan sinne, sitä voi sekoittaa molempiin, vihreään ja punaiseen - ja sopii sekaisin sitikankin aineiden kanssa. Se on varmin valinta jos jotain pitää lisätä. Eikä se nyt niin kauhean kallistakaan ole, löytyy Motonetilta ja marketeista.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/609881/V ... asneste-1L


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: jäähdytinneste
ViestiLähetetty: 22.12.2013 16:40 

Viestit: 27
Ei löytynyt hesasta prismasta eikä cittarista tähän hätään. Nyt täytyy sitten riskeerata korrekilla. Jännittävää joulua. ;)


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 40 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: