jasu kirjoitti:
Ai näin..?
Useampi tovi meni ennenkuin tulin tulppia edes ajatelleeksi, aivan satunnainen käyntihäiriö oli. Kuin veitsellä leikaten, putosi toinen pytty pelistä pois, palaten aivan yhtä yllättäen. Vikaa etsiessä tuli käytyä kaikki ruiskuun liittyvä läpi, ECU:sta lähtien...
Tulpilla kilometrejä takana muutama hassu tuhat, ikää tulpilla on varmaan 15-20 vuotta...
Juuri niin. Ja tässä myös osittaista sytytyksen pätkintää. Autosta kerroin pari päivää sitten
toisaalla, kun oli juttua siitä mitä eri syitä voi olla miksi rekisterikilvet eivät ole auton vuosimallin mukaiset.
Katsastukseen ajaessani auto kulki todella iloisesti ja täysin kakistelematta. Niinpä annoin sen mennä. Ihmettelin ja ihailin sen hyvää kulkua ja kulkuhaluja, kun edellisen kerran autolla ajettu 10 vuotta sitten. Varmuuden vuoksi saattoauto seurasi ja sen kyydissä oli myös vetotanko, jos vaikka...
Katsastus ja rekisteröinti sujui ihan ok. Sen jälkeen ajoin auton parkkiin muutamaksi tunniksi ja ajelimme saattoautolla toisaalla. Kotimatkalla sitten olikin käynnissä satunnaista pätkintää. En sitä erikoisemmin ihmetellyt 10 vuotta seisoneella autolla.
Katsastuspäivästä lähtien, siis vajaan viikon se seisonut pihassa, kunnes eilen aloin siivoamaan törkyisessä kunnossa olevaa moottoritilaa. Tulpanjohdot mm. olivat osittain paksun öljysotkun verhoamat. Tiukassakin mokoma oli, kun pitkään oli ollut aikaa takertua. Samalla sitten tulppiakin kurkkasin. Siitä tuossa edellä.
Tulppien iästä ei tietoa, mutta joka tapauksessa jonkin matkaa toistakymmentä vuotta. Hieman jo aloin arvella, josko tuon merkkisten tulppien tapaista. Jasun kuvat poistivat sen epäilyn. Vain kerran ennen on yksi tulppa katkennut samanlaisessa yhteydessä ja merkki oli sama mitä nytkin. Tulppia sentään matkan varrella olen avannut ja vaihtanutkin ainakin kaksi tai kuusi, vaikken siihen hommaan mitenkään erityisen innostunut ole.
Pitänee käydä sytytystulppakaupassa.