Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 1 viesti ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: C5 1 pakoputken jousto-osan korjaaminen: raportti
ViestiLähetetty: 09.11.2014 18:20 

Viestit: 151
Otsikon mukaiseen operaatioon oli sen verran vähän tietoa saatavilla, että kerronpa miten tein. Josko siitä olisi muillekin apua ja iloa.

Potilas on siis bensiinimoottorinen 2002-mallinen C5, DERFNC/275 kertoo ainakin Bilteman tietojen haku. 100 kW 16V moottori siis. Pakoputkesta korkkasi pakoputkessa ensimmäisenä oleva jousto-osa.

Pakoputki on alun perin pakosarjan kartioliitoksen jälkeen yhtä puuta katalysaattorin jälkeiseen liitokseen saakka. Citroeniin ei löydä ainakaan Motonetista korjauspalaa. Ilmeinen syy käy ilmi myöhemmin. Samalla moottorilla varustettuun Peugeot 406:een saa korjauspalaa kahta pituutta, osanumerot 14-4898 ja 14-4896. Niiden ainoa ero on kokonaispituus ja näistä lyhyempi 117 mm pitkä oli lähempänä rispaantunutta vanhaa osaa. Kartioliitos pakosarjaan on sama kuin C5:ssakin. Korjauspalan katalysaattorin puoleinen n. 46-millinen putki sopii vanhaan putkeen sisään.

Mahdollinen syy sille, että korjauspalaa ei myydä C5:een on se, että ensimmäinen lambda-anturi on niin lähellä joustoliitosta, että korjauspalaa ei saa sovitettua paikoilleen ilman, että koneistaa putken sisältä lambda-anturin kiinnityskohtaa pois tieltä. Vaikka leikkasin putken poikki jousto-osan verkon kiinnitysrenkaan puolesta välistä (vähän liian pitkäksi, korjauspala ei mahtunut putkeen. Akkupora, pyöröraspi ja pieni lamellipyörö ja kas, osa sopi. Lambda tietysti pois ennen työstämistä.

Pituus oli ainakin minulla aivan sopiva, vaikka leikkasin vanhan liitoksen putkesta pois keskeltä jousto-osan metalliverkon kiinnityshelaa kun halusin jättää varmuuden vuoksi mahdollisimman pitkän pätkän putkea, johon korjauspala solahtaa. Ylimääräinen mitta, noin 1,5 cm ei haitannut mitään: kannatinkumit ovat ihan pystysuorassa.

Ajattelin ensin että olisin kiinnittänyt korjauspalan tekemällä ulkopuoliseen putkeen pienet hahlot ja olisin asennustahnalla ja pakoputkiklemmarilla kiinnittänyt palan paikoilleen. Korjauspala menee kuitenkin putkeen sisälle niin vähän, noin 15 mm, että käytännössä hitsaaminen on ainoa järkevä vaihtoehto. Putki vain kokonaisena pöydälle ja toinen pitelemään ja kääntelemään putkea niin kyllä se siitä.



Se jousto-osa meni ainakin minulla rikki asteittain. Teräspunoksen sisällä oleva joustava teräsputki irtosi katalysaattorin puoleisen pään kiinnityksestä. Alkuun ääni oli vain pientä vuototuhinaa ja hävisikin joksikin aikaa. Lopullinen hajoaminen ja rallipörinä alkaa kun putki liikahtaa jostain syystä.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 1 viesti ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: