Hankin toissa kesänä Xsaran perheautoksi ja oikein olen tykännyt menopelistä.
Vie menovettä maltillisesti ja kuljettaa kuitenkin meidän tarpeisiin riittävän reippaasti kahta aikuista ja kahta lasta.
Juurikaan mitään sanomista ei ole ollut - takaluukusta ja vänkärin ovesta on pitänyt uusia katkenneita johtoja sekä etupäästä pallonivel vaihtaa insinöörin kehotuksesta.
Varsinaisia huolia on aiheuttanut oikeastaan ns. mystinen sähkövika.
Viime syksynä hän oireili jo hieman eli kesken ajon kaasu muuttui tunnottomaksi eikä ottanut kunnolla kierroksia.
Pysyi käynnissä kyllä ja kulki mutta tahmeasti.
Ongelma poistui kun muutaman kerran sammutti ja käynnisti uudelleen.
Aika ajoin sama ongelma on toistunut mutta mennyt aina ohi kun on sammuttanut ja käynnistellyt uudelleen. Usein vauhdissa sammutus + mäkistartti on korjannut vian ja matka on saanut jatkua.
Vikakoodivaloakin on aina välillä poltellut ja herjannut koodia P0121.
Tänä syksynä vika tuli taas mutta ei poistunutkaan tuolla sammuta+käynnistä -kikalla. Lisäksi ilmeni tyhjäkäynnin epätasaisuutta (1300-1600rpm) sekä ajoittain kaasun toimimattomuutta kokonaan. Saattoi käydä niin että liikennevaloista lähdettäessä kaasu herpaantui kokonaan eikä ottanut lainkaan kierroksia. Muutaman kerran sammutus+käynnistys niin pääsi taas hetken matkaa eteenpäin.
Uusina koodeina kavalkaadiin ilmaantuivat P3013 sekä P3014 tuon vanhan P0121 lisäksi.
P0121 on ymmärtääkseni kaasuläpän asentotunnistimen virhe - onko neuvoja jotta mistä tämmöinen löytyy ja onko kotikonstein elvytettävissä?
P3013-3014 liittyvät jollakin tavoin kaasuläpän ääriasentoihin ja tähän löysinkin vinkin Pösöfoorumilta
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=52206.0) eli kaasuläppä piti vain sopeuttaa: virrat päälle 10sek, virrat pois, kaasu pohjaan + virrat päälle 10sek, virrat pois. Käyntiin ja kovaa ajoa.
Tällä metodilla tuntui pelaavan, tyhjäkäynti rauhoittui ja koodit sai nollattua.
Kuulostellaan josko olisi korjannut kaikki nuo kerralla, tosin luulen että asentotunnistin-häiriö palaa kuvioihin jossain vaiheessa.
Ihmetyttää vain että mikä tuon kaasuläpän on saattanut epätasapainoon alun perin että vaati tuon sopeuttamisen?