Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Vetokoukun sähköt
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=19703
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  2cvkimmo [ 30.11.2014 14:04 ]
Viestin otsikko:  Vetokoukun sähköt

C5 III Tourerissa on irroitettava koukku ja siihen liittyen tietty 7-napainen pistorasia.

Kytkin hiukan epämääräisen kärryn kiinni ja valoja syttyikin. Otin vielä töpselin irti ja putsailin hapettumia PRF:llä ja paineilmalla ja uudelleen kiinni. Ei valoja.

G40 3A sulake on ehjä ja rasian nastoihin tulee jatkuvana 2.5V (takavalot, nastat 5 ja 7) ja 8.5V (nasta 2) jännite auton ollessa käynnissä ja ajovalojen palaessa. Valot eivät enää syty kytkettäessä. Auto käyttäytyy normaalisti sekä kytkettynä että ilman.

Onko CAN-väyläisissä autoissa joku suojajärjestelmä ja jännitteen alennus mikäli kiinni tarjotaan ei niin elämänsä kunnossa olevaa traileria?

Ymmärtääkseni vanhemmissa ajoneuvoissa nastaan 2 on kytketty jatkuva 12V, uudemmissa takasumuvalo.

Kirjoittaja:  idefix [ 30.11.2014 15:09 ]
Viestin otsikko:  Re: Vetokoukun sähköt

Pistorasiassa on vikaa, eli se on hapettunut sieltä takaa ja lyö sähköt sekaisin. Ei ole olemassa mitään alempijännitteistä pistorasiaa, aina tulee 12 v napoihin.
Vaihda suosiolla se pistorasia ja ongelmat loppuu.

Kirjoittaja:  HiTec [ 30.11.2014 16:29 ]
Viestin otsikko:  Re: Vetokoukun sähköt

Koukun BSI:llä on myös oma sulake, ainakin omassani on. En sitten tiedä mihin tuossa yksilössä tuo boxi on laitettu, mutta mulla se on kontin vas. posken sisällä. Siellä on koukun sähköliitinkin, sähkösyöttöineen ja CAN-väylineen. Eli nyt jos koukun sähköt ovat sipanneet, niin tuo BSI:n oma sulake voisi olla yksi vaihtoehto. Tosin tällöin se koukku olisi tosiaan pimeä, ei yhtään mitään yhdessäkään navassa. Mutta jos sinne kuitenkin tulee tuo "hitujännite", niin se viitannee polttimovahtiin joka on toiminnassa = BSI siis hengissä :?

Kirjoittaja:  amikutoseeni [ 30.11.2014 16:30 ]
Viestin otsikko:  Re: Vetokoukun sähköt

Lainaa:
Vaihda suosiolla se pistorasia ja ongelmat loppuu.

Samalla voi harkita siirtymistä moderniin 13-napaiseen pistorasiaan. Siinä on vakiopaikat sumu- ja peruutusvaloille. Vanhanmallisen kärryn kytkeminen onnistuu 13-7-adapterilla.

Kirjoittaja:  idefix [ 30.11.2014 16:42 ]
Viestin otsikko:  Re: Vetokoukun sähköt

Hitecikn vastauksessa on perää, mutta jos aloittaja kertoo että jännitettä tulee napoihin, niin bsi boxit tahi muut eivät silloin aiheuta kyseistä ongelmaa. Väitän, eli totean, että jo 40 vuotta perävaunujen kanssa tehtailleena, sekä kevyt että raskaan kaluston kanssa, lähes poikkeuksetta ongelman ydin on se pistorasia. (saa väittää vastaan) mutta näin se yleisimmin vain on.

Kirjoittaja:  HiTec [ 30.11.2014 16:51 ]
Viestin otsikko:  Re: Vetokoukun sähköt

amikutoseeni kirjoitti:
Samalla voi harkita siirtymistä moderniin 13-napaiseen pistorasiaan.

Muutoin voisi jopa suositella, mutta kun huonolla tuurilla menee koko sähkösarja uusiksi :shock: Koukun joka ainut naru menee tuonne koukun BSI:lle ja jos se on mallia 7-naruinen, niin se sitten on sekin uusittava 13-pinniseen siirryttäessä. Ja luonnollisesti myös siinä koukulle tulevassa narussa on myös liian vähän karvoja :|

Toki aina on mahdollista antaa sen sähköpuolen olla entisellään ja vaihtaa vain sen rasian ja jättää vain ne pinnit 8...13 kytkemättä, joista pin 8 = pakki. Sumuvalo taasen on pin2, oli se sitten 7- tai 13-napainen rasia. Mutta lähinnä tuossa 13-napaisessa jää tällöin pois ne pin 9 ja 10, joissa on jatkuva virta, jota tuossa 7-napaisessa on sujuvasti sovellettu napaan 2. Tästä syystä usein kärryissä takasumarit tillittääkin päällä, vaikka veturissa ei sumarit olisikaan päällä :lol:

http://www.kovil.fi/media/OHJE_13_JA_7_NAP_UUSI.pdf

Kirjoittaja:  amikutoseeni [ 30.11.2014 23:28 ]
Viestin otsikko:  Re: Vetokoukun sähköt

HiTec kirjoitti:
Toki aina on mahdollista antaa sen sähköpuolen olla entisellään ja vaihtaa vain sen rasian ja jättää vain ne pinnit 8...13 kytkemättä, joista pin 8 = pakki. Sumuvalo taasen on pin2, oli se sitten 7- tai 13-napainen rasia.

Entä jos kytkee pakin ja/tai sumarin suoraan auton lyhdylle menevästä johdosta pistokkeeseen, ohi BSI:n? Toimiiko, vai tuleeko autolle paha mieli?

Kirjoittaja:  HiTec [ 01.12.2014 00:27 ]
Viestin otsikko:  Re: Vetokoukun sähköt

amikutoseeni kirjoitti:
Entä jos kytkee pakin ja/tai sumarin suoraan auton lyhdylle menevästä johdosta pistokkeeseen, ohi BSI:n? Toimiiko, vai tuleeko autolle paha mieli?

Veikkaan että autolle tulee paha mieli, sillä takavaloissa oikein lukee tarralla ainakin mulla että niitä nimenomaan ei saa haarottaa koukulle :(

Kirjoittaja:  jaakkovaakko [ 25.11.2021 19:48 ]
Viestin otsikko:  Re: Vetokoukun sähköt

Mätäni perävaunupistoke C5 III -09 tourer. löytyisikö keneltäkään kytkentä-ohjetta. Brikin ohjeessa värit ei täsmää

Kirjoittaja:  Jalamari53 [ 25.11.2021 22:24 ]
Viestin otsikko:  Re: Vetokoukun sähköt

Minulta löytyy C5 III (X7) sähkösarjan asennusohje. Onko tarve koko ohjeesta vai vain rasian kytkennästä?

Kirjoittaja:  jaakkovaakko [ 26.11.2021 07:07 ]
Viestin otsikko:  Re: Vetokoukun sähköt

Pelkkä rasian kytkentä riittää

Kirjoittaja:  Jalamari53 [ 26.11.2021 09:23 ]
Viestin otsikko:  Re: Vetokoukun sähköt

1 Yellow
2 Orange
3 Green/yellow
4 Green
5 Beige
6 Purple
7 Black
8 White
9 Red
13 Green/yellow
C Grey
D Brown

Muillakin kielillä löytyy vaan ei suomen.

Kirjoittaja:  jaakkovaakko [ 26.11.2021 13:12 ]
Viestin otsikko:  Re: Vetokoukun sähköt

Thanks Näyttäisi nyt ainakon värit täsmäävän

Kirjoittaja:  bexmess [ 26.11.2021 21:19 ]
Viestin otsikko:  Re: Vetokoukun sähköt

HiTec kirjoitti:
amikutoseeni kirjoitti:
Entä jos kytkee pakin ja/tai sumarin suoraan auton lyhdylle menevästä johdosta pistokkeeseen, ohi BSI:n? Toimiiko, vai tuleeko autolle paha mieli?

Veikkaan että autolle tulee paha mieli, sillä takavaloissa oikein lukee tarralla ainakin mulla että niitä nimenomaan ei saa haarottaa koukulle :(


Releboxilla hoituu tuokin, jos vain 'tunnotonta' virtaa löytyy takaloosista. Picasossa asia hoitui tupakansytytin-pistokkeesta.

Kirjoittaja:  jaakkovaakko [ 01.12.2021 18:35 ]
Viestin otsikko:  Re: Vetokoukun sähköt

Perkules muuten hyvin, mutta jarruvalojohtoon ei tule virtaa

Kirjoittaja:  Kaapelimies [ 01.12.2021 19:04 ]
Viestin otsikko:  Re: Vetokoukun sähköt

Onko kärry kytkettynä? Eli vetääkö parkit virtaa, voi olla että jos kärryä ei tunnisteta niin kaikkia sähköjä ei syötetä. Ja ilmeisesti jännitekin jäi puuttumaan eikä pelkkä virta?

Kirjoittaja:  jaakkovaakko [ 03.12.2021 20:28 ]
Viestin otsikko:  Re: Vetokoukun sähköt

Kärry ei ole käynyt vielä pistokkeessa. Testeri ledeillä ei ehkä todellakaan ohjainlaitteelle kerro, että on kuormaa perässä. Eikä ehkä tuo koetuslamppukaan sitä tee. Virta ja jännite on tuttuja asioita, kun autosähköasentajakoulutuskin on ennen ylempiä tutkintoja. Tuo sanonta on vaan jäänyt "päälle", enkä siitä lähtisi viisastelemaan yli 60v. äijälle, tai muillekkaan käsitteistä, asiavirheet erikseen

Kirjoittaja:  Kaapelimies [ 03.12.2021 20:36 ]
Viestin otsikko:  Re: Vetokoukun sähköt

Kannattaa laittaa vaikka allekirjoitukseen varoitus siitä dementiasta, se kun ei muuten täällä palstalla näy :lol:

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/