Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Nyt tämmöinen vuoto bx:ssä
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=1981
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  hssumies [ 01.08.2009 16:35 ]
Viestin otsikko:  Nyt tämmöinen vuoto bx:ssä

http://www.kuvaboxi.fi/mediaobjects/ori ... 62orig.jpg

Lorisee ihan kunnolla.

Kirjoittaja:  r_a_n_u [ 01.08.2009 17:53 ]
Viestin otsikko:  Re: Nyt tämmöinen vuoto bx:ssä

Jos tuolla suunnalla ei lähiaikoina ole mitään huolto-/remonttihommia tehty, niin todennäköisin syy: Jousisylinterissä syöpymä. Syöpymän syynä talviset suolaukset, eli alkaa ulkopinnalta ja jatkuu kunnes sylinteri puhkeaa.

Kirjoittaja:  hssumies [ 01.08.2009 18:40 ]
Viestin otsikko:  Re: Nyt tämmöinen vuoto bx:ssä

r_a_n_u kirjoitti:
Jos tuolla suunnalla ei lähiaikoina ole mitään huolto-/remonttihommia tehty, niin todennäköisin syy: Jousisylinterissä syöpymä. Syöpymän syynä talviset suolaukset, eli alkaa ulkopinnalta ja jatkuu kunnes sylinteri puhkeaa.


Ei minun aikana ole mitään tehty, tosin ei auto ole kauan minulla ollutkaan. Eikä mitään huoltokuittiakaan ole tuolta alueelta. Nyt tietysti sitten kiinnostaisi, millainen remontti tuon jousisylinterin vaihto on.

Kirjoittaja:  r_a_n_u [ 01.08.2009 18:58 ]
Viestin otsikko:  Re: Nyt tämmöinen vuoto bx:ssä

Ei kovinkaan paha homma. Melkoisella varmuudella pallo on tiukassa, samoin sokka, joka pitää sitä holkkia, mihin männän varsi vastaa ja putken juntturi sylinterissä. Hydrauliputki ehkä kannattaa ilman muuta uhrata.
Kun palloa irroitat, niin korkeus yläasentoon ja nopsaan pallo auki. Tosin, taitaa vuotaa niin paljon, ettei siitä konstista enää ole apua. Silloin juntturista saa pidettyä vastaan holkilla, kun palloa irroittaa.
Mutta nuo kaikki voivat myös aueta suosiolla. Tässä pääasioita.

Kirjoittaja:  hssumies [ 01.08.2009 20:24 ]
Viestin otsikko:  Re: Nyt tämmöinen vuoto bx:ssä

r_a_n_u kirjoitti:
Ei kovinkaan paha homma. Melkoisella varmuudella pallo on tiukassa, samoin sokka, joka pitää sitä holkkia, mihin männän varsi vastaa ja putken juntturi sylinterissä. Hydrauliputki ehkä kannattaa ilman muuta uhrata.
Kun palloa irroitat, niin korkeus yläasentoon ja nopsaan pallo auki. Tosin, taitaa vuotaa niin paljon, ettei siitä konstista enää ole apua. Silloin juntturista saa pidettyä vastaan holkilla, kun palloa irroittaa.
Mutta nuo kaikki voivat myös aueta suosiolla. Tässä pääasioita.


Pitää miettiä, mitä tekee. Hydrauliputki uhrata, tarkoitatko sellaista pitkää putkea mikä menee sinne keulille asti. Toiselle puolelle kun vaihtoivat, jouduttiin kaikki neljä vaihtamaan, jos näin on, niin sitten tosiaan pitää alkaa miettiä tuosta sitikasta luopumista.

Kirjoittaja:  r_a_n_u [ 01.08.2009 21:12 ]
Viestin otsikko:  Re: Nyt tämmöinen vuoto bx:ssä

Ei ei. Takajousille lähtevät putket sieltä taka-apurungon kyljessä olevasta 4-haarasta. Siihen haaraan tulee yksi pitkä putki edestä jarruventtiililtä. Siksi muuten kuluneen jarruventtiilin sisäinen vuoto aiheuttaa sen, että auton takapää varsin nopsaan laskee moottorin sammuttamisen jälkeen. Se putki siis hiljan vaihdettiin. Sitten yksi putki tulee takakorkeudensäätäjältä ja yksi kummaltakin takajousisylinteriltä.

Kirjoittaja:  ealab [ 01.08.2009 21:42 ]
Viestin otsikko:  Re: Nyt tämmöinen vuoto bx:ssä

Näitä takapään jousisylintereitä on vaihdettu. Varaosat hankittu Sitroselta, merialumiinista teetettyjä sylintereitä. Ei pitäisi enää syöpyä. Entiset olivat aivan seulaa, syviä, kapeita syöpymiä. Putsaa aluksi junttureiden tyvet terävällä piikillä tms. ja sitten ruosteirroitussprayta perään. Jos on aikaa, niin toista käsittely "ylihuomenna". Saattaa helpottaa avaamista. Pallo löystyy käyttämällä metallitalttaa ja vasaraa pallon hitsaussaumakohtaan viistosti vastapäivään lyöden. Sitten pukeille ja paineet pois. Kynkän puoleisesta päästä sokka pois ja tangon irrotus kynkästä. "Dödö" auttaa tähänkin. Pallon pitäisi auteta käsin ja pelkästään käsin kierretään sitten takaisin.

Kirjoittaja:  RPekka [ 01.08.2009 22:20 ]
Viestin otsikko:  Re: Nyt tämmöinen vuoto bx:ssä

ealab kirjoitti:
Kynkän puoleisesta päästä sokka pois ja tangon irrotus kynkästä. "Dödö" auttaa tähänkin.

r_a_n_u kirjoitti:
Melkoisella varmuudella pallo on tiukassa, samoin sokka, joka pitää sitä holkkia, mihin männän varsi vastaa

Onko tuon sokan poistamiseen mitään toimivaa konstia?

Kirjoittaja:  r_a_n_u [ 01.08.2009 22:36 ]
Viestin otsikko:  Re: Nyt tämmöinen vuoto bx:ssä

RPekka kirjoitti:
Onko tuon sokan poistamiseen mitään toimivaa konstia?

Otetaan sokka etusormen ja peukalon väliin ja nypätään pois. Kuva
Ei vaan. Oliskohan se Ø 3 mm tuurna, jolla olen jumittuneita sokkia sieltä ulkopuolelta lyöden poistanut. Se ei ihan suorana sinne sovi, mutta tuurna kyllä taipuu tarvittavan määrän. Se tuurna sitten on jotenkin ähellettävä pois, vaikka hieman väänteeseen jääkin.

Kirjoittaja:  rmattila [ 01.08.2009 23:34 ]
Viestin otsikko:  Re: Nyt tämmöinen vuoto bx:ssä

Muutama vuosi takaperin ei Vanissa auttanut sokanpoistoon muu kuin porakone, jäljet ovat vieläkin nähtävissä. Oli ihan uusi ilmiö, noita on tullut vuosien mittaan jokunen irroteltua, ja aina ennen on lähtenyt helposti.

Kirjoittaja:  hssumies [ 02.08.2009 08:48 ]
Viestin otsikko:  Re: Nyt tämmöinen vuoto bx:ssä

Vaikuttaa siltä, että soittelen taas tutulle huoltomiehelle ja kyselen korjausarviota, ja sen jälkeen mietin uudestaan, ei tuo parkkkipaikkaremontti vieläkään kiinnosta. Sen jälkeen voi olla yksi Bx van myynnissä.

Kirjoittaja:  hssumies [ 05.08.2009 20:36 ]
Viestin otsikko:  Re: Nyt tämmöinen vuoto bx:ssä

Sitä vielä ajattelin kysäistä, että kuinkahan paljon hankalammaksi sen sylinterin vaihto menee, jos järjestelmään ei enää saa paineita. Muuttuuko huomattavasti vaikeammaksi?

Kirjoittaja:  Tulsku [ 06.08.2009 08:00 ]
Viestin otsikko:  Re: Nyt tämmöinen vuoto bx:ssä

Eikös se ole vain pykälän nopeampi homma, kun ei tarvitse laskea erikseen paineita systeemistä pois? ;) Ei muuta kuin perä ylös tunkilla pukkien päälle ja hommiin.

Kirjoittaja:  ealab [ 06.08.2009 08:10 ]
Viestin otsikko:  Re: Nyt tämmöinen vuoto bx:ssä

Palloa löysätessä paineisena perä (koko "kiesi") yläasennossa estää sylinterin pyörimisen mukana säilyttäen putket ehjinä.

Kirjoittaja:  hssumies [ 06.08.2009 13:50 ]
Viestin otsikko:  Re: Nyt tämmöinen vuoto bx:ssä

ealab kirjoitti:
Palloa löysätessä paineisena perä (koko "kiesi") yläasennossa estää sylinterin pyörimisen mukana säilyttäen putket ehjinä.


Ok, molemmille vastaajille. Sillä kysyin, kun se huoltomies, jolle aioin viedä tuon sitikan korjattavaksi, kysyi tuleeko järjestelmään vielä paineet, ja sain sen käsityksen, että jos ei tule, niin homma muuttuu hankalammmaksi. Mutta ilmeisesti käsitin väärin.

Kirjoittaja:  Jeth [ 06.08.2009 20:59 ]
Viestin otsikko:  Re: Nyt tämmöinen vuoto bx:ssä

Kato myös että pallon tiiviste on ehjä (vaikken ikinä ole kuullut sellaisen pettävän..)

Kirjoittaja:  Jousipallo [ 07.08.2009 00:37 ]
Viestin otsikko:  Re: Nyt tämmöinen vuoto bx:ssä

Ja vielä kun uusii samalla pallot, ei tarvi rikkinäisestä jousisylinteristä tapella sitä vanhaa irti.

Kirjoittaja:  Croisette [ 07.08.2009 01:11 ]
Viestin otsikko:  Re: Nyt tämmöinen vuoto bx:ssä

Aikas kova taistelu on saada pallo sylinterin kanssa pois, se vaatii rälläkkää, eli siis kyllä se pallo on ensin irroitettava... Ja putkikin on saatava irti, ennen kuin sylinteri pois mahtuu tulemaan..

Kirjoittaja:  laakeri [ 19.12.2010 00:37 ]
Viestin otsikko:  Re: Nyt tämmöinen vuoto bx:ssä

r_a_n_u kirjoitti:
RPekka kirjoitti:
Onko tuon sokan poistamiseen mitään toimivaa konstia?

Otetaan sokka etusormen ja peukalon väliin ja nypätään pois. Kuva
Ei vaan. Oliskohan se Ø 3 mm tuurna, jolla olen jumittuneita sokkia sieltä ulkopuolelta lyöden poistanut. Se ei ihan suorana sinne sovi, mutta tuurna kyllä taipuu tarvittavan määrän. Se tuurna sitten on jotenkin ähellettävä pois, vaikka hieman väänteeseen jääkin.
Palataanpas tämmöiseen vanhaan aiheeseen. Xantiassahan on sama "ongelma" tämän suhteen kuin beksissäkin. Xantia breakistä tänään taistelin toisen takatukivarren irti ja isoin hommahan siinä oli tuon sokan irrottaminen. Kolmen tuurnasarjan ominaisuuksien yhdistämisellä kuitenkin tuli tulosta. Robinhoodin tuurnasarjan vahva puoli oli hajoaminen, tuurnat vain katkesivat lyönneistä. Bilteman tuurnasarja oli yllättävän kestävä, mutta tuurnat vähän hankalan lyhyitä. Motonetin tuurnasarjasta löytyi 3 mm tuurna, jossa paksumpi osuus alkoi melko pian. Tällä päästiin tehokkaasti alkuun, muutaman iskun välein tuurnaa oikoen. Loput hoidettiin Bilteman 3 ja 2 mm tuurnilla, joissa ohut osuus oli motonettiläisiä pidempi.

Avainasemassa sokan irtoamisessa oli kuitenkin lämpöhoito. Tukivarsi lämpimäksi ja kylmäsprayllä sokka kylmäksi aina ennen lyöntejä, muuten ei liikettä ollut ollenkaan.

Kirjoittaja:  Kaapelimies [ 19.12.2010 01:56 ]
Viestin otsikko:  Re: Nyt tämmöinen vuoto bx:ssä

Kaksi viimeisintä sokkien poistoa on ollut vallan helppoa; Irrotussprayhoitoa 3vrk-2kk ennen hommaan ryhtymistä, ja ajankohdan ollessa hollilla, muutama napautus lekalla+taltalla jousisylinterin männänvarren tukivarrenpuoleiseen juureen, ja sokan poisto ottamalla siitä kiinni lukkopihdeillä ja naputtelemalla pihtejä lekalla. ..tämä siksi kun onnistuin edellisessä tukivarsirempassa rikkomaan ko. toimenpiteeseen tehdyn erikoistuurnan, vaikka ei ollut RobbingPoorsin aineista tehtyä..

Kirjoittaja:  ealab [ 19.12.2010 10:11 ]
Viestin otsikko:  Re: Nyt tämmöinen vuoto bx:ssä

Saattaa männän nivelvarren, tai mikä lie, pää olla tiukasti kiinni ruostunut, vaikka sokka jo olisin pois. Takaisinlaitossa sitten ruosteita kraapien myös sokan rei`istä ja suojamömmöjä.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/